Varför inte torkare på bakrutan?
Vad är det här för nonsens om att inte ha vindrutetorkare på bakrutan? Jag blir supetirriterad på denna blurriga bakruta.
Trodde det bara var Tesla, men när jag studerar andra moderna bilar har jag inte sett några torkare. Eftersom moderna bakrutor är halvt horisontella är det väl desto mer nödvändigt att kunna hålla dem klara. Helt obegripligt!
Nån som har en elbil med torkare på bakrutan?
Jag skulle aldrig köpa en bil utan bakrutetorkare.
/Désirée
#1: Har en med och en utan. På en vertikal ruta blåser inte vattnet av medan man kör och mer skit fastnar när man kör.
Saknar inte torkare bak på Teslan.
Däremot önskar jag att backkameror kunde spolas av och att lampor kunde tinas upp.
Mvh // Johan
Förr hade bilar (generellt) inga bakrutetorkare som standard. Det fanns dock undantagsfall, men de var få.
Jag uppskattar bakrutetorkaren, och välkomnar att den blivit så vanlig.
Skulle jag kunna leva utan den, som förr i världen…?
Ja, kanske, men varför…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-28 23:37 av Bo§e
#2: Inte ens när rutan är full med pollen och du skulle behöva spola av den? Jag är inte så lång och hade svårt att nå hela rutan med fönsterskrapan när regn hade torkat och bildat fläckar.
#4: Har i ärlighetens namn inte tänkt på det. På vintern så tinar jag bilen innan jag ska någonstans. Det fungerar bra för fukt och imma också. När man kör med fart blåser regndroppar av.
Bakrutan på vår andra bilen som har mer traditionellt vertikal ruta blir skitigare snabbare, t ex pollen, sand, smuts, och där gör torkarbladen mer nytta.
Mvh // Johan
#5: Inte så mycket fart när jag bara kör och handlar. (Mutter, mutter)
Vi har en annan bil med vertikal ruta och den blir verkligen inte mer smutsig.
Jag är så nyfiken på hur de små nissarna tänker när de designar…..