Värmebölja hindrar elbilar
Innbyggerne i California blir bedt om ikke å lade sine elbiler, bare dager etter at delstaten vedtok at det ikke skal selges bensin- eller dieselbiler etter 2035.
Dags att se över infrastrukturen i USA kanske?
Läs mer här:
https://www.nrk.no/urix/california-vedtar-enorm-klimapakke-mens-hetebolge-raser-1.16088800
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
”Vedtaket om å forby fossilbilene har fått mye kritikk etter at innbyggerne onsdag ble bedt om ikke å lade bilene sine mellom klokken 16.00 og 21.00.”
Mellan 16 och 21 är det förmodligen inte många som måste ladda bilarna. Jag tycker inte det låter som ett stort problem.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

#1: Nu är det i USA när man alltid ska ha bilen beredd.
Ungefär som att du inte får använda skor mellan fyra och nio på kvällen.
Genomsnittsamerikanen går sällan längre sträckor än från bilen till mallen, jobbet, hemmet eller i värsta fall restaurangen.
- Redigerat 2022-09-07, 15:03 av Pyttelite
Jag har svårt att tro att det är ett stort problem i praktiken. Däremot slår det säkert hårt psykologiskt på en del. 🙂
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

#3: Jag är alldeles säker på att det är ett problem för genomsnittsamerikanen.
#2:
Ungefär som att du inte får använda skor mellan fyra och nio på kvällen.
Nej, det var faktiskt en riktigt dålig jämförelse. Du får använda din bil hur mycket du vill, men du bör undvika att ladda den.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#5: Då köper amerikanen en ny bil så att hen kan bestämma själv. 😊
Även om dom kör mycket, så tror jag inte dom flesta kör mer än 30-40 mil på förmiddagen och sedan har behov att ladda för att köra lika mycket till till middagen.
Tycker det känns mer svårt att förstå att det är så många platser i USA där man bara får spola i toaletten när man gjort nummer två. Dom har ju till och med en ramsa för det.. "Yellow mellows, brown goes down".
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#7: Det har inte med behovet att göra det har med friheten - bilen är en förlängd del av kroppen som alltid är hungrig.
Infrastrukturen är kass i USA när det kommer till vägar och elektricitet - skulle aldrig få förekomma i Sverige pga av risk för brand eller överhettning.
Det är ingen bra lösning med elbilar i USA även om de skulle vara miljövänliga.
Det är inte ovanligt med strömavbrott i USA oavsett väder.
Vi får väl se. Förstår dina poänger.
Amerikaner verkar inte välja elbil mest för miljön, utan för statusen. Såg den i någon undersökning bland existerande och framtida köpare. Miljön kom rätt långt ner. Status och totalkostnad har jag för mig var viktigast. Status allra viktigast.
Allt fler elbilar har även möjlighet att använda bilens batteri som strömkälla. Så det kan nog bli så också att man väljer elbil just för att elnätet är så oberäkneligt.
Jag tycker hur som helst att det är en spännande tid framför oss. Mycket utmaningar, men också lösningar som är bättre än det vi haft.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#9: Absolut - det är ju ofta så att de stora förändringarna gör man för att man tvingas till det inte för att man vill.
Känner iallafall en liten förändringsvilja själv även om jag har tusen motargument.