Elbil iFokus

Elbil

Etiketterladdningframtiden
Läst 77 ggr
johan
1

Räckviddsångest för fossil-bilar

Många lever fortfarande i tron att det är svårt att hitta laddare när man kör elbil. Det är en seglivad myt som inte varit sann senaste åren.

Har vi nått en brytpunkt där det omvända blir allt mer sant? Att det på glesbygden är svårt att tanka sin fossil-bil?

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/mackar-har-svart-att-overleva-tvingas-stanga/

Jag har länge hävdat att det är på glesbygd det blir ännu mer relevant med elbil, för det är så enkelt att alltid ha fullt batteri när bilen är hemma. När jag växte upp hade vi ett par mil till närmaste bensinstation. Minns många tillfällen med irritation en personen som sist använt bilen inte tankat och nu kändes det nervöst att nå fram till bensinstationen.

Med elbil kan du lätt åka 25-30 mil per dag även med billigare elbilar oavsett årstid. Med hemma-laddning klarar du den mest extrema pendling utan bekymmer.

Kommande åren blir intressanta för detta skifte. Circle K, OKQ8, Preem med flera kommer erbjuda det flest kunder efterfrågar. Trenden är tydlig att det går mot snabbladdning.

Jag tror ganska snart det kommer kännas som en risk att ha kvar eller köpa fossilbil, till skillnad från tidigare när många var tveksamma till elbilen.

Mvh // Johan

Fler och fler laddplatser för elbilar. Men färre och färre bensin- och dieselmackar. När få tankar fossila bränslen slår mackdöden hårt mot framför allt glesbygden.
Sindri
3

Men ibland kan det bli kris ändå. Förra helgen var vi på en tur och missbedömde ett avstånd, och på det stället fanns inte någon laddare. Det var lite nervöst, men vi gled till.slut in på en supercharger med 3% batteri kvar.
Då tänkte jag att med en bensinbil hade man i alla fall kunnat lifta med sun dunk till nästa mack.
Jo, vi har alltid sladd i bilen så att vi i värsta fall kan be att få köpa lite kraft av privatperson.
Det är oftast väldigt enkelt, men ibland kan det bli fel. Ett nytt sätt att tänka helt enkelt.

johan
1

Min erfarenhet är att det finns betydligt fler laddare än man tror, även som elbilsägare. Men när man är ute på längre resor, så får man i allra värsta fall nöja sig med en destinationsladdare som laddar ca 7 mil / timme.

Men, visst, det är enklare att ha en dunk bensin i bilen än ett extra batteri. Man kan ha ett batteri, men det är dyrt och tungt.

Jag har dock aldrig haft en dunk bensin liggandes i bakluckan under dom 30 år jag haft körkort, varav 24 var med bensinbil.

Vissa bärgare har även möjlighet att ladda din bil om du blir stående. Men det är ännu ganska ovanligt.

Mvh // Johan

johan
0

Skulle vara intressant att kunna använda publik data för att se hur långt det är i snitt mellan laddare i olika delar av landat. Och samma för bensinpumpar.

Det vore förmodligen en bra trygghet att känns att om jag kör i en viss del av landet, så kommer jag klara mig till en laddare så länge jag har X km räckvidd kvar.

Om man räknar med långsamma AC-laddare tror jag avståndet är kortare än man tror. Men undrar vad den faktiskt siffran skulle vara.

Min gissning är 5-8 mil i snitt. Men erkänner att jag har dålig koll på hur det verkligen ser ut i vänstra delarna av norrland.

Mvh // Johan

Sindri
0

Man får väl inte ha en dunk bensin i bilen, men en bensindunk som man kan hämta bensin i?
Jo, en bärgare kan ladda i alla fall en Tesla, men tror det är väldigt dyrt. Vi är inte så vana att var på oplanerade äventyr med Teslan, men vi lär oss. I den lilla värmländska by vi var i var befolkningen rätt så upprörd över att det inte fanns en enda elbilsladdare, så det kommer nog.

Niklas
0

I praktiken tycker jag att långsamma laddare inte har varit till någon hjälp när vi åker långresor och behöver ladda på vägen. Det ingår att man behöver ladda ganska snabbt för att inte tidsplanen ska krascha. Det låter bra med snigelladdare som nödlösning, men i praktiken har vi aldrig använt dem.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#5: Nej, inte på resor där målet är att ta sig från A till B.

Men exempelvis på resor som när barnet skulle på Comicon i Lindköping var det perfekt att köra Stockholm - Lindköping, sätta bilen på långsam laddning medan man gjorde annat, och ha en laddat bil när det var dags att åka hem.

Hade man snabbladdat hade man behövt vänta under tiden på ett annat sätt. På långresor är det sällan problem då man kan tajma in mat-paus då.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#6: Hm om du kom till Lindköping åkte du nog vilse … 😩

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.