Annons:
Etiketttesla
Läst 28 ggr
johan
2022-12-14, 09:37

Tesla 2022 Holiday Update

Idag släpps Tesla 2022 Holiday Update. Som vanligt innehåller den uppdateringen en större mängd nya funktioner än vid normala uppdateringar.

Bland uppdateringarna märks:

• Stöd för Apple Music
  • Zoom-videosamtal i bilen (endast Nordamerika ännu verkar det som)
  • Sentry Mode & Dog Mode kan nu visa kabinens kamera från appen, t ex för att se vad din hund gör medan du tillfälligt i borta. Du ser även hur varmt det är i bilen i samma vy.
  • Låta bilen prutta från appen. Viktig funktion. :)
  • Tydligare visning av navigations-anvisningar.
  • Nya kontroller för media-spelaren så att knappar sitter närmare föraren
  • Möjlighet att ställe fläkthastighet, även när klimatanläggningen är i Auto
  • Blinkers stänger automatiskt av sig, även när du inte vrider ratten så mycket. T ex vid filbyten, Y-korsningar
  • Du kan välja hur länge Sentry Mode ska spela in vid händelser, och du kan även använda kamerabaserad övervakning istället för att det triggas vid ultraljudssensorerna
  • Nya Model S och X får Steam integrerat, så i princip har du nu en PlayStation 5 i bilen. Model 3 och Y har inte tillräckligt bra grafikkort för detta.
  • Plus ett gäng mer funktioner…

En av dom sakerna jag verkligen uppskattar med Tesla är att bilarna hela tiden blir bättre efter du köpt den. En 4 år gammal Model 3 blir lika uppdaterad som en helt ny Model Y.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
2022-12-14, 12:09

Synkad ljusshow med jultema.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2022-12-14, 12:09

Steam i Model S och X.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-12-15, 09:04

#0: Vet du hur länge äldre bilar får hänga med i programuppdateringarna?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

johan
2022-12-15, 09:06

Dom brukar komma samma vecka för alla. Men alla bilar kanske inte får alla funktioner beroende på hårdvara.

Så t ex 3 & Y och äldre S & X kommer nog aldrig få Steam, eftersom dom inte har samma grafikkort som nya S & X.

Gamla S & X kommer inte få kabin-kamera under Sentry Mode, då kameran inte finns i bilen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-12-15, 09:08

#4: Betyder det att även de äldsta Teslorna fortfarande får uppdateringar men inte lika stora?

johan
2022-12-15, 09:12

Ja.

Riktigt gamla bilar har dock långsam processor, så det kanske blir mer värdefullt om man gjorde uppgraderingen för ny skärm och dator som man kan göra på äldre S & X.

Men ändå rätt coolt att 10 år gamla bilar fortfarande får nya funktioner helt gratis.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2022-12-15, 09:19

#6: Ja, verkligen tufft. Håller förmodligen upp begagnatpriserna också.

johan
2022-12-15, 09:26

Ja. Det är fascinerande hur t ex automatiskt helljus gick från att vara det sämsta på någon bil jag ägt (som hade det) till att bli det bästa. Utan att jag behövde byta bil eller åka till en verkstad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-12-15, 09:28

Det är en funktion jag har fått chans att uppskatta i Teslan. Det fungerar riktigt bra. Jag brukar vara rätt duktig på att göra det för hand, men Teslan är snabbare. 🙂

johan
2022-12-15, 09:33

Ja, och det som jag uppskattar nu är att den känner igen bilar och inte bara bländande ljus. T ex om en bil kommer från sidan och inte lyser rakt på mig med ljusen, så fattar Tesla ändå att det är en bil i rörelse.

Det jag önskar att den var bättre på är att förstå att helljus inte behöver eller bör användas i tätbebyggt område där det är gatlampor. Vi har en passage där det är ganska mörkt trots gatlampor där helljuset alltid åker på fast det inte borde. Inte hela världen kanske, men det är stressande för mig att jag bländar gående eller lyser starkt in i folks hus.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: