Annons:
Etiketterladdningtips-information
Läst 39 ggr
johan
2022-02-07, 13:31

Bil Sweden jämför priser olika drivmedel

Bil Sweden har släppt en rapport om pris per mil för olika drivmedel. Den visar att du för normal körning kan spara upp till 10 000 kr / år om du kör elbil och kan ladda hemma. Men även om du inte kan ladda hemma kan du spara mycket pengar.

Körsträcka på 1100 mil

Drivlina Milkostnad 2021
Bensin 12,4 kr
Diesel 9,2 kr
Elbil utan hemmaladdning* 7,0 kr
Elbil med hemmaladdning södra Sverige** 4,3 kr
Elbil med hemmaladdning norra Sverige** 3,2 kr

* Publik laddning, 80% normal och 20% snabb.
** 90 procent hemmaladdning och 10 procent publik snabbladdning. Genomsnittliga drivmedelspriser under 2021 och vid rörligt elavtal.

Jag skulle vilja påstå att man kan ladda ännu billigare om man har timbaserad avtal. Dom flesta nätter jag laddar är priset mellan 20-40 öre/kWh och min bil behöver i snitt 1,7 kWh / mil. Sedan ska skatt på också, men det är ändå inte i närheten av 4,30 kr / mil som dom gör gällande. Jag bor i elområde 3, vilket i princip alltid har samma pris som södra Sverige.

Länk till hela rapporten

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

• Redigerat 2022-02-09, 13:16 av johan
Annons:
Niklas
2022-02-09, 12:23

#0: Du har nog missat ”nte” i ett inte, men jag förstår vad du menar. Det var precis vad jag tänkte också. Laddningen är mycket billigare än vad de har räknat med och vår bil drar visserligen betydligt mer på vintern, men runt 1,0 till 1,3 kWh per mil sommartid. Sen är jag medveten om att vi kör snålare än de flesta så jag tror inte vi utgör normalanvändarna.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Upp till toppen
Annons: