Elbil iFokus

Elbil

Etiketterladdningtips-informationapparelförbrukning
Läst 56 ggr
johan
1

Tjäna pengar på att ladda elbil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan en tid tillbaka har Tibber lanserat något dom kallar Grid Rewards. Det innebär att om dom får styra laddningen av din elbil via din laddare och bil, så kan du få betalt för att hjälpa till att stötta elnätet.

Flera gånger i veckan kan elnätet bli högre eller lägre belastat än man trott. Detta orsakar problem.

Vad Tibber kan göra är att tillfälligt pausa laddning om det blir ett underskott av effekt i elnätet och starta laddningen när det finns ett överskott.

Varje gång detta sker får du ersättning.

Och utöver detta kan dom se till att ladda din bil när elpriset är som lägst, men du bestämmer när den senaste måste vara färdigladdad.

Jag åkte nyligen fram och tillbaka mellan Haninge och Norrtälje. Det är ca 20 mil.

När jag kom hem satte jag i laddaren och lät Tibber göra sitt jobb.

På denna resa tjänade jag 17 kr.

I bilden som är bifogad visas dela när Tibber planerat att ladda min bil i blått. Dom gröna staplarna är när Tibber startat laddningen för att elnätet behövde förbruka mer el.

Mvh // Johan

• Redigerat 2024-08-04 23:17 av johan
johan
0

Har du hembatteri kan dom även styra det och då sälja energi från batteriet om det behövs, eller ladda extra om det behövs. För det kan man få en till flera kronor per kwh.

Mvh // Johan

Tom
1

Det är tyvärr inte bara guld och gröna skogar med tibbers nya system. För det första kostar det mig mer att ladda min elbil nu eftersom deras 'återbäring' bara brukar ge mig några få kronor per månad. Tidigare när man betalade hälften av elkostnader när man laddade elbil blev det billigare för mig.
En annan sak är att det skulle kunna slumpa sig så att de väljer att belasta min elförbrukning när jag redan använder mycket energi och på så vis skapa en topp som jag blir straffad för av elbolaget. Det kan i teorin kosta mig tusenlappar. Jag har varit i kontakt med tibber angående det här och de bekräftade att jag hade rätt.

Tom

johan
1

Dom där jävla effekttarifferna är så sjukt korkat implementerade.

Jag har definitivt tjänat på Grid Rewards mer än jag gjorde tidigare, men jag hade inte en Laddbox som riktigt fungerade heller.

Jag fick ganska stabilt mellan 100-200 kr / mån i grid rewards för laddningen. Med hem-batteriet har det stabilt på runt 20 kr / dag, vilket blir ca 600 kr / månad.

Men det kommer bli väldigt svårt att smartladda bil, ladda hembatteri och att smartpris-optimera saker som t ex varmvattnet på ett bra sätt med effekttariffer. Prylarna behöver bli bättre på att prata med varandra.

Jag tänker att jag nog kommer sänka effekten på laddningen så den tar längre tid. Och försöka få laddning av bil och batteri att mer utnyttja egen sol än elnätet.

Mvh // Johan

Niklas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Laddning av bilen var den dyraste typen av elförbrukning för oss under mars. Nästan 20 öre dyrare per kWh än uppvärmning. Å andra sidan fick vi drygt 5 kronor i Grid Rewards av bussiga Tibber i stället. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Hur sjutton lyckades du få det så?

IMG_0309.jpeg

Detta är mars. Eftersom det nu för tiden är två bilar som turas om att ladda och den ena har väldigt litet batteri, blir det mer och oftare laddning än tidigare. Men ändå konstigt att vi har så olika siffror fast vi bor i samma elprisområde.

Mvh // Johan

johan
0

IMG_0310.png

Det är tydligt att husbatteriet, solcellerna och grid rewards gör nytta.

Anledningen att detta skiljer sig från ovan är just Grid Rewards är inräknat här, men inte ovan tror jag

Tibber är ibland otydliga med vad som påverkar samma siffra på olika ställen i appen.

Mvh // Johan

Niklas
0

#5: Jag har hittat felet. Det är nog inte Tibber utan jag som har lyckats stänga av smartladdning. Jag har förstås inte gjort det med flit, men det är antingen det eller att appen har stängt av det vid en uppdatering eller liknande. Det bör med andra ord se bättre ut i april. 🙂

johan
0

#7: Låter troligt. Det känns som sådana priser man får om man kommer hem tidig kväll och pluggar in bilen och den börjar ladda direkt.

Mvh // Johan

Niklas
0

Det är antagligen exakt vad som hänt.