Annons:
Etiketterteslasjälvkörning
Läst 46 ggr
johan
2022-11-10 08:01

Hur bra är Tesla självkörande bilar idag?

I USA kan dom flesta som köpt Full Self driving-paketet testa beta-versionen. Drygt 200 000 personer är testare idag.

Systemet behöver fortfarande övervakas som andra Level 2-system.

Videon visar på vad systemet klara av bra och mindre bra idag.

Största skillnaden på Teslas lösning och alla andras, är att Teslas lösning kan användas överallt. Andra system behöver högupplösta detaljerade kartor som behöver skapas och hållas uppdaterade överallt där bilen får köras. Därför är dessa system alltid begränsade till vissa områden.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 2022-11-10 12:50 av Niklas
Annons:
Niklas
2022-11-10 12:59
#1

Kan Teslas FSD köra utan internetuppkoppling? Hur ofta behöver bilen ha tillgång till nätet?

[Vet någon tangentbordskommandot för att göra Youtube-filmer på webbsidor fullskärm?]


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-11-10 13:39
#2

#1: Ja, alla beräkningar sker lokalt i bilen så ingen uppkoppling behövs. Internet behövs bara när programvaran uppdateras, vilket aldrig görs under körning utan endast när bilen är parkerat och när den är ansluten till wifi. Kritiska uppdateringar kan laddas ner via LTE, men dom installeras bara när bilen är parkerad.

Det enda internet behövs till vid körning är att navigationen kan ta andra vägar om det är långsamma köer eller stopp längs rutten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-11-10 14:12
#3

#2: Jag är imponerad över hur många smarta övergripande beslut Tesla verkar ha fattat tidigt i sin designprocess.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-11-10 15:42
#4

Ja, dom verkar exceptionellt bra på att bryta ner problem i minst beståndsdelen och se vad som verkligen behövs. Och förståelse för att självkörning till mycket stor del är ett data-problem. Det behövs massiva mängder träningsdata. Och den har alla Teslor kunnat samla in länge.

Dom kan t ex be sina miljoner bilar att skicka hem exempel på stoppskyltar som är dolda bakom träd och buskage. Sedan kan dom använda detta för att träna systemet bättre på alla udda varianter man kan hitta.

Det hade varit omöjligt att simulera. Att liksom försöka förutspå alla stökiga versioner av verkligheten.

Sedan använder dom givetvis simulationer också, för att skapa miljöer som är udda eller farliga att testa IRL, typ om det springer 200 nakna aliens framför bilen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-11-11 12:24
#5

#4: Har du någon aning om hur mycket data bilarna sparar och hur länge de sparar det? Går det att rota runt där som ägare av bilen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-11-11 12:43
#6

Vet inte. Men när jag tittar i uppladdad data för bilen i min router, så är det inte mycket.

Jag tror snarare dom ber ett urval av bilar i flottan om specifika scenarion, så det är inte alls så att alla bilar rapporter hem allt som kamerorna ser. Det vore nog ohanterbart med en miljon bilar och 8 kameror på varje bil.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2022-11-11 14:05
#7

#6: Du har rätt, de försöker nog skicka beräknade värden när det går.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tom
2022-11-25 10:50
#8

Jag är verkligen imponerad! Han har valt en väldigt svår stad att testa i dessutom vilket gör det ännu mer imponerande.

/ Tom

Upp till toppen
Annons: