Tesla FSD till Europa
Det ser allt ljusare ut för Tesla FSD Supervised i Europa.
Myndigheter har godkänt en först svit förbättringar för självkörning som kommer göra det tillåtet för bilen att göra mer saker utan mänsklig input, t ex ta avfarter, byta fil, med mera. Idag kan Tesla AutoPilot göra det, men det har krävt att det är föraren som slår på blinkers. Dessa nya regler gör att bilen får göra mer själv.
Reglerna verkar också lätt på hur ofta man behöver röra ratten. Det kommer räcka mer med att vara uppmärksam på vägen. Du kan t ex ha händerna i knät istället. Däremot kan du inte titta på annat än vägen, för då kommer bilen skrika på dig.
Detta kommer sannolikt endast gälla på motorväg inledningsvis.
Tesla FSD kan köra på i princip vilka vägar som helst, även om det inte är 100 % perfekt ännu. Så vi kommer få bättre funktioner, men ändå kraftigt begränsade jämfört med Nordamerika och Kina.
Mvh // Johan
Vilka är de största skillnaderna jämfört med vad FSD gör i USA?
I USA och Kina kan FSD köra helt själv i alla situationer (men kräver förarens uppmärksamhet och ansvar). Men den kan t ex fixa korsningar, obevakade korsningar, rondeller, vägar utan målade linjer, parkeringsplatser, etc, etc. Det mest som en människa gör.
AutoPilot i Europa är typ bara en bättre lane-keep-assist, men kan göra filbyten när du lägger i blinkers, stanna och starta vid rödljus och stoppskyltar, ta avfarter (när du lägger i blinkers). Men den kan inte hantera rondeller, får inte göra skarpa svängar som i en korsning, går inte att aktivera när det inte finns målade linjer.
Helt olika system faktiskt. AutoPilot är 5 år gammalt. FSD är det som uppdateras.
Jämförelsevis skulle jag säga att AutoPilot är Google Assistant, medan FSD i USA är ChatGPT 4o.
Mvh // Johan
Är AutoPilot det som körs med äldre hårdvara?
FSD kan också köras med äldre hårdvara. AutoPilot är det som är standard oavsett hårdvara.
FSD är en funktion du köper till bilen. Hårdvaran finns i alla Tesla, men blir när "FSD Unsupervised" väl släpps, lär Hardware 4 krävas. Har du redan köpt FSD kommer du få hårdvaran uppdaterad utan kostnad.
Så FSD är helt och hållet mjukvara som körs på samma hårdvara som AutoPilot. Det är som Freemium & Premium Tiers av mjukvara.
Mvh // Johan
Aha. När min bror bytte från en äldre Model S till en nyare Model 3 tyckte han att autopiloten var en försämring och jag har för mig att han härledde det till enklare hårdvara (färre kameror) i Model 3.
#5: Nej, det är precis tvärtom. Dom tidigare Model S hade bara kameror som tittade framåt, så den kunde inte göra filbyten alls t ex. Däremot så var den mer "relaxed" med hur ofta man måste visa att man är uppmärksam, vilket gjorde att den gamla kändes mer autonom på motorväg.
Mvh // Johan