Hur länge klarar sig en elbil stillastående på vintern?
Både i Sverige och USA har snöstormar senaste tiden orsakat olyckor och långa köer där bilar blir stående i många timmar. I USA var folk strandade över 12 timmar.
Givetvis kom tidningsartiklarna om att elbilar inte kan fastna på motorvägen, som om ICE-bilar kan köra på tomgång hur länge som helst.
Den här videon gör ett experiment med en Tesla Model X och en Tesla Model Y som står i många minusgrader i 12 timmar och mäter hur mycket energi som går åt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#0: 60 timmar med model X är väldigt länge, oavsett vad fossilbilar klarar. Sen är X nog inte särskilt representativ för elbilar som blir stående i snö, med sin höga markfrigång och fyrhjulsdrift. 😃
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#2: Markfrigång hjälper dock inte mycket om man är fast i en kö på motorvägen med långtradare som blockerar vägen.
Den absolut enda argumentet för ICE-bil i en sådan situation är att det är enklare att få en bensindunk för att snabbt fylla på, än det är att få en nöd-laddare. I övrigt skulle jag känna mig mycket säkrare i min elbil än någon annan bil jag haft.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#3: När markfrigång tänkte jag mer var bra när det toksnöar en halvmeter på en natt. 🙂
Här är en äldre tråd relaterad till den här:
» Så mycket energi förbrukar elbilen stillastående på vintern