Annons:
Läst 63 ggr
Martin
2022-06-18 14:07

Förslag på mindre elbil

Tittar på ny (eller begagnad) elbil.

Målet är en mindre bil, vi har kikat lite mot ID.3-hållet/storleken.

Vi har idag en Passat GTE laddhybrid som kommer behållas och tanken är tex pendlingen som den klarar på el eller om det behövs släp så kan den användas.

Den nya bilen behöver alltså inte vara en stor kombi samtidigt skall den då det blir den på de flesta längre resor (oftast under 20 mil per dag) vara tillräckligt bekväm osv för att man skall tycka det är kul att hitta på något. Barnfamilj med två barn 6-10 år.

Har tittat runt lite och även hittat några tester men skulle vilja ha mer inputs på bilar jag borde kika på. Även gärna ngn som har egen erfarenhet av någon mindre bil.

Då mycket av det vi kör är i stadsmiljö är det inte alltid praktiskt med en stor hel- eller halvsuv ur parkeringsskäl tex.

Hit me!

mvh Martin

Annons:
johan
2022-06-18 14:28
#1

Vår granne privatleasar en begagnad Renault Zoe från ALD Bil för under 2000 kr / mån. Då ingår ALLT utom el. Att köra 20 mil med den inga problem, även vintertid.

Om jag skulle ha en mindre elbil skulle jag se om jag kunde hitta liknande deal.

Annars är väl Kia eNiro, ID3 och Kona Electric dom mest sålda lite mindre elbilarna.

Personligen hade jag nog försökt hitta en begagnad (eller ny) Tesla Model 3 Standard Range. Lite kortare räckvidd, lite mindre utrustning och lite lägre pris än Long Range-versionen, men ändå allt man älskar med Tesla, som kul körning, effektiv drift och bäst av allt SuperCharger-nätverket och att bilen ständigt uppdateras och blir bättre.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Hos oss hittar du alltid nästan nya bilar i utmärkt skick, med garanti och full servicehistorik. Välkommen in till en trygg och säker bilaffär.
Martin
2022-06-19 09:09
#2

Tack! Kian har jag läst lite om och verkar vettig. Renault och Kona har jag helt missat faktiskt, kul - skall kolla upp! Skall även kolla Teslan, tycker deras utbud är en djungel men är väl mest för att jag inte satt mig in i det :)

mvh Martin

johan
2022-06-19 10:54
#3

#2: Tycker du Teslas utbud är en djungel? Varför då?

Jag tycker tvärtom att det är föredömligt enkelt. Finns bara fyra modeller, 2 sedan och 2 mer SUV-aktiga. Du kan i princip bara välja mellan "long range" eller "performance", färg på lack, färg på klädsel och storlek på fälgar.

Model 3 Standard Range är nog enda undantaget tror jag, då den är bakhjulsdriven och har lite mindre "premium-interiör". Inser dock att nu för tiden så heter den bara "Model 3" och det enda som skiljer är storlek på batteri och bakhjulsdrift. I övrigt är utrustningen samma.

Jag uppskattar också att det är det priset man ser. Inte att det är ett grundpris, men man vet från början att man behöver 17 olika tillägg och paket för att få en vettig bil och priset slutar på 30 % mer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
2022-06-19 12:37
#4

Som jag skrev, mest troligt för att jag inte satt mig in i det. :) Har tex inte upplevt att de marknadsför några mindre/småbilar utan det är iaf för mig mest de exklusivare som marknadsförs. Jag har fått uppfattningen att de har få modeller men i många utföranden, det är uppenbart fel och beror säkert på att jag inte satt mig in i det som sagt. Jag tycker för övrigt att många andra bilmodeller också är en djungel av just samma anledning som du skriver, att det finns 100 olika tillägg. Som ID3 tex som finns i olika varianter där inte bara utrustning utan även batteristorlek spelar roll.

Samt så tycker jag det är lite lurigt med elbilar att det kan skilja mycket på t.ex. batteristorlek mellan modeller men ibland även årsmodeller. Det problemet har man inte haft på samma sätt med fossilbilar.

mvh Martin

johan
2022-06-19 15:17
#5

Ja, det är lite nytt att tänka på.

En bra sak nu är dock att Tesla öppnat sitt laddnätverk för alla, så långresor med icke-tesla har blivit mycket smidigare.

Om bilen har CCS-kontakt så kan man ladda på ett 40-tal av teslas laddplatser.

Rörande batteri skulle jag främst titta på effektivitet, alltså Wh/km. En Tesla Model Y med 75 kwh batteri kommer ofta längre än än Audio Etron med mycket större batteri.

Här kan ju Tesla-Björns långtester vara till mycket stor hjälp när man jämför.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Martin
2022-06-22 23:36
#6

Ja, jag har sett att Tesla öppnat upp. Det är positivt tycker jag, skulle vara ohållbart om alla märken skulle ha egna laddstationer.

Ja, avseende batteri är det såklart förbrukningen/effektiviten som blir den intressanta för oss. Vi gör sällan längre resor men har däremot regelbundet resor på ca 15-20 mil på en dag och den distansen vill jag inte behöva stanna och ladda för utan det skall gå t&r på en laddning även vintertid. Tänker också att en bil med att batteri och en förbrukning som ger en längre distans också troligen har ett bättre andrahandsvärde för framöver kommer säkert räckvidden öka.

mvh Martin

Annons:
johan
2022-06-23 06:58
#7

#6: Ja det tror jag också. Och det är skönt med marginal.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2022-06-30 16:57
#8

Vi är väldigt förtjusta i vår bil (BMW i3), men jag kan för lite om andra märken och modeller för att kunna rekommendera den. Den passar våra behov perfekt. 🙂 Sommartid kan vi pressa ner förbrukningen till 1 kWh per mil, vilket är väldigt bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Martin
2022-07-03 21:15
#9

#8: Tack för input, skall kolla upp.

mvh Martin

Tom
2022-10-24 11:17
#10

Jag kan också lägga en röst på BMWs i3 om man vill ha en lite billigare EV. Jag har haft två stycken och gillade dem verkligen. Anledningen till att jag bytte bort dem var att jag köpte en Tesla. Men att ha en Tesla som andrabil är onödigt med tanke på kostnaden.

/ Tom

Upp till toppen
Annons: