Annons:
Etiketterteslabatterier
Läst 71 ggr
johan
1/7/22, 10:58 PM

Hur länge klarar sig en elbil stillastående på vintern?

Både i Sverige och USA har snöstormar senaste tiden orsakat olyckor och långa köer där bilar blir stående i många timmar. I USA var folk strandade över 12 timmar.

Givetvis kom tidningsartiklarna om att elbilar inte kan fastna på motorvägen, som om ICE-bilar kan köra på tomgång hur länge som helst.

Den här videon gör ett experiment med en Tesla Model X och en Tesla Model Y som står i många minusgrader i 12 timmar och mäter hur mycket energi som går åt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
1/9/22, 10:25 AM
#1

Ett till test, fast med en äldre Model S.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/9/22, 1:08 PM
#2

#0: 60 timmar med model X är väldigt länge, oavsett vad fossilbilar klarar. Sen är X nog inte särskilt representativ för elbilar som blir stående i snö, med sin höga markfrigång och fyrhjulsdrift. 😃


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
1/9/22, 2:43 PM
#3

#2: Markfrigång hjälper dock inte mycket om man är fast i en kö på motorvägen med långtradare som blockerar vägen.

Den absolut enda argumentet för ICE-bil i en sådan situation är att det är enklare att få en bensindunk för att snabbt fylla på, än det är att få en nöd-laddare. I övrigt skulle jag känna mig mycket säkrare i min elbil än någon annan bil jag haft.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/10/22, 4:51 PM
#4

#3: När markfrigång tänkte jag mer var bra när det toksnöar en halvmeter på en natt. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
1/13/22, 10:30 AM
#5

Här är en äldre tråd relaterad till den här:

» Så mycket energi förbrukar elbilen stillastående på vintern


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Upp till toppen
Annons: