Elbil iFokus

Elbil

Etiketterbatterierbmw
Läst 32 ggr
Niklas
0

16K mil med BMW i3, 18 % mindre batterikapacitet

Knappt 20 procent av sin ursprungliga kapacitet på 33 kWh har vår i3 tappat under de 16.000 mil vi precis har bockat av. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Innan jag tittade efter trodde jag det skulle vara mer.

Vi har fortfarande inte råkat ut för några större oväntade kostnader sen vi köpte den. Det enda är spolarvätska och slitdelar som helljuslampor, 12-voltbatteri och bromsar fram. Totalt drygt tio tusen kronor har jag för mig det rör sig om sammanlagt. Nej, just det, jag glömde att vi köpt två omgångar vinterdäck på fälg och en omgång sommardäck. Däck är dyrt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2025-02-28 21:04 av Niklas
johan
1

Efter 16 000 mil hade väl nästan den genomsnittliga bensinbilen packat ihop?

När bromsar du? Tycker aldrig jag använder bromspedalen.

18%. Hmm. Det var nog mer än jag trott. Men det kanske inte är onormalt. Har superdålig koll på hur mycket det minskar på så lång sträcka.

Jag är hittills bara uppe närmare 7000 mil på min bil. Har hittills inte gjort något alls förutom nya torkarblad och spolarvätska.

Har inte kollat maximal körsträcka nu jämfört när den var ny. Men det känns som vi laddar på precis samma ställen nu som i början på våra långresor, så jag tänker att det inte är någon enorm skillnad.

Mvh // Johan

Niklas
0

Bromsning är väldigt sällan. Slitaget beror oftare på rost än på bromsningar. 19 av 20 bromsningar är det för att hålla skivorna i skick. Inte för att det behövs för att stanna. Tyvärr tror jag vi kommer att tvingas byta bakskivorna så småningom för att de blir för rostiga.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#2: Ok. Jag använder mest bromspedalen för att starta bilen. Man måste hålla med bromsen första gången man ska iväg när man klivit in.

Mvh // Johan