Elbil iFokus

Elbil

Etikettladdning
Läst 63 ggr
johan
1

Circle K visar hur laddning ska fungera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ingen hemlighet att ladda Tesla på Tesla Supercharger är det enklaste och mest problemfria sättet att ladda en elbil. Du pluggar in bilen och så börjar den ladda.

För övriga laddare är det vanligaste att man behöver en app för att starta laddningen, vilket i sin tur kräver konto och kopplade betalmedel. För att starta laddning behöver man i appen berätta exakt vilken laddare man använder.

Krav är på gång att det ska gå att starta laddning bara genom att använda ett betalkort, precis som man kan vid bensinpumpen.

Circle K har i mina ögon gjort något riktigt bra nu! Dels kan man starta laddning utan konton och app bara genom att blippa betalkort på laddaren.

Dessutom har dom gjort så att man kan ansluta sin bil till Circle K-appen och att laddningen då startar så fort du pluggar in laddaren, precis som det alltid varit för Tesla-ägare på SuperChargers.

Circle K's Snabbladdare har ofta hög effekt, uppåt 250-300 kW.

Bra jobbat Circle K!

Mvh // Johan

Sindri
1

Skönt att någon visar vägen. Bra att veta att man kan ladda där om det inte finns någon supercharger inom räckhåll. Har de någon bra karta över var deras laddare finns?

johan
1

#1: Ja, deras app visar deras egna, Ionity och Bee.

Tänk dock på att det är Circle K Charge och inte deras vanliga app.

https://apps.apple.com/se/app/circle-k-charge/id1495777592

Nu hoppas jag att deras laddare dyker upp i Teslas navigator så att man kan förkonditionera bilen så batteriet har optimal temp när man laddar.

Mvh // Johan

Circle K Charge-appen är enkel att använda, ger dig en bra översikt och tillgång till praktiska funktioner när du laddar i Sverige, Norge, Danmark och Estland…
Sindri
1

Tack. Ja, spännande!
Den bästa appen skulle också visa bra restauranger där laddarna finns. Man vill ju gärna passa på att slå två flugor i en smäll. Igår fick vi ett riktigt bottennapp - men det var bara att svälja…..

johan
0

#3: Tycker sällan man hinner äta medan man laddar nu för tiden.

Men ja det vore bra att se. Det syns i Teslas navigator.

Tycker ofta det är tråkig man vid bensin/ladd-stationer.

Mvh // Johan

Sindri
0

#4: Vi hittade inte det sist vi åkte. Efteråt såg jag var vi skulle stannat, men när vi var i närheten visade inte navigatorn att det fanns några laddare, vet inte vad den höll på med.
Söderut finns ett par Jureskogs nära superchargers, det är helt ok.
Nej, man hinner inte äta färdigt, men det är bara att gå ut och flytta bilen, vi tycker det är bättre än att behöva stanna en extra gång.

johan
0

#5: Man behöver klicka på kartan, sedan klicka på Laddare-knappen som dyker upp uppe till höger (iaf på Model Y/3).

Vi brukar ofta köpa DriveThru och äta i bilen medan man laddar. Brukar bli lagom tillsammans med ett toabesök också.

Mvh // Johan

Sindri
0

#6: Vi gjorde precis så. Vi har en Model 3. "Inga laddare i närheten" stod det. När vi valde en annan meny för att leta efter närmsta laddare betedde den sig märkligt också. Den tyckte att vi skulle stanna på en station, ladda 5 minuter och sen åka en halvtimme till nästa. Helt obegripligt!

johan
0

#7: Bilen gav mig konstig info sist också. Först sa den att jag hade tillräckligt för att fortsätta redan, men visade att jag skulle nå destinationen med -10% batteri. Så jag fortsatte tills jag skulle ha +10% kvar. Men när jag kom hem hade jag +30%.

Mvh // Johan