Punkter som behöver förbättras på elbilar
Den kalla vintern har fått mig att notera småsaker som nog behöver förbättras i elbilar som ska köras i kalla och snöiga klimat.
LED-lamporna avger så lite värme att de inte tinar is och snö på lysena. Därför skulle det behövas el-uppvärmning av lysen ungefär så som vi är vana vid i fram- och bakrutor.
Under laddning utomhus kan laddsladden frysa fast i ladduttaget. Det behövs en funktion för tining av ladduttaget och kanske även ett skydd som hindrar vatten från att tränga in och frysa där. Det skulle också kunna fungera med en värmeslinga i laddningskontakten.
Med laddluckan öppen under laddning kan snö och is täppa igen och hindra låsmekanismen. Ett laddlucka med lås som inte är blottat för vädret vore bättre.
Specifikt för BMW i3: Framdörrarna har inga stålramar ovanför eller bakom sidorutorna. När man öppnar framdörrarna sänks sidorutorna några centimeter för att inte ta i överkanten av dörröppningen. Har det frusit fast snö och is på utsidan mellan nederkanten av rutan och gummilisterna riskerar listerna att slitas sönder. Det vore bättre med traditionella stålbågar runt fönsterrutorna i dörrarna.
Har du lagt märke till något av ovanstående? Har du tänkt på andra saker som behöver förbättras på elbilar jämfört med fossilbilar?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
- Redigerat 2022-01-21, 12:06 av Niklas
#1: Funkar de-icer när det är både is och snö på bil-lyktorna?
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Jag brukar dra bort snön med vanten eller jackärmen innan jag sprayar. Oftast är det mer knottrig is än snö som sitter fast.
Finns ju också någon pre-icer som ska förhindra att det fryser fast till att börja med också. Aldrig provat det.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#3: På bilden i #0 hade jag torkat bort det jag kunde med handen på morgonen. Det var så jag kom på idén till den här tråden. 🙂
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Har BMWn förvärmning av batteriet? Kan man dra släpvagn med den?
#5: BMW i3 kan inte dra släpvagn. Och den har förvärmning.
Idag kom jag på en punkt till på listan:
- Eftersom man nästan bara använder gaspedalen vid körning behöver bromsarna en funktion som håller reda på hur ofta de används och kompletterar med riktiga inbromsningar när det behövs för att inte bromsarna ska rosta.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
#6: En sak jag önskar Tesla hade var att den simulerade re-gen när det är för kallt eller batteriet är för laddat, så att gaspedalen alltid betedde sig likadant. Ibland tycker jag det kan vara lite obehagligt när man är van vid re-gen, fast om det är -15 och man precis börjat köra så tar inte batteriet emot laddning vid re-gen.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Förvärmning av batteriet eller bara kupe`n?
#8: Beror på. Om jag vill optimera för räckvidd förvärmer jag batteriet med hjälp av laddaren.
Vill jag optimera för billig elräkning värmer jag bara kupén utan att laddaren är inkopplad eftersom att elen på morgonen när man ska iväg oftast är väldigt mycket dyrare än på natten när man laddar.
Så oftast värmer jag bara kupé för komfort och slippa skrapa is från rutor.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#8: Bägge.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Jag vill att bilen använder avståndssensorerna till att bedöma avståndet till bilar bredvid när den står parkerad. Om man försöker öppna dörren så att den kan slå i en annan bil ska den hindra det. 🙂
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
Typ så här? :)
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#12: Ja, det är en snygg lösning. 😃
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton