Elbil iFokus

Elbil

Läst 53 ggr
Volpes
0

Nissan leaf ladda till 80%

Hej. Jag har precis skaffat mig en Nissan leaf från 22. Jag har hört att det är bäst för batterier om man bara laddar det till 80% så undrar nu om det finns någon inställning man kan göra så att den bara laddar dit, så man slipper passa den? Jag har kollat runt i instruktionsboken men har inte hittat någon info om det, är det någon som vet?

Sindri
1

Jag skulle råda dig att leta på nätet, ibland hittar man mer utförliga anvisningar där. Finns det inget forum för just Nissans elbilar, det finns ett för Tesla och där hittar man mycket matnyttigt.
Annars borde väl din bilförsäljare eller Nissans kundtjänst kunna hjälpa dig.

Niklas
1

Vi använder Tibber. Deras app sköter om laddning av bilen automatiskt så att den blir klar lagom till en tid vi valt varje morgon och ser dessutom till att ladda när elpriset är som lägst på dygnet. Utöver det kan man också välja en laddnivå som den ser till att ladda upp till oavsett vilken tid på dygnet det är. Det är ju lika viktigt att inte ha för låg laddnivå. Vi har valt nivån 30 procent. Det kan hända att vi behöver bilen akut och då vore det synd att inte kunna använda den.

Läs mer om Tibber

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#2: Tibber kan dock inte stoppa laddningen vid en viss nivå. Det behöver man ställa in på bilen.

Det är också bra att veta att med typ-2-laddning (som hemma-laddning är), så berättar inte bilen för laddaren hur mycket batteri bilen har. Så enda sättet Tibber vet det, är för att man utöver laddaren och en integration med bilen.

Alla bilar har inte stöd för detta, så t ex min Honda E kan Tibber smart-ladda, men den vet ingenting över huvud taget om hur mycket den behöver ladda. Det måste jag ställa in manuellt.

Angående Nissan Leaf, så verkar det inte som att det går att sätta en max-gräns.

Vissa bilar har dock större batteri än man kan använda, så det kan eventuellt vara så att det du tror är 100 %, i själva verket är 90-95 % av batteriets verkliga storlek. Detta är just för att skydda batteriet.

Vissa batterityper, som t ex LFP-batterier, SKA laddas till 100 %. Men jag tror inte Leaf använder det.

Mvh // Johan

Niklas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Jag har en inställning i Tibber-appens power-up för bilen där det går att ställa in minsta laddnivå. Har inte funderat på att det kanske hänger på bilen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#4: Det fungerar bara om du har en bil som Tibber kan prata med. Typ 2-laddare vet inte hur mycket batteriet är laddat, bara om det är fullt (enligt bilen).

Jag kan göra den inställningen på Tesla-integrationen, men inte Honda.

Mvh // Johan