Annons:
Etiketttesla
Läst 28 ggr
johan
2022-08-13 10:23

Billigare Tesla Model Y på gång i EU

image.png

Godkännanden från EU pekar på att Tesla kommer släppa en billigare bakhjulsdriven variant av Model Y. Batteriet är ett "blade-batteri" med LFP och strukturellt batteripack.

Bilen kommer enligt uppgift ha en räckvidd på 44 mil och kosta under 700 000 kr. (Nya gränsen för miljöbonusen)

Jag tror detta kan bli den absolut mest prisvärda Model Y. LFP-batterier mår bäst av att laddas till 100 %. Long range-bilarna har en räckvidd på 50 mil, men mår bäst av att laddas 90 %. För dagliga resor blir med andra ord räckvidden densamma.

LFP-batterier är helt fria från kobolt.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220812/uppgifter-billigare-tesla-model-y-eu-godkand-kan-lanseras-snart

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2022-08-17 11:06
#1

700.000 kronor är fortfarande väldigt mycket för en bil vars värde ganska snabbt blir nära noll. På många anhåll går det att få bra hus för de pengarna. Hus som håller mycket längre och kan säljas och ge tillbaks pengarna i framtiden. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-08-17 11:11
#2

Hur menar du "ganska snabbt" och "värde nära noll"?

Visst, jag håller med om att det är mycket pengar, men jag känner att det är mer relevant att jämföra med annan typ av transport och dess livstidskostnader.

Och vem vet, när Robotaxis blir verklighet och du kan ansluta bilen till en flotta när du inte använder den så kommer den generera pengar på samma sätt som solceller gör när du producerar mer el än du för tillfället förbrukar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-08-17 14:29
#3

#2: Inom tio år har den sannolikt inte mycket värde kvar av de 700.000. Eller tror du det? Det som trots allt är mekaniskt slits och blir antagligen dyrt att åtgärda till slut. Om det däremot är den sista bil i livet du behöver köpa håller jag med om att priset inte är astronomiskt. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-08-17 14:46
#4

#3: Det är nog mer att jag inte ser hur det är någon skillnad jämfört med hur det alltid varit.

Alla nya bilar har högt pris och värdeminskning. Då väljer jag hellre den som är billig i drift och kan uppdateras gratis.

Men om vi pratar om att bilar är vansinnigt dyrt håller jag med. Men det tycker jag iofs hus också är. I slutändan blir det väl månadskostnaden som avgör hur dyrt det känns eller inte.

Det finns ju knappt någon som kan "betala" för ett hus. Man lånar pengar och ser till månadskostnaden. Sedan går det 13 år och man inser att man i princip fortfarande har lika mycket lån kvar att betala som när man köpte huset, trots amortering.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-08-18 16:56
#5

Det håller jag med om. Jag undrar bara hur många fler som köper en Tesla för att den hamnar under 700.000 i stället för över. Det är fortfarande en väldigt kostsam bil. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-08-19 07:28
#6

#5: Just den magiska gränsen har med bonusen att göra. En bil för 700001 kommer kosta det. En bil för 699999 kommer kosta 629999.

Då tror jag det är rätt avgörande om bilen har ett inköpspris på under eller över när det skiljer så lite i teknik och räckvidd.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2022-08-19 08:28
#7

Ja, jag förstod det. Är bidraget 70.000 oavsett bilens pris?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2022-08-19 09:12
#8

#7: Så länge bilen kostar under 700 000 kr. Det är den nya regeln från i sommar. Tidigare var det 70 000 kr oavsett pris.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: