Annons:
Etiketterteslatips-informationdragkrok
Läst 48 ggr
Tom
10/24/22, 10:48 AM

Dragkrok på Tesla model S!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 
Min Tesla är den bästa bil jag har haft. Utan tvekan. Men det finns en sak som jag har saknat och faktiskt har övervägt att byta bil för och det är att den saknar dragkrok. Nu har det Tyska företaget MisterDotCom utvecklat och fått godkänt en dragkrok hos Tyska TÜV. Eftersom vi är med i EU måste alla länder godkänna draget. Med rätt körkort får man dra ett bromsat släp som väger max 1850 kg.

Tesla drag 01.jpg
Själva monteringen var ganska enkel förutom att instruktionen bara finns på tyska och min tyska är obefintlig. Jag löste det genom att översätta instruktionen med Google translate och skriva ut den på papper. Jag hade även en viss hjälp av en Youtube-video som egentligen var för en annan dragkrok. Men eftersom det är samma procedur för demontering av alla delar på Teslan så fungerade det ganska bra.

Den enda som är nackdel med draget är att det blir ett hål under stötfångaren där det kan komma in smuts. Även om det inte syns (om man inte lägger sig under bilen) så är det störande. Jag löste det genom att såga ut hålet väldigt försiktigt så att jag kan använda den bortsågade delen som ett lock för hålet.
Tesla drag skydd.jpg

Det som återstår nu är att registreringsbesikta draget hos Bilprovningen. Det är lite skiftande kunskap hos de olika besiktningsföretagen om vad som egentligen gäller så se till att välja rätt. Jag vet att Bilprovningen i Rosersberg har kunskapen och att de har godkänt det här draget för andra Teslaägare så jag tänker åka dit.

Läs även andra artikeln om hur det gick att besiktiga Tesla Model S med dragkrok:

» Tesla dragkrok på model S Byråkrati

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 11/29/22, 11:51 AM av Niklas
Annons:
johan
10/24/22, 1:13 PM
#1

Är det för att du har en äldre Tesla som den inte haft drag? Eller fanns drag, men just den du köpte saknade det?

Jag har avtagbar dragkrog på min Model Y. Använder den dock sällan, men dom få gånger man behöver den är det väldigt praktiskt. Har mest fraktat cyklar dock.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
10/25/22, 9:03 AM
#2

#0: Hur har du fäst den utsågade delen som skyddar dragkroken när den är infälld?

Vilket moment var svårast vid montering av dragkroken? Fungerade allt direkt efter montering eller strulade något? Kan du lägga ut en länk till den monteringsvideo du följde ifall andra vill göra likadant?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
10/26/22, 2:14 PM
#3

När Tesla model S kom hade den inte drag överhuvudtaget och är därför inte typad för drag. Det är det som har gjort det så svårt att få ett drag på just S modellen. Nu är det ett oberoende Tyskt företag som har tillverkat och på egen hand låtit TÜV godkänna ett drag för model S. Det tre andra Teslamodellerna har drag som tillval från fabrik så där finns inte problemet.

Det var egentligen inte några svåra moment med att montera draget. Det var bara en enda sak som skulle kunna bli fel och det var inkopplingen av elen till dimljuset. Där ska man in i en kabelstam bakom en panel ovanför huvudet vid baksätet. Där finns det nämligen två likadana grå kablar varav en är rätt och den andra är fel. Men om man kapar den ena och försöker sätta på dimljuset bak och det inte fungerar så vet man att det är rätt. Om dimljuset fortfarande fungerar är det fel och man får koppla ihop den kapade kabeln och koppla in sig i den andra.

Jag tycker att Teslabilar generellt är väldigt enkla att ta isär och montera ihop. Tesla har tänkt på ett helt annat sätt än ALLA andra bilmärken jag har skruvat i. Det finns inte några specialverktyg eller att man måste ta isär hela intredningen för att byta torkarblad ;-)

Texten "Youtube-video" är redan en länk till den videon jag hänvisar till. Var det någon annan video du menade eller missade du att det redan var en länk?

/ Tom

Tom
10/26/22, 2:18 PM
#4

Angående luckan så byggde jag en liten klack av aluminium som jag monterade bakom för att få stöd. Sen gjorde jag hål genom luckan och aluminiumdelen och satte en plastplugg som håller ihop det. Den syns inte på bilden eftersom den inte var färdig då.

johan
10/26/22, 2:21 PM
#5

#3: Ledstjärnan är väl att det ska vara enkelt och få snabbt att tillverka, och då är sannolikt clips billigare och enklare än skruvar med specialverktyg och visst vridmoment.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
10/27/22, 11:19 AM
#6

#3: Jag missade att det var en länk. 🙂

Har du bytt hel- eller halvljus-lampor i Tesla någon gång? Det brukar vara en bra mätare på hur gör-det-själv-vänlig en bil är. I alla Volvo vi har haft är det enkelt att byta lampor. I BMW lite krångligare men fortfarande görbart.

#4: Smart. Jag får titta på den någon gång.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tom
11/25/22, 10:09 AM
#7

#6: Det är led i hel och halvljus så de byter man egentligen inte alls. Så det kan väl knappast bli enklare :-)

Upp till toppen
Annons: