Annons:
Etikettladdning
Läst 51 ggr
johan
2022-07-15 16:07

Negativt elpris

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som förra sommaren kommer det i morgon vara negativt elpris, så du får alltså betalt för att använda el just då.

Nästan. Priset på avgifter förutom själva elen äter ändå upp det negativa priset.

Men det är ändå rätt kul att man kan ladda bilen för nästan ingenting.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Martin
2022-07-26 09:59
#1

Funkar ju för er som kan välja spotpris, funkar ju tyvärr inte för mig.

Men hoppas på ny mätare under hösten så vi också kan påverka själv.

mvh Martin

johan
2022-07-26 10:45
#2

Jag hade vanligt rörligt tidigare, vilket är ett snitt av föregående månads pris. Detta avtal löpte ut 1 januari.

Detta var givetvis sämsta tänkbara tillfälle att skaffa ett bundet avtal, men ärligt talat var jag väldigt nervös över hur det skulle gå med timpris och dom extrema variationerna.

Nu har det gått mer än ett halvår och jag kan säga att jag är nöjd med beslutet. Mitt betalade snittpris hemma där jag har solceller mycket bättre ekonomiskt än med rörliga avtalet tack vare att jag slipper köpa el dyraste timmarna och får sälja el till dyraste priset. Vintertid ger inte solcellerna särskilt mycket, men har ändå betalat ungefär halva priset per kWh än ett fast avtal bundet detta året hade gett.

I mormors hus i Skåne har vi också timpris av samma skäl. Gamla avtalet gick ut sämsta tänkbara tid. Men även där utan solceller har snittet mer timpris varit drygt hälften av bästa bundna avtalet.

Sist jag tittade så var strax över 3kr/kwh det bästa pris man kunde få på bundet avtal.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
2022-07-31 00:27
#3

Ja, 330 öre tror jag det var häromdagen när jag tittade. Att binda till det känns inte aktuellt. Vi har rörligt nu men kommer gå över till tim/spot när nya mätaren kommer.

Ungefär hur mkt av er produktion tappar ni vinterhalvåret (om man nu får låna tråden lite när solceller ändå kom upp)

mvh Martin

johan
2022-07-31 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3: Massor! Både korta dagar och snön gör det nästan obefintligt december och januari.

Men utslaget på ett år täcket det 80-90% av vår förbrukning n

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-08-25 20:47
#5

#3: Precis som Johan skriver. Produktionen är mätbar men försumbar i sammanhanget.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: