Fejkade motorljud i elbilar
Det verkar som att äldre biltillverkare tycker det krävs ljud som låter som gamla sportbilar för att kunderna vill ha elbil.
Får mig alltid att tänka på Monty Python och kokosnötterna.
Vad tycker du om fejkade motorljud på elbilar?
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Jag gillar när bilar låter av den anledningen att som gående kan man höra om de kommer och skulle man just i den sekunden korsa vägen så har man lite tidsmarginal att hoppa undan. Har tidigare nästan blivit påkörd på ett övergångsställe 😵
Fast jag syftar på gamla motorljud, inte ett lågt vinande.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#3: Jaha, då förstår jag! Knasiga människor hahaha

Jag tycker absolut inte att ljud ska läggas till i onödan. Jag hade fejkljud på min BMW i3 som jag var tvungen att stänga av varje gång jag skulle köra. Jätteirriterande. Min nuvarande Tesla har inget ljud och det uppskattar jag.
Går jag över vägen tittar jag om det kommer något fordon innan jag går över. Ren självbevarelsedrift.
Jag tror att ett större problem är att väldigt många har lurar i öronen så att de ändå inte hör om det kommer en bil.
#5: självklart kollar man när man går över vägen men bilar kan komma i en väldigt fart från ingenstans. Är det dålig sikt kanske man inte ser bilen heller. Jag föredrar vanliga bil-ljud (inte dessa fejkade överdrivna)
Kör bilen fort så kommer däckljud låta mer än motorljud i vilket fall som. Det är främst i riktigt låga hastigheter på vägar utan grus som elbilar är så tysta.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#6: Precis som Johan skriver. Du hör inte en förbränningsmotor heller om den kör fort. Så det hjälper dig inte i en sådan situation. Du kanske helt enkelt får tänka om :-)
#8: Jag vet inte vad ni försöker övertyga mig om? 🙂 Jag har alltid tyckt att hörseln har hjälpt när jag är ute och går, bilar tenderas att höras i höga hastigheter. När de kommer bakifrån och man är ute och går på landsvägen så kan man höra dem på långt avstånd och då går man mot sidan/diket. Detta har alltid hjälpt mig när jag är ute och går och med tanke på hur galet och snabbt vissa kör hade det skrämt mig om deras bil inte hördes.
- Redigerat 2022-10-01, 17:41 av [Tismon]
#9: Vi försöker övertyga dig om att artificiella ljud på elbilar är meningslösa. Så får man kör lite fortare hörs dom exakt lika mycket som fossilbilar.
Det är bara på vägar där man kör under 20 km / tim och det inte är något grus på vägen som dom upplevs helt tysta. Och på sådana och andra vägar får man hoppas att föraren står för större delen av uppmärksamheten för att hinna stanna om någon eller något plötsligt kommer in framför bilen.
Vi säger ingenting om att använda hörsel som en signal innan man korsar vägen är dåligt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#10: Jag sa också att jag höll med om att det var löjligt med överdrivna fejkade motorljud 🙂 Hur högt elbilar låter normalt sett kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig kört en elbil. Allt jag menar är att om de är tystgående så är det läskigt för gångtrafikanter om man inte hör när ett flera tons tungt fordon kommer bakom en eller från ingenstans (exempelvis runt en kurva med dålig sikt, vid en sväng eller liknande).
- Redigerat 2022-10-02, 17:49 av [Tismon]
#0:
Blir fortfarande förvånad när en bil rullar förbi och låter som en dammsugare😳men fejkat motorljud känns lite fånigt. Sen låter den i #3 mer som en trimmad dammsugare…!
- Redigerat 2022-10-02, 18:34 av [snowy_]
Jag tycker det är tufft med elbilar att de är nästan tysta. Det ger känslan av att de inte anstränger sig trots att de drar iväg som värsta supersportbilen. 🙂
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#13:
Ja, håller med.
Tänkte själv på en futuristisk Ford Mustang som knappt låter.
Hellre det än ovan ljud 😆

Jag gillar gamla amerikanska bilar/raggarbilar, och även motorljudet på den typen av bilar. Jag kan stå på en bil-crusing och njuta av ljudet på vissa bilar. Men det skulle kännas fånigt för mig att ha det ljudet fejkat på en modern bil. Oavsett hur lika man gör ljudet är det inte samma sak helt enkelt. Jag sitter inte och lyssnar på bilar på youtube eller liknande heller.
Då får bilen hellre vara tyst även om det också har känts lite skumt de få gånger jag åkt elbil (sen är det såklart en vanesak).
Däremot tycker jag att ljudet kan göra skillnad som gångtrafikant på snöklädda vägar. När snön dämpar däckljuden upplever jag att det har betydelse hur mycket ljud motorn gör. Jag märkte i alla fall skillnad när jag bodde hemma och en granne skaffade elbil, och åkte förbi mig när jag gick till och från skola/buss. Sen blev det aldrig någon farlig situation eller så, och jag säger inte att elbilar ska göra ljud bara därför. Men skillnad tycker jag att det är :)
//Jessie
#15: Fortfarande intressant att se hur Hollywood kommer ta sig an elbilar i biljakter. Där är ljudet en otroligt viktig del.
Kanske blir det bara så att dom viner som flygplan istället.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

#16 Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men nu när du säger det håller jag med om att det ska bli intressant att se :)
//Jessie
#16: De kanske förstärker ljudet av föraren och kupén. Andfåddhet, stön, gnissel av ratten som vrids, mynt som skramlar i askkoppen, knarrande av läderklädseln när föraren rör sig, plingljud när bilen berättar att batteriet bara har 19 kilometer kvar innan det måste laddas.
🙂
…såg denna på en parkering. Tänk er den som elbil. Passar det? 🙂.. Kanske
- Min fotoblogg: Perceiving Photography
Min favorit av muskelbilarna är Ford Mustang från typ 1968. (Tänk Elenor från Gone in 60 seconds)
Sådan ombyggt till eldrift hade jag gärna haft.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#20: Just den är även min favoritbil!
#21: Ja, det är nog en av dom snyggast bilar som någonsin gjorts.
Jag har ägt en Ford Mustang, men från 90-talet. Det var dock den sämsta bil jag någonsin ägt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#22: ok, jo de känns ju mer vardagliga… 😛
Jag har aldrig gillat Fords bilar. Inte sån kvalitet eller körkänslan som jag är ute efter. Fast jag har väldigt lite erfarenhet av att köra Ford själv. 🙂
#24: Nej det var så dåligt att jag typ tänkte att "aldrig mer amerikanskt". Men så kom Tesla och vände upp och ner på den tanken. :)
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Har själv aldrig kört Ford. Men en Chevrolet Van från 80-talet körde jag en del när nyss fått körkort… 😊
Min pappa har varit väldigt bilintresserad hela min uppväxt, så det har smittat av sig lite på mig (och brorsan för den delen).