Annons:
Etikettertips-informationannat-eldrivetbmwimportförsäkringar
Läst 5561 ggr
Niklas
2020-06-09 13:24

Så importerade jag en elbil från Tyskland, del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du är beredd att lägga ner lite mer arbete på din bilaffär kan det finnas pengar att spara på att importera den själv. Dessutom är begagnatutbudet i Tyskland väldigt stort, så har du speciella önskemål är möjligheterna större där.

Jag importerade vår senaste bil, en BMW i3, från Tyskland. För mig var det tur att min bror har importerat flera bilar från Tyskland och kunde berätta hur man gör och vad som är viktig att tänka på.

Eftersom du inte har min bror får du hålla till godo med min beskrivning av hur bilimport från Tyskland kan gå till. 🙂 Här är en sammanfattning av stegen jag gick igenom.

1. Lista dina krav

Innan du startar jakten på den perfekta bilen är det bra om du vet vad du letar efter. Utbudet är stort och om du inte har preciserat dina krav är det svårt att jämföra pris och skick på olika bilar. Du kan börja med saker som:

  • Bilmärke och modell.

  • Ålder. Hur gammal får den vara?

  • Mätarställning. Hur långt får bilen ha gått?

  • Pris. Vad är det högsta pris du kan tänka dig att betala?

  • Utrustning (och färg om det är viktigt). Tänk på att det som är standardutrustning i Sverige kanske inte är det utomlands. Klimatanläggning, utrustningspaket, vinterdäck, dragkrok, adaptiv farthållare (anpassar automatiskt farten till trafiken), parkeringsassistent, taklucka, medföljande laddsladd (eftersom det var en elbil).

  • Bilförsäljaren. Det är bra om de har fått bra betyg av sina kunder. Gärna över en längre period.

  • Antal ägare. Första ägaren är ofta mer rädd om bilen än de efterkommande. Är det viktigt för dig?

  • Olycksfri. Det tycker jag är viktigt. Har den varit krockad kan det vara svårt att bedöma om det har betydelse för bilens livstid och funktion.

Så här såg vår kravlista ut när jag började leta:

  • BMW i3

  • 94 Ah batteri (33 kWh).

  • Utan ”range extender”.

  • En ägare.

  • 4,5 till 5 stjärnor på säljaren.

  • Adaptive Cruise Control (ACC)

  • 2017 eller senare.

  • Max 2.000 mil.

  • Högsta prisbetyg.

  • Olycksfri.

  • Felfri (unfallfrei).

  • Full servicehistorik (Lückenlos scheckheft).

  • Laddare.

  • Ej rökare.

  • Helst vinterdäck.

Alla punkter utom vinterdäcken blev uppfyllda. Vinterdäck var svårt eftersom stora delar av Tyskland inte har svenska vintrar. Det som kallas ”winter package” brukar vara sätesvärme och annat, inte vinterdäck. Glöm inte att räkna in dem i din budget ifall du köper dem separat. Det kan vara dyrt att köpa nya vinterdäck med fälgar.

Vi ville ha en bil som var nästan ny så att den kunde hänga med oss i många år. Därför satte vi en mätarställning på 2.000 mil som övre gräns. Av samma anledning ville vi ha en bil som inte hade så många år på nacken. Teknik åldras snabbt och det vore snöpligt att behöva byta bil bara för att tekniken inte hänger med. Vi fick en bil med förra versionen av operativsystemet men bedömde att det var okej eftersom vi hade haft det på gamla bilen och tycker det fungerade bra.

”Range extender” betyder att bilen är en hybrid. Den har både eldrift och en motorcykelmotor som förlänger räckviddden när batteriet tar slut. Det gör dels att bilen drar mer ström, eftersom den är tyngre, dels att den har alla möjligheter till fel som andra fossilbilar har. För oss var det viktigt att komma ifrån fossilbränslet.

2. Välj rätt säljare

Den här punkten var mycket viktig för mig. Jag hade inga planer på att åka ner till Tyskland och titta på bilarna. Därför måste säljaren vara någon jag kunde lita på tillräckligt för att skicka en dryg kvarts miljon kronor till. Hur vet man det?

Jag hade flera saker som förhoppningsvis skulle hjälpa till. Det första var kravet på minst 4,5 i betyg från tidigare kunder och det fick inte heller vara för få kunder. Enligt min uppfattning är ett 5-stjärnigt betyg av fem personer inte värt så mycket som ett 4-stjärnigt av 100. 100 personer är det inte så lätt att ordna själv. Fem stycken skulle du kunna be några kompisar fixa utan större svårighet.

Förutom betygen mejlade jag frågor till bilhandlare som hade intressanta bilar. Jag frågade om det var okej att kommunicera via mejl och på engelska. Jag frågade också om de hade kunskap om export av bilar till Sverige och den extra administration det medför. Det verkar de flesta ha bra koll på. Jag bad dem beskriva vilka dokument jag skulle behöva för att registrera bilen lagligt i Sverige. Eftersom jag hade läst på visste jag redan vad som gäller, men av svaren fick jag en ganska god uppfattning om säljarna. Jag brukade också googla de enskilda säljarnas namn för att se att det inte fanns tidigare kunder som var missnöjda med dem. Google har ett betygsystem för affärsidkare. Där kontrollerade jag att de betyg de fått på försäljningssajterna stämde överens med Google-användarnas.

Förutom att kolla säljarna var mejlen ett sätt att etablera en kontakt till den dag rätt bil dök upp. Då behöver det gå snabbt.

Om du är bekväm med att prata engelska eller tyska i telefon kan du ringa försäljarna och prata med dem för att bilda dig en uppfattning. Det gjorde inte jag. Jag har svårt att tänka när jag pratar i telefon och tyckte inte att det skulle tillföra något. (Däremot ringde min säljare upp mig flera gånger för att ställa frågor, berätta om småfel som inte stod i annonsen, samt be mig ändra på någon felaktig uppgift.)

Den sista kontroll jag gjorde, var att titta på bilfirmornas ekonomi. Det var inte helt enkelt. Alla tyska bolagstyper har inte ekonomin tillgänglig på nätet. Vad jag försökte kolla, var om de hade gjort vinst de senaste åren, om de hade en omsättning som verkade rimlig och vilken bolagsform de verkade under. En webbplats jag hittade tysk bolagsinformation på var Unternehmensregister.de. De beskriver sig som ”The central platform for the storage of company data”, ett företagsregister alltså. Där går det att söka efter företagsnamn och få ut historiska årsredovisningar med mera. Gratis dessutom.

» Unternehmensregister.de

Båda bilannonssajterna Mobile.de och AutoScout24 har betygssystem där kunder kan betygsätta olika aspekter av bilaffärer. Det är en bra hjälp i jakten på seriösa säljare. Jag bestämde mig för att bara kontakta firmor med 4,5 stjärnor eller mer. Det kräver att de är konsekvent professionella i sina kundkontakter.

3. Välj rätt marknadsplats

I slutänden gör du affären med en enskild bilhandlare, men det finns specialiserade bilmarknadsplatser, ungefär som vår svenska monopol-sajt som börjar på B, som de flesta annonserar på. 🙂 Två av de största i Tyskland är AutoScout24 och Mobile.de. Jag blev mest förtjust i Mobile.de. Nästan all information om bilarna är standardiserad så att det är lätt att jämföra olika bilar. De har dessutom en bra app för telefon och iPad och användargränssnittet finns på engelska.

Det finns oerhört många bilfirmor i Tyskland. Till och med bilkedjor är det gott om. Du kan inte bevaka dem en och en. Att använda samlingssajterna är ett måste.

» Mobile.de

» AutoScout24

4. Skapa bevakningar

I början kanske du läser alla annonser om din bilmodell för att få en överblick över utbudet. Det kan vara en bra idé att också skapa bevakningar som skickar notiser när det publiceras nya annonser. En stor fördel med det är att du kan vara detaljerad och lägga in det mesta på din kravlista i bevakningarna. Det besparar dig arbetet att själv läsa alla annonser för att ändå upptäcka att de flesta inte stämmer med dina önskemål.

Beroende på utbudet av bilar kan du få notiser flera gånger om dagen eller mer sällan. De mest prisvärda säljs snabbt så det kan vara värt att titta på annonserna när notiserna kommer. Tänk på att du tävlar med lokala kunder som kan åka dit, provköra och bestämma sig snabbt.

Förbered frågor du vill ställa om bilarna så att det är klart när annonserna dyker upp. Min erfarenhet var att bilhandlarna svarade ganska snabbt eller inte alls. Gallra bort dem som inte verkar angelägna att sälja.

5. Hitta en transportfirma

Innan du har hittat din perfekta bil är det en bra idé att förbereda för transport till Sverige, förutsatt att du inte tänker åka ner och hämta den personligen förstås. Det är det många som gör. Pengarna du kan spara på att köpa i Tyskland räcker till en dagsresa ner.

Jag mejlade Hagman Europatransport och fick snabbt svar, trots att det var långt efter kontorstid. För att kunna lämna en offert behöver transportfirman veta var bilen ska hämtas, vart i Sverige den ska lämnas, samt hur stor bilen är. I min offert erbjöd de transport för 5.000 kronor plus moms. Hagman Europatransports ledtider är 5 till 8 arbetsdagar från bokning. Efter det kan det ta några dagar innan de är tillbaka i Sverige. Det beror på var bilen ska hämtas.

Transportpriset kan variera beroende på var i Tyskland bilen finns. Söderut är det dyrare än norrut.

» Biltransporter över hela Europa - Hagman Europatransporter

6. Om du ska hämta själv

Framför allt två saker är viktiga om du ska åka och hämta bilen själv. Du behöver en tillfällig registreringsskylt och trafikförsäkring för att få köra bilen på allmänna vägar.

Den tillfälliga registreringsskylten kan säljaren normalt ordna. Prata med dem så berättar de vad det kostar och hur länge den är giltig. Det brukar vara upp till 30 dagar. Det betyder att du får köra bilen i Sverige medan du ordnar formalian kring registrering i Sverige.

Trafikförsäkring kan du köpa antingen via säljaren eller hos ett svenskt försäkringsbolag. Jämför priserna hos svenska försäkringsbolag. Jag höll på att få betala långt över 3000 kronor för en 30-dagars trafikförsäkring bara för att försäkringstjänstemannen inte nämnde priset och jag tog för givet att det handlade om några hundralappar. I sista stund lyckades jag säga upp den, tack vare distansförsäljningslagen, och kom undan med blotta förskräckelsen. Länsförsäkringar lät mig försäkra bilen till ett överkomligt pris.

Jämför även priser på försäkring när bilen väl är registrerad. Mitt tidigare försäkringsbolag (Trygg Hansa), där jag och familjen varit lönsam helkund i 30 år, ville ha nästan dubbelt så mycket betalt som det försäkringsbolag jag till slut valde. Jag trodde att de hade missförstått något när de gav mig prisuppgiften.

Berättelsen fortsätter i del 2. Följ länken nedan.

» Så importerade jag en elbil från Tyskland, del 2

(Photo by Aditya Chinchure at Unsplash)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-09-08 10:24 av Niklas
Annons:
DesK
2020-06-09 20:38
#1

Tack för mycket bra info! Detta kanske gör att jag kan tidigarelägga byte till elbil. Jag talar  ju faktiskt flytande tyska.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
2020-06-10 10:22
#2

Då blir det mycket enklare. Du kanske till och med kan pruta. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2022-01-13 10:35
#3

Jag hade nyligen kontakt med en medlem på sajten som använde den här guiden för att importera en Volkswagen ID.4 från Luxemburg. Jättekul! 😃 👍🏻


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

A
2022-03-02 15:51
#4

Tummen upp för mycket trevlig och informativ text om elbilsimporten!

Går själv i tankarna att importera en nyare Tesla eftersom priser, utbud och leveranstider är bättre i Tyskland. Har två frågor:

  1. En bilsäljare sa att man ska akta sig för tyskimporterade bilar eftersom de skiljer jämfört med svenska elbilar. Låter som säljsnack men kan någon dementera (gäller framför allt Tesla).
  2. Vilket land i närheten av Sverige är fördelaktigast att importera ifrån? Tyskland ligger bra till för oss som bor söder över men har också läst att Norge nämns.
  • Redigerat 2022-03-02 15:51 av Aaberg
Niklas
2022-03-08 13:15
#5

#4: Vad roligt. Hoppas du hittar vad du söker. 🙂

  1. Var det en svensk bilförsäljare som sa det? 🙂 Utrustning kan skilja men det finns listor i annonserna där du ser all utrustning. Se till att det du vill ha står med.

  2. Tyskland är bra. Min bror köpte en Tesla i Nederländerna. Norrmännen brukar komma till Sverige och köpa elbilar för de har bättre miljöbilspremier i Norge. Trodde det gjorde priserna höga där, men jag vet inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: