Annons:
Etiketttips-information
Läst 81 ggr
[Tismon]
1/13/22, 2:18 PM

Vad gäller vid körförbud?

Vet inte riktigt vilket forum jag ska posta denna frågan i. Har ingen elbil men….

Om jag har körförbud på min bil men besiktar den sedan, hur lång tid tar det tills körförbudet upphävs? Är det direkt? Eller måste jag vänta i x antal timmar/dagar?

  • Redigerat 1/31/22, 1:34 PM av Niklas
  • Redigerat 1/13/22, 2:18 PM av [Tismon]
Annons:
johan
1/13/22, 2:32 PM
#1

Blir besiktningen godkänt tror jag du får köra på en gång.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Sindri
1/13/22, 3:05 PM
#2

Ja, du får köra till besiktningen. Ha med dig en utskriven tidsbokning. Sen är det bara att köra på. 😊

(Det finns en sajt som heter Motor, men det var ju inte så lätt att komma på. Tror det är för att den handlar om alla sorts motordrivna fordon. Men nu har du ju fått svar på din fråga.)

[Tismon]
1/13/22, 3:41 PM
#3

#1 &. #2: Taxk! Då vet jag att jag inte kör olagligt :)

Carmarino
1/13/22, 4:38 PM
#4

Så här står det om Körförbud efter besiktning:

Körförbud

Om fordonet har så allvarliga fel att ett körförbud meddelas blir du tvungen att flytta fordonet med hjälp av bärgningsbil. Detta gäller dock inte släpvagnar i de fall körförbudet avser bromssystemet. De får bogseras olastade i max 30 km/h till verkstad.

Körförbudet gäller tills en ny besiktning utförts. Efter reparation får dock fordonet köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. Detta körförbud kan överklagas hos Transportstyrelsen.

https://opus.se/besiktningar/kontrollbesiktning/besiktningsresultat


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vad händer efter besiktningen och vad innebär besiktningens resultat? Har du fått ombesiktning på din personbil erbjuder vi alltid obokad tid inom 20 min.
[Tismon]
1/13/22, 4:42 PM
#5

#4: Jo men min bil hade inga problem :) Är bara glömsk ocj glömde besikta i tid. Den är godkänd och allt nu sen besiktningen igår

Carmarino
1/13/22, 4:43 PM
#6

#5: Skulle tro att samma regler gäller även om man bara har glömt att besiktiga bilen. 😊

Hittade det här:

Om du bara ser till att få bilen besiktad lyfts körförbudet automatiskt och utan kostnad.

https://www.svedea.se/bilforsakring/bilbesiktning#korforbud-vad-galler


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Allt du vill veta om besiktning av din bil, t.ex. när du har besiktningsperiod & hur ett körförbud påverkar din bilförsäkring.
  • Redigerat 1/13/22, 4:47 PM av Carmarino
Annons:
[Tismon]
1/13/22, 5:41 PM
#7

#6: Tack så himla mycket! Googlade själv och fick inget svar annat än att körförbudet lyfts men det stod inte hur länge :)

Upp till toppen
Annons: