Elpriser och elbil
Varje gång elpriset slår ny rekord ser man folk på t ex Twitter eller Facebook som räknar ut att det är dubbelt så dyrt med stor elbil som deras lilla bensinbil. Alla som kör elbil är lurade!
Samtidigt så visar gärna vi som faktiskt kör elbil och har vett att undvika att ladda när det är som dyrast upp hur billigt det är med elbil när det är som billigast.
Jag kör strax över 2000 mil per år. Laddar i princip bara bilen hemma. Min dyrast månad har kostat mig 113 kr i drivmedel. Billigaste runt 50 kr.
Så ser min verklighet för att köra elbil ut. Har du liknande erfarenheter?
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Jo då, det låter mycket bekant.
64,81 öre per kWh har jag betalat för laddning i genomsnitt under den dyraste månaden (mars) i år. 😂
27,91 öre per kilowattimme kostade det den billigaste månaden (juli).
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈
Alltså vad är det för fel på media och folk?
Visa mig den elbilist som betalar mer för drivmedel än en fossilbilist.
Bygger hela resonemanget på att man hoppas på att folk är så sjukt okunniga och dåliga på matte och man hoppas det ger mycket klick och diskussioner?
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Helt löjligt. Jag konstaterade just att i natt blir det riktigt billigt. 3 kronor och 30 öre om batteriet vore tomt och skulle laddas fullt. 10 öre per kilowattimme
alltså.
Jag förmodar att Ny Teknik fick fullt av kommentarer med förklaring av hur det fungerar. Antagligen var det en semestervikarie som skrev inlägget.
#4: Orkade inte ens öppna. Gissar att 80% var fossilare som fick bekräfta sina fördomar och resten som försökte förklara hur det verkligen ligger till.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Vi brukar ha en elkostnad på någon hundring i månaden för bilen. Med tanke på hur stor och tung den är så tycker jag att det är väldigt lite. Jag jämför med när vi bara hade fossilbilar som kostade några tusen varje månad i bränslekostnad.
Är vi ute och reser med bilen så är det dessutom gratis med Teslaladdare :-)
/ Tom
#6: Ja för mig brukar det ligga på 75 - 125 kr ungefär. Vi kör 2200 mil per år märkte jag nu när jag var tvungen att uppdatera försäkringen då vi kör mer än jag trott.
Kan dock inte ladda gratis på SuperChargers. :(
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Jag fick elräkningen idag och konstaterade att det var betydligt mycket dyrare än tidigare. Kostnaden för billaddning under september låg på 1058 kr men eftersom jag har Tibber så betalar jag "bara" 529 kr. Jag kan tänka mig att vi har kört drygt 200 mil.
Betalade 159 kr i september. Men min fru kan ibland ladda gratis på jobbet, så hade vi behövt betala allt själv hade blivit snarare 200-250 kr kanske.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
408 kronor betalade vi i september. Strax under en krona per kilowattimme om man bortser från nätavgiften.
Såg att jag laddat 60 % hemma senaste månaden.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM