Tesla Model Y säljer mer än fem närmaste konkurrenterna tillsammans
Det här är nuts. I Norge är Tesla bäst säljande bilen oavsett drivmedel ofta. Men i april sålde de mer än dom fem nästa markerna på topplistan sammanlagt.
Mvh // Johan
Model Y är också den fjärde bäst säljande bilen i världens 2022. Två Toyota och en Ford pickup säljer mer.
Många trodde att Elon Musk hade hybris när han för ett par år sedan trodde Model Y skulle bli den bäst säljande bilen i världen. Nu är det inte långt kvar till att realiseras.
Mvh // Johan
Vad kostar en Model Y?
/Désirée
#2: Grundpriset är 560 000 kr. Sedan beror det på variant, färg och tillval.
Mvh // Johan
Jag har dock en känsla av att Model Y Long Range är den som säljs mest. Den kostar 645000.
Inräknad besparingar från bränsle och inget behov av årlig service är det sannolikt ändå billigare än motsvarande fossilbil i samma klass. Man bör nog jämföra med Audi Q7, Volvo XC60, etc.
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-05-02 08:27 av johan
Här kan man tänka lite som när jag köpte mitt hus. För mig är det absolut billigast att bo i eget hus, eftersom jag inte har några lån. Den dagen som jag tycker att jag kan byta bil, skulle jag kanske kunna låna pengar till en bra elbil. Någon fler fossilbil blir det inte för mig.
Något underhåll krävs det väl även på en elbil?
/Désirée
#5: Mindre service än man tror. Jag har kört Tesla i lite över fyra år. Under den tiden har jag fyllt på spolarvätska, köpt vindrutetorkare och bytt filter till AC en gång.
Du behöver inga oljebyten eller den typ av traditionell service. Bromsar slits mindre än normalt, eftersom man använder "regenerativ bromsning", vilket innebär att när du motorbromsar tas den kraften tillvara och laddar batterierna. Motorbromsning är normalt sätt mycket kraftigare i en elbil än traditionell bil. Oftast kör man bara med en pedal tack vare det.
Det skiljer säkert också mellan olika tillverkare. Traditionella märken har alltid levt på att sälja service för att fortsätta få intäkter efter bilen levererats. Tesla har ingen rekommenderad periodisk service.
Det brukar också sägas att däck slits hårdare, men det verkar främst bero på hur man kör. När man lekt av sig lite, så bryr åtminstone jag mig mer om att köra effektivt och då slits inte däcken mer än på en annan motsvarande bil. Men elbilar är ofta tyngre, så visst högre slitage är det kanske.
Mvh // Johan