Annons:
Läst 76 ggr
johan
2023-02-11 23:37

4 år sedan sista tanken

Idag påminde Google Photos mig att det var exakt fyra år sedan jag tankade bilen för sista gången.

Sedan bytte jag till elbil och hunnit köra många tusen mil från Skellefteå i norr till Malmö i söder, Stockholm i öst och Göteborg, Sälen, Storulvån i öst.

Inte ångrat bytet en enda gång.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
CFIT
2023-02-11 23:50
#1

Vackert ❤
Haru förresten funderat på Google Photos klimatavtryck?

johan
2023-02-12 09:51
#2

#1: Jag föreläser regelbundet om hyperscale datacenters och hur man skriver mer klimateffektiv programvara.

Så ja, jag vet ett och annat om det.

Gör du?

Eller kastar du vara ur dig saker för att provocera som vanligt?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2023-02-14 11:52
#3

#0: Det var ganska precis tre år sen för vår del. Ungefär tiotusen mil på elektricitet har det blivit hittills.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
CFIT
2023-02-17 22:41
#4

#2: jorå jag kastar ur mig ett och annat. Men jag blir sjukt nyfiken om du föreläser om hyperscale datacenters och klimateffektiva programvaror!? 👍Kan det vara så att du ur klimatsynpunkt värderar människors tillgång till Google Photos högre än deras tillgång till fysisk mobilitet?

johan
2023-02-18 09:22
#5

#4: Borde inte frågan vara om jag tycker foton framkallade på glansiga papper med hjälp av diverse mer och mindre farliga kemikalier, eller om jag fördrar att dom hamnar på en hårddisk på ett datacenter som drivs med förnybar energi (alt köpt rättigheter till förnybar energi för att kompensera om ett visst datacenter inte drivs med förnybar energi 24/7)? Och att dessa framkallade foton körs hem till mig i en transportbil som sannolikt drivs av diesel?

Även om digital lagring också har klimatavtryck då all hårdvara har inbäddade utsläpp och all hårdvara kräver el, tror jag det är mindre än hårdvara för framkallning, kemikalier som förbrukningsvara, tillverka transportbilar och köra dessa.

Men snart kommer vi bättre få veta detta. Alla stora bolag verksamma i EU måste redovisa utsläpp enligt nya CSRD-reglerna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

CFIT
2023-02-18 23:44
#6

#5: Jo kanske. Men rent personligen så värderar jag min egna fysiska mobilitet så mycket högre än att google photos (utan mitt samtycke) lagrar alla mina totalt menlösa bilder på köplistor, kattklipp och exempel på frisyrer till min frisör!

Annons:
johan
2023-02-19 11:37
#7

Ja det är klart man har mer nytta av mobilitet än lagra bilder online. Men i vilket universum ersätter det ens det andra? Det är en absurd jämförelse.

Jämför foton mellan digitalt eller papper, eller lagra online eller lokalt.

Jämfört mobilitet med fossil bil, elbil, kollektivtrafik, cykel, elcykel.

Vad är poängen med att jämföra helt ojämförbara saker?

Jag värderar mat och vatten mer än mobilitet, så låt oss sluta med alla transporter?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

CFIT
2023-02-26 00:44
#8

#7: i Vilket universum undrar du? Jag säger i vårat, där vi av klimatskäl verkligen måste börja att prioritera! I mitt universum så är möjligheten att ta bilen till jobbet ungefär sisådär 7000 gånger viktigare än att google med en bildkavalkad ska kunna påminna mig om vad jag gjorde för 3 år sedan. Eller vad föreläser du om på dina hyperscaleseminarium?

johan
2023-02-26 11:47
#9

#8: Så är du villig att ge upp bilen för att få dricka vatten?

För i mitt universum är dricksvatten stjärnstopp gånger viktigare än att åka egen bil till jobbet.

Gör du ens något livsviktigt på jobbet? Är det du gör på jobbet så viktiga för planeten att utsläppen från din bil är en nettovinst? Eller för du det bara av egoistiska skäl för att få pengar som används för att köpa grejer som förstör klimatet?

Allt blir ju närmast meningslöst när man börjar ställa allt mer ojämförbara saker mot varandra.

Jämför jämförbara saker så blir det lättare att ha en meningsfull diskussion.

Och självklart är att kunna ta sig till ett yrke viktigare än att ens ha en kamera att ta bilderna med. Min gissning är dock att min bild på när jag sist tankade orsakar försumbart lite utsläpp, jämfört med att köra kilometer eller mil till jobbet. Så om det bara är 1000 gånger viktigare, förlorar du nog ur klimatsynpunkt ändå… Men som sagt, helt meningslös och idiotisk jämförelse.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

CFIT
2023-03-04 00:57
#10

#9: Vatten!?! Sen när blev DITT och MITT vatten en faktor i världens klimatutmaning? Känner du att där finnes en brist på rent och sött dricksvatten i Sverige? Absolut i andra delar av världen, men absolut inte hos vare sig dig eller mig!!

Så vatten ur vårat perspektiv har inget med saken att göra!
Jag kommer inte ta dig på allvar för ens när du med konkreta förslag kan hjälpa länder som Sydafrika, Botswana, Chile, Namibia, Jemen, Libanon och en massa andra!!

Men att shameblama mig och jämföra min bil mot mitt dricksvatten är ungefär som att vara bitter över att det är helt omöjligt att köpa ett par riktigt bra snöskor på Sears i Honolulu!

CFIT
2023-03-04 01:10
#11

Johan. Jag är inte emot dig, jag känner bara att du riktar ditt engagemang och din kunskap åt fel håll.❤

Upp till toppen
Annons: