Annons:
Etiketttips-information
Läst 33 ggr
[Rose-girl]
2022-08-25 22:20

Laddhybrid?

Tänkte kolla med bilägare vad ni tycker om laddhybrid-bilar. Frågar man en bilförsäljare så får man höra att det är världens bästa bil.
Jag skulle gärna ha en elbil, men där jag bor finns det knappt några ladd stolpar, så jag behöver någon bil som kan gå på bränslen jag kan tanka på bensinmacken om inte ladd stolparna är lediga..

Annons:
johan
2022-08-26 07:00
#1

Vi som kör batterielbilar kommer säga att laddhybrider är dåliga. I vissa avseenden har vi rätt, andra inte.

Som med allt finns det för- och nackdelar.

Har du svårt att ladda där du bor tror jag dock det är mest nackdelar, men här får du några synpunkter ändå:

Fördelar:

  • Oftast kör man bara några mil om dagen och då kan man klara sig helt på el
  • Du kan köra på bensin i områden det är ont om laddare
  • Begagnadmarknaden är bättre än för riktiga elbilar

Nackdelar

  • Du har två system för drift, vilket ökar risken för fel
  • Bilen blir tyngre och därmed drar mer
  • du får mindre bagageutrymme då du har motor klassisk motor, tank och batterier
  • dom laddar ofta med Typ-1, laddning vilket är långsamt
  • du kommer bara några mil på el
  • många övergår till bensin vid högre hastigheter, så det är bara i långsam statstrafik du kör på el
  • dyr service som på alla bensinbilar
  • har fortfarande oljebyten, kamremmar, etc som behöver göras

Personligen tror jag hybrider kommer vara bilens motsvarighet till BlackBerry-telefonen. Den var otroligt bra jämfört med gamla telefoner med knappsats och löste stora problem. Men så fort iPhone kom med stor touchskärm blev den meningslös.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
2022-08-26 07:19
#2

Kan även tillägga att en granne nyligen börjat leasa en begagnad hybrid. Det verkar som ett bra alternativ då du slipper problem med andrahandsvärde för en bil som sannolikt kommer kännas allt mer meningslös ju fler riktiga elbilar som går att köpa begagnat.

Men den säljaren hade så många fel i vad han sa. T ex sa han att den gick att ladda på 1,5 timme vid ett köpcentrum, vilket är fysiskt omöjligt med den storleken på batteri och typ av laddare.

Så antingen var den säljaren okunnig eller en lögnare.

Min poäng är att inte lite på säljare som sålt fossila bilar hela livet och nu behöver lära nytt. Ta reda på hårda fakta från tillverkaren själv och hitta svar på nätet.

Om laddning t ex kommer vi som kört elbil ett par år ge dig mer verkliga svar än en traditionell bilförsäljare.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-08-28 16:32
#3

Jag håller med om allt Johan skriver. 🙂 Min mamma har en laddhybrid. Den känns helt meningslös. I normala hastigheter i tätort verkar den mest använda bensinmotorn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-08-28 16:37
#4

#3: Tror det är väldigt olika för olika bilar. Jag vet några som där elmotorn i princip blir hjälp vid start och vid mycket låga hastigheter, men så fort man kör typ 50 eller fortare så blir det bensinmotor.

Andra verkar bättre kan kan köra upp till typ 90-100 på el, men då räcker batteriet å andra sidan bara 1,5-2 mil.

Sedan gäller det ju också att man faktiskt laddar sin hybrid. Har inte sett några unika siffror för Sverige, men överlag så är det få som laddar dom, med resultatet att man bara får en extra tung bensinbil.

Just nu ser jag bara en enda poäng med hybrider: Begagnade batteri-elbilar är fortfarande så pass dyra att många helt enkelt inte har råd. Att då kunna leasa en begagnad hybrid kanske kan vara en bra kompromiss tills priserna kommer ner.

Att köpa en fossil/hybrid-bil idag tror jag är ekonomiskt bland det mest korkade man kan göra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-09-07 14:28
#5

Jag tror inte mammas hybrid går att ladda med sladd.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: