Elbil iFokus

Elbil

Etiketttesla
Läst 55 ggr
johan
2

Tesla sänker priserna på Model Y

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tesla har kraftigt sänkt priserna på Model Y som säljs i Europa. En bakhjulsdriven Model Y kostar nu mindre än en Model 3 och nästan så att inköpspriset blir samma som en billigaste Volvo XC40 med förbränningsmotor man kan köpa.

Men tanke på vilken nivå av standardutrustning det finns i Tesla och det faktum att man sparar ca 2000 kr / mån i bränslekostnader för en genomsnittlig årlig körsträcka så blir Teslan väldigt prisvärt, även om det är mycket pengar.

Jag har kört Tesla i snart fem år och Model Y i 2,5 år. Det är utan tvekan den bil jag varit mest nöjd med under 25 år av bilägande.

Genom att använda en rekommendationslänk (som länken nedan) får du ytterligare rabatt och den som rekommenderar får "credits" att kunna handla tillbehör, laddning, och liknande för.

https://www.tesla.com/referral/johan51542

Mvh // Johan

Niklas
0

Oj, kostar en XC40 så mycket. 🙂

Kul att de kan pressa priserna mer. Jag har alltid hävdat att elbilar borde vara billigare än förbränningsmotorbilar. (Ja, jag vet att batterier är dyra. 🙃)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

#1: Det kommer dom bli och är på väg att bli.

Och samtidigt som det säljs färre ICE-bilar, kommer tillverkaren inte kunna garantera underleverantörer en viss nivå försäljning och denna värdekedja blir allt dyrare.

Skillnaden mellan billigare elbil och dyrare ice-bil kommer växa snabbt.

”Autokalyps” som någon benämnde det.

Mvh // Johan

Niklas
0

Undrar hur andra biltillverkare tänker när Tesla sänker priserna.

Autokalyps var bra.

johan
1

#3: Om man kan lita på tesla-investerar-communityt (försöker vara medveten om min filterbubbla), så har Tesla ovanligt bra marginaler och därmed större möjligheter att sänka priserna.

Bland dom övriga så är det väl främst BYD som faktiskt säljer elbilar med bra marginaler. Det gör att man undrar vad traditionella märken kan göra i längden.

T ex har jag hört en en Ford Mach-E kostar dubbelt så mycket att tillverka än den säljs för. Ford F-150 Lightning kostar 50 % mer att tillverka än den säljs för.

Hur VW ligger till med marginaler vet jag inte. Det vore intressant att veta, med tanke på att dom också säljer många elbilar i Europa, men har svårare i Kina och USA. För Tesla är Europa den sämsta marknaden och ändå var Model Y årets bäst säljande bil i EU, oavsett drivmedel.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag tycker att de ”gamla” tillverkarna borde ha bättre förutsättningar än Tesla att ha höga marginaler. Konstigt att det är som det är.

johan
0

#5: ICE-bilarna har väl alltid med flit sålts med små marginaler för att dom kan ta igen det på service och reparationer. Elbilarna har ingen marknad för service på samma sätt, så dom måste tjäna pengar på bilen.

Sedan ska man nog inte underskatta att Tesla har 10-12 års försprång i att kunna bygga och optimera. Den vertikala integrationen gör att dom kan optimera delar och processer på ett helt annat sätt än gamla tillverkare som i princip köper alla komponenter för tredje part och skruvar ihop.

Tesla är som Apple.
ICE är som PC-industrin på 90/00-talet som köpte standardkomponenter och stoppade in i en låda och satte på en egen logga.

Mvh // Johan

Niklas
0

#6:

”Sedan ska man nog inte underskatta att Tesla har 10-12 års försprång i att kunna bygga och optimera. Den vertikala integrationen gör att dom kan optimera delar och processer på ett helt annat sätt än gamla tillverkare som i princip köper alla komponenter för tredje part och skruvar ihop.”

Det är det jag menar. Varför väljer de att ta sig an konkurrensen på det sättet? De, med sin storlek och hundra års erfarenhet av att bygga komplicerade processer, borde ha haft bättre förutsättningar än Tesla från början. Om de väljer att bygga olönsamma produkter kommer de att försvinna från marknaden.