Annons:
Etikettertips-informationannat-eldrivetbmwimport
Läst 3872 ggr
Niklas
2020-06-09 13:55

Så importerade jag en elbil från Tyskland, del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du är beredd att lägga ner lite mer arbete på din bilaffär kan det finnas pengar att spara på att importera den själv. Dessutom är begagnatutbudet i Tyskland väldigt stort, så har du speciella önskemål är möjligheterna större där.

Det här är del 2 av berättelsen om hur jag importerade en bil från Tyskland. Har du inte läst del 1 tycker jag att du ska börja där:

» Så importerade jag en elbil från Tyskland, del 1

Här är en sammanfattning av stegen jag gick igenom:

7. Hur går köpet till?

När du hittar drömbilen och säger att du vill köpa den startar själva bilaffären. Du bör ha ställt alla dina frågor om bilen före dess. Glöm inte att kolla att det medföljer två nycklar ifall det inte står i annonsen.

Rolf, min bilförsäljare, beskrev köpeprocessen så här:


How the sale works:

Please send me a copy of your ID, and I will then create the vehicle order for you. You send this signed and dated back to me by email. After receipt of the invoice amount, we coordinate the pick-up date. We would be happy to provide you with license plates for transfer. With a validity of 15 days, these signs cost 250 €, for 30 days 350 €.

You will receive the following documents upon delivery:

* Vehicle registration

* COC certificate

* Bill

Översatt blir det ungefär:

  1. Du skickar en kopia av ditt ID-kort. Fotografera det med telefonen till exempel.

  2. Säljaren skickar dig ett köpekontrakt.

  3. Du undertecknar och daterar kontraktet innan du skickar tillbaks det.

  4. Därefter överför du hela köpeskillingen till bilfirmans bankkonto.

  5. Ni kommer överens om när och hur bilen ska hämtas.

Lika viktigt som att du får bilen, är det att du får dokumenten som Rolf nämner i slutet. Det är en förutsättning för att du ska kunna registrera bilen i Sverige. Det är alltså:

  • Registreringsbevis (Fahrzeugschein och Zulassungsbescheinigung), vanligtvis två delar som i Sverige. Det visar att bilen är godkänd för trafik inom Europa.

  • Köpeavtalet du undertecknade i punkt 3 ovan. Det är ditt bevis på att du har köpt bilen så att den kan registreras på dig.

  • COC (Certificate of Conformity). Ett typgodkännandeintyg från tillverkaren om att bilen uppfyller EU:s krav.

Du bör också få:

  • Servicebok (Inspektions-Scheckheft), om den inte är digital och finns i bilen.

  • Instruktionsbok (Bedienungsanleitung), om den inte är digital och finns i bilen,

  • Senaste besiktningsprotokoll (Bericht der letzten Hauptuntersuchung), om den inte är under tre år och inte har behövt besiktigas än.

  • Avgasundersökningsprotokoll (ASU-Bescheinigung), om det inte är en elbil. 🙂

Jag fick inget av de fyra sista dokumenten eftersom bilen jag köpte var eldriven, under tre år gammal och servicebok och instruktionsbok digitala. Samtliga övriga dokument låg i bilen när den levererades.

» Importera bil från Tyskland – Viktigt att tänka på vid import | If

7.1 Fullmakt för den som hämtar bilen

Låter du någon annan än du själv (den som står på köpeavtalet) hämta bilen i Tyskland behöver du skriva en fullmakt. Bilfirman får inte lämna ut bilen till någon annan än köparen, om det inte finns en fullmakt som säger så. Är du inte förberedd när bilhandlaren plötsligt ringer och frågar efter fullmakten, i samband med att transportören dyker upp, kan det bli stressigt. Är det en rutinerad säljare ber han dig om en fullmakt långt innan den behöver användas.

Du kan skriva fullmakten på engelska. Det heter då ”Power of Attorney” (PoA). Googla efter ”power of attorney template”. Du kan också använda den mall jag gjorde. Det är inget komplicerat. Det ska stå vem som ger vem rätt att göra vad, samt när. Ju noggrannare du specificerar den, desto bättre.

Kontakta transportören och be om namn, personnummer, kontaktuppgifter och adress för föraren. Be också om bilmodell och registreringsnummer på transportbilen, samt transportfirmans bolagsnamn och adress.

Beskriv bilen det gäller så noga som möjligt. Märke, modell, färg, eventuellt tyskt registreringsnummer, samt VIN. Vehicle Identification Number (VIN) är bilens identifikation, chassinummer. Det är en lång sträng med siffror och bokstäver. Den brukar finnas instansad i karossen, samt på vindrutan på nyare bilar. Den står också på köpeavtalet.

Se till att få fullmakten bevittnad. Det är inget krav men det kan underlätta.

När jag mejlar viktiga dokument brukar jag skicka dem som pdf-filer. De flesta har program att läsa dem med, de ser ut exakt likadant överallt och det är svårare för andra att förändra dem än till exempel Word-dokument. Dessutom förväntar jag mig inte att alla har tillgång till Office-program.

I min fullmakt hade jag skrivit en siffra fel på förarens personnummer. När han dök upp och fullmakten inte stämde med ID-kortet hörde försäljaren av sig och bad om en korrigerad fullmakt. En stund senare ringde han igen, när det visade sig att det saknades en bokstav i förarens polska namn, och bad om ytterligare en rättelse. Det var helt i sin ordning, men lite stressigt. Av ren tur råkade jag ha tillgång till fullmakten just då och kunde snabbt gör ändringarna. Var noggrann när du skriver fullmakten, det är mitt råd. 🙂

» Fullmakt för transport av bil (Google Docs)

8. Vad kostar det att importera en bil?

Det kostade 9.837 kronor att importera vår bil. Här är samtliga våra kostnader:

Beskrivning SEK
Transport från Tyskland till Sverige 6.250,00
Ursprungskontroll 1.100,00
Registreringsbesiktning 2.384,00
Rekommenderat brev till Transportstyrelsen 103,00
Summa: 9.837,00

 
Jag hade en budget på 20.000 kronor för kringkostnader i samband med importen så slutresultatet var betydligt lägre än jag hade trott. I gengäld hade jag trott att det skulle kosta mindre att köpa vinterdäck. Jag tänkte mig plåtfälgar eller begagnade aluminiumfälgar och letade efter de bästa vinterdäcken på det billigaste stället. Plåtfälgar tillverkas inte till BMW i3:s mycket speciella hjuldimensioner och andrahandsmarknaden för lättmetallfälgar var nästan obefintlig. Det kostade ungefär lika mycket att köpa begagnade fälgar med dåliga däck som att köpa nya fälgar bara. 15.000 landade kostnaden för kompletta nya vinterhjul på. Vi köpte dem av ABS Wheels, där de var billigast, och har inget att klaga på.

» ABS Wheels

# 9. Ska jag betala moms för importbilen?

Om du importerar en bil, som privatperson, från en bilhandlare i ett annat EU-land, ska du betala moms som om du köpte den i Sverige. Den momsen ingår i det pris du ser på köp- och säljsajterna. Du behöver alltså inte tänka på någon momskostnad utöver det pris som står i annonserna.

# 10. Hur registrerar jag en tysk bil i Sverige?

Importerade bilar måste gå igenom de här tre stegen för att bli godkända för trafik på svenska vägar:

  1. Ursprungskontroll
  2. Registreringsbesiktning
  3. Tillfällig registrering. Ingår i kostnad för ursprungskontroll (1.100 SEK).
  4. Kontrollbesiktning
  5. Påställning

10.1 Ursprungskontroll

När du har fått hem bilen och alla dokument är ursprungskontroll det första du måste ordna. Det är här du behöver ha bilens registreringsbevis och intyg om typgodkännande.

Ansökan om ursprungskontroll fyller du i på Transportstyrelsens webbplats och skickar in tillsammans med ursprungsdokumenten. Tänk på att utan dokumenten kan du inte registrera bilen. Det är därför viktigt att du skickar dem på ett säkert sätt. Jag skickade dem som ett rekommenderat brev.

» Ansök om ursprungskontroll via e-tjänst - Transportstyrelsen

» Ansökan om ursprungskontroll

Medan du väntar på Transportstyrelsens beslut kan du kontrollera hur det ligger till på deras webbplats. Du ser inte ditt eget ärende, men du kan se vilken dags ärenden de arbetar med just för stunden.

» Ursprungskontroll ärendestatus

Om du har en elektronisk brevlåda, exempelvis Kivra, kan du få beskedet om godkänd ursprungskontroll snabbare än om du måste vänta på IRL-post.

» Fordonsimport och ursprungskontroll - Transportstyrelsen

10.2 Registreringsbesiktning

Så fort som ursprungskontrollen är godkänd kan du boka tid för registreringsbesiktning. Glöm inte bort att det är under resan till och från besiktningen du måste ha en trafikförsäkring för bilen. Försäkringsbolaget utfärdar ett trafikregistreringsintyg som du ska ha med dig i bilen dit och hem.

Vid registreringsbesiktningen får bilen sitt svenska registreringsnummer. Då skickas även de tillfälliga röda registreringsskyltarna ut, om du har beställt det.

10.3 Tillfällig registrering

Kostnaden för ursprungskontroll (1.100 SEK) inkluderar priset för tillfällig registrering.

När den tillfälliga registreringen är klar, och du har monterat de tillfälliga registreringsskyltarna, kan du köra bilen på svenska vägar. Se till att du har med dig registreringsbeviset i bilen.

» Tillfällig registrering - Transportstyrelsen

Jag var lite otålig och orkade inte vänta på de tillfälliga registreringsskyltarna. Under väntetiden gjorde jag egna skyltar som jag skrev ut och laminerade. 🙂

Alla mått och uppgifter om typsnitt finns på Transportstyrelsens hemsida. Ingen hade kunnat misstänka att det inte var riktiga registreringsskyltar vi använde utan att ha undersökt dem väldigt noga.

10.4 Kontrollbesiktning

Beroende på din importerade bils ålder och om den har kontrollbesiktigats i ursprungslandet kan den behöva kontrollbesiktigas i Sverige. Det talar de i så fall om vid registreringsbesiktningen. Gör de inte det kan du kontakta en besiktningsstation och fråga.

10.5 Påställning

Glöm inte det här steget och glöm inte bort att teckna en försäkring om du inte redan har gjort det. Det blir dyrt om du kör omkring utan giltig trafikförsäkring.

Du kan ställa på bilen via Transportstyrelsens webbplats, genom att skriva på och skicka in regstreringsbeviset eller i appen Mina fordon.

» Ställ av eller på ditt fordon - Transportstyrelsen

11. Annat värt att veta vid bilimport

När du köper kompletta vinterhjul kommer du att få frågan om du vill ha däcktryckssensorer också. Det kanske du vill. Eller du kanske tror att det är lag på att ha det. Det är en vanlig missuppfattning. Lagen säger att nya bilar ska ha det. Däremot säger den inte att nymonterade däck som köps löst måste ha det. Om du inte tycker att 1.000 kronor per sensor är prisvärt kan du spara 4.000 på att veta vad lagen säger. Transportstyrelsen skriver bland annat så här:

”Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”

» Däcktrycksövervakningssystem

Processen från start till körklar bil tog ungefär en månad. Det kändes långt då, men egentligen är det inte så mycket. När vi köpte (nya) bilar i Sverige var leveranstiden oftast två till tre månader.

12. Tyskt-svenskt & svenskt-tyskt lexikon

Är du inte bra på fordonstyska kan ett Lexikon vara bra att ha.

» Tyskt-svenskt Lexikon - översättning och ordbok - bab.la

» Svenskt-tyskt Lexikon - översättning och ordbok - bab.la

13. Tankar efter att ha fått hem bilen och kört den några månader

Medan jag var mitt i importprocessen var den stundtals ganska jobbig. Det var egentligen inte svårt eller så, men jag oroade mig för risken att bli lurad när det handlade om så mycket pengar. I efterskott tror jag min oro var mestadels obefogad. Om något så är tyskar noggranna och tydliga.

Efter att jag hade beslutat köpa vår bil hörde Rolf av sig en gång och berättade om små skavanker han hade hittat. Det var petitesser men han ville ge mig chans att ha synpunkter på dem. Vid ett annat tillfälle hörde han av sig om en bokstav som var felaktig i transportfullmakten. När bilen blev hämtad av transportfirman mejlade han bilder av bilen när den stod på långtradarsläpet. För ett par veckor sen hörde han av sig igen för att kolla att bilen går bra och att vi är nöjda.

Eftersom jag har varit nöjd på alla punkter kan jag rekommendera Rolf Schäffhauer och Röpke Mobile GmbH som sålde vår bil. De talar och skriver på engelska, vilket underlättar om du inte själv talar och skriver på tyska. Läs recensionerna och bilda dig en egen uppfattning ifall du funderar på att anlita dem. 🙂

» Röpke mobile – Ihr BMW Fachhändler in Paderborn

13.1 Bilen, förväntningarna & verkligheten

Bilen har motsvarat eller överträffat våra förväntningar på alla sätt. Vid köpet hade den gått drygt 800 mil och var två och ett halvt år gammal. Det mesta såg nytt ut. Sen dess har vi kört 800 roliga mil till utan minsta problem. Ny bil är alltid roligt, men elbil är annorlunda också. Det påminner mycket om att köra bilsimulator på PC med bromsassistansen konstant påslagen. 😀 Man gasar och låter bli att gasa. Bromsen använder jag nästan bara för att inte bromsskivorna ska rosta. Energiåtervinningen när man släpper gasen bromsar in bilen ganska snabbt. Då är bromspedalen överflödig. Det finns ingen växel heller, så gasa och styra är det man gör mest.

ACC, adaptive cruise control, adaptiv farthållare, var ett av våra viktiga krav på nya bilen. Den är ett stort steg framåt efter vanlig konstantfarthållare (som också var ett stort steg när den kom). Den håller inställd maxhastighet och saktar också in när det finns bilar framför som kör långsammare, exempelvis vid kö. Kökörning är inte längre ett besvär. Jag sitter mest och styr medan bilen tar hand om gas och broms. Även vid landsvägskörning gör det stor skillnad. Det är mindre ansträngande att köra långa sträckor under lång tid. Jag styr och övervakar att bilen gör det den ska.

Parkeringsassistent var inte med på vår kravlista. Det råkade bara följa med i paketet med adaptiv farthållare. Det är en parkeringsrobot med back-kamera. Den klarar fickparkering mellan bilar som står efter varandra längs en gata. Den hittar en lagom lång ledig plats och backar in bilen perfekt utan förarens inblandning. Fast det tar längre tid än om jag parkerar själv. Jag skulle inte betala extra för funktionen, men tycker du det är jobbigt med fickparkering kan den vara ett bra hjälpmedel.

Back-kameran är mycket tydlig och visar ett brett område bakom bilen. Den och avståndssensorerna tillsammans gör det enkelt att backa och parkera. På skärmen visar den dels vart bilen (hjulen) är på väg, med nuvarande rattutslag, och dels var bilen hamnar med maximalt utslag. De två funktionerna är bra, särkilt när man backar in på en parkeringsplats mellan andra bilar.

Laddning trodde jag var lite bökigt i början. Det visade sig att det var enklare än det verkade.

  1. Parkera bilen.
  2. Sätt laddsladden i bilens laddkontakt.

Vi behöver inte övervaka laddningen. Den sker automatiskt och har hittills aldrig fallerat. När vi kommer på morgonen är bilen fulladdad och varm (eller sval om det är sommar).

Det är ingen risk att garaget följer med om vi glömmer ta loss laddsladden. Bilen säger till och går inte att köra då.

Det följde med en laddsladd när vi köpte bilen. Den har en vanlig jordad (Schuko) kontakt i ena änden och en laddkontakt av Typ 2 i andra. Vilken som ska sitta var är det ingen tvekan om. Efter att vi installerade egen Laddbox med sladd har vi lagt originalsladden i bilen ifall vi skulle bli strömlösa någonstans.

13.2 Bilkostnad jämfört med svenska bilar

Vårt huvudmål med att importera bil, var att spara pengar så att vi kunde köpa en lite bättre (el)bil än annars.

Vi hade en budget på 300.000 kronor. Nya BMW i3 kostade i Sverige från cirka 400.000 kronor före miljöbilspremie. Eftersom vi dels ville ha ett större batteri och dels en del extrautrustning, skulle det ha kostat rätt mycket mer.

Nu fick vi en bil som kändes och såg ny ut, hade gått 800 mil, och hade all utrustning vi absolut ville ha. Nypriset i Sverige var cirka en halv miljon. Inklusive hemtransport, registrering, besiktning och nya vinterdäck på aluminiumfälgar betalade vi just över 300.000 kronor.

Har du egna erfarenheter eller frågor?

Har du också importerat bil? Var något annorlunda jämfört med hur jag beskriver det, eller har jag skrivit fel någonstans? Berätta gärna din historia eller fråga nedan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-11-18 13:13 av Niklas
Annons:
Tom
2020-06-26 08:43
#1

En otroligt bra och heltäckande artikel om hur man importerar en bil inom EU. Det enda jag kan lägga till är att man bör veta om bilen räknas som ny eller inte för att man inte ska behöva betala moms när man registrerar den i Sverige. På Transportstyrelsen står det så här: "Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader. Det räcker att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt när det gäller mervärdesskatt" Det är alltså inte bara bilar som kommer direkt från fabriken som räknas som nya i Skatteverkets ögon.

Niklas
2020-06-29 17:21
#2

#1: Bra, det visste jag inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

S
2021-02-19 23:32
#3

Hej och tack för en bra guide!
Jag tittar också på bilar i Tyskland och har några frågor om importprocessen:

  1. När du anlitar transportfirma, behövs det fortfarande tillfälliga exportskyltar eller levereras bilen helt utan skyltar hem till Sverige? Jag förstod inte riktigt vilka försäkringar som krävs under transporten och under tiden man har bilen hemma och man håller på att registrera bilen hemma i Sverige.

  2. Är bilen försäkrad under transporten på något sätt? tecknade du någon försäkring själv för transportsträckan?

  3. Skickades originaldokumenten till dig på posten eller kom dem med bilen?

  4. Den normala permanenta bilförsäkringen; är den mycket dyrare jämfört med en motsvarande svensksåld bil?

Tack på förhand
Samer

Niklas
2021-02-22 13:24
#4

#3: Hej och välkommen hit!

  1. Vid transport på släp eller liknande behöver du inga registreringsskyltar. Den kommer till Sverige utan.
    Det är trafikförsäkring bilen måste ha i Sverige för att du ska få köra till och från besiktningen. Under transporten till Sverige har transportören de försäkringar som krävs.

  2. Se ovan.

  3. De kom med bilen. Antagligen går det att göra upp på annat sätt också.

  4. Såvitt jag vet är det ingen skillnad. Vi betalar ungefär lika mycket som för vår förra svensksålda diesel-bil. Det viktigaste är nog att modellen finns i Sverige sen tidigare.

Hoppas det besvarar dina frågor. Be mig utveckla annars.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2021-02-22 13:25 av Niklas
Niklas
2021-11-18 13:25
#5

#3: Hur gick det? Importerade du någon bil?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: