Annons:
Läst 579 ggr
[Tismon]
2022-10-02, 18:05

En dum fråga om elbilar

Jag är nyfiken och är inte jätteduktig på bilar.

Jag är gammeldags när det kommer till att köra bilar och föredrar mitt tändningslås med nyckel, föredrar det simpla i äldre bilar (har en 03 modell just nu). Vill inte ha en massa onödig och komplicerad elektronik som dessutom kostar mig mer både i inköpspris men även vid reparation. Vill liksom inte ha en dator i min bil och bryr mig inte det minsta om teknologi (när det kommer till bilar). Finner det läskigt att man kan hacka bilar med datorer numera, tycker inte om extra funktioner. Det som avskräcker mig med elbilar är inte att de går på el (superbra att börja använda annat än fossila bränslen) men all denna nya teknologi som bara låter dyrt för plånboken och onödigt för mig personligen. Tror ni, inom framtiden med mer efterfrågan på elbilar, att det kommer släppas simplare modeller?

Bryr mig inte det minsta om AutoPilot, sensorer, automatiska låsning av bil, automatisk avbländning, automatisk vindrutetorkare osv.

Tillägger att jag inte är anti-teknologi och tycker att det är fantastiskt vad vi kan åstadkomma. Bara när det kommer till bilar passar det mig personligen bättre med en simplare modell utan alla finurliga finesser. Superbra för alla som är intresserade utav det men det är inget för mig.
  • Redigerat 2022-10-02, 18:11 av [Tismon]
Annons:
Pyttelite
2022-10-02, 18:12

#0: Snarare tvärtom - det du skriver om som ”xtra-utrustning” kommer på sikt bli standard och handlar inte om elbilar specifikt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Tismon]
2022-10-02, 18:14

#1: Då får jag väl fortsätta köra gamla bilar, trist. Reperationer idag kostar redan skjortan

Pyttelite
2022-10-02, 18:19

Bilens kvalitet har inte med elbilar att göra - vissa bilar är billiga i inköp men dyra i drift och tvärt om.

[Tismon]
2022-10-02, 18:24

#3: syftar på reparationskostnader, om jag inte missförstått det så kostar det mer att reparera bilar med mer avancerad teknologi. Driften kan vara dyr eller billig utöver en längre period medans reparationskostnader kommer på en och samma gång och är ofta oförutsägbara. "Oops nu måste jag ha 8000kr för nu gick bromsskivan", jag betalar aldrig 8000kr på en och samma gång för bensin.

Jag frågar inne på elbilar eftersom någon vacker dag behöver jag köpa en ny bil och jag tänker på miljön. Denna frågan hade jag kunnat ställa inne på Motor iFokus också men jag var nyfiken på elbilar specifikt.

• Redigerat 2022-10-02, 18:29 av [Tismon]
Pyttelite
2022-10-02, 18:42

#4: Fast reparationskostnaderna har inte med elbilar i sig att göra utan kvaliteten på bilen.

AutoPilot har inte med typ av bränsle att göra.

Elbilar idag är dyra för att det är nya modeller - ny design nya lösningar osv.

[Tismon]
2022-10-02, 18:45

#5: jag vet men jag frågade inne på elbilar eftersom jag var nyfiken på hur det ser ut bland tillverkare av elbilar. Det finns redan idag bensinbilar som har simplare funktioner.

Annons:
Pyttelite
2022-10-02, 18:54

#6: Jag vet inte vad du menar med simplare funktioner men egentligen är det ofta billigare att justera programvara än att förändra ngt mekaniskt.

[Tismon]
2022-10-02, 18:56

#7: allt som inte krävs för att bilen ska köra är en extra funktion och kostar extra.

Pyttelite
2022-10-02, 18:58

Generellt är det nykonstruktion som kostar beroende på hur modulariserad designen är från början kan man plocka bort och lägga till.

Här är servicekostnaderna för elbilar:

https://blogg.lasingoo.se/bilservice-for-elbilar/

Elbilen växer i popularitet då fler vill köra kostnadseffektivt och klimatsmart. Men hur fungerar bilservice för elbilar? Och vad kostar det?
johan
2022-10-02, 19:06

Dom flesta ser minskat behov av service som ett ekonomiskt skäl till att byta till elbil.

Tycker allt är enklare med elbil. Det enda jag behöver tänka på är att fylla på spolarvätska.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[EM_L]
2022-10-02, 19:22

Tror Tismon simpelt undrar ifall det kommer att finnas simplare varianter av elbilar i framtiden som inte har en massa extra funktioner.

• Redigerat 2022-10-02, 19:23 av [EM_L]
[Tismon]
2022-10-02, 19:25

#11: Precis 🙂

#10: Om något går fel, är det inte dyrare att fixa? Ju fler funktioner en bil har, ju mer kan gå fel. Eller är det jag som har missuppfattat det?

Pyttelite
2022-10-02, 19:27

#11: Enklast är att vända sig till respektive biltillverkare.

Generellt är ett nytt märke en stor satsning med ny design och beroende på hur designen är gjord är den skalbar.

Traditionella biltillverkare har inte helt nya konstruktioner utan det är ett byte av framdrivningssystem och har i dag inte t ex AutoPilot.

Så svaret är det beror på.

Annons:
johan
2022-10-02, 20:58

Finns nog flera modeller som i princip är en traditionell bil, fast med eldrift. Men det finns nog ingen bilen idag oavsett drivmedel där du stoppar in en nyckel i ett nyckelhål för att låsa upp bilen och sedan stoppa nyckeln i tändningslåset och vrida på för att starta.

Jag tror inte du egentligen är ”rädd” för en elbil. Ditt problem är nog en bil som är yngre än 10-15 år gammal.

Skulle kunna tänka mig att Renault Zoe eller Kia eNiro är elbilar som kommer nära att inte ha massa fluff. Speciellt Zoe är byggt för att vara så billig som möjligt och då får man inte lika mycket moderna finesser.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[snowy_]
2022-10-02, 22:48

Det är helt sant att ju mer avancerad teknik, ju lättare blir det mer avancerade fel, som är mer avancerade att laga.

Jämför en Volvo 240 från 80-talet mot en Volvo V40 från 2016. Som exempel.

Går något sönder på 240:n tar man fram verktygslådan hemma och skruvar på några skruvar…

V40:n lär man knappast laga själv med en verktygslåda. Tvivlar på att man ens kan byta en "glödlampa" på den utan att lämna in den till Volvo..?

• Redigerat 2022-10-02, 22:50 av [snowy_]
johan
2022-10-02, 23:48

#15: Nej det är inte en glödlampa. Det är en hel matris av led-lampor dom kan riktas och styras.

Båda försöker belysa vägen framåt ja, men där slutar likheterna.

Jag har haft en Volvo 240. Sikten i mörkerkörning med den och med bilen jag har nu är som att jämföra ett stearinljus med en kraftfull ficklampa.

Blir knäppt att jämföra saker som inte går att jämföra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[snowy_]
2022-10-03, 07:15

#16: Jo, vet det. Skrev glödlampa inom citationstecken.😊

• Redigerat 2022-10-03, 07:16 av [snowy_]
johan
2022-10-03, 10:22

#17: Såg det. Men på Volvo 240 och andra äldre bilar var det ju faktiskt en glödlampa som blev sjukt varm och ändå lyste dåligt. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[snowy_]
2022-10-03, 12:00

#18: Det känns som att inte förstår eller inte kan/vill svara på ursprungsfrågan. Jag tror TS undrade om en nyare mer avancerad bil (som mest är ett skal med elektronik under) är krångligare att reparera, och ger dyrare reparationer. Det är ju också helt befogat… För vad jag vet så är det väl precis så.

Bildligt. Vilken bil är lättast att laga? Den med 10 000 kablar i, avancerade datorer, med programvaror… Osv mm.
Eller den med 40 kablar som knappt fanns när datorer inte fanns. Det är nog inte ens så jättelätt att hitta ett elektronikfel på den med 40 kablar… Det finns säkert bra felsökningsmetoder till de nya bilarna, men det kostar säkert också.

Sen, är det så klart inget fel med led-lampor, nya bilar, eller elbilar. Men det var väl inte frågan😁

Pyttelite
2022-10-03, 12:17

#19: Visst nu formulerar du om frågan som är mycket enkel att svara på.

Det är billigare att fixa ett mjukvaruproblem än ett hårdvaruproblem.

Annons:
johan
2022-10-03, 12:38

Tesla fixar sina problem över internet med uppdateringar till bilen trådlöst. Och dom gör bilen bättre med nya funktioner varje månad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Tismon]
2022-10-03, 13:55

#20: en bil med mer teknologi är inte immun mot skador på motor, kaross eller andra "hårdvaror". Det blir dyrare när både hårdvara och softvara kan gå fel?

#21: Jag har inget emot teknologi i vanliga fall men jag vill inte ha en bil som behöver vara uppkopplad till internet, har redan en dator hemma 🙂 För mig så vill jag bara ha en bil som kan köras, det är allt.

Men jag tar alla svar som att alla nya elbilar kommer vara uppkopplade till internet med en massa teknologi som jag inte vill ha så jag får tyvärr helt enkelt fortsätta köra de äldre bilmodellerna.

• Redigerat 2022-10-03, 13:57 av [Tismon]
johan
2022-10-03, 14:24

#22: Ja, det är nog korrekt. Men tillägget att det gäller alla moderna bilar, oavsett drivmedel.

Frågan är när brytpunkten kommer då en gammal bil är svårare och dyrare att laga för att det är ont om delar och personer som är utbildade att laga dom.

Och jag antar att säkerhet inte är något som är värt nåt heller.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

H
2022-10-03, 14:50

#22 Om kostnad inte är ett kriterium att ta hänsyn till, så skulle man kunna beställa en unik elbil enligt en exakt specifikation.
Det skulle vara trevligt 😉

Fast mer allvarligt, så är din fråga motiverad (enligt min mening).
Vad är ”nice to have” och vad är ”need to have”?

• Redigerat 2022-10-03, 14:50 av Hayabusa
[Tismon]
2022-10-03, 14:53

#23: Ja säkerheten bryr jag mig om. Jag gillar nämlingen inte tanken på att någon kan hacka min bil, någon som inte ens behöver vara i närheten av bilen.

Jag gillar inte att ha en massa data lagrad om var jag varit, var jag ska.

Jag vill ha en bil och ingen dator.

[Tismon]
2022-10-03, 14:57

#24: Om det gick hade det varit skitbra, särskilt om det drog ned på kostnader om man uteslöt vissa dyra funktioner som är mer utav en lyx än nödvändigt 😊

• Redigerat 2022-10-03, 14:57 av [Tismon]
H
2022-10-03, 15:00

#26 Vad framtiden håller i sitt sköte, det vet vi inte 😉
Personlig gissning: betydligt färre bilar i privat ägo.

Annons:
[Tismon]
2022-10-03, 15:01

#27: syftar du på leasing? 🙂

• Redigerat 2022-10-03, 15:01 av [Tismon]
johan
2022-10-03, 15:05

#26, #27: Ja, det tror jag också. Självkörande eldrivna taxis, som kommer göra det mycket billigare per mil att åka taxi än att äga bil. Och du slipper parkering och allt sånt jobb.

Enklare att få ekonomi i en bil som kan vara i drift 20 timmer per dygn (drar av lite för laddning och service), än en personbil som i snitt står parkerad 23 timmar per dygn.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

H
2022-10-03, 15:06

#28 Nej, att antalet bilar i sig kommer att reduceras.

H
2022-10-03, 15:09

#29 Personligen tror jag att vi kommer att få se helt andra lösningar.

johan
2022-10-03, 15:10

#31: Som vadå?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

H
2022-10-03, 15:11

#32 Det vet jag inte utan låter framtiden överraska mig.

[Tismon]
2022-10-03, 15:14

Med färre bilister i trafiken är bara positivt för både säkerhet och miljö. Dagens problem är att vi svenskar är stolta över vårt avlånga land där många bor ute i naturen långt bort från jobb och affärer vilket gör transport livsnödvändigt. Lokaltrafiken är ganska dålig även där den är som bäst. Att bli en halvtimme sen till jobbet flera gånger i veckan under vinterhalvåret pga bussförseningar brukar inte alltid ursäktas av jobb. Kan vi lösa detta så hade nog fler valt att ta buss eller tåg.

• Redigerat 2022-10-03, 15:15 av [Tismon]
Annons:
H
2022-10-03, 15:17

#34 Lösningar som är enkla, smidiga och tillförlitliga är det som krävs. Allt som ”bara funkar” och gör vardagen enkel.

johan
2022-10-03, 15:28

#33: Tror risken kan vara stor att det blir så otroligt billigt med robotaxis att det framstår som dyrt och opraktiskt med kollektivtrafik och därmed att det blir fler bilar på gatorna. Kanske inte fler bilar i hela flottan, då bilarna kommer användas mer effektivt, men fler trafik.

Detta gäller städer. På landsbygden tror jag det kommer se helt annorlunda ut. Men det gäller ju även med kollektivtrafiken. Svårt att klara sig utan en eller flera bilar om man är två vuxna som jobbar och bor på landet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Tismon]
2022-10-03, 15:32

#35: Just nu "funkar" det bäst med att varje person har egen bil. Personligen hade jag lätt bytt ut bilkostnader (bensin, skatt, försäkring, reperationer) till det billigare och miljövänligare valet om ett sådant existerade och var hållbart. Jag tror framtiden har många bra lösningar 😊

Det jag däremot är skeptiskt till hur allt ska kopplas upp till internet nuförtiden. Om man tittar på kina och hur deras teknologi används för att kontrollera befolkningen så är jag rädd att vi ger upp våra personuppgifter alldeles för lätt idag, även en sådan sak som att bilar lagrar information om var vi har varit. Då räcker det med att veta miltalet, ingen behöver veta att jag har varit i Stockholm.

H
2022-10-03, 15:34

#36 Det återstår att se, det är inte sällan som framtiden tar vändningar som är svåra att förutse.
Frågan är också hur vi definierar ”landet”?
Hur som haver, så krävs lösningar som funkar för en majoritet.

johan
2022-10-03, 15:37

#37: Det kan man enkelt ta reda på ändå om du har en mobiltelefon eller betalar med annat än kontanter som du inte behövt plocka ut i bankomat eller bankkontor.

Men jag håller helt med dig om att privacy är väldigt viktigt.

Men det finns ingen teknisk motsättning i att vara uppkopplad och privat.

Problemet är många företag inte vill göra det privat, eftersom deras verkliga affärsidé är att sälja annonser.

Jag skulle gärna ha en försäkring som analyserar hur just jag kör och hur stor risk jag utgör och betala premien efter det, istället för att klumpas ihop med alla i samma ålder och postnummer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

H
2022-10-03, 15:38

#37 Ja, det där med ”ständig uppkoppling” är jag inte heller en entusiast av, men är kanske en annan frågeställning.

johan
2022-10-03, 15:41

#38: Så är det. Det är nästan omöjligt att föreställa sig vilken teknik som blir dominerande 30 år senare.

Tänk om du 1980 sagt att om 30 år skulle alla ha en superkraftfull dator med tillgång till all världens information, möjlighet att kommunicera med vem som helst med ljud och bild över hela världen, titta på TV från hela världen, göra alla dina bankärenden och betala i butiker och som kan ge dig kartor och vägbeskrivning från var som helst till var som helst i hela världen. Dom skulle tro att du var galen.

Vad gäller transport tror jag ändå landbaserade fordon som är eldrivna och självkörande är det mest sannolika alternativet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
H
2022-10-03, 15:46

#41 Om jag hade åkt tillbaka till 1980 och berättat om Sverige anno 2022, så är det nog en hel del som hade avfärdats som galenskap. Och då tänker jag inte enbart på teknik.

[Tismon]
2022-10-03, 15:50

#39: Jag försöker ju stänga av plats-inställningen på mobilen bortsett från när jag behöver använda GPS. Tyvärr tar inte alla affärer kontant och just denna utvecklingen är jag inte glad för :( Även att man kan hacka eller kontrollera maskiner som är uppkopplade. Om jag inte är helt ute och cyklar så skulle den nya BMW bilen ha ett abonnemang? Så du köper bilen och betalar inköpspriset men om du inte betalar abonnemangskostnaden regelbundet (månad? Kvartal? År?) kan de stänga av funktioner på din bil. Det är sådant jag ogillar med de nya generationer av bilar, där sådant här möjliggörs.

Försäkringar kanske skulle haft apparater som de lånade ut så att man kunde mäta hur man körde för det ändamålet. Sedan när de gjort sin bedömning av vilken premie behöver man inte lagra massa onödig platsinformation och de får tillbaka sin apparat så att den kan lånas ut av nästa person? (bara tankar och finns säkert risk att detta missbrukas som allt annat)

johan
2022-10-03, 16:03

Fast så fort du rör dig ansluter telefonen till mobilmaster som man vet var dom står. Dessutom tittar dom efter vilka wifi-nät som finns där och det avslöjar också platsen.

Så att stänga av GPS säger väldigt lite om att spåra din plats. Platstjänster kan i bästa fall stänga av att Apple eller Google inte spårar din plats, men din mobiloperatör vet var du är.

Hur tycker du försäkringsbolaget ska få reda på hur du kör? Ska du gå fysisk till dom och "ladda ner" datan till dom? Det finns sådana enheter idag, men dom är ju också uppkopplade och vet var och hur du kör.

Men ja, du har rätt i att det finns en risk att tillverkaren inaktiverar funktioner. Men det är snarare att vissa saker i bilen är mer som en tjänst, än en statisk funktion. Exempelvis att kartor alltid är uppdaterade, se live-trafik så du kan undvika köer, ha tillgång till Spotify eller annan musik direkt i bilen.

Det är ju inte som att någon kommer stänga av att du inte kan använda blinkers utan att betala varje månad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
2022-10-03, 16:05

Om man vill sabotera en bil går det väl lika bra att göra det mekaniskt.

Det har väl alltid funnits inbrottsförsök i bilar?

• Redigerat 2022-10-03, 16:23 av Pyttelite
[Tismon]
2022-10-03, 16:10

#45: Det har jag aldrig påstått

Skillnaden är att du måste fysiskt ta dig till bilen och manuellt tjuvkoppla eller hur du nu vill sabotera den.

Alltså det är ju superbra för folk som vill ha teknologiskt avancerade bilar att valen finns! Jag förstår inte varför du ifrågasätter mina preferenser när jag inte påstår att det på något sätt skulle vara överlägset till de moderna bilarna. Här skriver jag visserligen mina problem med teknologin men det finns också problem med de gamla bilarna vilket jag inte förnekar. För mig så vill jag bara ha en bil som tar mig från punkt A till punkt B utan en massa extra onödiga funktioner. Vill jag ha lyx skaffar jag sådant hemma, för mig vill jag bara att bilen ska göra det den ska.

• Redigerat 2022-10-03, 16:11 av [Tismon]
[Tismon]
2022-10-03, 16:15

#44: Ah, så tråkigt. Man skulle haft telefoner som man kunde stänga av sådant också på :(

Om det är en apparat som de lånar ut och monterar på bilen kan de sedan montera ned den och den kommer inte längre "spåra dig". Detta var givetvis bara en tanke och kanske inte ens är särskilt praktiskt.

Jaha okej vad bra! Jag var nämlingen orolig att de kunde stänga av sådana funktioner helt, eller kanske hindra dig från att använda bilen överhuvudtaget fram tills du betalat abonnemangskostnaden.

H
2022-10-03, 16:22

Ibland smiter jag ut på en promenad utan att ta med mig mobilen 😉

Annons:
[Tismon]
2022-10-03, 16:24

#48: Problemet är väl att man inte kan ringa någon vid nödsituationer, men det är ganska mysigt att inte behöva ha med sig sin bärbara dator överallt det håller jag med dig om 😉

• Redigerat 2022-10-03, 16:28 av [Tismon]
Pyttelite
2022-10-03, 16:28

#46: Fast lyx för dig är kanske nödvändigt för ngn annan och oavsett så är priset på bilen ett riktvärde på vad du får.

Jag väntar själv på en budgetvariant av ngn av modellerna från Mc Laren.

Frågan om komplexiteten hos bilmärken har inte med val av drivmedel att göra.

Det finns även gamla bilar med hög komplexitet och mycket durs reservdelar utan en rad med kod.

[Tismon]
2022-10-03, 16:30

#50: om de vill ha lyx så får de gärna köpa det, jag har aldrig sagt emot detta.

För att upprepa mig för hundrande gången så frågar jag gällande elbilar för jag var nyfiken på hur det såg ut hos leverantörer av elbilar, eftersom jag själv var intresserad av att ha elbil i framtiden. Detta är sista gången jag säger detta.

Hur komplexa gamla bilar är, är irrelevant och jag är medveten om att de existerar.

För att omformulera frågan: kommer det finnas elbilar som har funktionen att bara köras?
Utan uppkoppling till nätet. Utan inbyggd GPS. Utan AutoPilot. Osv osv. Jag bryr mig inte ens om fönstrena är elektriska eller ej.

• Redigerat 2022-10-03, 16:34 av [Tismon]
H
2022-10-03, 16:34

#51 Precis. Känns som att du talar för döva öron 👂
Något som jag skulle kunna tänka mig är en eldriven MC.

Pyttelite
2022-10-03, 16:35

#51: Och du har i tidigare länkar fått svar både avseende servicekostnad och varför det är som det är.

Märken som Polstar och Tesla är nya märken på marknaden och måste profilera sig å andra sidan kan de starta med helt ny design och koncept t ex AutoPilot.

Kia, BMW, MG och övriga elbilar satsar mycket på gammal design även om framdrivning är el.

• Redigerat 2022-10-03, 16:36 av Pyttelite
Pyttelite
2022-10-03, 16:39

Lista över de billigaste elbilarna 2022:

https://svenskmotor.se/artiklar/billigaste-elbilarna

Vi har tagit fram de bästa och billigaste elbilarna tillgängliga i Sverige under 2022. Hitta den elbil som passar din ekonomi.
Niklas
2022-10-03, 17:51

#0: Jag log när jag läste ditt inlägg. Du använder samma argument som jag, men du använder dem för fossilbilar och jag använder dem för elbilar. 🙂

”… föredrar det simpla i äldre bilar (har en 03 modell just nu). Vill inte ha en massa onödig och komplicerad elektronik som dessutom kostar mig mer både i inköpspris men även vid reparation.”

Jag ser datortekniken som något som gör bilen mer lättanvänd. Ungefär som en dator kan underlätta kommunikation eller komplicerade beräkningar.

”Finner det läskigt att man kan hacka bilar med datorer numera, tycker inte om extra funktioner.”

Det är så klart inte bra och något som tillverkarna behöver ordna. Hoppas de gör det bättre än de har hanterat problemet att äldre bilar är så lätta att bryta sig in i. 🙂

Jag tycker inte heller om extrafunktioner. Bara det nödvändiga och det som underlättar användningen.

”Tror ni, inom framtiden med mer efterfrågan på elbilar, att det kommer släppas simplare modeller?”

Absolut. Du kommer inte att behöva göra mycket själv.

Faaast… jag vill nog påstå att en elbil är mycket enklare för användaren än en fossilbil. Ingen koppling, ingen växel, en broms man knappt behöver använda, den rullar inte baklänges när du startar i uppförsbacke, den håller hastigheten själv och bromsar (oftast) om bilen framför är för nära, den hanterar kökörning utan att klaga,

”Bryr mig inte det minsta om AutoPilot, sensorer, automatiska låsning av bil, automatisk avbländning, automatisk vindrutetorkare”

Intressant. Å ena sidan efterfrågar du simplare bilar, å andra sidan vill du inte ha något av det som gör det simplare. 🙂

Vad är en simpel bil för dig?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
Niklas
2022-10-03, 17:59

#12: Alla Volvo vi har haft har jag kunnat byta alla glödlampor på utan ett enda verktyg. Min dotter bytte ut två hel-/halvljuslampor och fyra positionsljus själv igår med bara instruktionsboken till hjälp. Jag tror mer det handlar om vad man våga försöka göra än hur svårt det är. 🙂

Niklas
2022-10-03, 18:04

#19: Jag tycker du verkar glömma vad som är enkelt och vad som är komplicerat. Du tycks utgå ifrån att en bil med dator automatiskt är svårare att laga än en utan.

Tänk på att en elbil har en dator och en ganska enkel elmotor för att driva den. En fossilbil har en förbränningsmotor, koppling och växellåda med mängder av rörliga mekaniska delar. Var och en av de delarna slits och kan gå sönder. När de ska bytas måste man ofta ta loss ganska många andra saker för att nå dem. Det är komplicerat och dyrt.

Det vore roligt att sätta er bakom ratten i en elbil så att ni får veta vad det är ni pratar om. 🙂

Niklas
2022-10-03, 18:07

#26: I många bilar är det så. Det man måste ha ingår och mycket av resten är tillval som man betalar extra för.

H
2022-10-03, 18:20

#57 Vet inte om det är riktat till mig:

”Det vore roligt att sätta er bakom ratten i en elbil så att ni får veta vad det är ni pratar om. 🙂”

Jag kör VW ID.3 och ID.4 regelbundet, som info.

[Tismon]
2022-10-03, 19:02

#56:

Jag log när jag läste ditt inlägg. Du använder samma argument som jag, men du använder dem för fossilbilar och jag använder dem för elbilar. 🙂

Jag är inte för fossilbilar, annars hade jag inte varit intresserad utav elbilar. Det finns fossilbilar som har lika avancerad teknologi som elbilar.

Jag ser datortekniken som något som gör bilen mer lättanvänd. Ungefär som en dator kan underlätta kommunikation eller komplicerade beräkningar.

Hur lättanvänd bilen är och hur lätt bilen är att köra spelar mig ingen roll sålänge den tar mig från punkt A till punkt B.

Det är så klart inte bra och något som tillverkarna behöver ordna. Hoppas de gör det bättre än de har hanterat problemet att äldre bilar är så lätta att bryta sig in i. 🙂

Jag tycker inte heller om extrafunktioner. Bara det nödvändiga och det som underlättar användningen.

Då håller vi med om något 😉

Absolut. Du kommer inte att behöva göra mycket själv.

Faaast… jag vill nog påstå att en elbil är mycket enklare för användaren än en fossilbil. Ingen koppling, ingen växel, en broms man knappt behöver använda, den rullar inte baklänges när du startar i uppförsbacke, den håller hastigheten själv och bromsar (oftast) om bilen framför är för nära, den hanterar kökörning utan att klaga,

Som sagt så är jag inte särskilt intresserad av hur lätt bilen är att köra, är den lätt så är det bra! Är den svår så är det fine. För tillfället har jag en manuell och jag tänker inte förneka sanningen - automatare är lättare att köra. Sålänge bilen fungerar bryr jag mig faktiskt inte eftersom bilen inte är till för min bekvämlighet, råkar den vara bekvämt är det väl ett extra +

Intressant. Å ena sidan efterfrågar du simplare bilar, å andra sidan vill du inte ha något av det som gör det simplare. 🙂

Vad är en simpel bil för dig?

För att klargöra: jag syftar inte på hur simpel bilen är att köra utan hur simpel bilen är teknologisk sätt. Exempelvis är en bil med elektroniska fönster mer teknologisk avancerad än en bil vars fönster du vevar upp, för min del så spelar det ingen roll sålänge "jobbet blir gjort"

- - -

Tack Pyttelite jag ska läsa länkarna

• Redigerat 2022-10-03, 19:04 av [Tismon]
Niklas
2022-10-03, 19:04

#59: Nej. Det var riktat till #19 i första hand och till dem som känner sig träffade i andra hand.

[Tismon]
2022-10-03, 19:05

#57: Du har missförstått mig, läs mitt förgående inlägg 🙂

Samma delar finns väl hos en elektronisk avancerad bil? Den har också mekaniska funktioner som det slits på?

Jag medger att jag inte kan mycket om bilar i #0 så du behöver inte påpeka det

• Redigerat 2022-10-03, 19:12 av [Tismon]
Annons:
Niklas
2022-10-03, 19:14

#60: Jag tror vi har lite olika syn på vad som är enkelt och vad som är komplicerat. Jag ser ofta datorer som något som förenklar andra prylar och bryr mig inte särskilt mycket om hur komplicerad själva datorn är så länge som den är ändamålsenlig. Mycket av det jag vill slippa tänka på själv låter jag gärna en dator göra. De är något som ska jobba för mig.

Jag tror inte det kommer bilar i framtiden som har färre och enklare datorer och mindre avancerad teknik.

#51:

”… kommer det finnas elbilar som har funktionen att bara köras?”

Troligen inte. Men det beror på vad du lägger i begreppet ”funktionen att bara köras”. Utvecklingen går mot att det kommer elbilar som har funktionen att inte köras, utan bara åkas.

Niklas
2022-10-03, 19:14

Intressant diskussion. 🙂

[Tismon]
2022-10-03, 19:24

#63:

Om jag säger såhär: hade jag kunnat cykla 80km/h i flera mil hade jag hellre cyklat än kört bil. För min del bryr jag mig bara om att ta mig från ena stället till andra stället och som jag nämnt i tidigare inlägg hade jag varit okej med lokaltrafiken om den fanns där jag bor (samt var mer pålitlig).

Det är sjukt coolt att folk kan ha bilar som tänker för dem och det är jag absolut inte emot. Jag säger bara att jag inte behöver det, det är allt 😉 Ett alternativ som är "primitivare" (om det ordet passar bättre än "simpel" ) för oss som vill ha det hade ju inte skadat, eller? Ett större utbud behöver inte innebära att folk som vill ha teknologiskt avancerade bilar blir begränsade.

[Tismon]
2022-10-03, 19:27

#65 vad roligt att du tycker det! Var orolig att ni skulle missuppfatta mig som en stenåldersmänniska som vill sabotera för allas teknologiska framsteg vilket inte alls är fallet. Jag vill bara personligen ha ett primitivt, billigare och miljövänligt alternativ 😉

Pyttelite
2022-10-03, 19:27

#65: Men det finns ju enklare bilar så det är ju bara att välja - jag förstår inte problemet och elbilens konstruktion är väsensskild från en fossilbil som är extremt komplex.

[Tismon]
2022-10-03, 19:30

#67: Jag ska läsa länkarna så kan jag svara dig senare, finns det elbilar utan alla dessa extra funktioner så är min fråga besvarad. Hur komplexa fossibilar är, är som jag sagt inte relevant för det är inte fossilbilar jag vill ha i framtiden.

Pyttelite
2022-10-03, 19:46

#68: Jo det är relevant när du säger att du inte vill ha komplexa delar utan bara enkla.

Så nämnder du fönsterhissar som exempel.

Automatiska fönsterhissar är mindre komplexa än en manuell om du tänker ur ett produktperspektiv.

Egentligen behövs inte några fönsterhissar alls eftersom man brukar ha en AC.

Det är svårt att först ditt krav på enkelhet när den är så subjektiv.

Din fråga är så relativ - är en AC komplex?

Annons:
johan
2022-10-03, 20:55

Ja jag håller med Niklas och Pyttelite. Jag tror du har en felaktig bild av vad som är komplext i elbilar.

Nu menar jag främst drivlina och motor. Det finns bra videos som jämför alla enskilda delar i fossilbil och elbil. Minns inte exakt antalet, men jag tror inte jag minns helt galet när elbilen typ har 1/20 av mängden delar. Och väldigt väldigt få rörliga delar som är exponerade för slitage.

När det kommer till touchskärm istället för fysiska vred kan man ha åsikter. Det tycker jag är mest smak vad man gillar. Men även där kommer ju skärmen plocka bort massor av individuella komponenter som slits och kan gå sönder.

Jag tror att ju mer mekaniskt något är, desto större risk för slitage och fel.

Och dom allra flesta skulle nog inte kunna laga bilen själv oavsett om det var en motordriven lådbil.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[snowy_]
2022-10-03, 21:02

#57: jag har tänkt att en elbil nog får bli min nästa bil. Men det dröjer nog. Just nu är jag nöjd att promenera, och ta buss/tåg.

[Tismon]
2022-10-03, 21:02

Jag gör det simpelt för er: jag startar bilen och kör = simpel bil

Bil med funktioner som inte krävs för att köra = avancerade funktioner

Jag försöker inte ha en debatt här jag vill bara ha en bil som gör sitt jobb (startar och rullar från punkt A till punkt B)

Pyttelite
2022-10-03, 21:07

#72: Fast det är grundfunktionen i alla bilar så det är bara att välja.

[Tismon]
2022-10-03, 21:08

#73: jag ger upp

[snowy_]
2022-10-03, 21:10

#74: jag tror jag gav upp för länge sen. Men var ju intressanta tankar ni hade här ändå.

LeeKnow
2022-10-03, 21:15

Herregud så kränkta. Har inget att tillägga diskussionen, vill bara ge dig lite stöttning Tismon och säga att jag förstår hur du menar och är av precis samma åsikt☺️

• Redigerat 2022-10-03, 21:55 av LeeKnow
Annons:
johan
2022-10-03, 21:37

Välj Tesla då. Du behöver ingen komplicera nyckel. Räcker med mobilen i fickan. Ingen startknapp. Sitter någon i förarstolen och trycker på bromsen är bilen igång. Ingen krånglig växellåda. Finns bara framåt och bakåt. Ingen handbroms. Står du still läggs Hold-läget i automatiskt. Går du ur bilen läggs Park i automatiskt. Inget behov av att låsa bilen. Lämnar du bilen låses den. Du behöver inte ens bromsa, för när du lyfter foten från gaspedalen bromsar den och laddar batteriet med kraften från inbromsningen.

Och medan du kör är den sjukt härlig att köra.

Och det är den säkraste bilen EuroNCAP någonsin testat.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

• Redigerat 2022-10-03, 21:38 av johan
Condor
2022-10-04, 11:15

#74:

Jag tänker ungefär som du och har också haft diskussioner med johan om samma sak. Resultatet var också att jag klassades som "teknikfientlig", fast ingen kunde förklara för mig vilken ändamålsenlighet det har, om jag måste hantera med datorn i stället för att vrida på en knapp bara för att sätta på fläkten.

I min bil har jag också en dator men åtminstone styrs inte allt via datorn. Jag har t.ex. en knapp att vrida på om jag vill sätta på fläkten. Datorn behöver jag bara för att stänga av nödbromsassistenen. Den är en fara, för jag vill inte ha en tvärbromsning bara för att det flyger ett löv eller insekt framför sensoren.

Men en gång hade jag en verkstadsbil, där nästan allt gick över datorn. Efter att jag for iväg ville jag sätta på värmen, men hittade inga knappar. Sen fick jag stanna och leta fram programmet som styr värmen. När jag ville fara iväg igen, tryckte jag på startknappen, men hörde bara ett klickande. Där stod jag nu i kylan och kunde inte starta bilen. Sen prövade jag ut att kliva ut ur bilen, låsa den, låsa upp den igen för att jag tänkte att datorn kanske gör en reset. Det funkade.

Min bil har en hel del elektroniska funktioner som jag inte behöver. Det stör mig inte att den inte rullar tillbaka i uppförsbacke, men det är ingenting som jag skulle sakna om jag inte hade det. Men jag skulle hellre föredra en bil utan den funktionen, om bilen blir billigare. Det stör mig inte att bilen visar vilken växel jag kör på och vilka andra växlar som vore lämpliga för den hastigheten . Men det är också onödigt skit som bara gör bilen dyrare.

Min bil har inte kommit i den åldern ännu att mekaniska delar går sönder, men elektroniken har krånglat flera ggr. T.ex. lyser plötsligt en massa varnlampor upp. T.ex.: Lamdasonden fungerar inte, airbagsystemet är ur funktion, fläkten och A/C fungerade inte, nödbromsassistenen och start and stop fungerade heller inte.

Jag for till verkstaden och dom gjorde en uppdatering. Sen funkade det igen. Men inte för alltid. För ett par månader hände samma sak. Jag for igen till verkstaden, men dom konstaterade att jag hade den senaste uppdateringen ocn visste inte vad som var felet. Deras dator skrev "de här felen kan ignoreras".

Dom sa att dom måste fråga Seat hur det här ska hanteras och jag ska komma om en vecka igen. Under den tiden slockande lamporna igen och allt fungerade igen. När jag kom till verkstaden sa dom att nu kan dom inte undersöka bilen, eftersom allt fungerar igen. Ok, men när händer det nästa gång igen?

Och vad som gäller elbilar så såg jag ett program på TV där dom testade hur det är att fara på semester med en elbil. Dom valde vägen mellan Wien och en semesterort i Kroatien. Med elbilen behövde man 5 timmar längre pga att laddningen tar längre tid än att fylla tanken och i Kroatien hade dom problem att hitta laddningsstationer.

Sen vill jag säga att jag hade en Mazda 323F på 90-talet. Den hade jag i 10 år och körde nästan 300.000 kilometer med den. En dyrare reparatur hade den bara en enda gång. Så länge tror jag knappast att en elbil håller.

Jag har också gett upp sådana här diskussioner. Killarna som tar hand om den här sajten är IT experter. För dom är elektroniken kul och en barnlek. Dom har inte mycket förståelse för att inte alla intresserar sig för datorer och bara vill ha en bil för att köra med. Och sen rådet att köpa en Tesla…. vad ska man säga om det? Jag har inte råd att köpa en bil som kostar 5 ggr. mer än min bil och om jag skulle ha råd skulle jag nog hellre köpa mig t.ex. en Ford Mustang med förbränningsmotor.

Det är nog så att det finns folk som inte intresserar sig för datorer, men som är duktiga på att köra bil, som vill ha en bil med mindre elektronik och sen finns det folk som är mindre duktiga att köra bil, men som intresserar sig för datorer, som helst vill ha en bil som kör själv. Helst skulle jag vilja ha tillbaka min gamla Mazda, fast som ny bil.

johan
2022-10-04, 11:37

#78:

Och sen rådet att köpa en Tesla…. vad ska man säga om det? Jag har inte råd att köpa en bil som kostar 5 ggr. mer än min bil

Tismon gjorde klart att det inte handlade om pengar, utom om att få en bil som är så enkel som möjligt att bara sätta sig i och köra.

Försökte poängtera att min dator på hjul har tagit bort allt krångel jämfört med min äldre Subaru. Och att den per år kostar mig mindre än den Subaru som hade halva inköpspriset.

Men varför krångla till det med att räkna på totalkostnad över tiden man tänker ha bilen, istället för enbart göra det enkelt och simpelt och kolla inköpspris…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-10-04, 11:44

#65: Det låter som om en elcykel skulle kunna passa dig bra. Flexibelt, inte så mycket finesser, men räckvidd och kraft när du behöver den. Eller en elmoped kanske också är ett alternativ.

• Redigerat 2022-10-04, 12:17 av Niklas
Niklas
2022-10-04, 11:45

#66: Nej nej, det är därför vi är här. Vi vill diskutera elbilar och det gör du ju bra. Du har ett perspektiv som är rätt olikt vårt. Det är jättebra. 👍🏻

Niklas
2022-10-04, 11:55

#72: Och vi som försöker ha en debatt här! 😉 Vi är så insnöade på elbilar så det är svårt att låta bli att diskutera när det kommer någon med nya eller annorlunda perspektiv. Det tar tid för oss att förstå vad det är du egentligen undrar. Det beror säkert på att vi har hunnit bli inskränkta trots att ingen av oss har haft elbil ens i tio år.

Hoppas du har tålamod med oss och att du inte tar illa vid dig. Inget av det vi skriver har något med dig personligen att göra. Vi kan bara inte låta bli att försöka sprida vårt evangelium. 😃

Säg till om du bor i Stockholmskrokarna och vill köra elbil någon gång. Det behöver inte ha något med dina framtida bilönskemål att göra. Du kan se det som en utflykt i elbilsnördars värld. 🙄 Jag kan se till att du får köra åtminstone ett par olika elbilar.

Niklas
2022-10-04, 11:56

#76: Vem menar du är kränkt? Hoppas ingen på den här sajten. Jag kanske missuppfattade vad du skrev.

Annons:
[Tismon]
2022-10-04, 12:01

#79: nej du missuppfattar mig men jag tänker inte försöka förklara mig för jag orkar helt enkelt inte, särskilt när jag sagt gång på gång att onödiga funktioner kostar extra (alltså pengar)

#80 Jag hade gärna haft en elcykel om jag
A) kunnat använda den på motorvägar men det kan jag ej.
B) kunnat komma upp i hastigheter på 80km/h (bor flera mil från städer och har inte hela dagen på mig)

Jag tänker inte diskutera mer för jag känner att det inte är värt det då allt jag säger ändå bara vrids och vänds på. Diskussionen blev inte särskilt givande eller rolig för mig när man hela tiden försöker att missförstå allt jag säger.

• Redigerat 2022-10-04, 12:07 av [Tismon]
[Tismon]
2022-10-04, 12:07

Det ironiska är väl att egentligen borde vi alla försöka gå över till bättre alternativ istället för fossila bränslen och alla här borde uppmuntra det. Efter denna diskussionen känner jag mig faktiskt inte så välkommen in i elfordonets värld och mer uppmuntrad att fortsätta köra bensinbilar så det känns kontraproduktivt.

• Redigerat 2022-10-04, 12:16 av [Tismon]
Niklas
2022-10-04, 12:17

#78: Du har till stora delar rätt. Jag tycker det är spännande med datorer och teknik i allmänhet. 😃 Fast det betyder inte att inte jag står som ett fån ibland och undrar vad jag håller på med.

En gång lånade vi min brors Tesla för att åka en kort tur för nöjes skull. Det slutade med att vi kom tillbaka efter en kvart när vi inte ens lyckades ställa in sätena så att vi kunde sitta okej. 😂 Efteråt kom jag fram till att det var så enkelt och intuitivt och jag var så inställd på hur ”vanliga” bilar fungerade att det blev svårt i alla fall.

En annan gång lyckades jag inte starta bilen. Det visade sig att det inte behövdes. Det var bara att köra. 🙂

En tredje gång hittade jag inte farthållaren. Det visade sig att den var gömd bakom en av ekrarna på ratten och det hade jag glömt.

Niklas
2022-10-04, 12:22

#85: Det var väldigt tråkigt att läsa. Jag tror att det du uppfattar som fientlighet egentligen är entusiasm och passion. Förlåt om det känns som om vi har hoppat på dig. Det är inte alls meningen. Du och alla andra är välkomna här. Försök att ha lite tålamod med oss.

[Tismon]
2022-10-04, 12:34

#87: Jag uppfattar inte er som fientliga men det är lite irriterande att behöva upprepa sig och hela tiden få sina ord vridna till något jag inte sagt.

När jag säger en primitiv/simpel bil vill jag alltså inte ha en bil med en massa funktioner men jag får ändå höra att Teslan passar mig trots att jag antagligen aldrig kommer ha råd med en sådan (och tidigare nämnt reparationskostnader, vilket innebär att jag inte har mycket pengar). När jag säger att jag vill ha mindre funktioner eftersom då kan mindre gå fel får jag höra att det stämmer inte. Om jag inte har inbyggd GPS så kan min GPS inte gå fel eftersom jag inte har den, det är inget komplicerat koncept.

• Redigerat 2022-10-04, 12:46 av [Tismon]
H
2022-10-04, 12:36

#85 Du har min sympati 👍🏼
Jag förstår vad du försöker förmedla och kan ge dig rätt i mycket. Om tanken är att samhället ska/bör ställa om på bred front så måste produktpaletten anpassas för alla behov. Eller åtminstone en mängd olika behov.

[Tismon]
2022-10-04, 12:58

#89: Precis. Jag har aldrig sagt att Tesla eller alla andra moderna märken av elbilar är dåliga. Skitcoolt att de finns men de passar inte mig helt enkelt. Sålänge bilen gör det den ska utan en massa konstigheter.

Jag personligen hade aldrig velat ha en bil som låste och låser upp av sig själv exempelvis, då kan jag inte kontrollera om den är låst för den kommer ändå bara låsas upp sålänge jag bär på nyckeln. Det blir fel i mitt huvud. Att vrida ett tändningslåg är kanske inte nödvändigt men det är en preferens som jag har. En miltalsräknare passar mig men jag behöver inte veta var jag varit. Det spelar ingen roll om hissarna är elektriska eller ej sålänge de går att veva upp. Det mest lyxigaste vore väl en radio och AC. AC:n är för hundens skull för hundar blir lätt överhettade och min hund älskar att åka bil.

Jag kan liksom blända av själv, jag kan lyfta på fingret och sätta på vindrutetorkarna så jag känner inget behov av att betala extra för något jag gör med minimal ansträngning. Om jag backar så märker jag om jag backar in i något, jag behöver ingen sensor som skriker såfort ett löv hamnar bakom bilen i reverse. Jag vet om jag har på mig bältet och behöver ingen påminnelse där heller. En bil som är uppkopplad till internet är helt meningslös för mig för jag bryr mig inte, risken att bli hackad är inte värt det för min del.

Sedan om någon väljer att bryta sig in i min bil och sabotera så är det en lika stor möjlighet om bilen är en tesla som om den vore en gammal volvo, jag skulle nästan påstå att dyrare bilar drar till sig mer uppmärksamhet på den fronten.

• Redigerat 2022-10-04, 13:01 av [Tismon]
Annons:
Pyttelite
2022-10-04, 13:02

#85: Produktpalletten kommer inte vara annorlunda på grund av framdrivningsmetod.

Vill man ha en ny bil att meka med så sätt upp dig på listan för en Morgan.

Tyvärr la man ner produktionen av en trehjulig eldriven dito men finns det behov så kanske den tas upp igen.

Pyttelite
2022-10-04, 13:06

#90: Du pratar om att du inte vill betala extra men verkligheten är att bilar tillverkas i mycket stora upplagor och det blir dyrare i vissa fall att ta bort än att låta vara kvar.

Att nya bilar inte går att meka med på samma sätt som gamla beror ju på att de faktiskt är billigare så.

johan
2022-10-04, 13:10

Condor: Problemet var inte att du hade åsikter om vad du gillade eller inte. Problemet var att du kom med direkta objektiva felaktigheter. Om du tycker det är lågt till tak för diskussioner för att din okunskap om en viss produkt/ämne ifrågasätts så har jag svårt att höja taket.

Jag tror du känner igen fenomenet när du diskuterar med folk som kommer med felaktigheter om RNA eller något annat du har stor kunskap om.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2022-10-04, 13:13

#90: Med dina önskemål tror jag att ditt enda alternativ är att försöka hitta bilar i lågprissegment från 90/00-talet. Jag menar inte det som något hånfullt eller sarkastiskt, utan helt enkelt för att jag tror att det är enda sättet du kommer finna det du söker.

Alla bilar jag känner till har gått mer och mer mot mer funktioner. Det enda jag kan komma på som inte har det är gamla lågprismodeller. Eller ännu äldre dyrare modeller, givetvis.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Tismon]
2022-10-04, 13:19

#94: Ja, det var ungefär det jag frågade - Tack!

Hade någon leverantör av elbilar fixat en budgetvariant med mindre funktioner så kommer jag vara intresserad.

Condor
2022-10-04, 13:24

#79:

"Men varför krångla till det med att räkna på totalkostnad över tiden man tänker ha bilen, istället för enbart göra det enkelt och simpelt och kolla inköpspris"

Jag har ett leasing kontrakt på 5 år för min bil och betalar 266 euro i månaden. Inkluderad är priset för bilen, service och försäkring. Jag har den i 3 år och har betalat 9.576,- Om 2 år slutar kontraktet och då är det 2.000,- kvar att betala, men jag kommer att få minst 5.000,- för den, dvs. kommer jag ha ett plus av minst 3.000 euro. I de 2 år som kontraktet pågår kommer jag att betala 6.384 euro till.

Nu räknar jag ihop de 9.576 som jag har betalat, plus de 6.384,- som jag har kvar att betala = 15.960,- euro. 3.000 har jag plus, så det kostar mig 12.960,- att ha bilen i 5 år. Sen kan man addera kostnaderna som inte är inkluderade i service pricet, som motorolja och sånt i 5 år, så blir kostnaderna ungefär 14.000,-

Vad kostar det att köra din Tesla i 5 år?

Det är din subjektiva syn på saken. Mina erfarenheter med elektroniken är objektiv sanning och inga felaktigheter. Med andra ord, är nödbromsassistenten en fara, oavsett om jag gillar den eller inte och att behöva en dator för att sätta på fläkten är mer invecklat än att vrida på en knapp. Förr i tiden kunde man sätta sig i vilken bil som helst och bara vrida på nycketln och fara iväg. Idag måste man studera hur datorn fungerar.

Pyttelite
2022-10-04, 13:31

#95: Fast då är det ju inte el och jag blev ju idiotförklarad tidigare när jag försökte hjälpa till.

Annons:
Pyttelite
2022-10-04, 13:37

#96: Nej du måste inte studera hur datorn fungerar för att köra en modern bil.

Du måste förstå den specifika bilens gränssnitt för att kunna köra och så har det alltid varit.

Vem minns inte choken, bilar utan servo eller det osynkroniserade växelsystemet.

Det var bättre förr då man visste hur bilkörning skulle gå till idag så släcks till och med lampor när man svänger …

[Tismon]
2022-10-04, 13:45

#97: det verkar inte finnas i el enligt er båda?

Det var ju du som vred på mina ord. Men jag tänker inte försöka förklara när jag var den som kände mig idiotförklarad

Ska snart iväg så hinner inte skriva mer

• Redigerat 2022-10-04, 13:46 av [Tismon]
Pyttelite
2022-10-04, 13:53

#99: Nej jag har inte vridit på dina ord. Jag har ansträngt mig att för förstå vad du frågar efter men jag idiotförklaras hela tiden.

Det finns knappast några elbilar att tala om från förra seklet.

Du kan köpa en gammal bil och bygga om till elkraft men det är det enda.

Är man händig och intresserad finns det alla möjligheter att göra själv.

• Redigerat 2022-10-04, 13:54 av Pyttelite
johan
2022-10-04, 13:54

#95: Det finns en kinesisk billig elbil, som typ är en tvåsitsig mopedbil, fast den åker snabbt som en vanlig bil. I Kina kostar den motsvarande 50000 kr har jag för mig. Väldigt populär.

Men den har inte ens airbag, så den är verkligen helt strippad på funktioner.

Tror inte den säljs i EU dock. Men på frågan om det finns öht.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-10-04, 16:44

#88:

”Jag uppfattar inte er som fientliga men det är lite irriterande att behöva upprepa sig och hela tiden få sina ord vridna till något jag inte sagt.”

Det förstår jag. Jag blir lika frustrerad när det händer mig. Jag tror inte någon av oss avsiktligt misstolkar. Det beror nog mest på våra olika bakgrunder.

snowy00
2022-10-13, 09:53

#96:

Jag har funderat på att leasa bil. Men blir inte det som att hyra en bil. Om man betalar 3000 kr/månad för leasing i fem år har man betalat 180 000 kr för bilen. När man sedan lämnar tillbaka den/byter bil så får man inga pengar tillbaka antar jag?

Om man ist köper en bil för 180 000 kr… Sedan sjunker den med ex 25 000 kr i värde. Då säljer man den för 155 000 kr… Man har då endast förlorat 25 000 kr och har haft bilen i fem år.

Den köpta bilen har då kostat endast ca 416 kr per månad ist för 3000 kr per månad som den leasade bilen. Men det är ju exakt samma bil.

Eller tänker jag fel?

Niklas
2022-10-13, 10:03

#103: Ditt antagande att en ny bil sjunker med 25.000 kronor i värde på fem år låter osannolikt. Vanligtvis sjunker de med tiotals tusen kronor så fort du tar ut den från bilhallen. Det finns förstås undantag, men det har inte hört till vanligheterna i bilbranschen.

Annons:
Niklas
2022-10-13, 10:05

#103: När man leasar bil ingår ofta mer än bara själva bilen. Det kan vara försäkring, service, med mera.

snowy00
2022-10-13, 10:40

Okej. Räknade mer realistiskt och tog i lite. Då blev det att den köpta bilen kostat ca 1800 kr per månad. Nu är detta ju bara fantasisiffror…. Men kan man verkligen få en ny bil som är värd 180 000 kr leasad för mindre än 3000 kr..?

Niklas
2022-10-13, 10:45

Jag vet inte vad leasade bilar kostar nu.

Vilka kostnader räknade du in i de 1.800 kronorna?

snowy00
2022-10-13, 10:53

Räknade service (inkl oljebyte), nya däck.

Men räknade lite snabbt på en verklig Hyundai i10 nu och då skiljde det bara ca 500 kr/mån (leasing lite dyrare).

Och det kan det ju vara värt.

• Redigerat 2022-10-13, 10:57 av snowy00
snowy00
2022-10-13, 10:56

Privatleasa smidiga Hyundai i10 och upptäck ett bekymmersfritt sätt att köra en helt ny bil. Perfekt att privatleasa som första- eller andrabil och du behöver inte ta billån. Läs mer här!
Condor
2022-10-13, 11:03

#106:

Det finns ju olika sorters leasing kontrakt. Om du har ett kontrakt utan försäkring och utan service klarar du dig nog med 3.000 kronor i månaden för en bil som kostar 180.000.

Min förra bil kostade 10.000 euro, alltså runt 100.000 kronor och jag betalade för leasing 180 euro i månaden. Kontraktet gick på 6 år. När jag sålde den efter 6 år hade jag kört mellan 80.000 och 90.000 kilometer och jag fick 4.000 euro för den när jag sålde den.

180 euro x 72 månader = 12.960

12.960 minus 4.000 = 8.960 euro

8.960 : 72 = 124,44 i månaden är det reala priset för att köra bilen i 6 år, förstås utan kostnader för service, reparaturer, däck, olja, försäkring osv.

För min nuvarande bil har jag ett "all in" kontrakt, med försäkring och service. Kontraktet går på 5 år och jag har 5 år garanti. Det känns tryggare att inte bli överraskad av höga kostnader om något går sönder.

Hur dyrt det i slutändan blir beror ju på i vilket skick bilen är när man säljer den och hur många kilometer som man har kört.

Niklas
2022-10-13, 11:04

#108: Okej. Försäkring då? Det kan kosta rätt mycket.

Om du betalar kontant kan du räkna in utebliven avkastning för sparande som det väl annars hade varit.

Annons:
johan
2022-10-13, 11:09

Jag tycker leasing är relevant om:

• Man vill ha en ny bil hela tiden var tredje år
  • Man vill slippa oroa sig för andrahandsvärde
  • Slippa ta banklån för en tillgång som garanterat sjunker i värde

Leasing kan ibland vara väldigt prisvärt för att tillverkarna vill få ut nya modeller på marknaden. Kia t ex hade ett tag väldigt bra pris på leasing för EV6. MG likaså.

Börjar man räkna på att ha bilen 5-10 år, är det tveksamt att det är bra med leasing.

Idag skulle jag vara livrädd för att köpa en fossilbil eller hybrid. Vi vet ju med säkerhet att dom kommer fasas ut och bli allt mindre attraktiva att äga.

Då kanske leasing också kan vara mer intressant. Efter tre år är det bara att lämna tillbaka den utan att bry sig om andrahandsvärde. Det kan vara värt ett högre månadspris än att köpa kontant.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

snowy00
2022-10-13, 11:19

Får nog sätta mig in i detta mer om det blir aktuellt. Men att ha en leasad elbil är säkert väldigt bekvämt i alla fall… Jämfört med privatägd fossildriven bil. 😊

• Redigerat 2022-10-13, 11:19 av snowy00
Niklas
2022-10-13, 11:21

Bekvämlighet och trygghet ska inte underskattas. 🙂

snowy00
2022-10-16, 09:29

#97: Förresten, var blev du idiotförklarad här i tråden?

Upp till toppen
Annons: