Elbil iFokus

Elbil

Etiketterladdningbatterierv2gv2h
Läst 35 ggr
johan
0

Tjäna pengar på din elbil

Med Vehicle-to-grid (V2G) och Vehicle-to-home (V2H) så kan du utnyttja bilens batteri för att sälja energi när den är dyr, eller använda själv, så du slipper köpa från elnätet.

Artikeln beskriver fördelarna väl.

https://www.dn.se/ekonomi/rapport-elbilsagare-kan-spara-10-000-kronor-per-ar-pa-nya-tekniken/

Det artikeln dock missar är att många befintliga bilar redan idag stöder detta utan att berätta om det. Men det kräver att du har en DC-laddare istället för AC, som är det vanliga.

Företaget Sigenergy har t ex sådana laddare. Med deras teknik, som också har så kallad ödrift, skulle du kunna hålla ditt hus igång vid strömavbrott under många timmar. För min del skulle vi klara 2-3 dygn i kallaste januari med hjälp av våra två bilar och hembatteri. Sommartid skulle vi nog klara oss i månader, eftersom batterierna då också skulle laddas från solcellerna dagtid.

Mvh // Johan

Kör du en eldriven suv kan du spara nästan 10 000 kronor per år på att kombinera smart laddning med V2G-teknik.
MagArne
0

Det går inte bara stoppa i en adapter i ladduttaget och få ett vanligt 230v vägguttag att driva diverse olika verktyg m.m?

johan
0

#1: Vissa bilar har stöd för "vehicle to load" som ungefär så. Bilen har ett vanligt schuko-uttag, eller adapter så du kan koppla enskilda saker. Används ofta av t ex hantverkare som kan ladda sina verktyg, köra en kompressor, etc.

Vår lilla Honda e har t ex en vanligt eluttag inne i bilen. Jag har för mig att Kia och Hyundai har något liknande.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag önskar att BMW i3 hade V2G.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Det kan den tänkas ha, om du haft en DC-laddare.

Tesla säger t ex att dom inte har stöd för det (förutom Cybertruck), men uppenbarligen fungerar det ändå. Men bilen tror att den laddar med negativ effekt.

Mvh // Johan

Niklas
0

#4: Menar du att det inte är bilen som avgör utan laddaren?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#5: Med DC, mestadels ja. Med AC måste både bilen och laddaren ha stöd för det.

Mvh // Johan