Annons:
Etiketterteslavolkswagen-vwvolvobmwfordhyundaiaudikiapolestar
Läst 99 ggr
johan
4/12/22, 9:22 AM

Eldrivna familjebilar i stort test

Top Gear har testat flera eldrivna familjebilar. Bilarna i testet är:

  • Tesla
  • Skoda
  • Ford
  • Polestar
  • Volvo
  • VW
  • Audi
  • BMW
  • Kia
  • Hyundai

Fokus för testet är hur praktisk och familjevänlig den är.

Jag har provkört flera av dom och äger en av dom och håller med recensenten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Vixxen
4/12/22, 11:12 PM
#1

Mycket intressant test ur familjeperspektiv!

Man får fundera flera gånger innan man köper en elbil. Det finns många aspekter att ta hänsyn till.

johan
4/13/22, 10:05 AM
#2

#1: Ja, det är nog så. Två viktiga aspekter är givetvis hur effektiv den är och hur bra laddnätverk det finns när / om man gör långresor. Och så pris givetvis.

Jag har också försökt ta med hur väl jag tror att den kan uppdateras över tid. Jag blev helt galen på min sista fossil-bil där man skulle vara tvungen att köpa en helt ny entertainment-anläggning för 18 000 kr för att få CarPlay, trots att hårdvaran mellan min årsmodell och nästa års som hade CarPlay var i princip identisk.

I det ögonblicket förstod jag storheten med Teslas förmåga att uppdatera nästan allt med mjukvara i sina bilar. Den Model 3 jag skaffade 2019 kändes i princip lika ny och modern som dom som släpps idag. Sedan är det givetvis viss hårdvara som förbättras, som t ex dom nya har värmepump och tvåglasfönster. Sånt är knepigt att uppdatera med mjukvara. :)

Ett skämt bland Tesla-ägare är att bilen är som sämst när du precis köpt den. För kommande mjukvaruuppdateringar gör den hela tiden bättre. Kan bara hålla med.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Vixxen
4/13/22, 10:00 PM
#3

#2: För en barnfamilj är packmöjligheterna och storleken på bagageutrymmet väldigt avgörande tror jag.

johan
4/13/22, 10:39 PM
#4

#3: Ja. Och med små barn hur väl man får plats med bakåtvända barnstolar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Vixxen
4/14/22, 12:26 AM
#5

#4: Bra tanke där!
Sen är det intressant vilka bilar det ryms en rullstol i.

johan
4/14/22, 9:21 AM
#6

Den här tycker jag är spännande. Så många funktioner som jag tänkt var mest en gimmick men som för en rullstolsbunden person blir väldigt användbara.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Niklas
4/16/22, 7:40 PM
#7

#0: Om Hyundaien:

“You have to concentrate quite hard to keep the car in a straight line.”

😯


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
4/16/22, 7:43 PM
#8

Smart med sätesplaceringen i Teslan!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vixxen
4/17/22, 12:33 AM
#9

#6: Fantastiska egenskaper, men dyr.
Det är nog få med funktionsvariation som kommer att få igenom denna bil hos Försäkringskassan med dagens regler.

johan
4/17/22, 9:02 AM
#10

#9: Ja, den är löjligt dyr. Och sen ska den försäkras också.

Model Y är bra mycket billigare och har många av funktionerna, men inte att den stänger dörren när man trycker med bromsen. Och den är ff dyr.

Men den mesta teknik brukar börja dyr och exklusiv för att med tiden bli självklar.

Elektriska fönsterhissar fanns bara i lyxbilar när jag var liten. Samma sak med AC. Nu går det väl inte att köpa en bil utan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Vixxen
4/17/22, 9:33 AM
#11

#10: Jo, teknikens framsteg är bra!
Synd bara att det tar sån tid innan det blir standard.

Är det dyra försäkringar på elbilar överlag?

johan
4/17/22, 9:46 AM
#12

#11: Ja man blir otålig. Det är dock därför jag hoppas att det inte sätts ett pristak för elbilsbonusen. Ju fler dyrare bilar som säljs desto billigare kommer tekniken bli och gynna även billigare bilar och det kommer fler begagnade bilar på marknaden. Och att för dyrare bilar kommer det in mycket mer moms än vad bidraget kostar staten.

Jag vet inte hur det är med försäkring generellt. Det är också mycket beroende på vem som försäkrar och var man bor.

Jag är mest insatt i Tesla och där verkar det vara ett spann från 4000-12000 kr / år för halvförsäkring på Model 3/Y.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Vixxen
4/17/22, 9:49 AM
#13

#12: Oj, det var häftiga priser för halvförsäkrat.

Annons:
johan
4/17/22, 10:04 AM
#14

#13: Ja det är sämsta grejen. Men vad hade det kostad att försäkra en Audi eller BMW för 750 000 kr?

(Jag har ingen aning, men jag vet att jag betalade ca runt 6000 kr / år för en Subaru för halva det priset)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
4/17/22, 12:14 PM
#15

#9: Men tänk vad bra för alla rika rullstolsburna. 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vixxen
4/18/22, 2:00 AM
#16

#15: Finns det såna? 😁

Niklas
4/18/22, 11:52 AM
#17

#16: Nej, så klart inte. Då heter det limousinburen. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vixxen
4/21/22, 8:49 PM
#18

#17: 😁😁😁

Upp till toppen
Annons: