Hitta rätt laddbox
Efter att jag själv upplevt det svårt att få en överblick över alla tillgängliga laddboxar som finnas att välja på snickrade jag ihop Laddboxguiden.se.

Här har jag samlat alla laddboxar som finns för privatpersoner (säg gärna till om någon saknas) och man kan filtrera listan på saker som boxens effekt, om den har tillhörande app, om den har inbyggd lastbalansering, jordfelsbrytare, typ av uppkoppling med mera.
Jag tar gärna emot synpunkter och feedback!
Kul idé. Lite synpunkter:
Det vore bra om det fanns ungefärliga priser på boxarna på framsidan.
Rubrikerna på några av rullgardinsmenyerna ryms inte. Om man inte vet vad det ska stå kan det vara svårt att veta vilka olika val som finns.
I faktarutorna vore det intressant att se tillverkarnamn och land.
Avsnittet med vanliga frågor tycker jag förtjänar en egen sida och tydlig länk längst upp på alla sidor.
För boxar med lös kabel skulle det kunna stå om kabel ingår eftersom det är en kostnad många nog inte tänker på annars.
Sidan tog lång tid för mig att ladda. Över en halv minut. Jag testade den med Pagespeed Insights för att se att det inte bara var min webbläsare. Där bekräftades det att sidan är långsam. 19 poäng av 100 betyder att det finns saker att förbättra.
- Redigerat 2023-03-22 11:36 av Niklas
Tack för superbra feedback! Ska kika på allt detta. 👍
Filter visas även flera gånger, så det är nog inte så dumt att normalisera det.

Håller med om hastigheten. Borde inte finnas några bra skäl till att en sajt med relativt statiskt innehåll behöver vara så långsam. Skulle nog ge dig bättre SEO om du fick upp hastigheten.
Jag är rätt bra på sånt, så om du berättar hur den är byggd kanske jag kan komma med idéer.
Mvh // Johan
Tack! Dubletterna är fixade nu.
Jag använder ett speciellt hostat CMS så jag har tyvärr väldigt lite makt över hur sajten laddas. Efter Niklas kommentar så har jag dock bytt CDN för bilderna, så nu går det lite fortare.
Tycker dock att sajten är segare än den brukar vara så förhoppningsvis är det tillfälligt.
Säg till om du vill ha hjälp att konvertera bilderna till exempelvis webp. Det gillar Google. Jag har ett skript som gör det snabbt även om det är många bilder. Jag kan också rekommendera lazy load och att använda lågupplösta bilder som laddas först.
Efter att ha grävt ner mig lite mer i sajten tror jag att även garantitid skulle vara en uppskattad uppgift att se på första sidan. En del tillverkare lämnar bara ett års garanti medan några ger fem.
Det är i alla fall en viktig uppgift för mig. En dyr pryl som ska sitta utomhus i ur och skur borde ha mer än ett års garanti. Annars uppfattar jag det som att tillverkaren inte ens själv tror på sin produkt.
- Redigerat 2023-03-23 12:38 av Niklas
Gör IP-klassetiketterna klickbara så att man kan läsa vad varje klass innebär.
Vad betyder det när det står att en laddare fungerar bra ihop med solceller?
Det står att Easee har pekskärm. Jag tror inte det stämmer.
En bra sammanställning!
Jag saknar information som att easee Laddbox kan kopplas ihop med elbolaget Tibber som då ger 50% rabatt på laddning av elbilen. Det är en "detalj" som gör att hela installationen av boxen kan betalas av rabatten.
Sen vill jag gärna ha direktlänkar till tillverkarna så att man kan få mer information om de olika laddarna.
Bra jobbat!
Tom
#10: 50 % rabatt är väl iofs lite väl optimistisk tolkning.. Mer korrekt är väl att dom vågar lova att dom kan sänka dina kostnader med 50 % jämfört med snittpriset för övrig el genom att styra laddningen till dom billigaste timmarna.
Mvh // Johan
#11: Nix, jag betalar hälften av elpriset när jag laddar bilen med easee och Tibber oavsett vilken tid på dygnet jag laddar.
/ Tom
#12: Det var inte så dom förklarade det för mig. Till mig sa dom att dom garanterar att det är hälften av snittpriset för övriga förbrukad hushållsel.
Mvh // Johan
#13: Hmm, då måste jag kolla upp om jag har missuppfattat det hela.
Mvh / Tom
Jag har mejlat Tibber och frågat. Väntar på svar.
/ Tom