Medias felaktig vinkling av Teslas försäljning
Media har rapporterat mycket om hur Tesla mer än halverat sin försäljning i januari jämfört med förra året.
Det som gärna glömmer att berätta för att läser ska tro att det är pga Elon Musk, är att man i mars lanserade en ny modell och att man i januari och februari byggde om fabriker på tre kontinenter.
Dom flesta kunder väntade in nya modellen.
Tittar man på siffrorna för mars ser bilden rätt annorlunda ut än medias rapportering.
Mvh // Johan
Vilken modell har de lanserat?
En kraftigt uppdaterad Model Y.
Mvh // Johan
Aha. Ska du byta?
#3: Nej, är nöjd med den jag har. Och jag har precis betalt av den helt, så just nu har jag inga löpande kostnader för den förutom försäkring.
Mvh // Johan
Skön känsla.
#5: Oerhört. Det finns inget som skulle få mig att känna mig så rik och fri, som att kunna lösa bolånen.
Mvh // Johan
#6: Det är något jag känner nu att jag borde ha prioriterat tidigare i livet. Det hade absolut varit möjligt då.
#0: Har du någon uppdatering för april?
#8: I Sverige har Teslas försäljning varit mycket dålig i april. Dom hamnade på 6:e plats i elbilsförsäljningen, men avståndet i antal bilar till dom fem övriga var stora.
I Danmark och övriga EU såg det också rätt dåligt ut, men i Norge var det bättre. I Norge är Model Y nu den vanligaste bilen i hela flottan på norska vägar.
I Kina har det också gått bra för Tesla. I USA är dom fortfarande störst med stor marginal.
Mvh // Johan
Norge är sanna elbilsälskare. 🙂