Annons:
Läst 525 ggr
Condor
8/10/22, 2:54 PM

Självkörande Tesla känner inte igen barn

I tests med skyltfönsterdockor visade det sig att Teslas självkörande bil inte såg barn och små människor. Den körde över dom.

https://www.electrifying.com/blog/article/tesla-full-self-driving-software-fails-to-detect-children-in-controversial-us-safety-test

Tests carried out by The Dawn Project in the US appear to show flaws in Tesla’s controversial self-driving software
  • Redigerat 8/21/22, 12:07 AM av johan
Annons:
Pyttelite
8/10/22, 2:57 PM
#1

Varför inte skylla på föräldrarna som släpper ut sina barn? 😵‍💫


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
8/10/22, 3:02 PM
#2

Här lite allmän information från NHTSA som visar historik och planerna för framtiden för självkörande fordon.

Läs mer här:

https://www.nhtsa.gov/technology-innovation/automated-vehicles-safety


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Get info on automated driving systems, also referred to as automated vehicles and "self-driving" cars, and learn about their safety potential.
Condor
8/10/22, 3:33 PM
#3

#1:

😄😁

#2:

Jag hoppas att den framtiden ligger långt i framtiden. Men testerna med Teslan visar att tekniken inte är tillräckligt mogen ännu.

johan
8/10/22, 4:14 PM
#4

Titta på VEM som gjort detta test. Undersök sedan VAD han säljer och vad han har att FÖRLORA på ett system som enbart använder kameror.

Därefter kan vi ha en diskussion om Tesla FSD.

Risken är nämligen rätt stor att du kommer framstå som en anti-vaxare för teknik som räddar liv i trafiken.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
8/10/22, 4:23 PM
#5

#4: Jag ser kanske inte det du ser mer än att det är en Beta-version med krav på Co-pilot och att det finns mer att göra.

Men jag är inte så insatt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/10/22, 5:00 PM
#6

#4:

Som jag ser det, är det en utvecklare av säker software, som kanske hade motiv att visa att Teslas software inte är säker. Men ändrar det på testens resultat?

Det som Pyttelite skrev läste jag också. Tesla säger: "Use FSD Beta only if you will pay constant attention to the road, and be prepared to act immediately."

Redan nu ser man folk som hanterar med deras smartphone medan dom kör, utan att bilen är självkörande. Det är dom som kör som fyllerister. Med en självkörande bil är frestelsen mycket större att sköta om sina mejls och social media, telefonera och att ha ännu mindre uppmärksamhet på trafiken.

Sen är frågan hur mycket uppmärksamhet dom har på gatan och hur mycket på deras smartphone. Jag undrar om det verkligen är säkrare? Med tanke på att min nödbromsassistent snarare gör körandet osäkrare, eftersom den för ofta bromsar utan anledning och jag måste stänga av den, antar jag att någonting som är så mycket mer inveckad som en självkörande bil inte kan göra körandet säkrare. I alla fall inte ännu. Kanske nån gång i framtiden.

Annons:
johan
8/10/22, 5:31 PM
#7

Tesla säger inget annat än att det är Level 2 och kräver att föraren är uppmärksam.

Och man blir påmind om det stup i kvarten.

Så fungerar alla adas-system idag. Det finns några få undantag, där man inte behöver vara uppmärksam. Men då är det typ på vissa sträckor motorväg, i kö, i hastighet under 50 km/h, i fint väder.

Är ni intresserade av videos hur Tesla FSD Beta fungerar för folk som inte riskerar förlora hela sitt levebröd på att Tesla löser sjölvkörning först med hjälp av kameror istället för dyr lidar som kräver hd-kartor och därmed endast fungerar i begränsade områden?

I så fall kan jag visa massor av exempel. Om ni bestämt er för att dödsryck från en konkurrent säger mer om verkligheten kan jag låta bli.

Men det är BETA, så självklart är det inte helt redo och kräver uppmärksamhet. Bara idioter tror något annat.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/10/22, 6:40 PM
#8

Så här kan liknande test bli när det inte görs av någon som snart går i konkurs av teknologin.

https://twitter.com/tesladriver2022/status/1557363740856778755?s=21&t=7exT7FQIZbmV7PyU8_ygCg

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/10/22, 6:43 PM
#9

En till med verkliga barn. Inga barn dog i skapandet av denna video.

https://twitter.com/wholemarsblog/status/1557310028167557120?s=21&t=7exT7FQIZbmV7PyU8_ygCg

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/10/22, 7:21 PM
#10

Och så kanske den roligaste detaljen av allt. FSD är inte aktivt i deras test, enligt den här artikeln.

När AutoPilot och FSD är det en fylld blå ratt-symbol uppe till vänster.

https://electrek.co/2022/08/10/tesla-self-driving-smear-campaign-releases-test-fails-fsd-never-engaged/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

A Tesla Full Self-Driving smear campaign started by a California billionaire running for Senate has a new attack ad based on a FSD Beta “test,” where they failed to realize they never engaged FSD Beta during the test. Earlier this year, we reported on Dan O’Dowd, a self-described billionaire and founder of Green Hills Software, […]
johan
8/10/22, 7:43 PM
#11

image.png

Sedan har vi då vad Amerikanska myndigheter säger om Teslas skydd för gångtrafikanter.

https://www.iihs.org/ratings/vehicle/tesla/model-y-4-door-suv/2022#front-crash-prevention-vehicle-to-pedestrian

Kanske mer trovärdigt än någon som säljer ett system som snart blir värdelöst.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/10/22, 10:42 PM
#12

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
8/11/22, 7:17 AM
#13

Nu är nyheten även i Expressen - bara ett bevis för att man måste faktagranska allt som skrivs.

Tack för klargörandet!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
johan
8/11/22, 8:37 AM
#14

Självklart. Kan man sätta ”Tesla” eller ”Elon Musk” i rubriken blir det blir klick.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
8/11/22, 9:30 AM
#15

#14: Dålig journalistik om man inte faktakollar - att den som läser inte är påläst är väl en sak men …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/11/22, 9:37 AM
#16

#7:

Jag är inte så insatt i vilka olika softwares som det finns eller vad BETA innebär. Jag läste bara artikeln och såg att den inte reagerar på barn, oavsett om det var en konkurrent som testade eller inte.

Men om man ändå måste vara lika uppmärksam som om bilen inte vore självkörande och ha händerna på ratten, kan man ju lika gärna köra själv. Själv ser jag om det t.ex. befinner sig en oljefläck längre fram på gatan eller en isfläck och kan göra en sväng förbi och gå ner med hastigheten i förväg. Men jag undrar om bilens software kan det?

Pyttelite
8/11/22, 11:32 AM
#17

#16: Men den stora haken var ju att ”räddningssystemet” inte var aktiverat från början om jag förstår Johan rätt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/11/22, 11:53 AM
#18

#17:

Nu tänkte jag gå in på länken för att kolla, men av någon anledning fungerar den inte längre. Kanske artikeln har tagits bort?

Pyttelite
8/11/22, 12:02 PM
#19

Så här skriver expressen med delar av det material Johan delat.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kritik-mot-teslas-sjalvkorande-bil-kor-over-barndocka/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/11/22, 12:43 PM
#20

#19:

Vi får väl se vad de reder ut i USA. Intressant att Tesla inte har kommenterat saken.

Annons:
Pyttelite
8/11/22, 12:48 PM
#21

#20: Den kommenterar sig själv och går bara att skratta åt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/11/22, 1:56 PM
#22

#21:

😄😁

johan
8/12/22, 12:02 PM
#23

#20: Tesla kommenterar aldrig saker, oavsett. Dom fokuserar mer på att göra bra produkter. Men, i Kina har dom faktiskt börja stämma media och folk för förtal när dom ljuger för mycket. Skulle hoppas att dom gör det i USA också, för det börjar verkligen bli sjukt hur mycket FUD man kan sprida.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/12/22, 12:14 PM
#24

Men om man ändå måste vara lika uppmärksam som om bilen inte vore självkörande och ha händerna på ratten, kan man ju lika gärna köra själv.

Så inget hjälpmedel är värdefullt om man måste göra något själv? Det räcker inte med att något minskar risk när din uppmärksamhet brister?

En liknelse: Vaccin är meningslöst eftersom jag ändå kan bli smittad. Vad är poängen om det bara minskar risken för att bli sjuk? Då kan jag lika gärna skita i det.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/12/22, 12:16 PM
#25

Jag, och många andra som faktiskt använder ADAS-system, tycker det är ett otroligt bra hjälpmedel trots att det kräver min uppmärksamhet och att jag är ansvarig. Du verkar grunda dina åsikter på att din bil har ett kasst system för automatiskt bromsning.

Saker jag tycker är otroligt värdefullt:

  • Bilen håller exakt tillåten hastighet, till skillnad från när man kör själv och pendlar både över och under tillåten hastighet
  • Bilen håller sig i sin fil, oavsett om du för ett ögonblick tänker på annat och börjar glida över mittlinjen
  • Bilen upptäcker att trafik framför dig snabbt saktar in och först gör dig uppmärksam och sedan bromsar
  • Bilen upptäcker om någon håller på att komma in i din fil och väjer / bromsar beroende på vad som är mest lämpligt
  • Det är väldigt mycket mer avslappnande och bekvämt på långresor och inte behöva vara lika koncentrerad och att kunna byta ställning för benen
  • Bra hjälpmedel vid motljus, regn och mörker där sikt kan vara svårt, kamerorna har större spektrum än ögonen.
  • Även när jag kör själv skyddar bilen mig från misstag som att glida över linjer, byta fil med någon i döda vinkeln, etc.

Jag skulle säga att 90-95 % av min bilkörning sker med AutoPilot. I Sverige kan den inte ännu fixa rondeller eller svänga i korsningar. Men landsväg och motorväg fungerar det extremt bra. FSD Beta som testas av ca 100 000 personer i Nordamerika gör i princip allt.

Jag grundar bara mina upplevelser på Tesla AutoPilot, som jag i min ekokammare får intrycket av är bäst. Men alla premium-märken har någon liknande variant som jag antar är hyfsat likvärdig.

Systemen är inte perfekta. Men om icke-perfekt är synonymt med farligt och meningslöst, undrar jag hur vi släpper ut människor i två ton tunga dödsmaskiner på vägarna för.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/12/22, 12:30 PM
#26

#16:

Själv ser jag om det t.ex. befinner sig en oljefläck längre fram på gatan eller en isfläck och kan göra en sväng förbi och gå ner med hastigheten i förväg. Men jag undrar om bilens software kan det?

Jag vet inte hur det är med isfläckar och oljefläckar, men det som börjar komma till ägare av Model X och S som har luftfjädring, är att bilen anpassar fjädringen, t ex att höja bilen, om andra bilar upptänkt hål i vägen eller andra vägskador.

Känner heller inget större förtroende för att majoriteten av mänskliga bilförare anpassar hastighet och körstil som du efterfrågar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/12/22, 5:22 PM
#27

#24: , 25, 26

Man kan inte jämföra det där med vaccinen. Med vaccinen har man miljoner människor som exempel att det minskar risken att bli sjuk eller dö, men vilka exempel har man med självfarande bilar?

Om självfarande bilar (metaforiskt) skulle vara ett vaccin, skulle det inte få ett godkännande med den faktan som finns. Man skulle först behöva att räkna ut genomsnittet av olyckor och dödsfall med några miljoner vanliga bilar och sen jämföra med några miljoner självfarande bilar. Sen kan man säga om risken med självfarande bilar minskar. Fast det inte finns många självfarande bilar, läser man alltid om olyckor då och då, som inte skulle hända med vanliga bilar som man kör själv.

Men tills nu hittade jag bara en studie med 5.000 självfarande bilar och där räknade dom ut att om alla bilar vore självfarande, skulle olyckorna bara gå tillbaka med 1/3. Den tredjedelen som självfarande bilar förhindrar är olyckor som orsakas av t.ex. rattfylleri, drograttfylleri, medicinska brister och liknande.

Här finns en artikel om studien, tyvär bara på tyska, men du har säkert en översättningsknapp.

https://futurezone.at/science/selbstfahrende-autos-verhindern-viel-weniger-unfaelle-als-vermutet/400932794

Alla sakerna som du nämnde som din bil kan, kan jag också, utom det som du skrev om motsljus, mörker osv. Men jag kan så mycket mer som en självfarande bil inte kan. Om jag kör i mörker och ser till vänster på åkern 2 prickar som reflekterar ljus, vet jag att det är ögonen av ett rådjur och saktar ner farten. Om jag kommer till en bro, vet jag redan i förväg att det kan vara halt där och jag känner också igen isfläckar eller oljefläckar på gatan. Jag kan också göra mig en bild av hela omgivningen och inte bara det som händer på och jämte gatan.

Sen kan du inte helt lita på att din bil inte överskrider hastighetsgebränsningar. Jag hade sist en verkstadsbil med GPS, som visade mig var jag är och hur snabbt man får köra där. Men GPSét vet förstås ingenting om skyltar med hastighetsbegränsningar som byggarbetare ställer upp pga ett byggställe på gatan.

Problemet som min bil har med nödbromsassistensen har väl andra bilar också. Jag antar att det är sensoren som blir störd om ett löv eller en stor insekt flyger framför den. Den verkar också ha ett problem om det står ett träd eller hus just vid kurvan. Den ser ju inte kurvan och tror att jag kommer att köra rakt fram och sen bromsar den. Men den skulle nog känna igen ett barn som står på vägen.

Selbst wenn alle Autos autonom fahren, würden die Unfälle nur um ein Drittel zurückgehen, so eine Studie.
Annons:
johan
8/12/22, 8:10 PM
#28

#27: Med teknik för man blicka framåt för att uppskatta nyttan, i detta fall hur många liv som kan räddas.

Och även lägga till att hela Teslas flotta kommer bli bättre samtidigt vid varje uppdatering, till skillnad från människor som var och en behöver bli bättre.

Liknelsen med vaccin är givetvis delvis för att provocera just dig, men jag tycker ändå det finns likheter både i folks skepsis och att det blir i stor skala man verkligen ser nyttan.

Tänk dig ett trafiknät där ingen kör trött, ingen är påverkad av alkohol, ingen tittar för mycket på mobilen, ingen glömmer döda vinkeln.

Jag säger inte på något sätt att vi är där idag, men jag är helt övertygad om att vi kommer nå dit snabbare än normala kritiker tror och definitivt mycket snabbare än teknofober tror.

Och jag tror det är stor sannolikhet att det är Tesla som når dit först. AI-problem handlar om data. Tesla har idag sålt 3 miljoner bilar som alla samlar in data via sina kameror och sensorer.

Denna utveckling är exponentiell i hastighet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/13/22, 12:05 PM
#29

#28:

Vad som gäller vaccinet, så är väl den största skillnaden att antivaxarnas skepsis beror på falskinformationer som de tror på och att de har för lite kunskap om virus, medicin och vaccin.

Min skepsis gällande självfarande bilar beror på att dagens teknik inte har kommit så långt ännu. Sen har människor en annan sak som självfarande bilar inte har. De samlar med tiden erfarenheter i trafiken och lär av erfarenheterna. Det kan datorerna inte ännu.

Själv kör jag aldrig med mobilen i handen och jag dricker aldrig alkohol när jag kör och jag har alltid koll om vad som händer bakom mig via backspelgeln och vet om det skulle kunna befinna sig någon i den döda vinkeln, eftersom fordonen ju är synliga innan de kommer till den döda vinkeln. Om jag nån gång inte är säker, låter jag bli att växla spår eller vrider huvudet för att se. Jag hade nån gång en backspegel som även visar den döda vinkeln, men nackdelen var att man hade en mindre bild i spegeln.

Sen tvivlar jag på att det skulle finnas mindre folk som är påverkade av alkohol i självkörande bilar eller som hanterar med sin smartphone. Tvärtom frestar det att ta fram sin smartphone om bilen kör själv. Sen kanske man missar stället där man måste gripa in själv.

Men jag tänker, att innan tekniken med självfarande bilar har kommit så långt att de är säkra, borde man först lära att tillverka riktigt fungerande nödbromsassistenter.

Jag undrar ju hur en självfarande bil skulle klara av omkörningar på landsväg. Ser bilen om man möter en bil som befinner sig 500 meter längre bort och kan den bedöma om man kommer förbi bilen som man vill köra om före man möter bilen som kommer? Kan den beräkna hastigheten av bilen som man möter och om den egna bilen har tillräckligt med kraft för att köra om innan man möter bilen som kommer emot? Om jag som förare ser att det kan bli trångt, kan jag fortfarande trampa mer på gasen och skita i om jag överskrider hastighetsbegränsningen med 10-20 km. Men vad gör den självkörande bilen? Prioriterar den hastighetbegränsningen eller säkerheten vid omkörning?

Ibland kan det hända att rakan inte är tillräckligt lång för att bedöma om man kommer förbi eller om det dyker upp en bil som man möter. Men om man inte har någon bil bakom sig (som följer en om man kör om) kan man börja med omkörningen och avbryta den om det skulle visa sig att det dyker upp en bil ett par sekunder efter att man börjar att köra om eller fortsätta om det inte dyker upp en. Jag tvivlar att en självkörande bil kan tänka så.

johan
8/13/22, 1:07 PM
#30

Condor, hela den här tråden började med att du sprider artikel som är falskinformstion.

Självkörande bilar lär sig hela tiden. Det är ju det som är grunden med maskininlärning. Skillnaden är att kunskapen samlas in av alla bilar och sprids till alla bilar.

Din okunskap om hur detta fungerar tekniskt är häpnadsväckande. Att inte kunna är en sak som jag kan acceptera. Att argumentera mot något med argument som är så diametralt motsats till verkligheten har jag däremot svårt att acceptera.

Därför tycker jag liknelsen och din beskrivning av anti-vaxxare fortfarande stämmer. Kanske mer än jag trodde.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/13/22, 1:35 PM
#31

Rörande omkörningar så kommer ju en dator som via kameror översatt verkligheten till en 3d-värld kunna simulera och beräkna hastigheter övermänskligt mycket bättre och snabbare än människor.

Finns gott om videos där folk använder FSD Beta i storstadstrafik där bilen måste köra om dubbelparkerade bilar, byta till snabbare filer, och ibland även gå ut i fel körfält för att ta sig runt vägarbeten eller veja för cyklister.

Och detta är alltså IDAG. Innan systemet ens är lanserat publikt för alla.

Min tolkning av dina kommentarer är dels att du verkar veta lite om hur maskininlärning i allmänhet fungerar, men också att du lägger alldeles för stor vikt av begränsningar idag utan att ta hänsyn till hur snabbt AI-system lär sig.

Det är du inte ensam om. Det som blir problematiskt är att när du borde ställa frågor för att ta reda på mer information, kommer du med påståenden om hur det är.

Jag älskar det här ämnet, så är du intresserad kan jag ge dig massor av exempel på hur det fungerar i verkligheten, inkl där systemet missar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/13/22, 2:47 PM
#32

#30:

Du menar att det inte stämmer att bilen körde på barndockorna? Det här hamnade inte bara i artikeln i min länk, utan den har spridit sig runt om i världens media och Tesla har inte ens kommenterat det. Jaha……. 😄 där har vi redan konspirationen. Den som gjorde testen hade kommersiella intressen, förfalskade den och sen spred lydmedia ut det över hela världen. 😄 Jag kan också ge tillbaka minsann. 😁

#31:

Jag erkänner att jag inte vet mycket om datorernas teknologi och hur de lär. Men jag är säker på att det finns begränsningar som människor inte har. Kan t.ex. datorn registrera att bilisten framför en har en hatt på sig och kombinera med de tidigare erfarenheterna, att "hattförare" brukar vara dåliga bilister och det är bäst att se upp?

Kan datorn veta om jag vill köra om en annan eller inte? Kan datorn besluta, att nu kör vi i vindskuggan av lastbilen framför, för att spara bensin? Kan datorn ge handtecken till en annan bilist, stanna och visa honom att man släpper ut honom ur sin parkerigslucka eller annat sätt lämnar företrädet till honom, fast man själv har företräde? Ser datorn om det ett par hundra meter bakom kommer en ambulans med blåljus och sen planera var man bäst stannar för att släppa förbi ambulansen? Det är sånt här självständigt tänkande som jag inte kan föreställa mig att en dator har.

johan
8/13/22, 7:17 PM
#33

#32: Det är något konstigt med det där testet och råmaterialet är så dålig upplösning att det är svårt att se vad föraren för eller inte gör.

T ex syns en suddig varning i botten av skärmen som är misstänkt likt den man får när man trycker på gaspedalen med AutoPilot aktiv. Varningen säger ”Farthållaren kommer inte broms automatiskt”. Man får inte de testförarens fötter.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/13/22, 7:25 PM
#34

Och ja, det mesta av vad du skriver kan eller kommer systemet kunna. T ex handsignaler från Polis.

Fördomar om gubbe med hatt hoppas jag den aldrig lär sig.

Systemet har minne, så om den ser en bil eller gående röra sig i en riktning och hastighet, men som sedan döljs bakom en stor buss, vet den att sannolikheten är mycket stor att och när bilen eller personen kommer fram på andra sidan bussen.

Jag ska sammanställa en lista med videos som visar en del av sakerna du frågor om och är skeptisk till.

Men för att använda flummiga termer som skulle passa bättre på andra sajter, så ser det ibland ut som att systemet har intuition. (Vilket i det här fallet bara handlar om erfarenhet)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Condor
8/14/22, 12:07 PM
#35

#33:

Det kan jag inte säga någonting om, eftersom jag har för lite kunskap om datorstyrda bilar. Jag ser bara vad som hände, men inte varför.

#34

Framtidsprogonser om vad datorerna kommer att kunna är heller inte min grej. Men ett par av sakerna som jag nämnde tivilar jag på att datorer kommer att kunna och då pratar jag inte om intuition, utan om det självständiga tänkandet.

Gubben med hatten var bara ett exempel och det är ingen fördom. Vem som har hatt på sig när han kör bil, har ingen relation med sin bil. Ingen behåller hatten på sig när han kommer hem. Men om man kliver i en spårvgn eller liknande är det vanligt att inte ta av sig hatten. Vem som behåller hatten på huvudet i bilen ser bilen på samma sätt som spårvagnen, som man heller inte har en relation med.

Hattförarna är helt enkelt inga riktiga bilister, utan har köpt sig en bil för att det blev för dyrt att köra med spårvagn, buss, tunnelbana eller tåg. De har inte mycket erfarenheter i att köra bil och brukar köra osäkert och långsamt.

När hattförare letar efter en parkeringsplats, svänger av eller lämnar en landsväg bromsar bilen först och blinkar sedan. När ha står framför en korsing när det är rött, kör han först iväg när det har varit grönt en stund. Bara ett par exempel. Självfarande bilar kanske kör bättre än hattförare.

  • Redigerat 8/14/22, 12:08 PM av Condor
johan
8/14/22, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Udda ursäkt, men ändå ett tecken på att hans test är märkligt utfört.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/14/22, 12:23 PM
#37

Slår vad om att han har hatt på sig när han beställer sina FUD-rapporter om teknik som kommer göra honom arbetslös.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/14/22, 4:31 PM
#38

#36:

Men ändå upprätthåller han sin kritik.

#37

Så länge det inte är en foliehatt……… 😁

johan
8/14/22, 4:51 PM
#39

#38: Klart han gör. Han har ju allt att förlora på den och mycket lite att vinna. Att någon skulle spendera miljontals dollar av egna pengar för andras trafiksäkerhet låter rätt osannolikt.

Who benefits?

Oavsett material i hatten, verkar den stänga inne alla frekvenser av kommunikation som framstår som vettig iaf.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/14/22, 4:56 PM
#40

#39:

Det är ju bara en helt vanlig konkurrenskamp om vem som har bäst software. Skulle han ha en bättre och säkrare software än Tesla, är det pengar för honom och han får tillbaka mer än vad han har investerat, så man kan ju inte tala om att han i så fall spenderar miljoner dollar för andras säkerhet, utan för att det ska komma tillbka ännu fler miljoner än det som han investerade. Utveckling kostar pengar.

johan
8/14/22, 5:23 PM
#41

#40: Precis. Man kan lägga pengarna på att utveckla sin produkt, eller köpa tv-reklam för att smutskasta konkurrensen.

Tesla har ingen PR-avdelning för att dom väljer att lägga allt på att utveckla och producera produkten.

Och varje gång andra sänder reklam, t ex Super Bowl, ökar beställningarna av Tesla.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Condor
8/14/22, 6:46 PM
#42

#41:

Men bara för att man testar en konkurensprodukt betyder det inte att man inte lägger ner pengar på utvecklingen.

Kanske han verkligen har en bättre software än Tesla? Du måste ju erkänna att en high tech bil som en dyr Tesla borde kunna känna igen barn framför bilen, när till och med min kassa nödbromsassistent kan det. Det är ju bra om eventuella brister kommer fram, oavsett om det är en konkurrent som avslöjar dom eller inte.

Pyttelite
8/14/22, 7:03 PM
#43

Om reklamkampanjen :

En grupp som säger sig förespråka säker teknik har lanserat en reklamkampanj med målet att förbjuda Tesla från att testa sitt ”Full Self Driving”-system på offentliga vägar.

Läs mer här:

https://www.vibilagare.se/nyheter/reklamkampanj-ska-stoppa-sjalvkorande-teslabilar-farligaste-nagonsin


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Teslas självkörande bilar sågas i ny kampanj.
johan
8/14/22, 8:56 PM
#44

Mycket bra genomgång av varför Dans test är felaktigt och hur FSD Beta beter sig på riktigt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/14/22, 9:00 PM
#45

#42: Men Condor, hur många gånger ska jag behöva berätta och visa för dig att det gör det?

Lägger till ytterligare en video som kanske kan göra det tydligare hur systemet beter sig på riktigt och sannolika skäl till varför testet är riggat för att smutskasta.

”Granska bevisen” hahaha.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/15/22, 9:46 AM
#46

#45:

Här är en intressant artikel om det:

https://efahrer.chip.de/news/autonomer-tesla-bremst-nicht-fuer-kinder-diesmal-war-es-nur-ein-dummy_109008

Jag översätter ett textställe:

"Tesla möter just nu även laglig motvind: Den amerikanska trafiksäkerhetsbyrån NHTSA gör en utredning eftersom det finns en misstanke om att Teslas AutoPilot stängde av sig själv kort innan kollisionsögonblicket vid flera olyckor förra året så att elbilstillverkaren skulle kunna avfärda ansvaret. Dessutom anklagar det amerikanska fordonsregistreringskontoret DMV för närvarande Tesla för att göra vilseledande reklam för autopiloten och helt självkörande teknologier eftersom de, enligt DMV, inte gör vad namnet "full självkörande" betyder helt självkörande. framdrivna, lovar till en början. Av liknande skäl dömde Munich I District Court nyligen biltillverkaren att ersätta en kund för större delen av köpeskillingen på drygt 112 000 euro för hennes Tesla Model X."

Det kan förklara varför den ibland ser barn och ibland inte. Men borde den inte alltid kunna se barn för att vara säker?

Eine US-Organisation, die sich für sicherere Technologien einsetzt, hat Teslas "Full Self-Driving"-Software (FSD) als eine potenziell tödliche Gefahr für...
johan
8/15/22, 9:57 AM
#47

#46: Rörande det senare så var det en liknande rättstvist i Tyskland och Tesla vann och får fortsätta kalla produkten AutoPilot och FSD. Gissar att USA kommer komma fram till samma sak.

Med tanke på att bilen nödbromsar oavsett om du har AutoPilot aktivt eller inte så låter det märkligt. Har dock inte hört talas om det tidigare om sådana undersökningar från myndigheter.

Du har verkligen svårt att acceptera att du länkat till FUD va? Är det för att du tycker det är pinsamt? Att det är jobbigt för dig att ha fel? Eller är du bara emot FUD när det gäller vaccin?

Jag vet ju att många stör sig på denna sida hos dig på andra sajter, men eftersom jag oftast håller med dig i sak har jag inte riktigt tänkt på det så mycket själv. Men här börjar det ju bli komiskt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/15/22, 10:02 AM
#48

FSD Beta använda av över 100 000 personer där vem som helst kan be om access. Sedan behöver man visa att man kör ansvarsfullt med hjälp av deras "Safety Score" som ligger till grund för vad du betalar i försäkring.

I juli 2022 har över 35 miljoner miles (56 miljoner km) körts på FSD Beta.

Märkligt nog har ingen olyckor rapporterats trots att ordet "tesla" i rubriker är en klick-magnet.

Tycker du inte det är konstigt?

https://electrek.co/2022/07/20/tesla-surpasses-35-million-miles-driven-full-self-driving-beta/

Sedan är det självklart så att föraren tagit kontrollen då FSD Beta inte presterat väl. Men det är ju en del av beta-testandet och något som alla görs medvetna om.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Tesla is reporting that its fleet of customers driving with the Full Self-Driving (FSD) Beta has now surpassed 35 million miles driven, and the pace is ramping up. FSD Beta enables Tesla vehicles to drive autonomously to a destination entered in the car’s navigation system, but the driver needs to remain vigilant and ready to […]
Annons:
Condor
8/15/22, 10:07 AM
#49

#47:

Det kvittas om det handlar om bilen eller vaccinet. Jag skulle vänta på vad utredningen kommer fram till. Men du verkar redan i förväg veta vad utredningen kommer att komma fram till.

#48:

Men tänk om föraren förväntar sig att bilden presterar väl och den inte gör det.

johan
8/15/22, 10:25 AM
#50

#49: Suck. Ja tänk om. Tänk om föraren tror att man kan bromsa bättre manuellt än med ABS, fast man inte kan det? Eller att föraren har en övertro på vad ABS gör, för den delen. Ska förbjuda ABS då?

Ska man förbjuda all teknik för att föraren inte följer uppmaningen man får inför varje start och det avtal man får godkänna när man får tjänsten?

Vissa människor är oansvariga idioter. Så kommer det alltid vara. Då är det väl mycket bättre med teknik som minskar konsekvenserna av dessa beteende än att försöka förbjuda den?

Jag skulle vara fan så mycket mer rädd för mänskliga förare än jag skulle vara om FSD Beta fanns här när barnen går till skolan och korsar vägar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 8/15/22, 10:26 AM av johan
Condor
8/15/22, 10:30 AM
#51

#50:

Jag tänker mer på vad som händer om föraren litar blint på att tekniken fungerar som den ska, t.ex. att han förväntar sig att bilen bromsar och den inte gör det.

ABS har jag ingenting emot. En bil bromsar varken bättre eller sämre med ABS, men ABS gör att bilen låter sig styras bättre när man bromsar och det är en teknik som är mogen.

Pyttelite
8/15/22, 11:51 AM
#52

#51: I länken från NHTSA framgår det hur många som dog i trafiken förra året i USA och det var typ 39 000 personer.

Det ska jämföras med ca 45 000 som sköts ihjäl.

Tror trots allt att tekniken kunde avvärjt en del från drogtester till andra finesser som i framtiden kommer att vara vardagsmat och finnas i varje bil.

https://svenska.yle.fi/a/7-10016982


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/15/22, 11:52 AM av Pyttelite
johan
8/15/22, 12:10 PM
#53

#52: Exakt!

Från Teslas Safety Report:

In the 4th quarter, we recorded one crash for every 4.31 million miles driven in which drivers were using AutoPilot technology (Autosteer and active safety features). For drivers who were not using AutoPilot technology (no Autosteer and active safety features), we recorded one crash for every 1.59 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 484,000 miles.

Bör dock tilläggas att detta är generellt och att AutoPilot sannolikt mest används på highways, så jämförelsen med snitt över alla olyckor blir till viss del missvisande. Jag förutsätter att det sker fler olyckor i stadstrafik och där man har mötande trafik, än motorväg. Men kan inte påstå att jag vet fördelningen.

AutoPilot är standard i alla Tesla-bilar och är inte kopplad till FSD Beta. Men det är fortfarande ett Level 2-system som kräver att föraren är uppmärksam.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 8/15/22, 12:11 PM av johan
johan
8/15/22, 12:12 PM
#54

#52: Tror dock att alkolås och sånt inte kommer behövas i framtiden, så du ändå inte kör bilen själv. Men poängen var nog mer att teknik kan rädda liv och i det håller jag helt med dig.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/15/22, 4:58 PM
#55

Enligt studien som det är på tal om i inlägg 27 minskar självfarande bilar bara den delen olyckor som orsakas av saker som alkhol, droger och medicinska brister.

Så länge det är möjligt för föraren att gripa in i bilens kontroll ,ska han heller inte vara påverkad av alkohol. Jag vet inte hur det är i Sverige, men här straffas man redan bara man startar bilen utan att ens köra den om man är påverkad av alkohol.

Bra förare kör säkrare om de själva kör Sen finns det förare som t.ex. den där hattföraren som jag hade framför mig idag, som nog kör sämre. Han slöade och det tog en evighet tills han hade accelererat så mycket att man kunde köra på hög växel och spara bensin. Sen blinkade han när det kom en kurva, men när han körde ut ur rondellen blinkade han inte. Det är sådana tomtar som mest orsakar olyckor.

Annons:
Pyttelite
8/15/22, 5:05 PM
#56

#55: Den finns inga garantier för att en bilförare är påverkad av droger och självkörande bilar kör garanterat säkrare än medelbilisten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
8/15/22, 7:04 PM
#57

Skulle du hellre möta den föraren i en Tesla eller en Ford Taurus?

https://electrek.co/2021/08/02/tesla-autopilot-stop-drunk-driver-unconscious-wheel/

Hur långt hade en äldre bil ens kommit innan den kraschat in i något eller någon?

Att Teslan kör en bra bit och till slut slår på varningsblinkers och stannar säger en del om möjligheterna.

I EU får inte bilen byta fil utan att föraren aktiverar blinkers, men USA skulle den kunna köra ut i vägrenen och stanna istället.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

A Tesla driver in Norway decided to get behind the wheel of his Model S while intoxicated and visibly fell asleep during the drive while Autopilot was activated. The driver-assist system managed to safely bring the electric vehicle to a stop. The incident happened in Norway’s eastern district on Friday, July 30. Motorists passing a […]
johan
8/16/22, 7:47 AM
#58

Inte kopplad till just Tesla, men kopplat till att tekniska system minskar risker:

In all light conditions, crash rates for pedestrian crashes of all severities were 27 percent lower for vehicles equipped with pedestrian AEB than for unequipped vehicles

Men dom behöver bli ännu bättre.

https://www.iihs.org/news/detail/pedestrian-crash-avoidance-systems-cut-crashes--but-not-in-the-dark

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pedestrian crash avoidance systems reduce real-world crashes by more than a quarter, but they don't have much effect in the dark. A planned updated to the Institute's ratings could spur manufacturers to improve nighttime performance.
Condor
8/16/22, 9:25 AM
#59

#56:

Men studien visar bara att självkörande bilar kör säkrare än rattfulla, drogade och förare med medicinska brister. Men jag är med på att även vissa andra som t.ex. hattförare kan tas med i gruppen. Sen vet jag inte hur vanligt det är för att tala om medelbilisten.

johan
8/16/22, 9:27 AM
#60

#59: Vad skulle krävas för att du skulle acceptera att tekniska system du inte är intresserad av att använda totalt sett är en stor vinst för säkerhet?

Du verkar nästan bli personligt förnärmad av att teknik kör bättre än genomsnittsbilisten och gud förbjude även dig i vissa situationer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/16/22, 9:40 AM
#61

#57:

En rattfull skulle jag inte vilja möta i varken en Tesla eller Ford Taunus. Kanske han just valde att köra bil rattfull för att bilen är självkörande och han kanske inte skulle ha kört om han skulle ha haft en Taunus?

Men om den sovande föraren skulle sitta i samma Tesla med samma software som det är på tal om i huvudinlägget, skulle han inte kunna gripa in om det står ett barn på gatan och tekniken inte funkar.

Att Teslan stannar just i en tunnel på vänstra spår visar ju att "intelligenta" bilar inte är så värst intelligenta. Det fanns ju redan tidigare möjligheten att stanna, innan tunneln kom. Det är det självständiga tänkandet som självfarande bilar inte har och det besvarar min fråga om en självfarande bil skulle kunna planera i förväg var den släpper förbi en ambulans som dyker upp i backspegeln.

#58:

27 % kommer ganska nära den tredjedelen som det är på tal om i studien, men som sagt är det den tredjedelen olyckor som orsakas av rattfulla, drogade osv.

#59

Det handlar inte om tekniska system i och för sig, utom det handlar om tekniska system som självfarande bilar har.

Vad jag skulle kräva är att säkerheten är bevisad och att systemen är så pass mognade, att sånt som hände med Teslan som inte kände igen barn inte kan hända.

johan
8/16/22, 9:56 AM
#62

Vad jag skulle kräva är att säkerheten är bevisad och att systemen är så pass mognade, att sånt som hände med Teslan som inte kände igen barn inte kan hända.

Fortfarande otroligt fascinerande att du litar mer på ett test som en konkurrent betalt för i syfte att smutskasta och sedan (typ) bett om ursäkt för, än alla andra som använder systemet dagligen eller amerikanska myndigheter för den delen.

Svårt att inte tro att det beror på att du bestämt dig för hur det (inte) fungerar och målat in dig i ett hörn av stolthet och nu måste försvara dig.

Jag försöker se det du skriver på bästa möjliga sätt och kan med ansträngning förstå vad du vill ha sagt. Men det är bra svårt ibland.

Tycker du framställer dig som någon som på 60-talet varit emot säkerhetsbälten för att folk dog ju ändå i trafiken så dom är ju inte 100 % säkra.

Lyckligtvis kommer data vara så övertygande för myndigheter som behöver godkänna systemen, att det kommer spela liten roll vad bakåtsträvare och konkurrenter tycker.

Den dagen ska jag köpa en hatt till dig.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 8/16/22, 9:56 AM av johan
Annons:
Condor
8/16/22, 10:32 AM
#63

#62:

Eftersom jag går efter vetenskap och fakta, väntar jag på vad utredningen kommer fram till.

Man läser ju även andra saker, som t.ex.

https://www.businessinsider.com/driver-who-had-tesla-on-autopilot-in-crash-manslaughter-trial-2022-5

Eller ett annat exempel som olyckan med en Uber taxi, so hade ett softwarefel.

Jag har själv haft software problem med min bil 2 ggr. och bilen stängde av nödbromsassistenten och en massa andra saker, t.ex. airbagsystemet. Bilverkstaden hittade aldrig felet och sa att jag ska komma med den om en vecka, för dom måste fråga tillverkaren. Efter ett par dagar fungerade allt igen och när jag for till verkstaden sa dom att dom nu inte kan leta efter fel längre. Men felen kan förstås uppträda igen. Jag ser att softwaren inte är perfekt och att verkstaden har problem med den.

Men du kan ju gärna göra dig egna föreställningar om mig och min stolt osv. och anse att din övertygelse är den rätta, redan innan utredningen är färdig.

Sensors appeared to show that the driver had a hand on the steering wheel but did not apply the brakes before the collision, Fox Business reports.
  • Redigerat 8/16/22, 10:33 AM av Condor
johan
8/16/22, 11:26 AM
#64

Påståendet: "Eftersom jag går efter vetenskap och fakta"
Verkligheten: "Länkar till tveksamt test gjort av konkurrent för att sändas i betald tv-reklam, i syfte av att smutskasta konkurrent"

Ingen motsägelse alls där… 🤦‍♂️

Precis som vaccin inte är fria från biverkningar, ibland med dödlig utgång för vissa, trots flera nivåer av tester, så ser jag inte att något någonsin kommer vara perfekt och utan fel.

Mjukvara inget undantag.

Världen är stökig och oförutsägbar. Det kommer bara vara med data från storskaliga användning som man kommer upptäcka undantagen. Ser inte att det är någon skillnad på bioteknik eller ai-teknik i den bemärkelsen.

Och precis som jag inte tycker vem som helst ska få sälja ett vaccin dom påstår att det fungerar, tycker jag inte man kan släppa ut vad som helst i trafiken.

Men mängden körda km på vanliga vägar i Nordamerika i förhållande till rapporterade olyckor, tycker jag talar sitt tydliga språk om att det är på god väg att lyckas. Hade det mejats mer barn hade vi garanterat hört talas om det. Men nu får vi bara höra talas om det i ett märkligt test från en konkurrent som håller på att implodera.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/16/22, 2:47 PM
#65

#64:

Som jag redan talade om för dig i tidigare inlägg, så skulle självfarande bilar inte få ett godkännande med de studier som finns, om de vore ett vaccin. Om det uppträder farliga biverkningar, så ska de redas ut och på samma sätt ser jag saken med bilen i mitt huvudinlägg. Man måste reda ut varför bilen körde på barndockorna.

Om man reder ut saken, vet man om problemet är realt eller om konkurrenten har fuskat. Men du är så övertygad om din sak att du redan i förväg skapar dig en åsikt.

Just för att software inte är pålitlig, ska man inte bygga självfarande bilar. Om jag har ett software problem med min dator, kan allt som jag har sparat upp i datorn vara borta. Men om det uppträder i en självfarande bil, kan man vara död och även andra som är inblandade i en olycka kan dö.

Pyttelite
8/16/22, 2:53 PM
#66

#65: Så du varken flyger eller tar tåget - med tanke på mjukvarubuggar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
8/16/22, 2:59 PM
#67

#65: Du kanske kan hitta data på om hårdvarufel eller mjukvarufel orsakat mest skador i trafiken. Eller föraren eller mjukvaran.

Jag är övertygad om att testet är skevt ja. I synnerhet som amerikanska och europiska organisationer för trafiksäkerhet bedömer Tesla som den bil med lägst risk för skada både för dom i bilen och utanför bilen. Aktiva och passiva säkerhetssystem, som drivs av mjukvara och sensorer är skälet till det.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

  • Redigerat 8/16/22, 3:00 PM av johan
Condor
8/16/22, 3:52 PM
#68

#66:

Om flygplanets software krånglar ställer piloten in den på manuell flygning.

Condor
8/16/22, 3:55 PM
#69

#67:

Det finns nog inte mycket data om det att hitta. Sen är jag ju inte kritisk mot just Tesla, utan mot självfarande bilar i allmänhet. Jag skulle ha ställt in klippet även om det skulle ha varit en annan bil. Men det råkade just vara en Tesla, som man minst förväntar sig att den krånglar, med tanke på vilken high tech det är i bilen och vad den kostar.

Annons:
Pyttelite
8/16/22, 3:58 PM
#70

#68: Du vet inte hur mycket embedded software det finns i ett flygplan som aktiveras oberoende pilot.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/16/22, 3:59 PM av Pyttelite
Condor
8/16/22, 4:33 PM
#71

#70:

Om elektroniken krånglar finns det inte mycket som planet skulle kunna köra emot innan piloten kan ta över. Även om all elektronik skulle krångla kan piloten flyga och landa manuellt, eftersom det också tränas.

Ibland händer det ändå att flyplan störtar pga elektronikproblem, så det är heller inte helt ofarligt. Men det händer väldigt sällan och det finns inga alternativ, så som med bilarna som inte är självfarande.

Pyttelite
8/16/22, 4:42 PM
#72

#71: Nej så är det inte och det finns alltid mekaniska lösningar för likvärdiga funktioner.

Vad du inte inser är att det kan finnas fel i HW som du inte ser eller kan kontrollera.

På fackspråk kallas det för speciella processer men du tänker inte så.

En motor kan explodera pga av gnistor.

Drivmedel har tex en portion antistatiska medel för att inte lättanvända osv. inget du kan kontrollera själv.

När det gäller tåg och flyg finns det säkerhetssystem som är programmerade som du bara utgår ifrån att de ska fungera och reagerar inte ens på att de är mjukvara.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
8/16/22, 4:57 PM
#73

#68: Hur skiljer sig det mot bilar menar du?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/16/22, 5:04 PM
#74

#72:
Jag säger ju inte att flyga är riskfritt. Det handlar om att väga upp vilka risker som man tar. Flygplan är ju säkrare än att köra med vilka andra fordon som helst och man flyger ju inte så ofta. Bilen använder man dock nästn dagligen och då kan man välja en bil som inte är självfarande för att undvika att software fel kan leda till olyckor.

Condor
8/16/22, 5:08 PM
#75

#73:

Jag menar om elektroniken krånglar i luften, ser piloterna det och kan ta över manuellt innan det händer någonting. Vad skulle de krocka med i luften?

Men kör man Teslan i klippet, kan det hända att man kör över barnet innan föraren vet att bilen inte bromsar. Då kan han bara säga Ooouups…… nu ändrar jag till manuellt.

Ibland kan det hända att någonting krånglar som piloterna inte kan korrigera, t.ex. när Lauda Air störtade i Thailand. Men sånt händer mycket sällan.

Pyttelite
8/16/22, 5:09 PM
#76

#74: Fast du väljer bort allt som mjukvaran skyddar dig med.

Sen handlar inte självkörande bilar om allt eller inget.

Det finns olika nivåer och självfallet så behöver man testa men då oberoende och inte så att man får ett utfall som gynnar en själv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
johan
8/16/22, 5:09 PM
#77

#74: Nej, men det låter som att du säger att man inte kan lita på att människor kan ta över adas-system när det behövs, men du säger att piloter automatiskt kan landa ett stort plan utan hjälp av mjukvara.

Jag tror det är betydligt större risk att piloter inte klarar sig utan mjukvara än bilisten.

#75: Vad är det som säger att det fallerar på 10 000 meter höjd och inte 1 minut innan landning? Tror du dom är helt oberoende av teknik vid landning?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
8/16/22, 5:10 PM
#78

#75: Så du tror att allt är mekaniskt i ett flygplan förutom autopiloten?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/16/22, 5:22 PM
#79

#78:

Nej, det har du totalt missuppfattat. Jag menade att piloterna är tränade på att flyga och landa ett plan där all elektronik strejkar.

Pyttelite
8/16/22, 5:24 PM
#80

#79: Du måste skämta - även hjälpkraft är oftast beroende av elektronik.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
8/16/22, 5:29 PM
#81

Hur jag föreställer mig piloter som hanterar problem med elektroniken…

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
8/16/22, 5:37 PM
#82

Finns inga hårdvaruproblem …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/17/22, 9:47 AM
#83

#80:

Men vi pratar ju inte om flygplanets dator. Det är ju klart att det behövs elektriska system för att bedriva hydrauliken som styr planet via roder. Detta sker i vanliga fall via datorns elektroniska impulser (fly by wire). Om detta inte fungerar, kan piloten manuellt styra via ett system som kallas trim: https://de.wikipedia.org/wiki/Trimmung

Det är osannolikt att ett sådant nödfall inträffar. Om datorn går sönder har ett flygplan flera reservdatorer som kan ta över. Men låt oss anta ett "worst case" att turbinerna inte fungerar länge. I så fall skulle flygplanet inte ha någon elektricitet alls. Till och med för detta finns det flera reservsystem. Det finns en nödturbin som är fartvindsdriven som kallas RAT. Skulle den också gå sönder räcker batteriet 30-45 minuter för att kunna nödlande planet.

Annons:
Pyttelite
8/17/22, 10:52 AM
#84

#83: Så du litar på nödsystemet som innehåller och regleras av mjukvara - bra! 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
8/17/22, 11:03 AM
#85

Teslas dator för självkörning har även dubbla chip, så den är redundant om ett av dom kraschar.

Dom använder det även för att köra samma predictions samtidigt för att få viss trygghet i att båda kommer fram till samma resultat.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/17/22, 1:08 PM
#86

#84:

Nej, jag tänker inte som så att jag antingen litar eller inte litar. Jag anser bara att det är säkrare att flyga än att färdas med alla andra fordon. Men inte ens detta är säkert, för ibland störtar dom. Tar vi exemplet Lauda Air, så störtade planet för att den ena turbinen växlade plötsligt till bromsning, som flygplanet gör när det landar. Så snabbt hinner piloten inte reagera. Det är som om du skule köra fullgas på motorvägen och plötsligt blockerar det ena framhjulet.

Ingenting är riskfritt, men man kan kalkulera risker och jag tycker att om man flyger ibland, att risken är väldigt liten att dö i en flygolycka. Då kanske vägen till flygplatsen kan vara farligare. Däremot anser jag att jag har mindre risk om jag kör själv, än om jag skulle sitta i en självkörande bil. Om även rattförare har en lägre risk om de kör själva vet jag inte, men jag tror att inte ens en rattförare skulle parkera bilen i en tunnel på vänster spår.

Men rattfyllerister parkerar ibland på omöjliga ställen. En gång läste jag att en rattfull stannade mitt på motorvägen för att sova. Teslan i det ena klippet uppvisade samma beteende som en rattfull.

Condor
8/17/22, 1:12 PM
#87

#85:

Flygplan har upp till 5 reservdatorer. Men ändå störtar de ibland, exempel Lauda Air planet. Det var säkert ett softare problem. Sen är det ju så att flygplanet inte växlade till en annan dator, för det var ju inte så att datorn inte fungerade, utan det var en plötsligt uppträdande felfunktion. Det är ju det som även orsakar olyckor med självfarande bilar.

Pyttelite
8/17/22, 1:54 PM
#88

#86: Orsaken till att risken är liten för att dö vid flygning har inte med piloternas skicklighet utan är pga av alla säkerhetssystem som merparten är implementerade via mjukvara.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/17/22, 2:00 PM
#89

#88:

Nja, det svåraste, att starta och landa, gör piloten själv, för att han är skickligare än autopiloten.

johan
8/17/22, 2:03 PM
#90

#89: ”Själv” snarare. Till sin hjälp finns en mängd instrument och flygledare som guidar piloten rätt.

Jag har håller med dig om att flyg är det säkraste färdmedlet. Speciellt sett till olycka/km.

Biltrafik har så mycket olyckor att ingen ens är förvånad längre. Oftast knappt värt en notis i tidningen. Så vida det inte är något nytt som en tesla, elbil eller där adas-system kanske varit en del av det.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Pyttelite
8/17/22, 2:04 PM
#91

#89: Nej inte för att hen är skickligare utanför att reglerna inte kommit ikapp tekniken.

https://illvet.se/transport/flygplan/landar-alla-plan-i-dag-med-autopilot


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Är det normalt att ett flygplan landar med autopilot?
  • Redigerat 8/17/22, 2:08 PM av Pyttelite
Condor
8/17/22, 2:10 PM
#92

#90:

Flygledare, guider och instrument hjälper piloten så länge planet befinner sig lite högre uppe i luften, lite längre bort från banan där planet landar. Det sista och svåraste måste piloten göra själv. När planet befinner sig ett par meter från marken tittar ingen på instrument eller lyssnar på flygledare. Det är pilotens skicklighet och det finns flygfält som det är mycket svårt att landa på.

Jo, med tanke på alla hattförare, förvånar det mig heller inte att det händer många olyckor. 😁

Condor
8/17/22, 2:21 PM
#93

#91:

Jag läste att man bara använder sig av autopiloten när man landar under vissa omständigheter, t.ex. vid dimma. Autopiloter kan heller inte landa när vinden är för stark eller det regnar eller snöar.

Att landa med autopiloten är en stor möda för både personalen i luften och på marken och det finns flygplatser där det inte är möjligt.

Här kan man läsa om det:

https://www.airliners.de/antworten-cockpit-1-autopilot/33438#:~:text=Bleibt%20noch%20die%20Frage%20nach,ist%2C%20eine%20Landung%20hingegen%20nicht.

Der Autopilot hilft dem Piloten aus jeder Situation, oder? Flugkapitän Nikolaus Braun räumt mit Kino-Legenden auf und erklärt, was Flugzeuge heute automatisch können - und was nich...
johan
8/17/22, 8:22 PM
#94

Är ni redo för en väldigt intressant plot twist?

Det är Greenhill Software, alltså bolaget som Dan som betalt för smutskastningen av Tesla FSD Beta, som står för adas-systemet i den BMW som nyligen körde ihjäl folk.

Visserligen inte bekräftat att den körde automatiskt, men ordspråken kasta sten i glashus och man tror om andra vad man vet om sig själv, blir komiskt passande.

https://abcnews.go.com/International/wireStory/germany-dead-driving-bmw-veers-traffic-88433372

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Police in Germany say that one person has died and nine were seriously injured after a self-driving test car veered into oncoming traffic
Pyttelite
8/17/22, 9:05 PM
#95

#94: Är kanske därför det är så tyst om saken!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
8/17/22, 9:21 PM
#96

#95: Kanske. Blir rätt komiskt. Udda test som anklagar konkurrent för att köra på barn. Egen produkt där testbil faktiskt kör över i fel fil och dödar folk.

Och nu ska amerikanska trafiksäkerhetsverket få tillgång till FSD Beta i deras Tesla som körs flitigt och köpt FSD.

Ganska självsäkert sätt från Tesla att svara på kritiken med att låta myndigheten för trafiksäkerhet testa systemet innan dom påstår att det är klart.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
8/17/22, 9:28 PM
#97

#96: Kan inte annat än att gratulera Tesla för ett hederligt uppträdande.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Condor
8/19/22, 12:21 PM
#98

Eftersom det var på tal om hattförare, tänkte jag ställa in ett exempel.

Det är lite svårt att förstå hans sydtiroliska dialekt. Men den här hattföraren upprör sig att föraren framför honom kör så långsamt och när han sen kör om honom säger han "har du ätit sniglar?". Sen ser han att föraren har en hatt på sig och säger "nu är jag inte förvånad längre. En förare med hatt! Vem som bär en hatt när han kör bil förstår ingenting om bilkörning". Det säger han medan han rättar till sin egen hatt. 😄

johan
8/19/22, 12:42 PM
#99

Blir en hattförare bättre på att köra bil utan hatt?

Blir en duktig bilförare sämre om hen sätter på sig hatt?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/19/22, 2:33 PM
#100

#99:

Nej, men duktiga bilförare brukar inte bära hattar när de kör bil.

Det finns olika "fenotyper" av hattförare. Eller kanske man kan säga "arketyper"? Men hur som helst, det här är de 2 vanligaste:

  1. Mest känd är den som bor på landet. Han ser ut ungefär som snubben i klippet och kör en 80- eller 90- tals Mercedes 200 diesel. Han kör bilen sen den var ny och eftersom han kör så lite, är den fortfarande körduglig. Han har därför inte mycket erfarenheter med bilkörning och har suttit oftare i en traktor än i en bil. Det är den hastigheten som han är van att köra i.

  2. Den andra typen bor i en stad. Han har hela livet bara kört med tåg, spårvagn, tunnelbana och bussar. Där brukar man inte ta av sig hatten. Men eftersom han inte har råd med det längre, tar han körkort och köper en bil. Mest är det t.ex. bilar som en Skoda Citigo. Han har ingen relation till bilar och betraktar bilen bara som ett sätt att ta sig från A till B. Han intresserar sig inte för körtekniker och bilkörning och precis som när man kliver in i en spårvagn, behåller han hatten på. Han är osäker i trafiken och har en osäker körstil. Och har precis som "typ 1" en långsam körstil.

Igår när vi körde hem från sjön, körde vi efter en sån där Skoda, som körde extremt långsamt och osäkert. Fast han körde extremt långsamt, bromsade han mitt i kurvorna. Klart, om man inte har en aning om hur man kör kurvor (bromsar före kurvan) och tror att man ska bromsa mitt i kurvan, kan man förstås inte köra snabbt. Jag sa till min sambo "det där är säkert en hattförare" och det visade sig att jag hade rätt.

Sen en annan sak…. 😊 ute på sjön hyrde vi som vanligt en trampbåt. Sen kommer man trampande i full fart och har plötsligt en sån där paddelbräda framför båten. Det var en hattpaddlare. 😄

Condor
8/19/22, 3:54 PM
#101

En annan sak. Jag skrev en gång för länge sen hur opraktiskt det är att allt regleras via touchscreen, till och med fläkten för värmen.

Nu har en svensk tidskrift testat hur praktiska dessa system är i jämförelse med systemen i gamla bilar.

Segraren var en 17 år gammal Volvo. 😁

https://www.vibilagare.se/nyheter/physical-buttons-outperform-touchscreens-new-cars-test-finds

Physical buttons are increasingly rare in modern cars. Most manufacturers are switching to touchscreens – which perform far worse in a test carried out by Vi Bilägare. The driver in the worst-performing car needs four times longer to perform simple tasks than in the best-performing car.
johan
8/19/22, 4:05 PM
#102

Suck. Hur är det inte övervägande en smaksak?

Och hur kan man klumpa ihop all layout av fysiska knappar som en sak och alla touchgränssnitt som en sak?

Tror du att alla märken är precis lika att använda bara för att dom har gemensamt att ha reglage på en skärm?

Och så lägger man till vana.

Men ok, vi kan väl låtsas att reglagen i min bil, min telefon och spis är exakt samma. Verkar rimligt. Alla har ju touch-reglage istället för fysiska vred.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/19/22, 4:17 PM
#103

#102:

Det handlar ju om vad det är som man klumpar ihop. Är det inte lättare att bara vrida på en knapp, som man hittar utan att ens behöva ta bort ögonen från gatan, om man vill ha det varmare eller svalare i bilen, än att börja att hantera med ett touchscreen? Det handlar också om trafiksäkerheten. Jag läste att till och med vindrutetorkaren regleras via touchscreen på en Tesla. På min bil har jag en spak till höger om ratten och behöver inte ens ta bort handen från ratten.

Pyttelite
8/19/22, 4:18 PM
#104

Jag fattar inte meningen med testet:

  • Aktivare the heated seat, increase temperature by two degrees, and start the defroster.

  • Power on the radio and adjust the station to a specific channel (Sweden’s Program 1).

  • Reset the trip computer.

  • Lowe the instrument lighting to the lowest level and turn off the center display.

För min egen bil är värmen i förarsätet den svåraste funktionen. Knapp som sitter mitt emellan stolarna och det är svårt att hitta utan att titta.

Men övriga funktioner som testas är märkliga - inte ställer man in radiokanal under färd det finns väl snabbval?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
8/19/22, 4:21 PM
#105

#103: Om man har en touchscreen kan man dessutom överlagra det kan man inte med en fysisk knapp.

Jag har inte kunskap om teslas förarmiljö men teoretiskt skulle man kunna designa sin egna touchscreen så att olika förare får olika finesser - fixa det med fysiska reglage.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/19/22, 4:31 PM
#106

#104:

Det där är uppgifterna som ställdes och sen kollade man tiden som man behöver med ett touchscreen och jämförde det med den gamla Volvon.

Den gamla Volvons radio behövde man säkert bara vrida en knapp på för att ställa in sändaren eller trycka på en knapp (snabbval) där sändaren är inställd. Det kan man göra medan man kör. Men jag skulle inte vilja leta fram radion på mitt touchscreen medan jag kör och sen börja leta var jag ska trycka.

Sen vet jag inte vad du menar med överlagra?

Man måste veta vad man prioriterar. Trafiksäkerheten och det praktiskta eller möjligheten att olika förare kan designa sitt eget tocuscreen med egna finesser.

johan
8/19/22, 5:23 PM
#107

I min är värme, stolsvärme och rattvärme automatiskt. Vill jag ändra temp är det enkelt med plus/minus-knappar jag når enkelt. Eller så säger jag ”ställ in temperatur på 20 grader”, eller ”jag fryser”, eller ”öka temperaturen”, eller ”min fru fryser om rumpan”.

Vindrutetorkare är automatiska, men genom tryck på vänster spak kör man igång den manuellt, håll in rengör man rutor. Snabbval på skärm som dyker upp när det behövs, eller röstkommando. Fan så mycket enklare än att ställa in rätt intervall på en spak som och går att vrida på.

Lyssna på musik har jag snabbval på ratten för att byta låt, play/pause och volym. Röststyrning för att ”spela X på Spotify”, ”spela P3”, ”ställ in radio på 103,3”. Det var sinnessjukt mycket farligare att hålla på med cd-skivor eller hitta en viss frekvens på radion förr i tiden.

Navigation har snabbval för hem, arbete och favoriter. Enkelt att söka med riktigt skärmtangentbord, eller med rösten. Har du ett möte inlagt i kalendern där en adress finns, ställer navigatorn i sig till det om tiden verkar stämma.

Skärmen visar vad är relevant för vad man gör just då. Inget behov av 59 dedikerade knappar som ser ut som en cockpit på en 747. Även knapparna på ratten ändrar funktion beroende på kontext, när man kör är det media och farthållare, ställer man in ratten byter dom till det, speglar samma sak.

Lägger man i Park visas knappar för att öppna baklucka, frunk, laddlucka, låsa/låsa upp bilen. Lägger man i backen visas backkamera, sidokameror och avstånd. Laddar man visas relevant inställningar för det.

Kliver man ur bilen lägger den själv i Park och handbroms. Sitter ingen i baksätet är inte klimatanläggning på där.

Alla kanske inte gillar detta. Jag tycker det är oslagbart när det är så rent och avskalat.

Men att klumpa ihop alla gränssnitt bara för att dom har touchskärm är ju så dumt att man trillar av stolen.

Det är som att tycka forskning med dator är värdelöst för att man inte gillar TikTok.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/19/22, 6:13 PM
#108

#107:

Men ändå kom Teslan bara på plats 4. Det är inte touchskärmen i sig som är problemet, utan att man reglerar vissa saker med den som man bättre reglerar med knappar.

Pyttelite
8/19/22, 8:12 PM
#109

#108: Men hur såg erfarenheten ut bland testpersonerna?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


johan
8/19/22, 9:28 PM
#110

#108: Men hur gör man ett objektivt test?

Skulle du låta 18-åringar testa tror jag touch-skärmen skulle vinna över Volvo 740-designen.

Hela testet är ju helt befängt, oavsett vad man föredrar eller vad som ”vinner”.

För att inte tala om hur mycket av en vanesak dom här grejerna handlar om.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/20/22, 11:09 AM
#111

#109:

Det var ju testpersonerna som fick 4 olika uppgifter att göra i de olika bilarna och det gick bäst och snabbast i den gamla Volvon.

Annons:
Pyttelite
8/20/22, 11:12 AM
#112

#111: Visst och du vet åldern på testpersonerna, vilket land de kom ifrån och deras tidigare vana från touchscreen osv.

Kanske var det gubbar i hatt som bara kört V70 sedan de kom - vad vet vi?

Vilka andra bilar med manuell instrumentering användes?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/20/22, 11:14 AM av Pyttelite
Condor
8/20/22, 11:14 AM
#113

#110:

Även för 18-åringar måste ta bort blicken från gatan om de vill hantera med ett touchscreen, medan det är enklare att vrida på en knapp.

Somliga saker är ok att de går via ett touchscreen. T.ex. stänger jag av nödbromsassistenten med mitt touchscreen redan innan jag far iväg. Men det är inte ok att man måste reglera saker t.ex. värmen och fläkten med ett touchscreen, dvs. saker som man i vanliga fall kan göra medan man kör. Man vill ju inte stanna bara för att man vill öka eller minska fläkten.

Condor
8/20/22, 11:16 AM
#114

#112:

Det var ju inte jag som kom med åldern utan Johan. Jag har ingen aning hur gamla dom var, men jag antar att det var svenskar, eftersom det var en svensk test. Men du kan ju gärna kontakta "vi bilägare" och fråga.

Pyttelite
8/20/22, 11:23 AM
#115

#113: Åter till testet det är ett mycket konstigt utval.

Det är knappast någon som ställer in en radio under färd och som Johan skriver finns oftast radiokontrollerna på förvalda stationer i ratten.

Det är mycket viktigt att se till testpersonernas bakgrund.

Det räcker att man har inne sin bil för service och får en lånekärra eller hyr en bil.

Det tar ett tag att hitta allt utan att det behöver vara tuchscreen.

En förare som är van vid en modern miljö reagerar annorlunda än någon som inte sett den tidigare och jag antar att testpersonerna inte saknade förarbevis så det är en helt irrelevant test utifrån MMI.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
8/20/22, 11:25 AM
#116

#114: Jag behöver inte kontakta Vi Bilägare för att fråga - testet är oerhört färgat och kan inte användas till något annat än en resultatlista för just de personer som testades.

Gör om testet och du kommer garanterat få ett annat resultat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/20/22, 11:35 AM
#117

#115: + 116

Det handlar ju inte bara om radion, utan om den sammanlagda tiden för alla 4 uppgifter. Om det går så enkelt med radiosändarna, att man inte förlorar tid på det i jämförelse med Volvon, betyder det att de andra uppgifterna gick betydligt långsammare än med Volvon.

Testpersonerna på bilderna ser ut att vara mellan 20 och 30. För gamla för ett touchscreen?

Sen är det är ingen subjektiv test, utan man har t.ex. mätt saker som i vilken vinkel föraren måste titta ner för att manövrera reglagen. Hr du över huvud taget läst testen?

johan
8/20/22, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

För att återgå till trådens ämne. Greenhill Software användaren en bild på en Tesla i sin egen reklam. Vilka pajaser.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Pyttelite
8/20/22, 11:56 AM
#119

#117: Jag har inte läst testrapporten och det har förmodligen inte du heller eftersom den inte finns länkad.

Bilder säger inget om erfarenhet som testpersonerna har och radion var bara ett exempel eller ens om det är de som utfört testet.

Naturligtvis sker det tester på HMI uti världen och det är mycket en vanesak och som jag sa att i min bil finns stolsätesvärmaren udda placerad för mig och det är en fysisk knapp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/20/22, 12:07 PM av Pyttelite
Condor
8/20/22, 12:11 PM
#121

#119:

Men det står ju en hel del i artikeln. Hur ska du ha det nu med åldern? Om unga har för lite erfarenheter och äldre inte är hemma med att använda sig av touchscreens. För vem är ett touchscreen i så fall lämpligt?

Jag vet inte vilken bil som du har och hur dåligt knappen är placerad, men är det inte också en vanesak att hitta den med bara händerna, utan att ens titta med ögonen? Fysiska knappar kan man känna med fingrarna, men på ett touchscreen känner man ingenting och om man hanterar det medan man kör är det svårt att pricka rätt, eftersom bilen ju rör sig.

Pyttelite
8/20/22, 12:17 PM
#122

#121: Jag skrev det som exempel att erfarenheten sedan tidigare spelar roll tycker inte du det?

Jag skrev också att minst ett av testerna var värdelöst för det är knappast så man agerar när man kör bil.

Nej det är inte en vanesak att hitta för knappsatsen är liten och reglerar båda stolarna.

Som jag skrev läggs det miljoner på utveckling av HMI men bilar säljs i stora serier så det tar lång tid att byta om man inte gör ett revolutionerande grepp som Tesla som heller inte har någon historik att försvara.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/20/22, 12:17 PM av Pyttelite
johan
8/20/22, 12:54 PM
#123

#120: Är du på riktigt? Jesus Kristus.

Trollar du mig nu eller är det något du på allvar tror skulle hända?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/20/22, 12:54 PM
#124

Det var så mycket bättre på 90-talet utan all teknik. Då var bilarna säkra.

Se video i länken.

https://www.reddit.com/r/TikTokCringe/comments/sofjzx/90s00_drivers/

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Condor
8/20/22, 12:56 PM
#125

#122:

"Jag skrev det som exempel att erfarenheten sedan tidigare spelar roll tycker inte du det?"

Visst, men om unga är för oerfarna och äldre inte är like hemma med att hantera ett touchscreen, för vem är det i så fall lämpligt? Personerna ser ut att vara melan 20 och 30, så dom är säkert vana med att hantera touchscreens.

"Jag skrev också att minst ett av testerna var värdelöst för det är knappast så man agerar när man kör bil."

Och jag svarade att det var den sammanlagda tiden för alla 4 uppgifter som räknades.

"Nej det är inte en vanesak att hitta för knappsatsen är liten och reglerar båda stolarna."

Som sagt, vet jag inget om din bil. Men mina knappar hittar jag med stängda ögon.

Annons:
Pyttelite
8/20/22, 1:01 PM
#126

#125: När jag skrev oerfarna menar jag naturligtvis inte dess trafikvana utan vana vid touchskärmar.

Varken gamla eller unga har väl för det mest råd med sprillans nya bilar.

Om man gör ett test där personerna garanterat har vana vid en typ med tanke på att man troligen har förarbevis så blir ju testet snedvridet om man testar mot ny icke tidigare befintlig teknik.

Väldigt många har kört en V70 eller motsvarande men relativt få en el-driven BMV eller Tesla.

Gör om testet om 10 år så får du annat resultat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/20/22, 1:02 PM av Pyttelite
Condor
8/20/22, 1:09 PM
#127

#123:

Jag vet inte om Teslan verkligen skulle köra över hundar. Kanske var det ett skoj video. Men hur som helst verkar till och med Musk vara medveten om problemen med hans software. I alla fall har han erkännt det:

https://t3n.de/news/elon-musk-tesla-autonomes-fahren-schwieriger-fsd-autopilot-kompliziert-1389711/

Översätter med google:

"Elon Musk gillar att ha full mun. Han meddelade förra sommaren att ett nivå 5-körsystem skulle lanseras 2020. Han ser knappast några betydande hinder för det. Allmänheten har väntat på motsvarande version sedan 2018. Musk ror nu tillbaka: ”Jag förväntade mig inte att det skulle vara så svårt, men svårigheten är uppenbar i efterhand.” Teslas ”autopilot”, som tillverkaren också kallar ” Full Self Driving” programvara (FSD) har hittills inte kunnat möta de krav som är förankrade i namnet. Officiellt talas det om "delautomatiserad körning", vilket motsvarar nivå 2. I vår översikt över autonom körning kan du se hur stor skillnaden mot nivå 5 är."

#124:

På 90-talet hade jag fortfarande de goda gamla kassetterna. I början på 2000-talet hade jag CD-player i bilen, men inte behövde jag hantera med CD´s eller studera bruksanvisningen. Det fanns en CD växlare med jag minns inte mer hur många CD´s det var (tror det var 6 stycken) bagageluckan och sen hade jag knappar att trycka på för varje CD.

Bruksanvisning behövde man ingen, så killen i klippet kanske inte är van att hantera teknik. Snarare måste man studera bruksanvisningen om man vill veta hur ett touchscreen fungerar.

Nuförtiden har jag musiken på en USB stick. Det är praktiskt för att man har mer musik på en stick och för det mesta låter man låtarna spelas i den kronologin som de kommer. Men om man vill höra just en speciell låt, måste man stanna och leta på sitt touchscreen.

News + Artikel für die digitale Wirtschaft. Das führende deutschsprachige Medium rund um die Themen eBusiness, Zukunftstechnologien und digitales Arbeiten.
Condor
8/20/22, 1:12 PM
#128

#126:

Om 10 år kan man fortfarande reglera värmen på äldre bilar genom att vrida på en knapp som man hittar blint. Det finns ingenting som går snabbare och enklare.

johan
8/20/22, 1:23 PM
#129

#127: Det var inte en bruksanvisning. Det var en utskriven färdbeskrivning. Eftersom inte GPS och kartor var inbyggda på bilens touchskärmar.

Oavsett vad du själv anser dig vara, så lyckas du framställa dig själv som en teknikfientlig gubbe som så brutalt målat in sig i ett hörn av prestige att det nästan verkar som du börjar argumentera för saker du egentligen inte tycker.

Tänker att vi kanske borde låsa tråden som spårat ur i för många riktningar för fler kommentarer med orden:

OK Boomer

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Pyttelite
8/20/22, 1:56 PM
#130

#127: Killen i klippet läser en väganvisningar från t ex google i stället för att använd bilgpsen.

Det är ingen bruksanvisning!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
8/20/22, 2:26 PM
#131

#129:

Innan vi låter spåra ut åt det hållet, att vi diskuterar om vad jag framställer mig som, ignorerar jag det osakliga och svarar på det sakliga, dvs. de 2 första raderna. 😉

Jasså, tänkte på en bruksanvisning, för det är ju inte normalt att man samtidigt läser en vägbeskrivning medan man hanterar med CD´s. Jag har tills idag inget GPS i bilen och min bil är bara 3 år gammal. Jag har klarat mig utan GPS i över en miljon kilometer, men jag höll aldrig på som killen i klippet.

För min del har jag kartan för mitt land till den största delen i huvudet och sen tittar jag på vägvisare. Om jag någon gång måste fara till ett ställe där vägen inte befinner sig i mitt huvud, går jag in på google med sökorden Routenplaner" och sen tippsar jag in ett par ord och har kartan med den bästa vägen framför mig som jag bara behöver att printa ut.

  • Redigerat 8/20/22, 2:27 PM av Condor
johan
8/20/22, 3:49 PM
#132

#131: Ja Condor, dina skills vid bilkörning är oöverträffade i historien. Behöver inga tekniska hjälpmedel eller nymodigheter och tydligen inte ens kartor och kan från huvudet navigera en hel nation.

Du borde älska Teslas försäkring. Den baseras på den aktuella förarens körstil, inte demografi och snitt över alla bilförare i samma region och bilmärke varav vissa säkert har hatt på sig.

Som du kör skulle du förmodligen få betalt av försäkringen för att din bilkörning är så oöverträffad.

Tyvärr finns den inte i EU än.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Condor
8/20/22, 4:03 PM
#133

#132:

Jag har en försäkring där bidraget baserar på hur ofta försäkringen måste betala för en, dvs. ett bonus-malus system. Jag betalar det lägsta möjliga bidraget i så lång tid, att bidraget först skulle bli högre efter 2 olyckor. Min försäkringssnubbe sa en gång till mig att försäkringar behöver förare som mig.

Menar du att människor är så dåliga på att köra bil att min bilkörning skulle vara oöverträffad?

Pyttelite
8/20/22, 4:30 PM
#134

#133: Det är därför vi andra behöver självkörande bilar och färddatorns. 😶.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/20/22, 4:30 PM av Pyttelite
FataMorgana
8/20/22, 5:01 PM
#135

#129: För mig (som följt med diskussionen, utan att skriva) framstår du som den frälsta och Condor som den som är kritisk. Egentligen är det ju inget fel med att vara kritisk och att inte säga ja och amen till allt och det är också okej att ha olika åsikter om saker och ting, så jag tycker dina personangrepp mot Condor känns lite väl onödiga här. Condor har ju inte angripit dig och din person heller. Men i alla fall, så är det ju inget fel med att vara kritisk och bara för att man är kritisk, så betyder det inte att man är fientlig. Människor som är kritiska behövs ju för att utvecklingen ska gå framåt. Det behövs människor som säger, att nej det där är inte bra ännu, det där behövs utvecklas och förbättras. Annars skulle ju utvecklingen stagnera. Så varför inte bara acceptera att ni är olika och tänker olika och se det som att det bara är bra att människor är olika.

johan
8/21/22, 12:06 AM
#136

#135: Haha. Sa tidigare idag att snart skulle du komma in och berätta hur förträfflig Condors bilkörning är.

Men nej, jag är inte frälst i bemärkelsen att inte kunna se något negativt med det jag tror är bättre.

Däremot är jag så fruktansvärt trött på attityden att tro att man vet så mycket om varför något man inte använder eller vet särskilt mycket om är sämre än det man är van vid.

Misstänker att ni känner igen känslan när ni pratar med folk som uppenbarligen inte vet mycket om rna, men ändå påstår sig veta alla skäl till att det är dåligt och skadligt.

Vad gäller maskininlärning håller Condor själv med att han har lite kunskap. Ändå kommer han med åsikter om teknik för självkörande bilar som är skrattretande och kan inte acceptera det, utan måste försvara sin felaktigheter ännu mer.

Vad gäller touchskärmar vs fysiska vred gör han precis samma misstag som så många andra teknofober att klumpa ihop 100 separata saker för att dom delar hur man interagerar med det.

Så är touch alltid överlägset vred. Nej, knappast. Precis som att ett vred för temperatur som är placerat under stolen blir bättre för att det är ett fysiskt vred, blir touch-gränssnitt olika beroende på UI och UX.

Men om man nu tycker det är hatten som är främsta skillnad på bättre eller sämre bilförare, så är man väl inte förvånad att man klumpar ihop allt annat också istället för att se till implementeringen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

johan
8/21/22, 12:07 AM
#137

Stänger den här tråden nu, för den handlar inte längre om tekniken i sig längre.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: