Annons:
Etiketterteslasjälvkörning
Läst 56 ggr
johan
1/11/23, 8:24 AM

Olyckor med Tesla Autopilot

image.png

Grafen visar antal körda miles mellan olyckor. Blå linje är med AutoPilot, röd i Tesla utan AutoPilot aktiverad och den grå är snittet för alla fordon i USA.

Högre värde är bättre.

ADAS-system hjälper till att minska olyckor.

Man bör dock vara medveten om att man oftast använder AutoPilot på motorväg eller landsväg, så jämförelsen med alla fordon blir inte helt rättvis. Men trenderna talar ändå sitt tydliga språk. Olyckor när vi kör själva verkar rätt konstanta över tid, medan olyckor med AutoPilot sker allt mer sällan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
DesK
1/11/23, 9:50 AM
#1

Detta är jättebra och intressant. Jag har pratat en del med olika vänner om detta med AutoPilot och tycker mig se att många äldre är kritiska/ negativa till AutoPilot, men själv är jag positiv, i likhet med många yngre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
1/11/23, 10:00 AM
#2

#1: Jag märker att även unga är skeptiska till detta, så även om jag generellt tror att yngre har lättare att ta till sig sådana här saker än äldre, verkar det inte vara så kopplat till ålder som min fördomar hade trott.

Jag tror det kanske handlar mer om tillit till ett "system". Tänker på att när hissar övergick till att bli automatiska, vägrade många att åka hiss. Dom var för vana vid att det stod en operatör i hissen.

Det är faktiskt därför hissar "pratar" och säger saker som "stänger dörrar", "våning 3", etc. Det blev ett sätt att få automatiska hissar att verka mer mänskliga. Och det fungerade.

Så kanske behöver även ADAS-systemen något mer än statistik som får folk att lita på det mer.

Jag använda AutoPilot nästan hela tiden. Tycker det är otroligt hjälpmedel. Min fru som är lika gammal som jag tycker det är obehagligt att använda själv, men bekväm att åka med när jag använder. Det är också intressant. Det är som att hon litar på AutoPilot, men inte riktigt sin egen förmåga att använda det.

Stora skiften är spännande!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
1/11/23, 10:08 AM
#3

Inte riktigt samma, men ändå, jag har ju bara haft körkort i 10 år, men fyller 64 år i år och när jag började köra automatbil lärde jag mig snabbt att använda farthållaren, i princip styr jag farten mest med vänster tumme. Det är en del som åker med mig, som undrar hur jag vågar det. Jag brukar ställa motfrågan, tycker du det är läskigt att åka med mig? Svaret blir alltid, att hen tycker att jag har en mycket trevlig och behaglig körstil (om än något för fort 😎 😇 )

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

johan
1/11/23, 10:12 AM
#4

#3: Haha.. Ja, det är ett bra sätt att se det. Jag har varit inne på samma, men inte lyckats formulera det. Men just att varför skulle man lita mindre på något som har ögon åt 360 grader och kan utvärdera omvärlden 60 gånger per sekund, än en människa som blir distraherad av allt möjligt hela tiden.

Moderna farthållare har ju dessutom koll på bilen framför, så farten anpassar sig efter trafiken.

Jag har varit med om två trafikolyckor. Ena gången missade jag att stanna när bilkön stannade och jag körde på bilen framför i långsam fart. Andra gången blev jag påkörd bakifrån. Båda dessa hade sannolikt aldrig skett med AutoPilot eller en adaptiv farthållare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

DesK
1/11/23, 10:18 AM
#5

He he, ibland får man till det 😉 Jag tror att det mest handlar om att många är rädda för vad som händer om systemet lägger ned pga något strul med tekniken eller en cyberattack. Jag gissar dock att man får en ordentlig varning i sådana lägen och därmed kan ta över körandet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
1/11/23, 12:24 PM
#6

#2 "Det är faktiskt därför hissar "pratar" och säger saker som "stänger dörrar", "våning 3", etc. Det blev ett sätt att få automatiska hissar att verka mer mänskliga. Och det fungerade."

Tvivlar på det. Det är snarare en tillgänglighetsfunktion för synskadade t.ex..

(Fast det blev kanske lite OT. 😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
johan
1/11/23, 12:30 PM
#7

#6: Hur mycket tror du man funderade över tillgänglighet i privata byggnader på 1900-1920-talet?

Snarare så att det blivit en bra fördel för funktionshindrade.

För att fortsätta på hissar så tillkom speglar i hissar som ett sätt att minska känslan av att hissen är långsam i höga byggnader.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Magi-cat
1/11/23, 1:08 PM
#8

#7 Tvivlar på att "talande hissar" var allmänna på den tiden eller ett krav från "äldre". Hissar har f.ö. funnits längre än så, i t.ex. gruvor. Jag tror inte de var talande. Hisspersonal fanns nog bara på "finare" ställen och om folk saknade dem var kanske mer för att de saknade uppassningen än att de var särskilt rädda för själva hissen.

Vi kanske inte ska föra det här för långt OT. Hoppas du förstår min ev poäng.

Men jag lämnar det här nu, var och en får tro vad den vill. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
1/11/23, 1:28 PM
#9

Har aldrig påstått att det enbart var äldre som krävde det.

Nej, hisspersonal fanns i alla hissar inledningsvis. Från början för att med muskelkraft veva för att få hissen att röra sig. Sedan för att sköta en motor som gjorde jobbet. Det var ett väldigt manuellt jobb att se till att hissa stanna på rätt ställe, öppna dörrar, etc.

IMG_1028.jpeg

IMG_1029.jpeg

IMG_1030.jpeg

Men som sagt.. Off topic. Men ett av många exempel på när ny bättre teknik kommit och folk inledningsvis är rädda och skeptiska till Aha-ögonblicket kommer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/13/23, 2:42 PM
#10

#0: Det bekräftar det jag redan visste. 🙂

ADAS = Automatic Driver Assistance System?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 1/13/23, 2:42 PM av Niklas
johan
1/13/23, 3:27 PM
#11

ADAS = Advanced Driver Assist System

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
1/13/23, 3:55 PM
#12

#8: Tror att du har en underlig uppfattning över hur hissarna fungerade förr.

Kan inte tänka mig annat än att det fanns en hissförare i de flesta gruvor - arbetskraft var inte dyrt och automatiken var knappast så utvecklad som idag.

Såg inte svaret från #9. Det är oftast svårt att tänka bakåt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/13/23, 3:56 PM av Pyttelite
Pyttelite
1/13/23, 3:58 PM
#13

Apropå tillgänglighet så har vi paternosterhissarna som fanns kvar mycket länge på ABB i Västerås.

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/paternosterhiss-forbjuds-efter-allvarlig-olycka-6965936


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


En anställd skadades allvarligt när han åkte i den dörrlösa hissen. Han föll åtta till tio meter ner i schaktet. Arbetsmiljöverket stoppar nu användandet av hissen.
Annons:
Upp till toppen
Annons: