Varför är Teslor så säkra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En video som berättar lite om hur Tesla lyckas få högst betyd i säkerhetstest från EuroNCAP och liknande organisationer år efter år.
Mvh // Johan
Intressant. Det vore kul att se en jämförelse med andra bilar och hur de har löst samma sak.
Jag noterade att teslan har dörrar utan fönsterram. Det har vår BMW i3 också. På vintern är det ett problem. När man öppnar dörren sänker den automatiskt rutan omkring 3 centimeter för att den inte ska fastna i listerna. När det är snö och is på utsidan betyder det att den dels rycker i de fastfrusna gummilisterna upptill och dels de utvändiga listerna i nederkant mot dörren. Det låter som om de ska kunna slitas sönder när som helst. För mig verkar det uppenbart att de inte har tagit hänsyn till vädret vid konstruktionen.
Jag har precis samma problem med min Model S. Det största problemet är när det är minusgrader ute och det är snö på bilen. Först sätter man på värmningen av kupen så att all snö smälter och rinner ner längs rutorna. Sen när man kört klart och ställer bilen i kylan igen så fryser den smälta snön nere vid rutorna så att de fastnar. Gummilisten är dessutom utformad så att det bildas som ett litet veck längst ner där vattnet kan samlas och hjälper till att effektivt frysa fast rutan i listen. En usel konstruktion.
#2: Ja. Tror du det är att de som bygger bilarna inte har upplevt problemet eller att de tycker det är värt det ändå?
#3: Jag tror att de inte har upplevt det själva. När de testkör i tex norra sverige så är det alltid under speciella förhållanden och jag skulle tro att bilarna står väl skyddade inomhus under nätterna.
Tom
Det är lite samma sak som med laddningsuttagen. De är helt klart inte gjorda för snö och is. Ibland har det varit ren tur att jag fått ut kontakten och kunnat stänga luckan. Funderade ett tag på att rita ett ”tak” att skriva ut med 3D-skrivare och sätta fast på kontakten.
#5: På Tesla från 2020 och framåt är ladduttaget uppvärmt. Bra funktion.
Värsta är typ november när det är regn och plusgrader på dagen, men det fryser på natten. Snö har jag aldrig haft problem med.
Mvh // Johan