Skärmar på väg ut ur bilarna?
Jag kommer inte ihåg om vi hade en diskussion om det här eller på en annan sajt, men jag blir i alla fall glad om inte allt styrs via skärm som det är nu.
Det enda jag egentligen gillar med skärmen är navigering och backkameran.
https://www.dagensps.se/motor/nu-kan-skarmarna-i-bilen-faktiskt-forsvinna/
Tycker som vanligt det handlar mer om gränssnittet på skärmen och hur den fungerar, än skärmen i sig. Och samma sak med de fysiska reglage som finns.
Det är enorm skillnad mellan olika tillverkare för hur gränssnitten på skärmen ser ut och fungerar. Fysiska reglage är lite mer lika, men också olika.
Den långsiktiga trenden kommer ändå vara självkörande bilar. Då handlar det mer om att enkelt kunna ställa in klimatanläggningen och vilken typ av underhållning man vill ha medan man blir körd till destinationen.

Mvh // Johan
Jag gillar fysiska knappar, och bilen får dessutom gärna ha en ratt…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: Håller med dig, på vår analoga bil behöver jag bara känna med handen för att hitta många reglage, som temperatur, radiokanal, sätesvärmare mm.
Jag kan hålla blicken på vägen hela tiden.
#1 Självkörande bilar…mnjaaa…
Jättebra så länge allt funkar, men när "den lede fi" lyckas störa ut hela systemet (eller delvis sabba så det blir masskrockar), eller när det blir gigantiska strömavbrott som när jag var i Spanien för ett par veckor sedan, hur blir det då?
Vi kan inte ens få fram ambulanser till de som skadas.
#3: Du måste vara oerhört emot mänskliga förare med andra ord. Och klimataktivister.
Förbjud dom nu!
Vad har strömavbrott med självkörande bilar att göra?
Mvh // Johan
#4: Dina första meningar fattar jag inte alls? Mer emot robotar som förare.
Men visst finns det vissa människor som inte borde få sitta bakom en ratt.
Vad håller ihop hela trafiksystemet som inte behöver el? Alla trafikljus slocknade när det blev strömavbrott. Det blev totalt trafikkaos. Alla mobilmaster slogs ut. Hur skall bilarna kommunicera med varandra så de inte krockar?
Människor står både procentuellt och absoluta tal för fler olyckor än självkörande bilar. Redan idag är självkörande bilar säkrare än mänskliga förare. Och tekniken blir bättre hela tiden.
Däremot blir det stora rubriker varje gång en självkörande bil gör något fel. Vi är så vana vid att människor orsakar kaos, skador och död i trafiken att vi blivit helt blinda inför det faktum att köra bil är bland det farligaste vi utsätter oss för.
Självkörande bilar kommunicerar inte med varandra. Dom använder inte mobiltelefoni för att köra. Dom använder kameror, lidar och datorer lokalt i bilen.
Du använder två ögon och en hjärna för att köra bil. Självkörande bilar använder i Teslas fall 9 kameror och en dator, och i t ex Waymo kameror, lidar, radar och dator.
Du kan titta åt ett håll åt gången. Självkörande bilen kan se 360 grader hela tiden.
Du blir trött och distraherad. Datorn har alltid full koncentration.
Kan du klara av att ta dig igenom en korsning utan rödljus, kommer självkörande bilen också göra det. Hur? Ja, den följer samma regler. Signalerna av? Då får du använda skyltar. Saknas skyltar? Du får du använda dig av högerregeln eller andra regler som gäller just där.
Men varken människan eller självkörande bilen kommer bli 100 % perfekt. Världen är för kaotisk för det. Så jämför inte människa med fullständigt perfekt. Jämför människan med 10x förbättring.
Ungefär som med läkemedel. Det finns inga perfekta läkemedel, men utan dom hade det blivit väldigt mycket värre.
Jag tolkar din kommentar som att du är rädd för något du inte förstår hur det fungerar.
Mvh // Johan
#6: Om min självkörande bil t.ex. råkar "missförstå" ett blänk i en vattenyta, och kör ut över en kajkant…..eller om snöslask gör vägkanten optiskt diffus, och en avåkning blir följden, allt medan jag sitter fördjupad i mobilscrollande eller en god bok…….vem är då formellt ansvarig för incidenten…?
Bilen…? Knappast.
Kanske biltillverkaren…?
Eller mjukvaruproducenten…?
Eller…?
Sådana här frågor känns inte kristallklara, och frågan är om trafikmiljön är mogen för "skarpt" självkörarläge, innan juridiken är utredd i grunden….?
#7: Det beror på vilken nivå vi pratar om.
Nivå 0:
Ingen körautomation. Bilen har ingen automatisk kontroll över styrning, acceleration eller broms.
Nivå 1:
Förarassistans. Bilen kan utföra en enskild funktion autonomt, som exempelvis adaptiv farthållare.
Nivå 2:
Partiell körautomation. Bilen kan utföra flera funktioner samtidigt, som exempelvis adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Nivå 3:
Villkorlig körautomation. Bilen kan köra autonomt under vissa specifika situationer, men föraren måste vara beredd att ta över vid behov.
Nivå 4:
Hög körautomation. Bilen kan köra autonomt under de flesta situationer, men kan fortfarande behöva mänsklig intervention i vissa fall, som exempelvis i okända områden.
Nivå 5:
Full körautomation. Bilen kan köra autonomt under alla förhållanden, utan mänsklig inblandning.
I EU tillåts bara upp till nivå 3 idag. Det är föraren som är 100 % ansvarig över att bilen förs fram korrekt, lagligt och säkert.
Nivå 4 blir en slags hybrid, på vissa vägar kommer bilen kunna köras utan övervakning. Nivå 5 är typ när man kan ta bort ratten. I detta fall är det tillverkaren som kommer ha det juridiska ansvaret.
Sedan lär det precis som idag behöva avgöras vem som faktiskt orsakade en olycka. Om en mänsklig förare kör mot rött och den autonoma bilen inte hinner stanna i tid, är det fortfarande den mänskliga föraren i den andra bilen som är ansvarig.
Mvh // Johan
#8: Ok. Ja, nivåerna är nog nödvändiga, inte minst under pågående teknikutveckling.
Jag kan dock se svårbedömda ansvarsutredningar framför mig, och försäkringsbolagen står inför en tuff uppgift, när nya förutsättningar och regler skall formuleras.
#6: Mnjaaa…Nu var det inte själva bilarna jag skrev om i mitt första inlägg.
Vad händer om inga trafikljus fungerar?
Vad händer om bilarnas system kan slås ut. (Ungefär som om alla förare skulle få en stroke samtidigt)
Stannar alla bilar då? Vägrar fungera?
Som det är nu så kan ju t ex en trafikpolis (eller tusentals) ställa sig och dirigera, förare kan kommunicera med varandra, hjälpa varandra etc.
Jag var nyligen med om ett enormt strömavbrott som ingen kunde förutse, det blev också så många saker uppenbarat som man bara inte tänkt på.
Jag är inte en teknikfientlig person, tvärtom, men ibland tycker jag utvecklingen inte tar vissa saker i beräkning. Man pratar bara om det positiva. Jag tror visst på att självkörande bilar i många fall är bättre än människor, men man måste också kunna förutse det som inte kan förutses.
#9: Delvis kan nog ansvarsutredningar bli enklare också. Bilarna filmar ofta det som händer. Att då kunna se exakt vad som faktiskt hände, oavsett skadeanmälningar, är säkert bra.
#10: Teslas Full Self Driving kan tolka vad en trafikpolis gör, både med handhållna skyltar och handrörelser. Så igen: ingen skillnad.
Att alla bilar slås ut samtidigt.. Samma risk gäller ju alla moderna bilar som till stor del är uppkopplade. Men också extremt liten risk. Ser det som samma typ av risk som att man skulle helt undvika elektroniska betalningar, internetbank, betalkort, bankomater och enbart ha cash. Visst finns det en liten risk, men det positiva överväger stort.
Ekonomi brukar vara en bra indikator för risk. Om ett företag ska stå för ansvaret för materiella och mänskliga skador, så lär dom vara extremt försiktiga och säkra på att det inte skiter sig av rent ekonomiska skäl.
Så riskerna tänks det redan på.
Det jag skulle se att fler gjorde, är att även väga in riskerna av att inte agera. Är vi beredd att offra hundratusentals liv per år, för att vi är rädda för vad en självkörande bil gör i en situation som hittills aldrig någonsin uppstått?
Numren kommer tala sitt tydliga språk här.
När myndigheter ser att självkörande bilar är 10x, 100x gånger säkrare än mänskliga förare, till en början med mänsklig övervakning av systemen, så blir nog frågan snabbt om man verkligen ska tillåta mänskliga förare, då dom står för 999 av 1000 olyckor.
Mvh // Johan
För att återgå till ursprungsfrågan (#0), känns den svår att ge ett tvärsäkert svar på, men om jag sätter upp ett spanande finger i luften, känns det som om dagens stora "vulgärskärmar" kommer att gå ner i storlek och dominans så småningom, och att vissa viktiga reglage åter kommer att bli nåbara utan att uppmärksamheten på trafiken blir lidande.
Nu lever vi i "pekskärmarnas tidevarv", och vi har förförts av att även få in tekniken i bilen, oavsett om det är praktiskt eller inte, och tillverkarna inser att det dessutom reducerar produktionskostnaderna, men i takt med att coolhetsfaktorn falnar, återupptäcks behovet av en effektiv, säker och intuitiv förarmiljö.
Så, det är fullt möjligt att megaskärm-eran har peakat, och att vi är på väg någon annanstans…
#13: Så kan det vara. Det mesta brukar gå ut mot extremer, för att sedan bli extremer åt andra hållet, för att slutligen landa i något mer balanserat.
Ett exempel på det är att Tesla tog bort spakarna bakom ratten, så man aktivera blinkers med knapp på ratten istället. Men nu är spaken just för blinkers tillbaka där man förväntar sig den.
Min bil är tillräckligt gammal för att ha haft den hela tiden. Och just den hade jag saknat. I övrigt tycker jag som haft en bra balans mellan vad man gör med tummarna direkt på ratten, och vad man behöver använda skärmen till.
Det finns inte särskilt mycket jag känner att jag verkligen behöver göra under färd.
Tror främst det är detta jag gör riktigt ofta:
- Blinkers (vanlig spak bakom ratt)
- Vindrutetorkare (auto, men kan med tryck på spak bakom ratt aktivera manuellt eller öka känslighet för auto-läget)
- Play, pause, nästa låt, volym för det jag lyssnar på (rull-knapp på ratten)
- Justera hastighet på farthållare / auto pilot (läser skyltar, men kan ändra manuellt med tumhjul på ratten)
Saker som jag tror andra gör ofta, men som jag aldrig har behov av längre för att auto-lägena fungerar bra:
- Helljus
- Temperatur
Men även detta kan jag göra med spak bakom ratt, eller rullhjul på ratt.
I princip allt kan även styras med röst om man vill, så t ex saker som att navigera till en plats, söka upp musik man vill spela, välja radiokanal, ställa in temperatur, stolsvärme, etc, etc kan styras med röst utan att röra skärmen.
Jag hade absolut inte velat att ALLT var beroende av skärm. Men jag tycker det finns ett brutal överdrift över hur mycket man faktiskt behöver göra.
Så igen, tror det hänger mer på hur det är implementerat, än om det är en skärm, knapp eller spak.
Mvh // Johan
Jag kan tänka mig att en del biltillverkare går från en stor skärm till flera mindre, en för varje resande.
Hur skiljer lagen på skärmen på mobilen och skärmen i bilen? Det är ju i princip förbjudet att ens peta på mobilskärmen men helt nödvändigt att använda bilens skärm. Bägge är väl lika distraherande?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#16: Mycket relevant fråga som jag också ställt mig.
Frågade Grok. Verkar stämma rätt bra med vad jag hört från annat håll, så det kan mycket väl vara rimligt.
Enligt svensk lag är det förbjudet att använda kommunikationsutrustning, som mobiltelefoner, på ett sätt som kan påverka förarens uppmärksamhet negativt under körning (Trafikförordningen 4 kap. 10 e §). Detta inkluderar att hålla en mobiltelefon i handen eller på annat sätt interagera med den så att det påverkar körningen.
För fast monterade skärmar som är en del av bilens ursprungliga utrustning, som infotainmentsystem eller GPS, gäller följande:
Användning under körning: Det är inte uttryckligen förbjudet att använda bilens inbyggda skärm, men föraren måste använda den på ett sätt som inte påverkar trafiksäkerheten. Om användningen av skärmen (t.ex. att programmera GPS, byta musik eller interagera med komplexa menyer) gör att föraren tappar fokus på körningen, kan det betraktas som vårdslöshet i trafik (Trafikbrottslagen) eller oaktsamhet.
Skillnad mot mobiltelefon: Den primära skillnaden är att bilens inbyggda skärmar är designade för att integreras i körupplevelsen och ofta är placerade för att minimera distraktion. De omfattas inte av det specifika förbudet mot att hålla en kommunikationsenhet i handen. Men om skärmen används på ett sätt som distraherar föraren, kan det fortfarande leda till böter eller andra påföljder.
Rättspraxis och rekommendationer: Polisen och Transportstyrelsen betonar att all användning av skärmar, oavsett om de är inbyggda eller externa, ska ske med försiktighet. Till exempel bör inställningar på GPS eller andra funktioner göras innan körningen börjar. Om en olycka sker och det kan visas att föraren var distraherad av bilens skärm, kan det leda till rättsliga konsekvenser.
Sammanfattning: Det är inte olagligt att använda bilens fast monterade skärm, men föraren måste säkerställa att det inte påverkar körningen negativt. Jämfört med mobiltelefoner är inbyggda skärmar mindre reglerade, men samma princip om trafiksäkerhet gäller. För att undvika problem, använd skärmen minimalt och gör komplexa inställningar när bilen står stilla.
Mvh // Johan
#16: Du får använda mobilen om du inte håller den i handen och gör det på ett tryggt sätt.
”Du får inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon.”
» Frågor och svar - mobilanvändning i fordon - Transportstyrelsen
- Redigerat 2025-05-16 10:31 av Niklas
#19: 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Vad tycker ni knapp-älskar om Renault 5 interiör?
Tre spakar (på ena sidan, vem vet vad som finns på andra)
11 knappar i mitten
8 knappar på ena sidan ratten (gissningsvis något liknande på andra)
Jag har genuint svårt att se hur detta är enklare eller säkrare än ett bra gränssnitt på en skärm, eller få knappar/spakar som har olika funktion beroende på vilket kontext man är i.
Mvh // Johan
Det finns något som heter muskelminne. I våra analoga bilar kunde jag känna mig fram med handen till rätt knapp utan att ta blicken från trafiken.
Jag vill kunna stänga av och sätta på radion, ändra volym, ändra kanal, stänga av stolsvärmen, stänga av och sätta på fläkt, ändra temperatur i kupén. Mm, mm.
Allr det kan muskelminnet i handen göra medan jag kör.
Jo, jag vill ha knappar. Skärm till backkamera och vägbeskrivning, tack..
Jag tycker bägge delarna behövs. Vissa saker är inte bra att göra på en skärm och andra är omöjliga med en knapp eller spak.

Jag tror inte att skärmen kommer försvinna och jag tror inte att knappar och spakar kommer tillbaka. Jag tror att vi kommer att gå mot AI-teknik och röststyrning i bilar. I förlängningen kommer det innebära självkörande bilar som kan analysera både kamerabilder och tillgänglig data så som kartor, trafikvarningar och liknande. Vpra två bilar idag en 1,5 år gammal polestar och en 7 månader gammal audi kan jag röstsyra till viss del. Våran polestar är välfungerande adaptiv i princip i allt från ljus till vädersensorer. Vill jag ringa eller ta fram en vägbeskrivning funkar allt som man kan använda Google search till röststyrt och då saknas AI-assistenten som skulle kunnat göra mycket mer.
Alla bilar placerar sina knappar på olika ställen, så muskelminne funkar bara på bilar man kör länge. Vissa är säkert bättre på det än andra. den enda spak förutom de runt ratten jag kunde hitta utan att titta i min första gamla saab som jag körde i nästan 10 år var växelspaken. Skulle jag sätta på värme, eller ändra någon musik eller vad det än må vara fick jag titta.