Annons:
Etiketterteslatips-informationdragkrok
Läst 49 ggr
Tom
2022-11-25, 14:16

Tesla dragkrok på model S - Byråkrati

Att montera en dragkrok på en Tesla model S är inte så svårt. Att få den godkänd av svenska myndigheter visade sig däremot vara lite knepigare. Men jag har gjort det och tänkte dela hur jag gick till väga och vad som gäller just nu. Jag säger just nu eftersom det visat sig att reglerna har omtolkats flera gånger vilket gjort att det som varit godkänt för en månad sedan inte var godkänt för en vecka sedan och det som var godkänt för en vecka sedan inte blir godkänt idag. Jag tror dock att vi börjar landa i en tolkning som snart blir standard.

Du måste ringa till bilprovningen för att beställa tid till registreringsbesiktning. Var beredd på att den som svarar nekar dig att beställa tid eftersom de inte vet att det går att få dragkrok godkänd på en Tesla model S. De avbokade till och med min tid en gång utan förvarning eftersom de ansåg att besiktningen ändå inte skulle bli godkänd. Så jag blev tvungen att boka om den igen.

De dokument som behövs till registreringsbesiktningen är:

1. Monteringsanvisningar
  2. TÜV-godkännande
  3. En liten dekal

Monteringsanvisningar består av dragkroksmontering och elsatsinstallation. Båda följer med i satsen men går även att ladda ner här för kroken och här för elen.

TÜV-godkännandet följer med i satsen och är signerat av MisterDotCom. Det består av ett antal olika papper som har en TÜV-logga.

TÜV logga.jpg

Dekalen som följer med är inte godkänd och kan slängas. För att dekalen ska bli godkänd krävs att vissa kriterier är uppfyllda.

1. Den måste vara tryckt på en säkerhetsfolie som inte går att ta bort utan att den går sönder.
  2. Den måste ha ett tydligt typsnitt som är lätt att läsa.
  3. Trycket måste vara permanent.
  4. Alla uppgifter måste stå i en speciell ordning och exakt som på bilden.
  5. Det är så klart bilens eget VIN-nummer (Vehicle Identity Number) som ska stå på dekalen.
  6. Det måste finnas en ram runt all text.

e-numret är troligen inte obligatoriskt men kan vara med och i så fall inom parenteser. Det är då viktigt att e:t är skrivet med gemen som på bilden. Versalt E godkänns inte.

Tesla-dekal

Det är den övre dekalen som hör till dragkroken.

Jag vet att flera som försökt besiktiga kroken har fått avslag både en, två och tre gånger. Alltid på grund av byråkratin, aldrig på grund av att kroken i sig är fel. Jag fick min godkänd på Bilprovningen i Rosersberg efter en ombesiktning. Såvitt jag vet är Rosersberg den enda stationen i Sverige som i nuläget godkänner dragkrokar på den här modellen. De är pålästa och kunniga men mycket noggranna!

Uppdatera gärna med en kommentar om du lyckas få din krok godkänd, eller om du inte får den godkänd så kan jag uppdatera med eventuell ny information.

Stort tack till Axel T. för tips och information!

Lycka till!

Läs även första artikeln om dragkrok på Tesla Model S:

» Dragkrok på Tesla model S!

Tom

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-11-29, 10:52 av Tom
  • Redigerat 2022-11-29, 11:50 av Niklas
Annons:
Upp till toppen
Annons: