Elbil iFokus

Elbil

Etikettladdning
Läst 40 ggr
Bjorne
0

Elhybridbilar

Jag har läst på flera ställen till min stora förvåning att elhybridbilar endast laddas genom bromsenergin som uppstår vid hastighetssänkning.
Det verkar inte bli särkilt mycket energi den vägen.
Jag har alltid föreställt mig att de laddas genom att bensinmotorn driver en generator som i sin tur ladda batteriet. Men så går det tydligen inte till.
Ett sådant system tycker jag annars skulle kunna vara ganska vettigt.
En normal personbil kräver nog inte mera än gissningvis 25-30 hästar för att hålla farten på en raksträck utan lutning. Antagligen mindre. De första tvåtaktsaabarna hade väl ungefär så mycket.
Om man har en liten bensinmotor på tex 30 hästkrafter som dessutom alltid får gå under gynnsammast möjliga driftsförhållanden och som då laddar batteriet samtidigt så kan ju batteriet kortvarig avge mångdubbel effekt vid tex omkörningar och uppförsbackar. Om bensinmotorn har en genomsnittslig överkapacitet på tex 10% så borde det räcka för ren "eldrift" hela tiden.
Bara en amatörmässig tanke.

En annan sak som förvånar mig. Hybridbilarna har ju inte laddmöjligheter. Det borde väl inte vara så svårt att ordna eller är batterierna så små att det är meningslöst.

Niklas
0

Jag tror inte alla hybrider laddas enbart av bromsenergi. Det förekommer säkert att e laddas av förbränningsmotorn också. Jag har till exempel för mig att en stor Mitsubishi som vi hade som hyrbil för länge sen fungerar så.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pyttelite
0

#1: De bilar som fokuserar på bromsenergi är nog främst Toyota.

Sedan har både Kia och Cupra andra lösningar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

Läs vår FAQ-sektion för att ta del av de vanligaste frågorna och svaren om CUPRA. Samtliga frågor och svar finns listade på vår FAQ-sida.
Pyttelite
0

Vad är en hybridbil och hur fungerar den? Vilka för och nackdelar finns och vad ska man tänka på innan man köper en? Lär dig mer om hybridbilar här
johan
1

Det finns två varianter. Dels finns "mildhybrider" som endast laddas via bromsgenerering. I praktiken får du en elektrisk motor som hjälper sig komma iväg från stillastående men inte mycket mer. Men det kan sänka bensinförbrukningen en del. Det är många som gör sådana.

Laddhybrider är nog vanligare idag och dom har ett batteri som kan laddas med kabel som en elbil och köras på el ett par mil. Det varierar hur snabbt dom kan köras på el. Vissa slår av elmotorn så fort du kör fortare än 50, medan andra låter dig köra på el tills batteriet är slut.

Jag betraktar hybrider som bilarnas Blackberry. Det var riktigt bra en tag, men så fort iPhone kom var den helt meningslös. Ser ingen mening med hybrider nu när BEV blivit så bra.

Mvh // Johan

Bjorne
1

Detta kan man läsa i Reanaults broshyr:

"E-Tech hybrid-bilarna har ett elektriskt batteri som laddar sig självt med hjälp av kinetisk energi. Vid fartminskning och bromsning fångar elmotorn upp drivkraften och lagrar den för att ladda batteriet. I vissa fall genererar förbränningsmotorn energi till batteriet."

och även:
"Den främsta skillnaden i E-Tech-tekniken mellan hybrid och plug-in hybridär storleken på batteriet. Plug-in hybridbilarna har ett batteri på 9,8 Wh jämfört med 1,2 kWh i en vanlig hybrid. Plug-in hybriden kräver samtidigt laddning för att köra på el, vilket inte vanliga hybriden gör".

Hybriden har större batteri än laddhybriden vilket förvånar åtminstone mig.
Men 9.8 wattimmar låter ju extremt lite. En 10 watts glödlampa i under en timme tex. Kommer man inte långt på om det skall driva en ett tons bil.
Skall det kanske vara kilowattimmar?

johan
1

Det ska vara kwh. Dom flesta laddhybrider har batteri på mellan 5-10 kwh sist jag brydde mig om att kolla. Kanske har ändrats senaste året, men jag tror inte det.

Mvh // Johan