Hybrider är utdöende
Motsägs av detta:
https://www.svd.se/a/Vzbm41/laddhybrider-okar-i-sverige-medan-elbilsforsaljningen-minskar
Det var också vad jag hörde på radio för ett par veckor sedan.
Mark my words.. Att köpa en hybrid kommer vara det sämsta köp man har gjort 2024.
Försäljningen av elbilar i Sverige och Norge följer utjämnat en perfekt S-kurva. Självklart finns det variationer om man tittar på en månad, men med glidande medelvärden är det tydligt.
Att biltillverkare och handlare fortfarande hänger kvar i det förflutna är för mig bara ytterligare ett exempel på att den gamla världen aldrig kan anpassa sig till disruption i tid.
Mvh // Johan
Medias track record på att förstå ny teknik är inte så bra…
Mvh // Johan
Här är en annan syn:
The Future of Hybrid Cars: Thriving in the Shadow of Full EVs
Läs mer här;
https://www.linkedin.com/pulse/future-hybrid-cars-thriving-shadow-full-evs-gigacars-ff7xc
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nu är visserligen artikeln från 2023, så man får ha förståelse för det, men i princip inget av argumenten i listan stämmer ju (längre).
Däremot kanske det ett tag till är bra för hybrider att folk tror att det stämmer.
I Kina ser man redan hur oljeförbrukningen minskar tack vare ökad andel BEV.
Hybrider är som Blackberry första halvåret efter iPhone släpptes.
Mvh // Johan
#5: Hybrider var en väg från fossilfritt - det visade på möjligheter och att det går att förändra.
Framtiden är ju som alltid oviss för vem trodde att elmotorer skulle få en sådan utveckling som idag?
Vad som är positivt är att det alltid finns utvecklingspotential - allt är inte nattsvart.
- Redigerat 2024-09-18 13:44 av Pyttelite
Hybrider som koncept är lätt att sälja till dem som inte är så insatta.
#7: Nu förstår jag inte din synpunkt - hybridutveckling var före de elbilar som finns idag och har till viss del banat väg för ett teknikskifte.
Jag menar att det låter övertygande när man säger att bilen har två drivkällor så att om du får slut på el har du bensinmotorn som tar dig vidare. Du får elens låga pris och har tryggheten av bensinmotor när det behövs.
#9: Det är möjligt och dessutom delvis sant men även de har ju sina begränsningar.
Jag har heller aldrig förstått hybrider. Dubbelt så mycket som kan gå sönder och både elmotorn och ice motorn känns som kompromisser. Dessutom måste du släpa runt på två olika system. Jag förstår så klart dem som inte riktigt fattar elbilar och har svårt att släppa taget om den invanda "trygga" oljebilen men ändå vill prova på el i bil. Då verkar kanske en hybrid som en bra lösning.