Annons:
Etikettbmw
Läst 49 ggr
Niklas
2022-12-28 13:11

De första 10.000 milen med BMW i3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 
Det är hög tid att byta torkarblad åtminstone fram och invändigt behöver bilen verkligen städas. Bortsett från det har vi än så länge inte behövt göra några reparationer eller andra kostsamma inköp orsakade av slitage eller dålig kvalitet.

Bilen har varit på en service och två besiktningar, varav den ena besiktningen var den då vi registrerade bilen i Sverige. Inga anmärkningar eller andra konstigheter. Vid servicen blev vi rekommenderade att bromsa lite oftare för att inte bromsskivorna ska börja rosta.

Bilen på bilden är inte vår, men den är välstädad. 🙂

[Foto av Share Now på Unsplash]


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Beautiful, free images and photos that you can download and use for any project. Better than any royalty free or stock photos.
  • Redigerat 2022-12-28 13:11 av Niklas
Annons:
johan
2022-12-28 14:01
#1

Skönt att det var så lite strul.

Undrar vad du behövt göra om du köpt en BMW 3-serie begagnad och kört lika mycket. Åtskilliga tusenlappar i service kan man tänka sig som ett minimum.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-12-28 14:57
#2

#1: Ja, BMW skulle traditionellt servas varje år, det vill säga ungefär varje 2.000 mil.

Vår förra BMW minns jag att jag tvingades byta strömbrytaren till parkeringsbromsen på en gång. Det var mest plast och jag tror den kostade runt 1.500 kronor. Sen bytte vi glödlamporna till hel- och halvljus några gånger. Inte dyrt dock. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2023-06-19 19:18
#3

Nu har bilen gått drygt 11.000 mil och meddelade förra veckan att det är dags att byta bromsbelägg. Vi har bokat verkstadstid.

Vi besiktigade bilen förra veckan (utan anmärkning) och där sa de att ur deras perspektiv är det ingen fara med bromsarna. Bytet av belägg blir den första större åtgärden vi gör på bilen. Det kostar drygt 3.800 kronor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2023-11-30 17:17
#4

 
För några dagar sen verkade det som om bilen försökte få oss att tro att den höll på att självdestrueras. Den började visa meddelanden som ”Drivlina. Stanna försiktigt”, ”Bromssystem. Kör försiktigt”, ”Krockvarningssystem ur funktion”, ”Parkeringsbroms ur funktion” och ”Personvarning ur funktion”. Dessutom vägrade den ibland starta, höll inte reda på klimatiseringen och gick ibland inte att låsa upp.

Jag var beredd att ringa verkstan och boka en tid men pratade först med min bror som har haft flera BMW i3 och många andra bilar. Han sa direkt att det där lät som ett gammalt 12 voltbatteri som behöver bytas. Det är aldrig bytt under de 13.000 mil vi har kört i3:n.

Nu är batteriet bytt och bilen verkar må prima igen. Jag bytte det själv med guidning av Youtube-filmer. Det var inte svårt egentligen, men lite bökigt eftersom batteriet sitter inne under instrumentbrädan men ska bytas utifrån, via främre ”bagageluckan”. Arbetsgången var den här:

  1. Öppna främre bagageluckan.
  2. Skruva loss (6 stycken 4 mm insexskruvar) och ta ut plastbaljan för bagage.
  3. Ta loss plastpanelerna ovanför framlyktorna och skruva loss påfyllnadsröret för spolarvätska.
  4. Bryt strömbrytaren för högspänningsbatteriet. Den sitter på vänster sida nära framlyktan. Jätteviktigt om du inte gillar obehagliga överraskningar.
  5. Skruva loss plåtbygeln som håller fast batteriet med en 10 mm hylsnyckel eller motsvarande.
  6. Ta loss pluspolen till batteriet genom att lossa en 10 mm mutter som håller klämman för batteripolen.
  7. Vrid batteriet utåt så att det går att ta loss minuspolen på samma sätt.
  8. Ta ut batteriet och skruva loss fästena för batteriklämmorna med en torx-mejsel.
  9. Skruva fast klämmorna på det nya batteriet.
  10. Sätt in batteriet på det gamlas plats.
  11. Sätt tillbaka klämmorna för batteripolerna.
  12. Skruva fast bygeln som håller batteriet och känn att inget sitter löst
  13. Sätt tillbaka påfyllnadsröret till spolarvätskan.
  14. Montera plastbaljan.
  15. Slut strömbrytaren för högspänningsbatteriet och sätt tillbaka plastpanelerna.
  16. Registrera det nya batteriet i bilen med hjälp av mobil-appen BimmerLink och en OBD-adapter med bluetooth.

Det sista steget kan man hoppa över, men det sägs göra att bilen använder batteriet effektivare.

I BMW i3 sitter ett motorcykelbatteri på 12 volt och 20 Ah, samt 300 CCA. Att den klarar sig med ett litet motorcykelbatteri beror bland annat på att den inte har någon startmotor som behöver mycket kraft vid varje start. Måtten på originalbatteriet är 206 x 91 x 163 mm. Se till att det batteri du skaffar i stället har ungefär samma dimensioner.

OBD-adaptern jag använde heter Vgate iCar Pro BLE. BLE betyder att den använder bluetooth för att kommunicera med mobiltelefon-appen.

Total kostnad för byte av batteri blev knappt 1.600 kronor. Det inkluderar batteriet och BimmerLink-appen, men däremot inte OBD-adaptern (jag lånade en av min bror). Kostnaden för byte på verkstad hade sannolikt varit en tusenlapp högre, gissar jag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

The AUX18L by East Penn / Deka is an AGM, auxiliary battery typically found in hybrid, electric and start-stop equipped vehicles to power 12 volt accessories. Original Equipment Battery for the BMW i3.
  • Redigerat 2023-11-30 17:22 av Niklas
Niklas
2023-11-30 17:28
#5

#3: Jag har glömt skriva att vid bytet av bromsbelägg tyckte verkstan att även bromsskivorna fram behövde bytas, så vi lät dem göra det också. Sammanlagt blev kostnaden drygt 7.000 kronor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: