Elbil iFokus

Elbil

Etiketterladdningbatterierframtidenelförbrukningv2hv2g
Läst 65 ggr
johan
1

Använd elbilen som batteri till huset

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Äntligen börjar visionen om hur solceller, elbilen och huset kopplas samman bli verklighet och något du kan ha i ditt hus nu.

Det oväntade för mig var att så många bilar redan har stöd för detta, trots att dom inte officiellt säger att dom har det.

Tillsammans med "ödrift", dvs, att du kan automatiskt koppla bort dig från elnätet vid strömavbrott, kan du också använda ditt batteri, dina solceller och din bils batteri trots att elnätet är dött.

Mvh // Johan

Sindri
1

Ja, jag skulle verkligen vilja vara mer självförsörjande på energi. Synd att vi inte är yngre och orkar mer. Vi har för flackt tak för att kunna ha solceller, men jag såg en sorts vindkraftverk, eller kanske rättare sagt en sorts vindturbin som heter Ridgeblade.
https://ridgeblade.com/
Verkar väldigt intressant. Vi installerade i alla fall bergvärme 1985. "Alla" sa att det var oekonomiskt för det skulle inte betala sig förrän på 10 år, nu har vi haft den i snart 40 år och är bara inne på vår andra pump.

johan
0

Ja dom är fiffiga. Ska vara mycket tystare och fungera bättre i gatumiljöer än traditionella turbiner också.

Om något som håller i 25-30 år som solceller, värmepumpar, etc betalar av sig långt innan dess är det ju en utmärkt investering.

Väljer lätt en dyrare investering som över tid sparar mig pengar, än billigare inköp, men som är dyrare i drift varje månad.

Jag är lite rädd för att intresset för solceller kommer avta. Elpriserna när solen skiner är så otroligt låga nu att det är svårare att se den ekonomiska vinsten. Men tillsammans med ett batteri dubblar man nyttan, eftersom du kan använda din fångade sol-el även när solen går ner.

Hoppas att kombinationen blir det nya självklara valet. Det kan även hjälpa hela elnätet att kapa toppar och hjälpa till vid effektbrist.

Mvh // Johan

Sindri
0

Jag tänker ofta -Om utifall att…
Att inte vara beroende av ett elnät som kan kollapsa av både naturliga och onaturliga orsaker, känns tryggare än en vevradio.

johan
0

#3: Exakt.

Det känns ibland fånigt att solcellerna slutar fungera vid strömavbrott när som behövs som mest. Det är för att skydda elektrikern som lagar elnätet, så det är enkelt att förstå skälet.

Men med ö-drift löser man det.

Mvh // Johan

Sindri
0

Det viste jag inte, trodde det var en bra "strömförsäkring". Är det för att solcellerna sänder in ström till nätet? Kan man inte ha solceller som bara går till en själv? Jag vet att det är problem med lagring, men har för mig att jag sett något batteri som skall klara att lagra en del el i alla fall.

johan
0

#5: Ja, all el du inte använder i exakt den stund den produceras flödar ut på elnätet och det kan bli livsfarligt för en elektriker som tror att nätet är strömlöst.

Det finns två sätt du kan göra, med olika konsekvenser:

1. Ödrift som vi pratat om. Då har du ett helt automatiskt reglage som fysiskt bryter kontakten med elnätet när det blir strömlöst. Då kan du med automatik växla mellan att köpa el från elnätet, sälja el till elnätet och vara helt frikopplad. Det är detta man vill, men få produkter stöder detta och det är dyrt.

2. helt frikopplad från elnätet hela tiden. Detta kan fungera bra i en sommarstuga man endast i på sommaren, om man också har batterilager. Det finns inte en praktiskt möjlighet att för sitt eget hushåll klara sig med solceller och batteri året om. Lagringen är alldeles för dyr för det. Däremot kan du producera mer el under sommaren, än du gör av med på hela året. Men du kan inte praktiskt lagra den.

Produkter med ödrift blir vanligare. Teslan Powerwall har det inbyggt, men säljs inte i Sverige. Sigenergy som är med i videon verkar vara väldigt intressant, men sannolikt dyrt.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-03-23 11:13 av johan
Sindri
0

Jag har sett att det finns batterier för hemmabruk, men antar att de inte kan lagra så mycket el.
Och att det blåser jämt när det inte är sol kan man nog inte lita på.
Kokar ner till att bygga in generator till motionscykeln.

Alla småhus borde ha minst 2 eldstäder med värmekanaler. Jag tänker "Worst case scenario".

johan
0

#7: Portabla batterier har begränsad nytta. Du kan t ex inte koppla in husets eluttag i det, utan enbart koppla in enskilda saker i batteriet. Typ som en powerbank för att ladda mobilen.

Så du skulle kunna ha nytta av det för lampor, ladda mobil, kunna ha igång kylskåpet, en kokplatta eller en kort stund driva ett el-element, men inte fasta installationer som en varmvattenberedare eller spisen.

Oftast är dom bara på några kWh, så det räcker inte så långt.

Det är synd att man inte har vedeldad köksspis längre. Den är ju extremt bra för både värme och matlagningen i en kris.

Jordkällare vore också en bra trygghet.

Mvh // Johan

Sindri
0

Om jag bara fick bygga ett nytt hus…….

johan
0

Ja, det hade varit roligt att kunna göra. Jag skulle vilja få planera och bygga ett klimatpositivt hus.

Finns så mycket bra lösningar idag för energi-effektivitet, återbruka mycket av sitt eget vatten, och liksom verkligen optimera huset för så låg klimatpåverkan som möjligt.

Och kombinera ny teknik, men gamla smarta analoga fungerande lösningar.

Det är en stor dröm för mig. Men tvivlar på att jag någonsin kommer ha ekonomin att göra det, även om driftskostnaden för det hade varit minimal.

Mvh // Johan

Sindri
0

Jag kanske skulle kunna ha ekonomi, om maken var med på det, men det känns som om jag är lite för gammal för att orka dra igång ett sånt projekt.

Med tiden kommer det säkert att bli billigare att bygga just såna hus - ja, det måste nästan bli det. Till det borde man verkligen kunna få förmånliga lån och klimatbidrag.