Dålig "låslösning" på Tesla
Jag åker och kör gärna Tesla på långturer, men att ta den när jag gör min veckohandling är urjobbigt, och ibland måste jag tyvärr det.
Det jag inte gillar är deras lösning med att låsa och låsa upp bilen.
Första tiden använde jag kortet, men höll på att bli galen för det stod hela tiden "tap card" när jag ville köra. Det är väldigt oprecist var man skall dutta med kortet både för att låsa och köra. Och så ogillade jag att behöva gå fram till förardörren för att låsa upp bakluckan eller en annan dörr.
Så då fick det bli telefonen fast jag inte gillar att det drar så mycket batteri med Blue tooth. Då var det att hala upp ur fickan och låsa upp telefonen varenda gång jag skulle ur och i bilen.
Men så hörde jag att man kunde programmera bilen att låsa när man lämnar den med telefonen, så då gjorde jag det. Det är ok när man går iväg, ifall man inte glömmer att trycka på förarsidans dörrknapp för att kunna öppna andra dörrar och lasta ur bilen.
Men när jag kommer till bilen fullastad med matkassar måste jag ändå gå fram till förardörren, öppna den och trycka på låsknappen på dörren. Om det regnar eller är snö är det inte så kul att behöva ställa ner en kasse på marken.
Tacka vet jag en "gammal" hederlig bilnyckel som man kan ha i handen trots att man bär en kasse, och lätt hitta knappen som låser upp hela bilen.
Varför har Tesla missat en sån här enkel sak? Eller är det jag som missat någon funktion?
Jag behöver (nästan) aldrig ta fram mobilen för att komma in i bilen. Behöver definitivt inte gå till förardörren för att öppna bakluckan.
Ibland kan telefonen ”somna” lite väl hårt och spara batteri, då behöver jag väcka telefonen för att bluetooth ska kunna användas. Men det är sällan.
Jag kör en ganska ny iPhone. Har ingen problem att bluetooth slukar batteri. Bilen använder ju BTLE, som nästan är mer som NFC än vanlig bluetooth.
Ingen aning om det fungerar sämre med Android eller vissa Android-modeller. Det kanske det gör.
Om du vill kan du köpa en traditionell keyfob, kanske kan vara ett bra mellanting mellan omständigt med kortet, men låta telefonen vara bara telefon.
Mvh // Johan
#1: Tack Johan - jag litade på att du skulle svara. 😊
Behöver du inte öppna framdörren och trycka på dörrknappen för att öppna de andra dörrarna? Det står i manualen när man ställer in automatisk låsning och upplåsning. Har jag gjort något fel där?
Jag måste också trycka in dörrknappen om jag vill stänga förardörren innan jag lastar ur bilen.
Vad är en keyfob?
- Redigerat 2023-09-08 11:02 av Sindri
Nej, behöver aldrig öppna förardörren för att öppna andra dörrar. Räcker med att jag är nära bilen för att andra ska kunna öppna sina dörrar.
Automatiskt låsning tror jag mest handlar om att biler låser sig själv när du (telefonen) är tillräckligt långt från bilen. För mig brukar det vara efter några sekunder när jag är ett par meter från bilen.
Ibland undviker jag att stänga dörren om jag vet att jag både ska ta ut saker från bakluckan och gå in med dom och sedan sätta in laddaren. Då tycker jag det är bekvämt om bilen inte hinner låsa sig innan jag öppnat ladd-luckan.
En "keyfob" är den typ av nyckel som traditionella moderna bilar har. Som också känner av när du är nära bilen, men också har knappar för att låsa upp/låsa, öppna baklucka. Borde räcka att du har den i fickan eller liknande.
Mvh // Johan
Visst är det en Model 3 eller Y som vi pratar om?
Mvh // Johan
#4: Ja, model 3. Jag får kolla på
programmeringen igen.
Det känns inte så artigt att ha framdörren öppen medan man gör andra saker.
#5: Vad har du för telefon?
Mvh // Johan
Samsung Galaxy S22.
Verkar ganska vanligt att Samsung-telefoner fick problem tillsammans med Tesla efter Android 13.
Jag använder iPhone.
Kanske är en förklaring till varför jag upplever det så felfritt, och det är struligt för dig.
Mvh // Johan
#8: Ja, Android 13 har jag.
Skall jag klaga hos Tesla eller Samsung?
Jag kanske skall testa och ta bort funktionen och göra om den.
Ingen aning.
Många verkar säga att slå på/av flygplansläge kan hjälpa temporärt.
Mvh // Johan
Tack. Jag skall testa mig fram. Skönt att veta att det inte skall vara så omständligt.
BMW i3 har en mindre avancerad dörrlåslösning, men just i det här avseendet fungerar den bra. Har man nyckel med sig går det att öppna vilken dörr eller lucka som helst med handtagen.
Teslas keyfob är ju jättesöt. Slut just nu, men tror jag skall fixa en sådan när de finns igen.
#13: Vad kostar de?
Kring 2000, Fick en i present men vi åkte iväg dan efter så jag har inte hunnit prova den.