Annons:
Etiketttesla
Läst 520 ggr
johan
2020-05-31 15:26

AutoPilot

AutoPilot är namnet på Teslas system för adaptiv farthållare, hjälp för att hålla sig i sin fil och olika säkerhetssystem. Utöver det som de flesta moderna bilar kan få kan AutoPilot styra helt själv, byta fil, ta av- och påfarter på motorväg, stanna vid rödljud, med mera. 

Systemet utvecklas hela tiden och uppdateringar skickas automatiskt ut till alla Teslor, ofta varje månad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Tom
2020-06-01 07:48
#1

BMW i3 har en enklare variant av assistanssystem som kan köra själv i köer. Men tyvärr är det begränsat till motorvägar och hastigheter upp till 60 km/h. Dessutom måste du ha en hand på ratten hela tiden. Har Tesla några liknande begränsningar?

Niklas
2020-06-01 09:20
#2

i3:s begränsningar gör att den i praktiken nästan aldrig går att använda. Det är inte ofta man kör långsammare än 60 kilometer i timmen på motorväg. Jag önskar att den fungerade på alla vägtyper.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-06-01 19:58
#3

#1: Tesla tvingar dig att göra litet lätt motstånd i ratten titt som tätt. Är vägen lite kurvig funkar det bra att bara har lite tryck på ratten antingen med en hand som "hänger" lite i den , eller använda låret för att göra lite motstånd. På en helt rak väg så krav lite mer att man rör lite vid ratten. 

Du kan köra hur långsamt du vill och upp till 150 km/h med autopilot. Så länge det finns skapliga linjer, trottoarkanter eller annat som visar vad som är vägbana funkar det mycket bra. 

På motväg och bilkö på vilken väg som helst funkar det otroligt bra. Vid kö så funkar ju även rödljusen bra så länge man har en bil framför sig. Rondeller funkar inte alls ännu så länge dock. 

På landsväg funkar det också mycket bra nu för tiden. I senaste uppdateringen lärde sig t ex bilen att sakta in innan skarpa kurvor precis som när man själv kör. 

Vid köer är det duktig på att släppa in bilar som kommer från högerfiler. 

Filbyten var också en sån grej som kändes om en övningskörning i början, men som nu funkar mycket bra. 

Enda gången jag inte använder AutoPilot är när det är mycket rondeller eller småvägar utan linjer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-06-02 10:42
#4

Hur klarar Teslas autopilot motljus? Där är BMW:s allra svagast. Det är mer regel än undantag att den avaktiveras då. Jag brukar ofta avaktivera den själv när jag vet att jag ska köra i motljuslägen för att slippa oväntad motorbroms när den stänger av.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-06-03 12:02
#5

AutoPilot fixar både motljus och regn bättre än jag upplever att jag själv gör. Aktiverar det ofta i regn för att det känns tryggare än att köra själv.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-06-03 13:42
#6

Wow, det är imponerande. Uppenbarligen är skillnaderna mellan olika bilmärken stora.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tom
2020-06-05 21:14
#7

Men regn brukar i3:an fixa utan större protester.

Niklas
2020-06-06 22:45
#8

Ja, regn tror jag nästan kan vara bättre eftersom kontrasterna brukar bli bättre mellan asfalt och streck då.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
2020-06-07 11:07
#9

Tesla och BMW har helt olika sätt att tänka när det gäller självkörande bilar. Tesla använder all information som finns runt om bilen för att den ska veta hur den ska agera medan BMW i stort sett bara följer framförvarande bil i en kö.

Niklas
2020-06-08 08:59
#10

Så BMW:s lösning skulle helt enkelt inte kunna jobba i annat än motorvägstrafik under 60 kilometer i timmen… Dessutom kan den ofta inte känna igen motorvägar utan säger att funktionen bara kan aktiveras på motorväg, fastän det är där jag kör.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: