Elbil iFokus

Elbil

Etiketttips-information
Läst 56 ggr
johan
2025-10-14 15:24
1

Elbil och däck

Det brukar sägas att elbilar sliter ut däcken snabbare.

Nu kan jag bara svara för min egen del och jag prioriterar att köra effektivt. Men nu närmare jag mig 8000 mil, varav gissningsvis 4500 är sommardäck och 3500 vinterdäck, och däcken är fortfarande i mycket fint skick.

Bytte nyss till vinterdäck och då berättar dom alltid djupet på sommardäcken. Inte ens i närheten av några problem.

Mvh // Johan

Bo§e
2025-10-18 00:59
2

Ryktet att elbilars däck slits fortare kanske har fog för sig när det gäller de riktigt tunga elbilarna. Och många elbilar är ju onekligen avsevärt mycket tyngre än bilarna vi är vana vid från förr.
Så, det påstått höga slitaget kanske inte är generellt, och att däcken hos de litet lättare elbilsmodellerna slits mer "normalt"…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

johan
2025-10-18 14:41
2

#1: De fossilbilar som säljs idag är också dubbelt så tunga än småbilar från 80-talet. Så det är en märklig jämförelse.

När man jämför samma klass av bil, är skillnaden inte så stor, även om elbilen är något tyngre.

Jag tror det mer härstammar från två saker:

1. Elbilar har idag däck som är anpassade för tyngre bilar. Det hade dom sällan i början när dom började bli populära.
  2. När man precis fått en elbil tycker man acceleration är så mycket roligare än allt annat man kört. Det sliter på däcken.

Med rätt däck och att man fortsätter köra som man kört en tråkig bensinbil, slits inte däcken särskilt mycket mer.

Mvh // Johan

Niklas
2025-12-11 15:07
1

Vi bytte båda våra uppsättningar när bilen hade gått omkring 16000 mil. Då var de rätt dåliga.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning