Takkameror för bättre självkörande bilar
En av många fördelar med att sitta högre upp i en bil är att överblicken av trafiken blir bättre. Självkörande bilar har ofta sin huvudkamera precis nedanför vindrutans överkant. Det ger antagligen ännu lite bättre överblick än vad vi mänskliga förare har.
Vore det inte ännu bättre att sätta kameran på taket? Den kunde sitta på ett böjbart fäste några decimeter ovanför taket. Det borde göra trafiken ännu säkrare i och med att den skulle kunna förutse vad som kan hända mycket längre i förväg. Exempelvis köer längre fram som i dagsläget döljs av framförvarande bil. Eller fotgängare som befinner sig bakom andra fordon och kan komma att ge sig ut på vägen.
Takkameran skulle till och med kunna vara av 360-gradersmodell och fånga allt runtom och ovanför (vet inte vad nyttan med det vore 🙂) bilen. En enda kamera skulle se allt som händer.
I en lite mer avlägsen framtid kan takkameran bytas ut mot en drönare som har sin bas på bilens tak. När den sitter på taket laddas den automatiskt och när det behövs lyfter den och följer bilen några meter ovanför taket för att se vad som händer långt framför bilen.
Ännu längre fram behövs inte kamerorna för då finns det supersatelliter som ser allt överallt och har konstant kontakt med bilens navigeringssytem. 😃
Ja, kanske det.
Nya Tesla Model Y och Cybertruck har kamera även i fronten. Det tror jag är användbart.
Kamerorna vid vindrutan är tre kameror med olika vidvinkel.
Mvh // Johan
Men tänk när alla drönare krockar med varandra….
Eller när strömmen bryts…
Vad har den med självkörning att göra?
Mvh // Johan
#2: Det var tal om kameror på bilar, inte drönare?
Dessutom har i stort sett alla drönare skydd för att automatiskt undvika hinder och objekt så enbart om du stänger av det eller har en enklare drönare/ett enklare hemmabygge så… är det lugnt.
#3: En elbil bygger ju lite på att den har just el för att ens kunna köra?
Kamerorna behöver också el.
#0: Tycker det är en spännande tanke. Ett stort problem med just bilkörning är ju att man inte kan se allt runtomkring en. En självkörande bil som överblickar hela trafiksituationen skulle alltså i sig kunna reagera mycket mycket tidigare.
#5: Ja, det mest behöver el. Inklusive bensinpumpen och betalterminalen. Så vid större elproblem, så är man lika körd oavsett drivmedel.
Det är nog ändå så pass få som sitter med dunkar med bensin och diesel hemma, att man kan använda det som argument.
Mvh // Johan
#4 Inget alls. Min kommentar var mer åt det skämtsamma hållet, men med en allvarlig underton. Dvs, som du själv påpekar, så är vi (samhället) oerhört beroende av energi/ström. Sårbarhet.
Jag är inte motståndare till tekniska hjälpmedel, de kan vara jättebra, men det utesluter inte att det kan vara bra att kunna saker ”på egen hand”.
#7: Absolut.
Min dotter ska precis börja övningsköra. Det får blir med bil där man kan stänga av regen-breaking så att reflexen och muskelminnet blir att flytta foten till bromspedalen när man ska stanna.
Däremot känns det helt meningslöst idag att ta körkort för manuell växellåda.
Mvh // Johan
#8 Körkort för manuell växellåda blir allt mindre aktuellt, men är nog i slutänden en frågan om personligt val.
Det är, enligt min mening, inte en dealbreaker. Själv tycker jag att det är roligare att köra en bil med manuell växellåda.