Varför inte torkare på bakrutan?
Vad är det här för nonsens om att inte ha vindrutetorkare på bakrutan? Jag blir supetirriterad på denna blurriga bakruta.
Trodde det bara var Tesla, men när jag studerar andra moderna bilar har jag inte sett några torkare. Eftersom moderna bakrutor är halvt horisontella är det väl desto mer nödvändigt att kunna hålla dem klara. Helt obegripligt!
Nån som har en elbil med torkare på bakrutan?
Jag skulle aldrig köpa en bil utan bakrutetorkare.
/Désirée
#1: Har en med och en utan. På en vertikal ruta blåser inte vattnet av medan man kör och mer skit fastnar när man kör.
Saknar inte torkare bak på Teslan.
Däremot önskar jag att backkameror kunde spolas av och att lampor kunde tinas upp.
Mvh // Johan
Förr hade bilar (generellt) inga bakrutetorkare som standard. Det fanns dock undantagsfall, men de var få.
Jag uppskattar bakrutetorkaren, och välkomnar att den blivit så vanlig.
Skulle jag kunna leva utan den, som förr i världen…?
Ja, kanske, men varför…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-28 23:37 av Bo§e
#2: Inte ens när rutan är full med pollen och du skulle behöva spola av den? Jag är inte så lång och hade svårt att nå hela rutan med fönsterskrapan när regn hade torkat och bildat fläckar.
#4: Har i ärlighetens namn inte tänkt på det. På vintern så tinar jag bilen innan jag ska någonstans. Det fungerar bra för fukt och imma också. När man kör med fart blåser regndroppar av.
Bakrutan på vår andra bilen som har mer traditionellt vertikal ruta blir skitigare snabbare, t ex pollen, sand, smuts, och där gör torkarbladen mer nytta.
Mvh // Johan
#5: Inte så mycket fart när jag bara kör och handlar. (Mutter, mutter)
Vi har en annan bil med vertikal ruta och den blir verkligen inte mer smutsig.
Jag är så nyfiken på hur de små nissarna tänker när de designar…..
#6: Det finns ganska många intervjuer både med designchef och engeneeringchef om du faktiskt är intresserad. Tror kanske inte dom pratar så mycket specifikt om torkare på bakruta, men dom ger ofta en bra inblick hur många nyanser av varje beslut det finns, som man som kund aldrig tänker på.
T ex aerodynamik, kostnad, värdekedjan, fabriken och hur allt måste fungera ihop.
Mvh // Johan
#7: Men säkerheten? Hur bra är det om föraren inte ser ordentligt genom bakrutan för att den är full med vattendroppar! Som det ibland fastnat pollen och annat i. Det tar också på övrig uppmärksamhet att försöka se ordentligt, och att irritera sig på att inte göra det.
Det borde vara lag på det - liksom stänkskydd, kan inte fatta att det inte heller finns längre. Det är också en säkerhet, att inte få framrutan nedstänkt.
#8: Du nämner stänkskydden.
I samma ögonblick som de inte längre var obligatoriska, försvann dom…..och vitsen med det har jag aldrig förstått.
Stänkskydden gör ju bara nytta, och inte den minsta skada.
De skonar inte bara medtrafikanterna, utan även den egna bilen.
På mina senaste tre bilar, har stänkskydd varit "option", och jag har därmed fått betala extra för dem, vilket jag tycker att det var värt…..även om jag anser att det är stolligt, i grunden…
- Redigerat 2025-10-30 20:45 av Bo§e
#8: Har du testat att slå på defrostern? Kommer ju inte hjälpa mot pollen, men för vatten.
Mvh // Johan
#10: Det hjälper inte mycket när det ösregnar.
Jag tror att det, i grund och botten, beror på att nya styling-ideal har fått diktera hur bilar utrustas.
Praktiska behov har fått stå tillbaka.
När det gäller elbilar, har man säkert också velat skala bort så många eldrivna funktioner som möjligt, i jakten på längre räckvidd….
- Redigerat 2025-10-31 11:35 av Bo§e
#12: Ja, tyvärr tror jag du har rätt. Det känns som en hel del "Tänkte inte på det…."
#2: Tesla har spolare för backkameran. I alla fall på Model Y från i år. Det fick jag nämligen se förra veckan när jag efterlyste det på bilar i allmänhet. 🙂