Skrota elbilen om batteriet kvaddas?
Stämmer detta? I så fall låter det inte som bra ur miljö- och hållbarhetsperspektiv.
"Ett elbilsbatteri är inte något man reparerar i första taget, något som nu lett till att nästan helt nya elbilar skrotas när de fått minsta lilla skada. I sin tur ökar försäkringspremierna vilket minskat mervärdet av att ha en elbil."
"I vissa fall skrotas elbilar även om batteripaketet bara är lite skadat, utan att en diagnos har gjort för att säkerställa att det faktiskt inte längre går att bruka."
https://www.dagensps.se/motor/repat-batteriet-da-maste-du-skrota-hela-elbilen/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kan man inte köpa nytt batteri?
/Maria
#1 Det är tydligen så himla dyrt och/eller i praktiken omöjligt.
"Vissa biltillverkare lägger mer tyngd på att utveckla batterier som är lättare att reparera, däribland Ford och General Motors.
Tesla kör i stället på det motsatta spåret – vars batteripaket beskrivs som helt irreparabelt av experter"
#2 Aj då.
/Maria
Batterierna i packat kan återvinnas till 97+ %, så just den aspekten är inte så stort problem. Eller kommer bli mindre problem när fler företag som Northvolt och Redwood Materials verkligen skalar upp återvinningen.
I övrigt är så klart mindre bra att bilarna oftare anses vara "totaled". Det var ett norskt program om det där för något år sedan. Det verkar mer vara försäkringsbolagen än verkstäderna som gör den bedömningen dock.
Mvh // Johan
- Redigerat 2023-03-21 11:37 av johan
Inte bra alls. Bara pengar, inte miljö…
#5: Kan ju också vara så att ditt och andras liv påverkas om du kör med ett batteripack som skadats…
Jag tror avsikten är god, men det blir ändå ibland absurt.
Mvh // Johan
Enligt Reuters-artikeln skrotas en del av bilarna därför att försäkringsbolagen inte kan diagnosticera batterierna. Det beror på att tillverkarna inte vill dela med sig av den informationen. I det läget ser försäkringsbolagen ingen annan möjlighet än att skrota.
”Lauterwasser said access to EV battery data is part of that fight. Allianz has seen scratched battery packs where the cells inside are likely undamaged, but without diagnostic data it has to write off those vehicles.”
Undrar hur detta blir när t ex Tesla försäkrar bilarna själva som dom gör i vissa delstater i USA. Dom kommer garantera ha bäst data om hur bilen mår, men också störst ekonomiskt incitament att välja rätt åtgärd.
Risken är givetvis att det är ekonomiskt bättre att skrota och ersätta bilen, än det är att reparera. Samtidigt kanske det heller inte alltid är sant att det är bättre miljömässigt att reparera en allt för skadad bil, än att bygga en ny och återvinna ingående komponenter i den skadade.
Mvh // Johan
Jag är inte övertygad om att Tesla kommer att ha kundens bästa för ögonen i det läget.
#9: Nej inte jag heller. Jag tror det är ekonomiskt intresse. Det jag funderar på om det kan vara så att ekonomiskt intresse sammanfaller med att återvinna och återanvända så mycket material som möjligt, alt laga istället för att skrota.
Mvh // Johan
Man kunde ju hoppas på det, men … När ekonomiska intressen styr är jag rädd för att det oundvikligen i längden går ut över miljön och klimatet. Där finns inget intresse i sig för att återvinna, spara och återanvända.