Annons:
Etiketttesla
Läst 25 ggr
johan
2022-08-12, 13:00

Teslas Semi i produktion och med 800 km räckvidd

image.png

Tesla Semi, alltså Teslas eldrivna lastbil, börjar snart produceras och levereras till första kunderna. Lastbilen får en räckvidd på 80 mil.

https://alltomelbil.se/tesla-semi-klar-for-leverans-i-ar-far-800-km-i-rackvidd/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
2022-08-19, 08:56

Undrar hur lång räckvidd en typisk diesel-lastbil har.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Tom
2022-10-24, 11:04

Jag längtar! Jag har tagit tungt lastbilskort bara för att kunna testa Semin när den kommer. Jag hoppas bara att någon snäll person lånar ut en till mig ;-)

/ Tom

Öland 4ever (oland4ever.com)

Jag har ju varit kritisk till elbilar dvs vanliga personbilar i över 10 år just p gr av den begränsade räckvidden på en full laddning av ett elbatteri. Men börjar räckvidden komma över 100 mil på ett vanligt personbilsbatteri samtidigt som kostnaden/priset på batterierna sjunker så blir det ju klart intressant.

Jag minns ju när de första 40" - 50" plasmaskärmarna kom i början av 1990-talet och kostade i runda slängar 100K kronor och nästan förbrukade lika mycket ström som ett kärnkraftverk producerade. Nu 30 år senare kan man köpa en ljusår mycket bättre skärm för under 5K kronor. Och man ska inte ens tänka på vad som hänt med datorutvecklingen sedan början av 1990-talet fram till idag.

Så visst ser jag en klar framtid för elbilen sett på några års sikt.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Tom
2022-10-24, 11:42

#3: Menar du att du kör över 100 mil dagligen? Eller är det bara känslan av att man kan som är viktigt? Jag har kört över 100 mil på en dag en gång i hela mitt liv och även den gången stannade jag för att sträcka på benen och för att äta. Så till och med den gången hade jag kunnat ladda om det hade behövts. Men då körde jag en gammal Amazon så det var bara fråga om att tanka bensin några gånger.

Vad kör du förresten för bil idag som klarar över 100 mil på fossilbränsle utan att tanka?

/ Tom

johan
2022-10-24, 13:08

#3: Ja du har helt rätt om prisutvecklingen.

Jag förstår dock inte vikten av att behöva ha 100 mils räckvidd. Efter över fyra år med elbil har jag snarare ändrat åsikt om att jag hade kunnat köpa en Standard Range Tesla istället för Long Range och därmed sparat pengar utan att det hade påverkat min bilkörning nämnvärt.

Jag är aldrig bekväm med att köra bil i 2-3 timmar utan pauser. Att gå och kissa, köpa något snacks och sträcka liten på benen räcker för att fyllt på tillräckligt för att köra 2-3 timmar till.

Jag har en känsla av att ju mer man kört elbil, desto mindre tycker man räckvidd är en faktor.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-10-25, 09:16

Vår bil klarar som mest runt 30 mil på en laddning. Inte ens när vi har kört 50 mil på en dag har det varit ett problem. Som de andra skriver, man behöver ändå pausa.

Det har varit mer problem med att det inte finns publika laddstationer överallt. I trakterna runt Heby och Östervåla är det till exempel hopplöst att hitta laddplatser. Så länge som man åker på stora vägar har det inte varit något problem däremot.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
Upp till toppen
Annons: