Varför elbil?
Jag undrar varför somliga är så förtjusta i elbilar. Jag skulle aldrig köpa mig en elbil av följande anledningar:
Priset
Man får betala betydligt mer för en elbil.Räckvidden
Det låter ju bra att man kan köra 400-500 km med en laddning, nästan lika långt som med en tankfyllning, men det är ju bara teoretiskt. Elförbrukare som på en vanlig bil är gratis, minskar räckvidden. Hur långt kommen man på vintern, när ljuset, värmen, fläkten osv. är på? Sen har man ju strömförbrukare som radio, blinkare, bromsljus, uppvärmd bakruta osv.
Hur långt kommer man när akkun är ett par år gammal? Tömmer sig akkun när bilen står, som på t.ex. en mobiltelefon när den är avstängd?Det tar betydligt längre tid att ladda upp en elbil än att tanka en bil.
Miljöpåverkan.
Jag är inte säker på om elbilar är miljövänligare. Elen måste tillverkas utanför bilen och kommer från kraftverk. Skulle alla köra elbilar skulle det behövas betydligt fler kraftverk. Kärnkraftverk är riskabla. Vattenkraftverk är ett ingrepp i naturen. Kolkraftverk skadar naturen mer än bilar med katalysator.Körstilen
Måste man ändra sin körstil? Vad händer om man går bort från gasen? Rullar den eller har man en motorbroms? Måste man ändra sin körstil?
Kan nii som är förthjusta i elbilar förklara, vad är det som väger upp allt det där att man vill ha en elbil?
- Redigerat 2021-01-21, 19:24 av johan
- Redigerat 2021-01-11, 14:45 av Niklas
Räkna bort drivmedel, regelbunden service, skatt så ska du se att det inte blir så mycket dyrare. Dessutom så är det bara en tidsfråga (3-5 år) innan elbilen är billigare än fossilbilen även i inköp.
Räckvidden blir kortare i kallt klimat, det stämmer. Men i ärlighetens namn så drar en fossilbil mer bensin/diesel när det är kallt också. Dessutom hr jag efter 2 år med elbil aldrig upplevt det som ett reellt problem. Eftersom du laddar hemma så har du alltid en laddad bil när du ska ha den.
Spelar väldigt liten roll. För vardagsladdning laddar du nattetid. På långresor passar du på att ta bensträckare, kisspaus medan du laddar. Du står ju liksom inte och tittar på laddaren medan du laddar som du gör när du tankar. Innan jag hade elbil tänkte jag att det var bra att passa på att äta medan man laddar, men det hinner man inte.
Finns gott om forskning på att elbilen är renare under dess livslängd, oavsett elmix. Med svensk elmix blir elbilen en miljövinst efter ca 1,5 år. I sämsta tänkbara förhållanden (batteri tillverkade med kol och alltid laddad med el från kol) så tar det ca 7 år. Men så ser inte elmixen ut i EU. Och eftersom en bil i smitt har en livslängd på minst 15 år är det ändå en miljövinst totalt sätt. Dessutom, förnybar el är det som ökar snabbast, så även smutsig el är ett övergående problem.
Om du släpper gasen så används energin från motorbromsning till att ladda batteriet. Ofta använder du bara gaspedalen eftersom bilen bromsar när den använder motorn som generator istället. Otroligt bekvämt! Men i övrigt ändrar du inte körstil så mycket om du idag kör automatväxlat. Elbilar har inga växlar alls, förutom Drive och Back.
Vissa sträckor med backar, som t ex Hallandsås eller vissa sträckor mellan Sundvall och Gävle får jag MER batteri medan jag kör.
Jag skulle inte byta tillbaka till fossilbil ens om jag fick en ny Volvo, Audi eller liknande. Här är några skäl:
- Ladda hemma är så oslagbart skönt jämfört med att åka och tanka
- Alltid isfri bil då man kan förvärma den från appen eller schemalagt utan att använda bensin/diesel. Tänk kupe-värmare och avfrostning på steroider.
- Otroligt kul att köra. Bilen reagerar omedelbart. Fossilbil är som en gjutjärnsspis, medan elbil är som induktionshäll eller gasspis.
- Säkerheten är generellt mycket bättre med elbilar, då tyngdpunkten blir så låg med batteriet och deformationszonerna så bra eftersom du inte har en motor som tar mycket plats.
- Ingen regelbunden service för flera tusen kronor om året
- Drivmedel för ca 1,5-2 kr / mil om du laddar hemma. Snabbladdning på långresor kostar mer och varierar, men ofta runt 5 kr / kWh, vilket motsvarar 8-10 kr / mil för dom flesta.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
- Redigerat 2021-01-11, 14:48 av johan
#0: Jag skrev inte om vad som väger upp nackdelarna du uppfattar.
Du åker omkring nästan helt tyst. På en grusväg ute på landet är det enda som hörs hjulens knaster mot vägen.
Släpp gasen så stannar du. Ingen koppling, ingen växel, ingen broms. I uppförsbacke glider den inte ens bakåt eftersom den håller bromsen automatiskt.
Varje morgon är bilen fulladdad. Dessutom är den avfrostad och varm på vintern eftersom det finns automatik som ser till att den är körklar när du vill. Då använder den ström från elnätet och behöver inte belasta batteriet när bilen ändå står hemma.
Nästan inget underhåll. Inga vätskor att kolla. Massor av delar ”saknas” och kan därmed inte gå sönder. Förbränningsmotor, koppling, växellåda, kylare, och alla instrument slangar och sladdar som följer med det existerar inte.
Uppvärmning av kupén går snabbare. Det behövs ingen fossilmotor som ska bli varm först. Bilen har en värmepump som ger värme nästan direkt.
Elmotorer är starka. Vår lilla BMW har en motorn med 170 hästkrafter som standard. Även om bilen är tung räcker det för snabba omkörningar när man vill. Dessutom är accelerationen lika kraftig på alla varvtal.
Mer automatik. Vi har ingen AutoPilot. Däremot har den en farthållare som är mycket bättre än på förra BMW:n. Den håller automatiskt avstånd till bilen framför och bromsar eller stannar när det behövs. Alla såna här småsaker gör att långa stunder vid ratten tröttar i betydligt mindre grad än när man ska tänka på allt själv hela tiden. I stort är det styra och övervaka man behöver göra vid landsvägskörning.
Just vår bil har väldigt bra svängradie. Det har vi vant oss vid och det blir ibland jobbigt när vi lånar bil som inte kan vända över en vanlig väg utan att vi behöver göra omtag. 🙂
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2021-01-11, 15:05 av Niklas
Glömde en viktig sak:
När månadsfakturan för kreditkortet kommer finns det inga poster för tankning á 700 kronor x 3. I stället är det några extra hundralappar på elräkningen. 🙂
#0: Om miljöpåverkan i elbil jämfört med fossilbil:
» Är elbilar verkligen mer miljövänliga? (TLDR: Ja) | Elbil iFokus
Om du vill se en imponerande AutoPilot i verkligheten, titta på en bit av den här videon.
#0: Läs Johans intressanta funderingar om framtida möjligheter med bilbatterier:
» Virtual Power Plants och V2G | Elbil iFokus

#1+2
Tack för era svar. Elbilar är så att säga någonting för folk som har ett eget garage med el och som mest kör kortare sträckor.
Jag läste att laddningstiden varierar, men även snabbladdningar behöver en timma eller så och tycker att det är opraktiskt för längre sträckor. Om man på vintern bara kommer 300 km i stället för 400 km måste man ju kalkulera vägen tillbaka. Man kan så att säga bara köra 150 km långt bort om man inte vill ladda upp den i ett par timmar. Sen antar jag att ju äldre akkun blir, ju mer minskar räckvidden.
För övrigt behöver dagens bilar som går med bränsle inte längre så ofta på service. Bilen som jag har nu behöver bara alla 2 år på service och kostnaderna för servicen är inkluderad i beloppet som jag betalar för leasing, som fortfarande är betydligt lägre än för en elbil. Sen har jag 5 år garanti, så jag behöver bara betala för småsaker som oljan. Saker som glödlampor, bromsar som inte håller evigt har man ju även på en elbil.
Att ändra min körstil efter så lång tid bakom ratten skulle jag heller inte vilja göra.
- Redigerat 2021-01-11, 15:25 av Condor

#3:
Jag har aldrig gillat automatik bilar och därför gillar jag heller inte alla dessa automatiska hjälpmedel i bilar. Jag vill själv ha kontrollen. Min nya bil har en frontassistent, men den stängde jag av redan efter ett par dagar, när den bromsade helt utan anledning. Som tur körde ingen bakom mig.
Tyvärr har dagens bilar med förbränningsmotorer också alla dessa "hjälpmedel". Min bil glider heller inte tillbaka när jag startar i uppförsbacke och kag konstaterade att jag inte behöver det, för att jag har lärt att köra bil. Jag skulle aldrig vilja ha avståndshållare och ännu mindre en självfarande bil.

#5:
Angående miljöpåverkan kan man bara jämföra hur mycket smuts en bil med förbränningsmotor släpper ut i jämförelse med utsläppet från kraftverken i relation till bilens elförbruk.
Men man kan inte räkna ut vilka konsekvenser det har för naturen om man bygger fler kraftverk i naturen. Man offrar floder och sen är ju kärnkraftverk bara miljövänliga så länge det inte händer en olycka. Det är risker som inte går att kalkulera.
#7: Jag har inte något garage öht. Däremot en carport. Att kunna ladda hemma underlättar absolut, men heller inget krav,
Hur kunde du läsa Niklas och mina svar och komma till slutsatsen att det tar 1 timme att snabbladda? Ingen av oss skrev det.
Om jag ska åka 60 mil så gör jag ett laddstopp på ca 25 minuter. Vi är fyra i familjen, så tiden det tar för fyra personer att kissa, köpa lite godis och dryck är ofta samma som laddningen tar.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#9: Jag vet inte om det är textform som gör att något går förlorat, men det låter som att du bestämt dig för att elbilar är dåligt och mest har nackdelar, både i form av hur den laddas och teknik/hjälpmedel som du avskyr?
Blir nyfiken på vad du tyckte om internet 1998, smart phone 2009 och fast bredband 2012 och vad du tycker om dessa tekniker idag.
För min personliga teknikintresserade del, så var bytet från Volvo, Skoda och Subaru till Tesla som att gå från Nokia 3310 till iPhone. På många sätt är båda bara en telefon, men praktiskt är skillnaden enorm. Men det var väldigt svårt att förklara det för t ex ens föräldrar 2007 när iPhone kom. Nu har iPhone och iPad ersatt både fast telefon, dator, tv i sommarstuga, bankbok och massor av saker dom skulle tycka vore helt absurt att tänka sig byta bort. Idag känner jag samma sak när jag pratar om elbil, bitcoin eller att du i framtiden blir din egen elproducent.
Min erfarenhet är att det är dumt att vara för negativt inställt till saker man har liten erfarenhet av. Jag försöker mer ställa mig frågan "vad är det jag inte förstår?" snarare än "varför skulle man vilja ha det där?" när jag ser något som blir populärt.
Det betyder verkligen inte att jag hoppar på varenda trend. Ganska sällan gör jag det faktiskt. Men när jag stänger ute något från min vardag så har jag skaplig koll på varför jag gör det.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#7:
”Elbilar är så att säga någonting för folk som har ett eget garage med el och som mest kör kortare sträckor.”
El, absolut. Garage behövs däremot inte. Vi hade förra bilen i garaget på vintern, men med elbilen bryr vi oss inte längre eftersom den ändå är avfrostad och varm när vi behöver den.
”Jag läste att laddningstiden varierar, men även snabbladdningar behöver en timma eller så och tycker att det är opraktiskt för längre sträckor.”
Den varierar, men om vi skulle ladda fullt tar det 40 minuter med en 50 kilowattladdare.
”Saker som glödlampor, bromsar som inte håller evigt har man ju även på en elbil.”
Ja, i princip. Det är ledlampor i vår bil så det blir nog inte mycket av det, men det är mikroskopiska kostnader i sammanhanget. Bromsarna slits nog rätt långsamt i och med att vi nästan bara använder dem för att de inte ska rosta.
”Att ändra min körstil efter så lång tid bakom ratten skulle jag heller inte vilja göra.”
Okej, vill du inte så vill du inte. 🙂

#10:
Jag skrev inte att ni hade skrivit det, utan att jag läste att laddningstiden varierar och då menade jag vad jag googlae fram.
Här som jag bor skule jag vara tvungen att köra 20 km till nästa laddningsstation.
#13: Var och hur bor du då?
Min gissning är att det är sämst förutsättningar om man bor i lägenhet i en småstad. Bäst förutsättningar om man parkerar i anslutningen till ens hus (eller radhus i mitt fall). Lägenhet i storstad är sämre än hus, men sannolikt bättre än småstad.
Jag blev chockad själv av detta, men det finns faktiskt nästan lika många laddstationer som det finns bensinstationer i Sverige. Men innan man har behov av dom så tänker man inte på dom.
Men nu när man tittar med nya ögon så ser man laddare lite överallt. Men det är ofta långsamma laddare, så inte optimalt för långresor. Men fullt fungerande att ladda medan man parkerar, t ex när man handlar, jobbar eller tränar.
Men även detta är ett övergående problem. Det bli bokstavligt talat bättre varje månad.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#11:
Jag kan inte säga någonting om smartphones för att jag aldrig har haft en. Jag har en helt vanlig mobiltelefon. Jag har heller aldrig haft något annat än ett fast bredband, men förstås med WLan.
#9: En exakt jämförelse kan vi kanske inte göra än. Även utvinning och transport av, samt krig om, olja har sina risker, vilket vi sett mer än en gång.
För vår del minskar vi påverkan på miljön, i form av nya vatten- eller vindkraftverk, med egna solpaneler på taket.
#13: Där vi bor ligger de tätt. Ofta några kilometer ifrån varandra. Det handlar mer om att välja vilka man tycker bäst om än att hitta en överhuvud taget.

#14:
Jag bor i en liten by i Österrike, ungefär 20 km från nästa stad och 30 km från Wien. Här finns inte ens en bensinmack. Den närmaste bensinmacken finns 3 km längre bort i nästa by, men den har ingen laddstation för elbilar.
#15: Ok. Gissar jag någorlunda rätt om du skaffade internet relativt sent (typ efter 2005) och att du är lite äldre? Känns lite som jag pratar med min pappa. :) Elhissar och centrallås är ungefär så långt han ser ett värde i "ny" teknik på bilen.
#18: Det låter vackert och mysigt! Du säger inte vilken boendeform det är, men när jag hör "by" tänker jag hus? Och då tänker jag att det är just i sådant sammanhang elbil kommer allra mest till sin rätt, då du inte behöver åka någonstans för att "tanka". Det går att ladda via vanligt 220V eluttag, men det tar lång tid och är inte att rekommendera om det är äldre eldon då dom inte är gjorda för långvarig hög belastning. Men Laddbox är inte särskilt dyrt.
Renault tror jag det var gjorde nyligen ett forskrningsprojekt där man försåg en by med elbilar för att testa hur bra det fungerande även när man bodde mer isolerat. Minns inte exakt var det var, men det var en alp-by på ett 50-tal hushåll. Blir spännande att höra mer om vad deltagarna tyckte om det när det är över.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#19: Byn heter Appy och ligger i Frankrike. Projektet ska pågå i tre år.
» French town runs totally on EVs after Renault gives every resident free car | Driving

#19:
Internet skaffade jag mig 2000. Visst var det ett långsamt intenet på den tiden, men det krävdes inte en dator med lika mycket kapacitet. Man klarade sig med 512 MB arbetsminne. I dagens intenet behöver man minst 8 GB, men då går det inte mycket snabbare än i forna tider. Helst ska det vara 16 GB om man vill ha någon fart. Och du har rätt, jag är "lite äldre" och tog körkort på 70 talet. Bilarna som fanns på den tiden kunde man bara köra om man kunde köra bil. Vem som idag tar körkort, lär ju inte ens att starta i en uppförsbacke, för att bilen inte rullar tillbaka, Men det var härligt. Här i Österrike fick man köra så fort man ville på landsväg och motorväg. Det fanns inga radarkontroller eller laserkontroller och inte sådana köar på gatorna som idag.
Hus har jag inget, utan en lägenhet och jag skulle behöva en 100 meter lång kabel som jag hänger ut genom fönstret till min bil om den närmaste parkeringsplatsen är ledig.
#21: Vi har 3-fas 16 Ampere till laddboxen har jag för mig. In till huset har vi 3 x 20 ampere tror jag. Den behövde vi i alla fall inte ändra.
#22: Det låter inte optimalt för elbil. 🙂

#24:
Nej, men trots att jag bor i en liten by är det ont om parkeringsplatser här pga att nästan alla har en bil. Skulle alla köra elbilar här, skulle man behöva hundratals laddningsstationer. En på varje parkeringsplats. Men det finns inte en enda.
#21: Trefas 16A här också. Och en egen jordfelsbrytare för laddboxen.
#22: Nej lägenhet i småstad är nog absolut svårast i kombination med elbil än så länge.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Vissa ser möjligheter i allt och andra väljer att se problem i allt.
Anta att det var elbilen som kom först och du Condor lärde dig att köra elbil på 70-talet och nu hade det kommit en nymodighet som kallas fossilbil. Jag har en känsla av att du hade varit lika negativ till den då och att du hade hitta lika många negativa orsaker till varför fossilbilar var dumt. :-)

#27:
Men kanske jag skulle tänka mig, äntligen kan jag tanka bilen på 2 minuter i stället för att ladda den i timmar. Äntligen kan jag planera att köra längre sträckor utan längre avbrytning för att ladda den., specielt på vintern. Äntligen behöver jag inte leta efter en ledig laddningsstation. Kanske jag också skulle tänka "hurra, bilen är billigare".
Men kanske skulle det störa mig att bilen reagerar annorlunda när man går bort från gasen, tills jag ha vant mig. Det är i alla fall inte lika farligt som om jag nu skulle köpa mig en elbil och av gammal vana gå bort från gasen och bli överraskad att den bromsar i stället för att rulla.
#28: Kanske. Men om man fortsatt med elbil från början av 1900-talet så hade vi haft 100 år av utveckling av batterier, så då hade sannolikt laddning, räckvidd och pris sett helt annorlunda ut.
Jämför en bensinbil från 70-talet och nu. Utvecklingen har varit imponerande.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#29:
Den första elektriska bilen var en Flocken, som kom ut 1888, men den kan inte ritktigt beteckna som bil. De första riktiga elbilarna kom ut på 90-talet, t.ex. General Motors EV1.
Jag gillar bilarna som fanns på 70-talet och hade då en Fiat 128 SL Coupe, en härlig bil. Det fanns fler härliga bilar, som jag dock inte hade råd med t.ex. Jaguar E-typ, Ford Mustang Shelby, Chevrolet Impala t.ex. Bilarna på den tiden var finare och hade en viss charm.
Mig stör alla de nya grejerna som bilarna har, som t.ex. frontassistent,som jag alltid stänger av, liksom jag alltid stänger av "start- stop" funktionen). ESP behöver jag heller inte, för att jag reagerar snabbare än systemet. Därför känner jag inte av att min bil har ett ESP. En avståndshållare har jag som tur inte och skulle aldrig vilja ha. ABS har jag bara behövt en enda gång, när det var halt och jag kunde styra åt siden utan att krocka, men jag hade kanske klarat det utan ABS också, med bra känsla i bromsfoten, som jag också klarade av sådana situationer innan jag hade bilar med ABS.
Den enda fördelen med de nya bilarna i jämförelse med bilarna på 70-talet är att de så gott som altid startar. Min Fiat startade inte när det var för kallt. Sen är de mer lättkörda än de dåtida bilarna.
#30: Skulle nog gissa att bilarna på 70-talet drog väldigt mycket mer bensin än dagens bilar.
Det fanns fler elbilar i början av 1900-talet. Det var framför allt elektriska startmotorn som gjorde att förbränningsmotorn vann det format-kriget. Elbilarna marknadsfördes ofta med argument att dom var så lättkörda och rena att till och med kvinnor klarade av det.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#31:
Det där var en hästvagn utan häst. 😊

#32:
200 miles är 321 km. Då har räckvidden inte blivit allt för mycket bättre idag. 😁
Men uppladdningen går nog snabbare.
#33: Till skillnad från dom andra bilarna vid samma tid menar du?
#34: Inte vardagsbehoven heller uppenbarligen.
Jag förstår att du skämtar/retas, men bara som referens har jag kört från Sundsvall till Stockholm på en laddning, så nog kan man köra länge än 32 mil om man vill. Men jag tycker ändå det är skönt med paus varannan timme, så för min del gör dig mig ingenting att ladda lite medan man ändå kissar, köper en läsk och sträcker på benen.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#35:
Jag menar att om man kunde köra 321 km på en laddning redan på den tiden är det ju inte mycket mindre än med dagens elbilar.
Kanske det inte är lika trångt på Sveriges gator som här, men om jag t.ex. kör till Wien är det svårt att hitta en parkeringsplats, vilken som helst. Skulle jag ha en elbil, skulle jag vara tvungen att hitta en parkeringsplats med laddningsstation. Jag skulle nog köra akkun tom innan jag hittar en.
- Redigerat 2021-01-18, 15:56 av Condor

#14: Det är till och med att bensinstationer läggs ner i innerstäder för man vill inte gynna biltrafiken.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#36: Jag tolkar inte annonsen som att dåtidens bilar har 200 miles räckvidd, utan att argumentet mot dom är att räckvidden borde vara 200 miles för att vara användbara. Annonsen försöker säga att du inte behöver så lång räckvidd för dina vardagsbestyr.
För dom flesta som jobbpendlar stämmer det fortfarande. Det är få som kör över 5 mil per dag.
Skulle jag ha en elbil, skulle jag vara tvungen att hitta en parkeringsplats med laddningsstation. Jag skulle nog köra akkun tom innan jag hittar en.
Åter igen förutsätter du på ett negativt saker du inte har någon verklig erfarenhet av. Skulle vara intressant att se hur många som faktiskt kör elbil som tycker det är ett problem, jämfört med de som knappt suttit i en som "vet" att det är ett problem.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#38:
Med elektrobilar har jag ingen erfarenhet, men jag har mer erfarenhet med att leta efter parkeringsplatser än vad jag skulle vilja ha. 😊
I Wien finns det ungefär 1.000 laddningsstationer och 3.791 elektrobilar. Med tanke på hur svårt det är att hitta en helt vanlig parkeringsplats skulle jag inte ha en chans att hitta en parkeringsplats med laddningsstation. När akkun är slut står bilen omkring i Wien och jag kommer inte hem igen.
#39: Det är möjligt att det är helt annorlunda i Wien. I Sverige är laddstationerna normalt inte parkeringsplatser. Man ställer sig, laddar, kör iväg. Det står inte bilar där för jämnan. På Teslas laddplatser har jag sett kanske två bilar samtidigt och övriga 6 till 15 platser lediga. (Jag har inte sett hur det är i rusningstid.) Jag har vid ett tillfälle råkat ut för att det inte fanns någon ledig laddare när jag kom dig. Då fick vi vänta fem eller tio minuter. Det var på en laddstation där det fanns en eller två laddare och så är det oftast där vi laddar.

#40:
I Wien ser det t.ex. ut så här. När jag handlar i Wien på Mariahlfer Straße brukar jag parkera här i närheten. Det här är den enda laddningsstationen i närheten. Man kan inte lita på turen att få den platsen.
För det mesta är även de helt vanliga parkeringsplatserna upptagna, så jag brukar köra ett varv runt huset på en plats där man bara får parkera från och med klockan 14. Man måste komma mellan klockan 14 och 14,10 för att få en parkeringsplats. Annars får man köra många varv runt husen och hoppas att någon kör ut.

#30: Det måste vara härligt att vara så bra på bilkörning och ha såna övermänskliga reaktioner som du att du till och med reagerar snabbare än datorerna… Jag tror att jag avslutar min del i den här diskussionen nu och går ut och letar laddplats med min Tesla och hoppas att jag hittar en innan batteriet tar slut :-)

#41: Ser inte att du har någon bensinstation i närheten.
Du har väl laddstationer i närmaste parkeringshus?
Här har du en karta som hjälp men jag antar att du planerar för tankning oxå när du bar bensin/dieselbil?

#42:
Det är inga övermänskliga reaktioner, utan ett långsamt reagerande system. Först måste datorn registrera att bilen sladdar och sen måste den reagera på det. Jag har tills nu haft 3 bilar med ESP och inte ett enda system reagerade snabbare än jag. Datorn kanske är snabb, men det mekaniska som är styrd av datorn och som datorn reagerar på är långsam.

#44: Lustigt att om du reagerar traditionellt när du har ESP så råkar du illa ut.
Kanske dags med att ta några körlektioner.😊

#43:
Min bensinbil behöver inte laddas upp medan jag parkerar, utan det sker på 2 minuter på en bensinstation. Det kan man fixa före man far iväg. Dessutom kommer jag över 600 km på en tankfyllning. Skulle jag ha en elbil som man kan köra 400 km med skulle dessa krympa när jag kör i Wien. När man står i kö behöver man en halv timma för ett par kilometer och under den tiden använder man sig av strömförbrukare som t.ex. värmen, ljuset, fläkten, radion, blinkaren, bromsljuset som är "gratis" hos en bensinbil och som inte minskar räckvidden.

#45:
Inte alls. Om bilen sladdar reagerar jag bara före ESP hinner att reagera. För övrigt har jag kört över en miljon kilometer i mitt liv. Kör man så klumpigt att ESP reagerar före, kan man ändå inte göra någonting för att bilen inte ens tar emot gasen som man ger. Har du aldrig kört med ESP?

#47: Låter som att du missuppfattat antisladdfunktionen.
Jodå mina bilar har varit utrustade med antisladd länge men du har kanske kopplat ur funktionen?
Man sitter lugnt i bilen och avvaktar tills systemet gjort sitt i dom flesta fall.
#46: På vilket sätt skulle strömförbrukningen vara gratis på en bensinbil?
Om du bara kör i en storstad så är elbilen att föredra även cykel.
Du kanske inte har insett att bensinstationer läggs ner i städer och saneras men det har kanske inte kommit till Wien än.
Gör man som jag kör några 100 mil i stöten då förstår jag dig men i stadstrafik har du nog missförstått om bensin och dieselbil skulle överträffa elbilen.
Sen att du inte har lust stt byta är en annan sak.
#46: Jag undrar om det stämmer att elbilen förlorar mer räckvidd i kökörning än en bensinbil. Jag har läst att bensinbilar drar 0,5 till 1,5 liter i timmen stillastående på tomgång. Körning i köer höjer sannolikt förbrukningen avsevärt eftersom du ofta gör starter och stopp som är ”dyra”. Elbilar är gjorda för att hushålla med strömmen, har LED-belysning, återvinner bromsenergi.
I somras åkte vi mycket bil. Ofta var vi ute på turer som varade 8 timmar med några mindre stopp. Det var låg hastighet på små slingriga vägar. Vi körde runt 30 mil, behövde inte ladda på vägen och hade lite laddning kvar när vi kom hem. Det är när man kör snabbare som det blir ”dyrt” med elförbrukningen.
Det vore intressant att veta vad elbilar drar stillastående.
En annan sak jag gillar med kökörning i elbil, är att adaptiva fartkontrollen håller hastigheten och avståndet till bilen framför. Jag upplever att det blir färre fullstopp än när jag sköter det själv. Bilen är bra på att hålla mycket låga hastigheter och inte slits någon koppling heller. 🙂

#49: Just kökörningsfunktionen finns nog på nyare bensin/dieselbilar oxå.

#48:
ESP gör ingenting annat än att den tar bort hastigheten på de hjulen som sladdar (som att trampa på kopplingen). Om bilen sladdar känner man det i styret och i rumpan innan ESP hinner att reagera och en lätt korrektur med antingen ratten eller bort från gasen leder till att ESP inte behöver att reagera. Det går inte att drifta (styra med gasen) genom kurvan med ett ESP.
Men kör du aldeles för fort genom en kurva hjälper dig ESP heller inte längre, liksom det inte hjälper att gå bort från gasen eller trampa på kopplingen. Då åker man ut pga de fysiska lagarna.
Strömförbrukningen på en bensinbil är gratis för att generatorn levererar elen. Man behöver inte mer bensin bara för att man sätter på fläkten eller ljuset, även om generatorn minimalt höjer förbruket. Värmen är helt gratis och kommer från värmen som motorn avger. På en elbil drar det el från akkun att värma bilen och om bilen står stilla i en kö förbrukar det mer energi att värma bilen än en bensinbil som går på tomgång. Att värma upp ett rum drar mycket el. Det vet jag som värmer lägenheten med el. Lägenheten har dock bättre värmeisolering än bilar. Men på sommarn i Sverige, när man inte behöver värma bilen, är det nog billigare att stå i kö med en elbil. I Österrike är det en annan sak. Här behövs air condition för att klara sig på sommarn och den behöver ännu mer energi än att värma upp bilen.
Här som jag bor har i alla fall inga bensinstationer stängts ner.

#49:
Jag skulle säga att det beror på vilka strömförbrukare som man har på som avgör om elbilen eller bensinbilen förlorar mer räckvidd.
Kör man på vintern har man ofta många strömförbrukare på, t.ex. fläkten, vindrutetorkarna, luset, uppvärmd bakruta och förstås värmen. Värmen är helt gratis på en bensinbil, medan det drar på akkun på en elbil. På vintern har man nog fördelar med bensinbilar.
Jag skulle aldrig vilja ha en bil som håller hastigheten och avståndet till bilen framför. Jag brukar att se längre fram på gatan för att i förväg veta om jag måste sakta ner farten. Då låter jag bilen rulla ut tidigare än den framför mig kanske gör. På så vis sparar man bensin.
Vad jag undrar gällande avståndshållare är ju att avståndet som man borde hålla beror ju på underlaget som man kör på, dvs. torr eller blöt asfalt, snö, is eller grusväg. Hur vet avståndshållaren vilket underlag som man kör på? Ser den också om det t.ex. komer is längre fram på gatan?

#51: Du behöver nog läsa på hur nyare bilar fungerar - och då menar jag typ nya sedan 20 år.
Kul att du är så snabb att du inte har hjälp av ESP.
Du borde använda den snabbheten till annat.

#53:
Min första bil med ESP var byggd 2000, alltså exakt för 20 år. Bilen som jag har nu är byggd 2018. Tillräckligt ny?
Vilken hjälp har du av ESP? ESP ändrar ingenting på fysikens lagar. Men pröva helst inte ut det.
Men snälla Condor.. Tror du på ALLVAR att det är mer energieffektivt att värma en bil mer överskottsvärme från en förbränningsmotor än att använda en eldriven värmepump?
Visst, det kanske blir 0 kronor på elräkningen, men det är ju irrelevant.
Tycker du att det på liknande sätt är supersmart att ha ugnsluckan öppen när du lagar mat i ugnen, för det är ju så bra att man inte behöver ha på elementet i köket då?
Det är ingen som kommer tvinga dig att köpa en modern bil eftersom du uppenbarligen inte ser några som helst fördelar med det. Men vi kan väl åtminstone hålla oss till fakta om att antisladdsystem och automatiska nödbromssystem minskar antal olyckor och att elbilar är mer energieffektiva.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
- Redigerat 2021-01-19, 15:28 av johan

#54: I dagsläget eller sedan 20 år tillbaka värms inte alla bilar uppvis motorn.
Alla bilar fungerar inte som folkabubnlor idag.
En bensin/diesel-bil har avsevärt färre energiförluster idag så att cupervärmen sker via ett eget system och inte via motorn.
Vi är på 2000-talet nu!
#55: Att antisladdsystem och automatiska nödbromssystem minskar antal olyckor beror säkert till en stor del på att det finns så många dåliga förare där ute som behöver sådant. Men nu diskuterar du med en väldigt bra förare som reagerar blixtsnabbt och som själv vill ha kontrollen över sin bil. Condor blir bara nervös när bilens automatik tar över och det gör mig mer rädd att ska framkalla en olycka än när han själv har kontrollen.

#55:
Om det stämmer vad Niklas skrev, att en bil på tomgång behöver melan 0,5 och 1,5 liter bensin i timman kan jag inte föreställa mig att en elbil behöver mindre energi för att producera värme för en timma.
Du kan inte jämföra en ugn med en motor. Ugnens syfte är ju att producera värme, medan värmen som kommer från en förbränningsmotor är "avfall" och den måste kylas med vatten.
Jag har inte tittat på statistiker gällande olyckor, men nu har jag för första gången en bil med nödbromssystem. Redan efter ett par dagar bromsade den helt utan anledning. Det var en bred gata, utan kurva och det fann inga bilar före mig. Plötsligt tvärbromsade den. Det kallar jag farligt! Sen dess bruikar jag stänga av den. Ibland glömmer jag att stänga av den och nästan varje gång bromsar den utan anledning. Har man oturen att ha en bil med en oaktsam förare bakom sig, smäller det.

#57: Det dummaste jag hört. Antisladd är standard på alla bilar från 2014.
De mest farliga förarna är de som tror att de är så jäkla snabba och förträffliga.
Det kan ju vara så att med- eller mottrafikanterna fixar genom undanmanöver också!!
#59: Ja, övertro på sin förmåga är orsak till många olyckor. Ingen slump att unga män står för de flesta singelolyckor när dom rent biologiskt inte utvecklat ett vettigt riskhanteringssystem ännu.
#58: "Har man oturen att ha en bil med en oaktsam förare bakom sig, smäller det."
Ja, då vill man ju inte ha någon bakom sig som stängt av automatiskt bromssystem.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#59: Det dummaste du hört? Skämtar du? Tills nu har Condor aldrig kört in i rumpan på någon eller förorsakat en olycka, men flera gånger har det hänt att någon kört in i rumpan på oss eller kört in i den parkerade bilen. Senast när någon körde in i rumpan på oss var det en ung kvinna som satt med smartphone i handen när Condor stannade vid ett övergångsställe. Vad som gäller undanmanövrar är det något som Condor hela tiden får göra. Jag vet inte hur många gånger jag har fått pusta ut och känt mig tacksam över hur snabbt han reagerar. För övrigt, är det där inget som han tror om sig själv. Han brukar hålla sig till hastighetsgränserna.
- Redigerat 2021-01-19, 16:41 av FataMorgana

#60:
Du skriver som om alla skulle köra bilar med nödbromssystem. Den sista bilen som jag hade, hade inget och den såldes igen.
För mig innebär det en minskad risk i trafiken om jag stänger av nödbromssystemet. Men följande personer har nytta av ett nödbronssystem:
- Smobies (smartphone zombies)
- Fyllerister
- Drogade
- Folk med uppmärksamhetsstörningar.
Nödbromssystemet ersätter inte uppmärksamheten. Vad gör man om det bromsar fast bilen stannar inte för att det är halt?
Övetro i bilens automatiska hjälpmedel är för övrigt också farligt.
Själv har jag kört över en miljon kilometer utan att ha orsakat en olycka. Hur länge har en självfarande bil klarat.
- Redigerat 2021-01-19, 16:48 av Condor
#60: När kvinnan med smartphonen körde in i rumpan på oss var Condor ändå så snabb på bromsen att han inte körde in i bilen framför oss som också hade stannat framför övergångsstället. Vad du och Pyttelite inte verkar förstå, är att det inte bara finns sämre förare där ute, som t.e.x de där unga männen som du nämnde, utan att det också finns väldigt erfarna och bra förare som hellre själv kontrollerar sin bil.
- Redigerat 2021-01-19, 16:53 av FataMorgana

#61: Om det är så att Condor blir påkörd så många gånger bakifrån kan det ju inte bero på att han är så snabb.
Det kanske är så att Condors körstil framkallar fler sammanstötningar?
#62 Du har kört 1 miljon kilometer i samma bil?
- Redigerat 2021-01-19, 18:03 av Pyttelite

#64:
Du skulle kanske fortsatt att köra när bilen framför dig stannar framför ett övergångsställe?
Eller du skulle ha parkerat bilen på ett annat ställe, för att du visste att det skulle parkera ut en kvinna där som inte kan parkera ut?
Över en miljon kilometer har jag kört med alla bilar tillsammans. Tills nu 9 stycken.
#64: Tro vad du vill. Själv känner jag Condors körstil bättre än dig och vet vilken bra förare han är.

#65: Man kan ha koll i backspegeln också!
Varför skulle man inte kunna köra 1 miljon km i en elbil?

#67:
Vad hjälper det om du ser i backspegeln när du har en stående bil framför dig? Jag har ju ingen helikopter.
Det var på tal om självförande bilar. Man läser ju jämt i tidningen att självförande bilar krockar. Ju mer bilen kör själv, ju högre risk för olyckor. En självförande bil t.ex. registrerar inte att det leker barn jämte gatan längre fram. Den registrerar inte 2 lysande ögon i mörkret som skulle kunna komma från ett rådjur som skulle kunna springa ut på vägen. Den tänker inte "där som ett rådjur har sprungit över gatan kan det komma fler". Den registrerar hindret först när det befinner sig på gatan, när det kan vara för sent.
- Redigerat 2021-01-19, 18:18 av Condor

#68:
Har man koll i backspegeln kan man förbereda sig inte sant.
Lustigt att det händer så ofta.
Självkörande bilar kan inte undvika alla krockar men förorsakar få.
Vet inte vilka tidningar du läser.
Hur bilen agerar när den ser ett rådjur kan man naturligtvis välja.
Fast nu handlade det om elbilar.
Du flyger aldrig med flyg som har AutoPilot?
- Redigerat 2021-01-19, 18:53 av Pyttelite
#68: Återigen: använd fakta istället för fördomar.
Tesla publicerar varje kvartal statistik över olyckor. Där kan du jämföra data för när AutoPilot är aktiv, när föraren kör helt själv men med aktiva säkerhetssystem och snittet över alla amerikansk trafik.
AutoPilot kör 8x fler miles utan olyckor än amerikansk snittet.
Jämförelsen är dock inte perfekt, då AutoPilot främst används på highways. I stadstrafik används inte AutoPilot (ännu).
Du är säkert en fantastisk bilförare, det är ju omöjligt för oss som aldrig åkt med dig att ha åsikter om det. Men det förändrar inte att data visar att aktiv säkerhet i bilar är riktigt användbart.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#69:
Ok, hur skulle du ha förberedd dig. Här har du stället:
Man står i kön och man kör 3-4 meter tills kön står stilla igen. Framför mig en bil som stannar framför övergångsstället, så som den svarta bilen på bilden. Bakom mig en bil med en tjej med smartphone i handen som inte ser att kön stannar och som fortsätter att köra trots att alla andra stannar. Tala gärna om för mig hur du skulle ha förberett dig.
Hur ofta händer det menar du? Har du tittat i kristallkulan? Eller har du "kanaliserat" hur många som har kört in i min bil den senaste miljonen kilometer?
Jag läser en massa tidningar och media och du kan ju läsa vad jag kmmer att svara johann, som vill ha fakta.
En självfarande bil kan helt enkelt inte tänka förutseende. Den registerar rådjuret först när den är framför bilen, men inte när det springer på fältet brevid gatan. Jag har aldrig krockat med ett rådjur men har haft rådjur på gatan framför bilen 20-30 ggr sen jag kör bil. Med en självfarande bil skulle jag säkert haft minst 10 krockar. Vad har det med flyg att göra?

#70:
Här finns en analys som visar att självfarande bilar förhindrar bara 1/3 av alla olyckor och då är det på tal om olyckor som orsakas pga alkohol, droger, oaktsamhet, sömn, medicinska anledningar osv.
En undersökning eller sammanfattning om hur många olyckor självfarande bilar orsakar känner jag inte. Det finns ju inte så värst många självfarande bilar ännu, men ändå är media full med rapporter om olyckor:
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/toedlicher-unfall-autonom-auto-uber-softwarefehler/
https://www.autobild.de/artikel/autonomes-fahren-crash-eines-tesla-model-x-10516973.html

#71: Det var du som sa att du blivit påkörd en massa gånger inte en.
Självfallet ska man reflektera över varför det händer om det händer flera gånger oavsett bensin är felet.
Du har förutfattade meningar om autonoma system.
Det handlar om autonoma system och beslutsstöd som tex finns inom flygteknik.
#70: Undersökningar är just undersökningar och gällde för stunden utifrån ett givet läge.
30% minskade olyckor är väl utmärkt.
#73: Nej det skrev han inte alls. Det var jag som skrev, att Condor aldrig har orsakat en olycka själv, men att andra har kört in i rumpan på oss flera gånger. Varifrån du fått "ofta" och en "massa" gånger vet jag inte. Fler byter för övrigt mer än en. Sen är det väl kvinnan med smartphonen i handen som borde reflektera över varför det händer och inte Condor.

#73:
Jag vet inte vad du har för ett problem, men jag lägger märke till att du ofta läser saker som jag inte har skrivit. Inte bara här, utan även när vi diskuterade om covid röntgenbilderna läste du också att jag skulle ha skrivit att ALLA har blivande lungskador. Jag hoppas att du är mer uppmärksam i trafiken åtminstone.
Den andra gången parkerade min bil på en parkeringsplats framför en affär. Kvinnan hoppade in i sin bil och körde rakt in i min bil, fast hon borde ha sett redan innan hon hoppade i bilen att jag parkerar där. Kvinnor kan av någon okänd anledning helt enkelt inte parkera in eller ut, även om de annars kan köra bra.
Jag har inga förutfattade meningar, utan jag gav dig exempel på nackdelar med självfarande bilar, t.ex. rådjuren på fältet brevid gatan. Här som jag bor finns massor av rådjur. Speciellt farligt är det när det är mörkt. Man måste alltid kolla brevid gatan om man ser lysande ögon.
Det är just "det givna lägert" som är relevant. Om man inte kör full, inte är på droger, inte hanterar med sin smartphone och är uppmärksam har man mindre risk för olyckor i en bil som man kör själv än i en självfarande.

#74: Jag vidhåller fortfarande att man ska analyser den egna körstilen om man upprepade gånger blir på körd bakifrån.

#75: Är detta ett generaliserande eller menar du en speciell kvinna?
Kvinnor kan av någon okänd anledning helt enkelt inte parkera in eller ut, även om de annars kan köra bra.
Men har du koll på hur man utvecklar algoritmer för beslutsstöd så att du tvärsäkert kan komma med de kommentarer som du gör?

#76:
Men vem blir "upprepade gånger" påkörd bakifrån? Det där är just de läsproblem som du har som jag just påpekade.
Vad har det med körstilen att göra om bilen parkerar med avstängd motor och en annan kör in i den? Sen har du fortfarande inte talat om för mig hur du skulle ha förhindrat att en tjej som hanterar med sin smartphone och inte tittar på gatan fortsätter att köra när kön stannar efter 3-4 meter.
Jag menar att kvinnor är dåliga på att parkera in och ut helt allmänt, men det kan förstås finnas undantag.
#76: Snarare är det dom som inte kan köra bil och som själva förorsakar olyckor som ska analysera den egna körstilen. Av alla de gånger som Condor blivit påkörd har han inte gjort ett enda fel själv.
#77: Helt allmänt skulle jag också säga. När våra grannar kommer hem brukar jag alltid veta om det är han eller hon som sitter bakom ratten beroende på hur lång tid och hur många försök det behövs för att backa in.
#72:
Det finns ju inte så värst många självfarande bilar ännu, men ändå är media full med rapporter om olyckor:
Och vad tror du avsaknaden av rapportera olyckor med mänskliga förare beror på? Kan det vara att dom är så vanliga att det inte är värt en notis i tidningen ens?
Det närmaste självkörande bilar vi kommer idag är Waymo som på avgränsade områden i ett fåtal städer har en taxi-tjänst som är helt förarlös.
Alla övriga system ses idag bara som "driver assist", dvs. det är hjälpmedel men fortfarande krävs att föraren är full beredskap att ta över om så skulle behövas. Dom som är närmast generell autonom körning är Tesla där ett fåtal personer utanför Tesla idag testar FSD. Jag har postat en del videos om det här på sajten om du är nyfiken.
Fördelen med dessa system när dom väl kan ses som färdiga är att dom aldrig kommer bli trötta, aldrig bli lockade att titta på mobiltelefonen, aldrig missa att kolla döda vinkeln, aldrig köra alkoholpåverkad, aldrig bli distraherad av skrikande barn i baksätet. Däremot kommer dom säker få andra problem så klart, men fördelen även där är att när man löst det problemet skickas uppdateringen ut till hela flottan så alla bilar med programvaran lär sig och blir smartare samtidigt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#81:
Men de flesta olyckor händer ju pga alkohol, droger, smartphones och det andra som jag hänvisade till. Är det inte bättre att bara sätta sig bakom ratten när man är nykter och inte hantera med sin smartphone, och att koncentrera sig på trafiken? Jag har inga problem med det och vet inte varför somliga andra har det.
#82: Jo. Absolut. Men hur upplever du att det fungerar i praktiken? I en naiv värld så hade det inte funnits några brott alls, för jag har inga problem att följa lagen.
Men ditt resonemang skulle vi inte behöva säkerhetsbälten, airbags eller lås på bilen heller. Eftersom du aldrig behövt det eller skulle få för dig att sno en bil.
Jag skulle föredra alkolås framför att lita på ingen kör bil påverkad.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#83:
De dumma och ansvarslösa personer som det är på tal om kör nog säkrare med en självfarande bil, men resten, bland annat jag, kör nog säkrare när de själva kör.

#84: Du måste skämta eller hur?

#85:
Hurså? Jag skulle aldrig köra rakt in i en vägg, som elbilen på klippet som jag ställde in längre upp gjorde. Jag bromsar heller inte utan anledning och håller även koll på vad som händer brevid gatan.
#86: Ska vi plocka fram alla olyckor som beror på att folk glider över i fel fil och alla gånger precis den typen av olyckor kan undvika tack vare säkerhetssystem som håller bilen i sin fil?
Du tar ju några få exempel som bekräftar din världsbild, men vägrar se alla gånger systemen undviker olyckor.
I den bemärkelsen tycker jag du argumenterar som vaccin-motståndare som tar fram de 0,1 % som får riktigt allvarliga biverkningar och blundar för hur många liv vaccinen räddar.
Jag förstår verkligen inte hur du verkar vara oförmögen att skilja på vad du vill inte använda personligen och nyttan systemen gör för majoriteten.
Tycker du argumenterat så klokt och sakligt i andra sammanhang, men här förstår jag verkligen inte ditt otroligt smala blickfång.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#86: Dessutom, vad gäller elbilar som kör in i väggar så beror det ofta på att föraren inte är van vid den kraftiga och direkta accelerationen. På Tesla så kan man välja att aktivera hindermedveten acceleration, vilket gör att om du har något några meter framför bilen, så är accelerationen väldigt långsam.
För att mäta avstånd används radar, ultraljud och kameror.
(Inte relaterat till din video, utan ett vanligt problem när nya förare sätter sig i elbilar första gångerna. )
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Här har du exempel på hur Teslas självkörning beter sig. Denna version finns bara för utvalda testare just nu, men väntas släppas under 2021. Föraren kommer behöva vara redo att ta över kontroll pga av lagstiftningen inte riktigt hänger med tekniken, men den visar ändå på en annan bild än den du har om vart tekniken befinner sig.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#87: Det var precis det som jag försökte att säga till dig i inlägg #57. Om att det finns så många dåliga förare där ute som behöver automatiska nödbromssystem och sådant. Men Condor är ingen dålig förare, utan tvärtom är för mycket automatik bara i vägen för honom. Han är en van och erfaren förare som själv vill ha kontrollen. Det är lite det som han hela tiden försöker att förklara för dig, att det för många andra säkert är bra, men att det för honom är dåligt-
- Redigerat 2021-01-20, 18:09 av FataMorgana

#87:
Statistiker gäller inte för alla och för min del har bara nödbromsassistenten ställt till med farliga situationer inom en kort tidsperjod som jag själv inte brukar att hamna i. Ännu mer automatik skulle leda till ännu mer fara.
Elbilen som körde i väggen var en självfarande bil, dvs. det var inte föraren som gjorde fel, utan bilens dator.
Sen undrar jag på vilket sätt en avståndshållare skulle kunna avgöra vilket avstånd som är nödvändig pga underlaget som man kör på, som kan vara torr eller blöt asfalt, grusväg, snö eller is. Ser den även i förväg att det underlaget ändrar sig 100 meter längre fram, dvs. att det är isigt där?

#91: Du har ingen aning om hur många sensorer man kan sätta på en bil och framförallt hur mycket omvärldsfats man kan använda.
Så absolut kan bilen veta typ av underlag.

#92:
Sensorer kan i bästa fall bara bedöma underlaget som man kör på, men inte om det ändrar sig längre fram. Kommer det t.ex. is 100 meter längre fram måste man sakta ner och hålla längre avstånd redan innan isen kommer.

#93: Jojjomemsan pch den kan använda väderdata och annan information.

#94:
Haha…väderdata för att kolla om det kommer ett halt ställe 100 meter längre fram 😄
#90: Jag har aldrig påstått att Condor är en dålig förare. Jag har inga åsikter om Conders bilkörande. Det enda jag har åsikt om är Condors sätt att prata om teknik som hjälper till att rädda liv som hen förnekar värdet av bara för att ni påstår att hen är bättre än dessa system.
#91: Bilen i videon i #89 körs också av en dator. Men det sitter en människa i förarstolen som enligt lag måste vara redo att ta över om det behövs. Men precis till vänster om hastighetsmätare kan du se en blå symbol med en vit ratt. När den är blå så är AutoPilot aktiverat och gör allt på egen hand. Ganska långt från videon du postade där en bil kör in i en vägg, eller hur?
#93: Menar du att du kan se isfläckar 100 meter fram också?
Autonoma system skulle sannolikt idag vara ganska dåliga på att anpassa sig efter väglaget. Det tror jag också.
Men på samma sätt som du lyckats förutspå väglag genom att mäta temperatur ute, tänka på vad det är för väder, om det varit regnigt men nu har temperaturen dalat under nollan och använda ögonen, så är det något som neurala nätverk också kommer lära sig med rätt mängd data och träning.
Så ja, det kommer garanterat vara något som bilen kan lära sig. Men inget dom är bra på idag.
Men när man är ute och kör i dåligt väder så ställer jag mig också frågan om de flesta människor är särskilt bra på det. Det verkar inte så när man ser vilken hastighet dom håller.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
- Redigerat 2021-01-20, 19:18 av johan
#96: Han förnekar inte värdet av dessa system, utan bara för sig själv personligheten. Jag tror du har missuppfattat något eller sen har Condor uttryckt sig klumpigt. Men det är det han försöker att förklara för dig, att det för honom personligen skulle vara dåligt.
#97: Ok. Skönt att höra. Inte så jag uppfattat argumenten, men glad att du poängterade det.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#52: Uppvärmd bakruta och ytterspeglar använder vi ibland men inte några långa stunder eftersom det går rätt snabbt att frosta av dem. Utöver det du nämner använder vi sätesvärme och radio ibland också.
Jag gissar att i alla fall vår bil inte tar hänsyn till underlaget när den håller hastigheten själv. Samtidigt är standardläget mer försiktigt än jag när jag kör ”manuellt”. Jag tenderar att hålla kortare avstånd till bilen framför än vad adaptiva farthållaren gör. Dessutom bromsar jag senare. Det blir mjukare åkning när bilen sköter det utan min inblandning. Det händer att den varnar för fara framför om det dyker upp något plötsligt eller om jag kommer för nära.
#51: En kommentar om antisladdfunktionen: På vår bil fungerar det inte alls som du beskriver det. När den är aktiverad kan jag trycka gasen i botten i en 90-graderssväng efter att ha stått vid ett rödljus utan att den sladdar över till mötande körfält. Det är väldigt svårt att provocera den till att tappa greppet om du inte kör vårdslöst. Naturligtvis skulle jag kunna göra något korkat som att köra alldeles för fort och svänga för snabbt, men det tillhör inte normal körning. Det du beskriver, att du släpper gasen eller girar när du känner en sladd, händer inte med vår bil. Den börjar inte sladda om jag håller normal hastighet. Som du skriver, det går inte att drifta med den.
På sommaren drar elbilen ström för klimatanläggningen när den ska kylas. Den har en värmepump som ger värme på vintern och kyla på sommaren.
Det låter som om din bil saknar start-stopp-funktion som stänger av motorn vid stillastående, exempelvis trafikljus. Det spar bensin, men det ger inte mycket värme i stillastående köer. 🙂 I jämförelse med det kan man dock säga att din bil har ett pris på uppvärmning.
#72:
”Här finns en analys som visar att självfarande bilar förhindrar bara 1/3 av alla olyckor och då är det på tal om olyckor som orsakas pga alkohol, droger, oaktsamhet, sömn, medicinska anledningar osv.”
Är inte en tredjedel ganska bra? Den undviker alltså att andra orsakar olyckor i en tredjedel av fallen. För det är väl inte självkörande bilen som går på alkohol och droger och är oaktsam, sover dåligt och har medicinska problem? 😉

#96:
Folk är ju redan oaktsamma och hanterar med sin smartphone när de själva kör. I en självfarande bil är dom nog ännu mer oaktamma och litar på bilens dator medan dom skriver meddelande med deras smartphone.
Visst ser man ett halt ställe 100 meter längre fram. Man ser i alla fall "misstänkta" ställen. Temperturen kan man inte gå efter. Det an vara halt även om det har 5 plusgrader, för att isen inte smälter med det samma. Man måste kolla efter glänsande eller blöta ställen och man måste veta var det skulle kjnna vara halt, t.ex. när man kör över broar. Även löv på den blöta gatan på hösten kan man "halka" på. Det är erfarenheterna som gäller. Däremot kan det vara frost utan att det är halt, om vägen är torr.
Här som jag bor, på de små landsvägarna, är det ofta så att vinden blåser upp snön så att halva gatan är obefarbar för att det ligger en halv meter snö där. Under snön kan det vara bankis. Man har så att säga bara ett spår på gatan. Dessa snökullar ser man långt i förväg och man ser även om man möter en bil. Då måste man redan i förväg hitta ett ställe där båda bilarna har plats att passera varandra. Det kan ingen elektronik göra.
Erfarenheter är bättre än varje elektronik. När jag började att köra bil hade jag inte erfarenheterna, men jag lärde av dem. Det var min första vinter med bilen och första gången jag råkade ut för is på vägen. Gatan var blöt men inte isig. Sen kom jag till en kruva som låg lite högre än där som jag körde förr. Det räckte för att det skulle vara en grad kallare där och där var det blankis. Bilen sladdade i kurvan när jag körde mellan 80 och 90. Det var förstås en bil utan elektronik, byggd 1964. Jag lyckades spm oerfaren förare att hålla bilen på gatan, men jag skulle kunna ha dött. Det lärde jag av precis som jag har lärt av alla över en miljon kilomedter som jag har kört. Ingen elektronik lär av erfarenheter.
Vad som gäller att köra när vädret är dåligt finns det 3 olika sorters förare. 1. De som har lärt av erfarenheter och vet hur man anpassar hastigheten. 2. De som är så osäkra att de kör som "förlamade". 3. Galningarna som kör som om det inte skulle existera dåligt väder.

Nu är det nog så att bilen ser ett halt ställe 100 meter fram och om det är en självkörande bil ska du inte behöva vara med och ratta.
Förövrigt är det inte tillåtet att knappa på telefonen om man kör i de flesta europeiska länder numera.

#99:
Själv ser jag redan mycket tidigare än varje elektronik t.ex. om det kommer en kö ett par hundra meter längre fram och går bort från gasen tidigare än vad elektroniken skulle göra. Det blir mjukare än vad elektroniken klarar och sparar bensin.
Visst, när antisladdfunktionen aktiverar sig kan man trampa på gasen hur mycket man vill, utan att bilen reagerar på gasen. Det gjorde alla mina bilar med antisladdfunktion också. Kör man med "normal hastighet" utan att riskera att bilen sladdar behövs ingen antisladdfunktion. Den gör ju bara nytta om man kör för snabbt.
Start stop funktionen brukar jag att stänga av.

#103: Nej det kommer du inte göra. Elektroniken kommer att vara överlägsen en människa och är inte beroende på dagsform.

#100:
Det är den tredjedelen som är berusad, hanterar med sin smartphone och allt det andra som jag skrev. Jag passar inte in i dessa kategorier. För mig gäller en annan statistik. Hur många olyckor orsakas av självfarande bilar? Efterson det inte finns så många ännu, finns det inga statistiker ännu. För mig gäller t.ex. att nödbromsassistenten har varit anledning till alla farliga situationer som jag har hamnat i sen jag har den här bilen.

#102:
Hur föreställer du att elektroniken ser ett halt ställe 100 m längre fram? Gissar du?
Kanske elektroniken är dig överlägsen. Det kan jag inte uttala mig om, men om du sjkälv säger det…………
Men det gäller inte för mig. Alla farliga situationer som jag har varit i sen jag har den här bilen orsakades av en nödbromsassistent som tvärbromsade helt uta n anledning. Därför stänger jag av den.

#106: Nej en bil gissar inte utan hämtar data från sina sensorer som kan tex vara kameror.
Precis den kategorin bilförare som överskattar sin skicklighet i trafiken är de farligaste och har en nedlåtande syn på andras kapacitet är de farligaste bilförarna.
#106:
Hur föreställer du att elektroniken ser ett halt ställe 100 m längre fram? Gissar du?
Först och främst behöver man skilja på idag och vad som är möjligt. Idag har du rätt. Inom kommande år har du fel.
Maskinlärning och neurala nätverk är extremt kraftfullt när dom tränas på tillräckligt stora mängder data. Och kamerorna på bilarna är av lite annan sort än en vanlig videokamera i bemärkelsen att dom är optimerade för andra saker. Bildfilter kan dessutom förstärka sådant som är viktigare för bilkörning, jämfört med våra mer allmänt användbara ögon.
På sikt (haha) kan du räkna med att om dina ögon kan avgöra A från B, så kommer kameror plus maskinlärning också göra det.
Bifogar ett exempel på hur Tesla idag kan se personer i mörker utan reflex. Hinner du se människan innan bilen gör det? Det mest relevant börjar runt 3 minuter in i filmen.
Ca 4:50 in i filmen är ett utmärkt exempel på hur bilen kan se saker som är svåra för oss att se. Personen visualiseras av en turkos box på skärmen för att sedan bli grön när bilen börjar agera på den.
Och bara för att vara övertydlig, detta är BETA-version som endast är tillgänglig för en handfull personer utanför Tesla ännu så länge. Men jag tror det ändå visar att kameror + radar kan "se" betydligt mer än vi föreställer oss.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
- Redigerat 2021-01-21, 12:43 av johan

#106: Väldigt mycket styrs av elektronik i bilarna nu förtiden inklusive motor och servo - Fu är misstänksam till det oxå?
#107: Nej, han överskatter inte sig själv, utan gör en korrekt bedömning och vad som gäller andras kapacitet ser jag själv hur folk byter fil hur som helst och när som helst och utan att blinka och ständigt och jämt ser jag folk som inte kan köra in i en rondell riktigt, som varken vet när man ska blinka och vilken fil man ska ta och hela tiden ser jag folk som bromsar in hur som helst och när som helst och som vinglar över till den andra filen som om dom vore fulla och folk som helt enkelt inte kan några trafikregler alls, så att man undrar hur dom ens fått sitt körkort. Varje dag som vi är ute med bilen ser vi galningar där ute och undanmanövrar från sån bilförare hamnar Condor göra rätt så ofta. Så nej, han överskatter sig verkligen inte.

#107:
Vad vet du vad jag överskattar? Saken är den att jag helt enkelt inte driftar på gatorna, fast jag behärskar det. Saken är den att jag inte tar några risker på gatorna och att jag heller inte har råd at böta. Därför håller jag mig till lagarna.
Men jag är medveten om mina förmågor. På 80-talet kunde jag göra en trafiksäkerhetstest hos en statlig myndighet för trafiksäkerhet. Det var just koncentrationstesten som jag tog "nytt rekord" på. Jag klarade över 200 uppgifter inom en viss tidsperjod, där ingen annan tills nu klarade över 100 och jag hade bara 2 fel. Psykologen kommenterde det med "imponerande".
I den stilen fortsatte det. Jag hade 26 riktiga svar av 30 på intelligenstesten, så jag kör inte som en dumbom heller.
Men jag tror att många överskattar elektroniken och det är farligt.

#109:
Du har inte fattat att saker som den elektroniska motorstyrningen inte tar ifrån mig kontrollen.

#112: Servon är numer mer eller mindre elektrisk på nya bilar så det är du som inte fattar.

#111: Du överskattar dig själv och underskattar din omvärld och hur trafik fungerar.
Att vara ute i trafiken oavsett fordon är ett samarbetsprojekt och handlar inte om intelligenstester.
Att föra fram ett fordon är att använda ett potentiellt mordredskap.

#113:
Jag har ju ingenting emot elektiska saker. Jag har bara emot att de tar över kontrollen.
Det är vad du tror. Det viktigaste i trafiken är intelligens, koncentration, koordination och reaktion, dvs. det som jag är bra på. Intelligens innebär också att man inte går till gränsen av sina förmågor och inte beter sig lika idiotiskt som många andra i trafiken gör, som du tror att jag underskattar. Att underskatta andra är för övrigt inte farligt. Det är bättre än att överskatta andra och att lita på att de gör allt rätt. Man vet ju inte i förväg vilka på gatan som är idioterna. Bättre och säkrare att köra som om alla andra skulle kunna vara potentiella idioter som man måste se upp för.
När du själv har kört över en miljon kilometer kan vi gärna fortsätta att diskutera, men som jag ser har du inte hajat hur man bäst "överlever" i trafiken.

#115: Servot har kontrollen hela tiden inte du. Vad händer tror du om servot fallerar mitt i en sväng?
#114: Nej det är inte var jag tror utan jag baserar mitt tyckande på forskning.
Att köra bil har inget med IQ att göra snare med EQ.
Att överhuvudtaget prata om medtrafikanter som idioter gör dig till idiot.
Du har ingen aning om hur mycket trafikerfarenhet jag har och antal mil har knappast någon betydelse.
Kvantitet slår inte kvalitet!
- Redigerat 2021-01-21, 13:57 av Pyttelite

#116:
Om servot faller ut i en sväng måste jag använda mig av mer kraft för att styra, helt enkelt. Men bilen styr inte av sjg själv någonstans där jag inte styr.
Visst har det med IQ att göra med tanke på hur dumma somliga är i trafiken. T.ex. är det säkert hälften av bilisterna som inte kan köra en rondell. Somliga kör inte in i den när det skulle gå att köra in i den, medan andra kör in i den när det inte går att köra in i den. Vi var just och handlade i en affär och på vägen finns det en rondell. Både när vi körde fram och tillbaka var jag tvungen att bromsa för att nån bil körde in i rondellen strax före mig, som hade företräde för att jag befann mig i rondellen. Men eftersom jag vet att hälften är för dumma för att köra en rondell var jag beredd på det och behövde inte nödbromsa.
Sen ska du veta att många av covidioterna, konspirationsteoretikerna, coronapartygästerna och liknande "snillen" också sitter bakom ratten. Man måste alltid räkna med att det kan befinna sig såna idioter i varje bil som man ser på gatorna. Om du öppnar dina ögon ser du hur många det är som gör dumheter som t.ex. köra om fast man inte ser om man kan möta en bil (t.ex. dimma, kurva). Folk som hanterar sin smartphone medan dom kör betraktar jag också som idioter, liksom dom som kör berusade eller tar andra onödiga risker. Räkna ihop alla kategorier så har du ett stort potential idoter på gatorna. Om du aldrig har lagt märke till det kanske du kan fundera på om det är du som passar in i en av kategorierna.
Nej, jag vet inte hur mycket erfarenheter som du har, men jag slår vad att du inte har kört en miljon kilometer utan att orsaka en olycka och det är både kvantitet och kvalitet. Det behövs en viss kvantitet för att kunna avgöra kvaliteten. Vet inte om du har den.

#117: Om servot faller ut i en sväng kommer du troligen att åka ut eftersom du inte är beredd.
Nej att köra bil har lite med IQ att göra. Du behöver var normalbegåvad men inget mer och stor EQ är en fördel.
Det finns ingen absolut vetenskap hur trafikregler fungerar i bästa fall är de samma inom EU men så har det heller inte varit eller är.
Rondellkörning är olika i olika länder och det finns olika tolkningar om hur en rondell ska köras.
Vissa länder har högertrafik andra vänstertrafik och ytterligare alternativ finns de länder som byter höger och vänstertrafik under dagen.
Stopplikt och högersväng är olika osv.
Dessa regler har inget med IQ att göra. Det borde du förstå med tanke på din stora erfarenhet och många mil.
Bor man i Norrland kommer man snabbt upp till många mil då man kan få köra en 50 mil enkel väg till närmaste biograf.
Det innebär inte att man är duktig att köra i Paris, Indien eller på autobahn.
Så milen har ringa betydelse däremot hur många specifika områden, situationer, länder, trafikmiljöer underlag osv man kört på eller hamnat i.
- Redigerat 2021-01-21, 15:51 av Pyttelite

#118:
Som sagt har jag kört över en miljon kilometer. Tror du att jag aldrig har upplevt att servot är borta? Jag åkte inte ut.
Det är "normalbegåvade" som demonstrerar mot restriktioner som de själva har orsakat. Det är "normalbegåvade" som hanterar deras smartphones medan dom kör bil. Det är "normalbegåvade" som firar coronapartys. Det är just dessa "normalbegåvade" som orsakar de flesta olyckorna.
Men det är de intelligentaste som kan hålla emotionerna i styr när de kör bil.
Problemet som folk har med rondeller har ingenting med trafikreglerna att göra, utan de inte förmår att iakta trafiken som befinner sig i rondellen och som är på väg att fara in och sen fatta beslut när det går att köra in i den.

#119: Det var bara tur och inget annat.
Faktiskt är reglerna för rondellkörning olika för olika länder. Vissa har väjningsplikt för de som kör in i en rondell och andra har väjningsplikt när man kör ut.
Det finns även dubbelrondeller i vissa länder.
När det gäller coronafester så har det inte med bilar att göra.
Att man bryter mot mobilförbud innebär att intelligenta bilar kan rädda.
Nej EQ har inte med IQ att göra. Den som har högt IQ verkar ju kalla sina medmänniskor för idioter. Du tycker inte att det är emotionellt?

#120:
Ja, det var tur att jag reagerade 😄
Som sagt, har folks problem med rondeller ingenting med trafikreglerna att göra, utan det som jag skrev i mitt förra inlägg.
Jag skrev inte att coronafester har med bilar att göra, utan att dessa "normalbegåvade" covidioter sitter bakom ratten. Om alla vore intelligenta, skulle det hända mindre olyckor och det är inte emotionellt att kalla ointelligenta för idoter om det är en träffande beteckning.

#121: Aha du är typen som måste ha en tom rondell innan du kan köra in i den. 😀
Jag blir nästan känslomässigt berörd av den typen av förare som tror de gör rätt men kollar inte i backspegeln för att se vad de förorsakar bakom.
Jo det är en känslomässig kommentar att kalla andra människor för idioter.

#122:
Nej, jag skrev om "folks problem" med rondeller. Jag har inga problem. Varför tror du att jag inte tittar i backspegeln?
Bara för att du använder ordet idiot känslomässigt betyder det inte att alla har dina känslor. Om man accepterar att världen är full med idioter framkallar det inga känslor.
#123: ”Bara för att du använder ordet idiot känslomässigt betyder det inte att alla har dina känslor. Om man accepterar att världen är full med idioter framkallar det inga känslor.”
Det kan framkalla känslor hos dem som blir kallade för idioter (om de vet om det). 🙂

#124:
I så fall är det de som har emotionella problem. Jag blev också kallad idiot i inlägg 116 men det rör mig inte.
För mig är det frihet att vara oberoende av andras åsikter om en och ser det på ett sätt som uttrycks i en av Castanedas böcker, som jag citerar ur:
"Krigarens självförtroende är inte samma sak som vanliga människors självförtroende. Den vanliga människan söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Krigaren söker otadlighet i sina egna ögon och kallar det ödmjukhet. Självförtroende betyder att vara säker på sin sak, ödmjukhet innebär otadlighet i tankar och känslor."
Vi lever i en dualistisk värld. Där som det existerar gott/ont, varmt/kallt, jus/mörker osv. dvs. Yin/Yang där måste det finnas både dumma och kloka människor. Det är bara att acceptera att det är så.

#125:
Du har inte blivit kallad för idiot - jag skrev att om man kallar andra för idiot lär man vara en idiot själv.
Du må ha hur mycket IQ som helst men man kallar inte folk för idioter.
Jag tror inte att Castaneda var så bra på att köra bil heller men visst kan man ha egna livsregler från en romanförfattare.
- Redigerat 2021-01-21, 18:20 av Pyttelite

#126:
Jaha, du anser alltså att vem som beter sig som jag är en idiot. Jag har ju heller inte skrivit något annat än att personer med ett visst beteende (t.ex. hanterar med smartphones när de kör) är idioter. Var är skilnaden?
Castaneda citerade jag inte i samband med bilkörning, utan hur man hanterar andra människors åsikter om en. Det var för övrigt inte hans egna ord, utan den shamanens (Don Juans) ord som han lärde av. Det har för övrigt inte med livsregler att göra, utan med personlighetsutveckling och psykologi.

#127: En romanförfattare som citerar en påhittad figur är det då inte författarens ord?
Det här diskussionen tillför inget mer av värde tror jag, så jag stänger tråden nu.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM