Är el- och hybridbilar tyngre än fossilbilar?
Lata Lona frågar här men hoppas nog mer på johan än på AI:
Vi diskuterade drag- och lastvikter i stallet och som jag fattar det så väger de flesta elbilar betydligt mer än motsvarande fossilbil (är det ens rätt uttryck?)? Tyngst är en hybridbil?
Vad beror det på och kan vikten komma att sänkas med utveckling av bättre material/modeller eller är det inget man strävar efter?
Problemet för hästfolk är att plötsligt är det många släp som med last inte längre är tillåtna att köra för vanligt B-körkort utan man måste ha utökad behörighet alternativt BE. Där blir problemet dock att bilarna inte har det som krävs för att få dra en sån kombination. Med andra ord så blir dragalternativen mer begränsade med en elbil i nuläget.
Stämmer detta och finns det någon käck lösning i framtiden, just nu är det ett rätt stort problem när man ska ta sig någonstans?
Att tillverka lättare släp är ingen självklar lösning eftersom de oftast innebär sämre åkkomfort för hästen.
(Det kanske ska tilläggas att jag inte kollat supernoga eftersom det förmodligen aldrig kommer att bli aktuellt med körning av häst för min del.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
För hybrider tror jag det stämmer fortfarande, eftersom du både behöver traditionell motor, plus batteri. Ett skäl till att många hybrider förbrukar mer bensin är att inte alla laddar dom, så i praktiken kör du runt med 100 kg tyngre last.
För elbilar var det mer sant förut än det är nu. Idag har ofta batteriet blivit en mer integrerad del av chassit, du slipper tunga motorer, växellådor, drivlinor, etc. Jag har bäst koll på Tesla, men en Model 3 väger faktiskt mindre än motsvarande fossilbil (t ex BMW 3-serien) och samma gäller med Model Y, som väger lika eller mindre en motsvarande bensindriven SUV.
Tittar du endast på snitt-vikter ser det annorlunda ut. För då börjar du jämföra småbilar med elbilar som oftare är större segment. Men det blir inte bara missvisande för att man jämför äpplen med päron, utan också för att det segment som säljs mest även för fossilbilar är tunga SUV.
Även när det gäller däckslitage är det mindre sant idag än för 10 år sedan. Idag är däcken utformade för elbilar. Däckslitaget har dessutom mest kommit från att elbilar har bättre acceleration och första tre månaderna med elbil är det så jäkla kul. Men sedan bryr man sig mer om låg förbrukning och kör lugnare.
Är inne på tredje året med nuvarande bilen och inga som helst behov av att byta däck än.
Mvh // Johan
Jag kan för lite om att köra med släp för att säga något vettigt om det.
I början var det ovanligt med dragkrok på elbilar. Idag kommer det som standard på Tesla Model Y.
Mvh // Johan

Problemet är väl egentligen inte prestanda utan hur reglerna för drag kopplat till körkortet ser ut i Sverige? En lösning hade varit att utöka totalvikt man får dra på ett vanligt B- körkort. Vi har drag på vår polestar och det är inga som helst problem för bilen att dra tungt. Det är körkortet som sätter stopp. Med tyngre bilar är det lättare att se över körkortet än att bygga lättare släp tror jag, framför allt när andra länder kan dra mer på vanligt körkort och i förhållande är den svenska marknaden rätt liten.
För lastbilar får dom vara både längre och yngre än traditionellt varit tillåtet, om det är för att öka aerodynamiken och bli mer miljövänliga, som t ex skulle Tesla Semi få köra på svenska vägar, trots att den inte har helt platt front som blir som en vägg för luftmotståndet.
Om jag förstått saken rätt, kommer något liknande gäller för skåpbilar och transportbilar.
Så det kanske är ändringar på väg även för vanliga personbilar och släp?
Mvh // Johan