Annons:
Etiketterfrågor-problemlösningmiljö
Läst 159 ggr
CFIT
1/19/22, 11:03 PM

På vilket sätt skulle en elbil kunna påverka klimatförändringen

I positiv riktning?

  • Redigerat 1/31/22, 1:35 PM av Niklas
Annons:
johan
1/20/22, 9:01 AM
#1

Till att börja med att den inte släpper ut något CO2 när den körs, vilket gör att minskar mängden växthusgaser i atmosfären. Den skillnaden varierar givetvis beroende på hur elen man laddar med är producerad, men även om man laddar med kraft från brunkol så släpper elbilen ut mindre under sin livstid. Då är det inräknat att elbilen släpper ut mer CO2e under tillverkningen än fossilbilar.

Sedan ska det inte underskattas att utsläpp från fossila källor dödar miljontals människor varje år. Inte enbart från transporter, men avgaserna är så klart en del av den.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
1/21/22, 11:40 AM
#2

Inte klimatförändring, men en miljöaspekt: Tänk vad mycket tystare det borde kunna bli i städer om alla bilar drevs av el. Undrar om någon har provat att bara köra elbilar på en vältrafikerad gata och mäta ljudskillnaden, som ett experiment.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CFIT
1/22/22, 2:22 AM
#3

#1: Ok, men känner du till vilket "klimatavtryck" ett lithium-iron-phosphate (LFP) chemistry battery med 4416 celler i grupp om 96 på en totalvikt av 480kg har?

johan
1/22/22, 12:43 PM
#4

#3: Ja.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

CFIT
1/27/22, 12:28 AM
#5

Så intressant!!!!
För jag har själv ingen aning och har hittils heller inte sett någon seriös opartiskt redogörelse för det.

Så berätta gärna…..

johan
1/27/22, 10:14 AM
#6

Se sidan 10 och framåt. Vill man kan man ju ifråga sätta hur opartisk denna rapport är så klart, men om du lägger märke till hur ofta media vinklar rubriker om Tesla negativt och att dom hittills inte ifrågasatt siffrorna, så kanske det säger något om hur väl dom stämmer. På sidan 90 och framåt kan du se Teslas källor.

https://www.tesla.com/ns_videos/2020-tesla-impact-report.pdf

Det även gott om europiska rapporter om hur livscykelutsläppen för elbilar är markant mindre än för ICE-bilar, oavsett elproduktion. Dom flesta av dessa rapporter brukar visa jämförelser mellan enbart förnybar energi, EU's energimix och enbart fossil energiproduktion.

Oavsett form släpper elbilen ut mindre CO2 och NOx under sin livstid, men givetvis blir nyttan mindre om man tillverkar och laddar bilen med el från brunkol än med svensk energimix.

Jag är ganska säker på att du kan räkna med att en elbil som körs och laddas i Sverige betalt av sin "skuld" på 1-2 år, beroende på batteriets storlek.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
CFIT
1/29/22, 1:09 AM
#7

Ok, så låt säga att en elbil enligt Teslas egna LCC släpper ut något mindre CO2 än vad en konventionell bränslebil gör. Vad spelar det för roll i det stora hela?

Sagt det förr och säger det igen. I know you're not a tool! ☺

johan
1/29/22, 10:42 AM
#8

Hur drar du slutsatsen att det är ”något mindre”?

Skillnaden är ju stor, och blir större desto mer man använder bil.

För just min personliga del har jag även solceller och producenter ca 85% av elen jag använder själv. (Hela hushållet, inkl laddning) El jag köper kommer från vattenkraft i Sundsvall.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

CFIT
2/5/22, 2:47 AM
#9

#8: Slutsats "något mindre"!?…..Ja, du får då mer än gärna förklara de "enorma skillnaderna" för Singh Kumar som livnärar sig på att köra Tuk Tuk längs de hårt trafikerade gatorna i Bombay…..
Och han är ju inte direkt ensam om en fossil förbränningsmotor för sin egna familjs överlevnad….

johan
2/5/22, 9:08 AM
#10

#9: Jag är så sjukt trött på att diskutera med folk som aldrig kan tänka sig en förbättring för att det finns något långsökt sammanhang där det inte är bättre.

Hur är det en dålig idé att t ex hela Europa slutar med fossila transporter för att tuktuk-förare i Indien inte vinner lika mycket på det?

Utgår från att du antingen är ett troll som tycker det är underhållande att provocera, eller har någon form av mental nedsättning och inte rå för det. Försöker att tänka att folk vill väl på något sätt, men dina inlägg gör det svårt ibland.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

CFIT
2/11/22, 11:30 PM
#11

#10: Utgå från det sistnämnda, så får du nog lättare att tänka väl om mig.❤

Mvh // CFIT

CFIT
4/17/22, 2:42 AM
#12

#10: Johan: Du och jag, vi är nog inte så olika som du vill tro att vi är…

Upp till toppen
Annons: