Elbil iFokus

Elbil

Etiketterteslastatistik
Läst 27 ggr
johan
2

Totalkostnad för ägande av elbil billigare

Bra artikel som tydligt förklarar hur man räknat och vilken typ av data man använt för att jämföra totalkostnad för ett par elbilar jämfört med andra drivmedel.

Som bekant är batteri-elbilar ofta dyrare i inköp, men billigare i drift än traditionella bilar. Men hur påverkar faktorerna totalkostnad för ägande?

Tldr; En Tesla Model 3 är jämförbar med en Toyota Corolla. (Siffror är för USA, kan säkert skilja här)

https://cleantechnica.com/2023/04/02/gas-cars-are-embarrassingly-uncompetitive-lifecycle-cost-analysis/

Mvh // Johan

Gas Cars Are Embarrassingly Uncompetitive – Lifecycle Cost Analysis to EV,
Niklas
0

Tänk vad dyrt det är att äga bil i alla fall! Den billigaste bilen i jämförelsen kostar ändå 10.000 USD per år inklusive allt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Ja det är galet dyrt med bil. Med autonomi blir det nog så pass billigt och enkelt med ”taxi” att det ska krävas stora behov för att motivera kostnaden av privatägd bil. Speciellt i städer.

Mvh // Johan

Niklas
0

Vår bil har inte kostat 10.000 dollar om året hittills. Det verkar som om likvärdiga bilar säljs för åtminstone 180.000 kronor. Det skulle betyda att den har förlorat 40.000 kronor i värde per år. Sen tillkommer försäkring på under 10.000 om året, service på kanske 2.000, besiktning på mindre än 500 och laddning för mindre än 10.000. Så totalt under 60.000 om jag räknat rätt. Fortfarande mycket pengar.

johan
0

Jag leasar min bil, så nu när räntorna i princip dubblats sedan jag började så tror jag att det närmar sig den summan för mig. Min bil skulle också gå att sälja för markant mer än 180 000 kr, så det är rätt naturligt att leasing och förmånsskatt då också blir högre.

När man företagsleasar så betalar man även förmånsskatt, så det får man väl räkna in här. Skillnaden blir väl att kostaderna delas lite mellan företaget och mig som privatperson.

Om det inte var företagsleasat hade jag sannolikt aldrig köpt en fabriksny bil. Och framöver tror jag det kommer finnas fler bra begagnade el-bilar att leasa också.

Mvh // Johan

Niklas
0

#4: Er bil är dessutom betydligt större. Det får man räkna med kostar. Jag var mest förvånad över att den billigaste bilen i testet var så dyr.

johan
0

Ja, jag också. Och bensin i usa är väl ff billigare än här?

Mvh // Johan

Niklas
0

Ja, det kostar ungefär 1 dollar per liter.